Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iT3CH
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-05 18:39
Misschien is de vraag ooit al eens gesteld maar ik kon hem niet vinden.

Ik heb een oude vloerverwarmingspomp, de Grundfos UPS15-50 S1 BP. Op zich een prima pomp en met een pompschakelaar ertussen blijft het stroomverbruik ook binnen de perken.

Ik wilde dit nog verder terugschroeven door de pomp van stand II naar stand I te schakelen. Ik begrijp dat de pomp daardoor langzamer draait en het water minder hard door de leidingen stroomt, maar levert dat geen hoger gasverbruik op? Immers, het water verliest meer warmte tijdens de tocht door de leidingen waardoor de ketel harder moet stoken. Of denk ik nu totaal verkeerd?

Ik verbruik liever wat meer goedkopere stroom, want ik heb zonnepanelen. De gasprijs daarentegen schiet door het plafond in deze tijd.

Ik ben benieuwd naar jullie visie hierop? Is het financieel niet gunstiger voor mij om hem zelfs op stand III te zetten omdat de ketel dan sneller klaar is met stoken en de pompschakelaar de pomp dan toch weer uitschakeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:14
Ik zou je vraag hier stellen: Gas besparen door middel van CV tuning deel III

:)

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iT3CH
Bedankt! Ik had hem zelf nog niet gevonden en heb mijn antwoord zelfs al teruggevonden in het verhaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ow je had je antwoord al.. dat had ik ff gemist :+

* Glashelder out

[ Voor 79% gewijzigd door Glashelder op 22-02-2021 08:55 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iT3CH
Ik heb al een IR warmtemeter besteld om alles een goed na te meten. Bedankt voor jullie reacties!