• Jikan
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Beste Tweakers,

Ik zou in mijn vrije tijd het programmeren willen oppakken. Ik ben met name geïnteresseerd in e-health toepassingen op GGZ gebied. Van huis uit ben ik nl. psycholoog. Hoewel ik enige tech-saviness bezit, raak ik vast als ik een soort opleidingsplan moet bedenken om developer te worden.

Ter inspiratie heb ik een vacaturetekst gepakt van een bedrijf waar ik net zo goed als behandelaar zou kunnen werken. Mijn vraag is wat een goede strategie is om op basis van deze tekst een zelfstudieplan op te zetten die ik naast mijn werk kan gaan volgen. Input wat betreft efficiënt leren is zeer welkom.
You have previously worked with similar products such as larger NodeJS systems or equivalent Microservice systems in any other language.

Beneficial experience:
• Strong software development skills

• Experience within JavaScript with React, we use both Native and Web, with a Redux architecture

• Experience working with Backend (we use mainly node.js and Lambda, running on MongoDB and mySQL)

• Infrastructure as code (AWS CloudFormation, Kinesis Firehose, S3)

• Experience working with unit and other automated testing is a plus

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:31

Haan

dotnetter

Wat is het doel uiteindelijk? Wil je gewoon iets voor de hobby doen, of wil je omscholen naar developer? Want als je professioneel aan de slag wilt ga je dat nooit redden met een beetje in je vrije tijd aan zelfstudie doen, terwijl het voorbeeld dat je neerzet weer juist (veel) te hoog gegrepen is voor de hobbyist ;)

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Jikan
  • Nu online
Wat ik zelf aan toepassingen tegenkom in mijn werk, ziet er uit als excel sheets en weinig interactief/grafisch en uiteindelijk weinig aantrekkelijk voor de client. Ik denk vanuit mijn positie bij te kunnen dragen qua innovatie. Mss dat ik op termijn een bedrijfje kan opzetten die modules aanbiedt.

Een ander doel om te willen programmeren is om iets te doen op het gebied van serious gaming. Een indie-game te maken wat op ggz gebied. (Dat zal weer een ander skillset vereisen waarschijnlijk).

[Voor 7% gewijzigd door Jikan op 16-02-2021 09:05]

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik weet niet of de wereld zit te wachten op nóg een site met "zelfhulpmodules". Mijn (N=1) ervaring is dat ik de huisarts belde dat ik na bijna een jaar thuiswerken en nog wat omstandigheden écht niet lekker meer in m'n vel zat. Korte afspraak gekregen bij de praktijkbegeleider, en het enige dat daaruit voortkwam was een account voor een eHealth-omgeving die er best flashy uitzag en toch zeker voor 90% vertaald was.

In die omgeving kon ik dan de module "mindfulness" en "omgaan met stress" volgen, waarbij me in verschillende bijzonder kneuterige filmpjes werd uitgelegd dat ik op m'n ademhaling moest letten en dat ik, als ik spanning voelde, wat burpees moest gaan doen.

Nadat ik had teruggekoppeld dat ik me niet bijzonder serieus genomen voelde, werd me gemeld dat elk filmpje en audiofragment met maar liefst twee of zelfs drie verschillende acteurs is opgenomen, dus dat ik even moest kijken of een andere acteur misschien wat beter bij me aansloot.

Het resultaat van het volgen van die modules is dat ik met dergelijke klachten niet meer naar deze zorgverlener zal stappen. En dat systeem heeft dan tonnen, zo niet miljoenen gekost. Ik betwijfel mede door deze ervaring de effectiviteit ervan.

Heb je jal marktonderzoek gedaan en gekeken naar wat er al beschikbaar is? Weet je aan welke eisen je moet voldoen om met patiëntgegevens om te gaan? Wat wil je precies van ons weten? Wat wil je precies bouwen?

https://oneerlijkewoz.nl
I have these thoughts / so often I ought / to replace that slot / with what I once bought / 'cause somebody stole my car radio / and now I just sit in silence

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-06 21:36

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Ik denk dat je beter kunt aanhaken bij een al bestaande (software)organisatie, en daar je kennis als psycholoog inbrengen. Als analist zit je ook dichter op de code, heb je meer invloed op wat er geproduceerd wordt, en kun je van dichtbij bekijken of je echt door wilt schuiven naar het harde code-kloppen.

Als ik zo die vacaturetekst zie, willen ze een pure codeklopper die nog steeds niet weet waarom ie het bouwt.

"It takes but one foe to breed a war, master Warden, not two. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12:50
CodeCaster schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:14:
Ik weet niet of de wereld zit te wachten op nóg een site met "zelfhulpmodules". Mijn (N=1) ervaring is dat ik de huisarts belde dat ik na bijna een jaar thuiswerken en nog wat omstandigheden écht niet lekker meer in m'n vel zat. Korte afspraak gekregen bij de praktijkbegeleider, en het enige dat daaruit voortkwam was een account voor een eHealth-omgeving die er best flashy uitzag en toch zeker voor 90% vertaald was.

In die omgeving kon ik dan de module "mindfulness" en "omgaan met stress" volgen, waarbij me in verschillende bijzonder kneuterige filmpjes werd uitgelegd dat ik op m'n ademhaling moest letten en dat ik, als ik spanning voelde, wat burpees moest gaan doen.

Nadat ik had teruggekoppeld dat ik me niet bijzonder serieus genomen voelde, werd me gemeld dat elk filmpje en audiofragment met maar liefst twee of zelfs drie verschillende acteurs is opgenomen, dus dat ik even moest kijken of een andere acteur misschien wat beter bij me aansloot.

Het resultaat van het volgen van die modules is dat ik met dergelijke klachten niet meer naar deze zorgverlener zal stappen. En dat systeem heeft dan tonnen, zo niet miljoenen gekost. Ik betwijfel mede door deze ervaring de effectiviteit ervan.

Heb je jal marktonderzoek gedaan en gekeken naar wat er al beschikbaar is? Weet je aan welke eisen je moet voldoen om met patiëntgegevens om te gaan? Wat wil je precies van ons weten? Wat wil je precies bouwen?
Als je sceptisch bent dan zijn dingen niet snel goed, waarschijnlijk is het in die 'miljoenen' op grote groepen getest en zal het vast wel een breed draagvlak hebben. Voor jou geen andere acteur maar een andere methode, niks mis mee toch?

Mijn ervaring is dat je nooit een idee afschiet op basis van je eigen ervaring of op de manier 'het is al 100x geprobeerd', dan zou er niemand ooit meer iets durven te ondernemen.

@Jikan Ik herken je ideeën en mijn advies is klein beginnen en eerst leren ontwikkelen voordat je met je ideeën aan de slag gaat. Beetje net zoals dat je eerst met een klein kastje en nog 4 andere projecten begint alvorens je aan een complete keuken gaat beginnen. Met die kleine projecten maak je fouten, kom je vast te zitten en fix je dat weer en leer je. Als je het echt leuk vind gaat dit vanzelf en word het je hobby, is het een means to an end dan kan het zomaar je complete motivatie wegslurpen. Leren ontwikkelen is een lang proces en gaan gewoon heel veel uren in zitten. Genoeg hierover te vinden.

Als psycholoog die 'iets wil veranderen' zat ik net zoals @FreezeXJ te denken aan dat je mensen bij elkaar brengt om iets te maken. Zo zit een collega developer met zijn broer 2 avonden in de week een mini boekhoud pakket te onderhouden die ze ooit hebben gemaakt en bij een paar bedrijven hebben staan. Zo kan ik mij inbeelden dat je met een leuk idee op zoek kan gaan naar mensen die je kunnen helpen en je idee kunnen bijschaven. Van hen zou je terloops ook kunnen leren ontwikkelen ;)

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16:50
Jikan schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:05:
Wat ik zelf aan toepassingen tegenkom in mijn werk, ziet er uit als excel sheets en weinig interactief/grafisch en uiteindelijk weinig aantrekkelijk voor de client. Ik denk vanuit mijn positie bij te kunnen dragen qua innovatie. Mss dat ik op termijn een bedrijfje kan opzetten die modules aanbiedt.

Een ander doel om te willen programmeren is om iets te doen op het gebied van serious gaming. Een indie-game te maken wat op ggz gebied. (Dat zal weer een ander skillset vereisen waarschijnlijk).
Dit zijn twee verschillende doelen dus ik zou een keuze maken om je ergens op de richten. Het eerste is webdevelopment en Javascript is daar inderdaad een populaire keuze voor.
Mss dat ik op termijn een bedrijfje kan opzetten die modules aanbiedt.
Als je doel is om dit zelf te gaan bouwen dan heb je echt nog een lange weg te gaan. Als fulltime professional heeft dit al aardig wat voeten in de aarde. Als autodidactische hobbyist moet je eerder denken aan het zelf kunnen bouwen van een prototype. Je zal dan een professional nodig hebben om de software te schrijven die waardig is voor een productie omgeving in de gezondheidszorg.

Ik denk overigens dat je voor de backend vaker andere talen zult tegenkomen in healthcare. Maargoed, je doel is niet om in je eentje enterprise software te bouwen.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Furion2000 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:32:
[...]

Als je sceptisch bent dan zijn dingen niet snel goed, waarschijnlijk is het in die 'miljoenen' op grote groepen getest en zal het vast wel een breed draagvlak hebben. Voor jou geen andere acteur maar een andere methode, niks mis mee toch?

Mijn ervaring is dat je nooit een idee afschiet op basis van je eigen ervaring of op de manier 'het is al 100x geprobeerd', dan zou er niemand ooit meer iets durven te ondernemen.
Ik zeg niet dat niemand iets nieuws moet proberen, ik geef aan (met een persoonlijke anekdote, maar mijn post is breder dan dat) dat ik betwijfel of hier vraag naar is, en vraag aan TS of hij al onderzoek heeft gedaan.

Er bestaan al legio online modulesystemen in diverse vormen, met tekst, filmpjes, enquêtes, vragenlijsten en berichtensystemen. Als hij aangeeft dat zijn GGZ-instelling nog met Excel-files werkt, dan ligt het probleem dáár, niet in het gebrek van nóg een systeem.

En als hij dan denkt dat 'ie wél iets nieuws kan toevoegen, natuurlijk juich ik dat toe, maar dán is mijn vraag wat 'ie precies komt vragen. Is dat op het niveau van welk webframework, welke tutorial, enzovoorts? Of hoe überhaupt te beginnen met zelfstudie? Of...? En past zijn idee niet in een bestaand framework?

Natuurlijk is het handig om een concreet idee te gaan realiseren als je iets nieuws wil leren, maar met nul ontwikkelervaring heb je niet zomaar een werkend, veilig, bruikbaar systeem opgezet; that's all.

En ja, "sceptisch" is my middle name.

[Voor 5% gewijzigd door CodeCaster op 16-02-2021 10:05]

https://oneerlijkewoz.nl
I have these thoughts / so often I ought / to replace that slot / with what I once bought / 'cause somebody stole my car radio / and now I just sit in silence

• Jikan
  • Nu online
Bedankt voor de input.

Tijdens mijn burn-out ben ik tot de conclusie gekomen dat ik niet full-time bezig wil zijn met behandelen. De uitdaging nu is wat doe ik met de rest van mijn tijd. Het streven is om iets te doen wat naast leerzaam ook creatief is. Mss is de achterstand en de toegevoegde waarde (wat betreft innovativiteit) een te grote issue. En ja de vraag of ik het dan in iets als e-health moet steken, vind ik wel een geldige. Wat betreft e-health kan ik mijn beoogde rol daarin best heroverwegen en het pure programmeren overlaten aan de programmeur en zelf als 'ideeën-man' fungeren.

Ik ben nog zoekende. Deze topic is ook bedoeld om aan de hand van de reacties te peilen wat voor weg ik voor de boeg zou hebben als developer en om eventueel mijn keuze bij te stellen. Daarbij zijn er geldige vraagstukken als het onderwerp 'omgaan met patientengegevens' waar ik me als issue van bewust ben, maar waar niet mijn directe interesse in ligt. Daarnaast vind ik de huidige markt niet erg inzichtelijk. Je kan wel als instelling demo's aanvragen bij aanbieders maar zie daarin weinig ruimte om als developer navraag te doen. Vooral als je een noob bent op dat gebied.

Ik ga er nog even over nadenken maar op basis van deze reacties merk ik al dat ik neig naar indie-game development. Ga de komende tijd wat research doen op dat gebied.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee