RTX 3080 opkopen of pre-orderen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amaulod
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23-09-2024
Beste mensen,

Ik ben nou al een tijdje bezig met het bemachtigen van een rtx 3080, een asus rog strix variant om precies te zijn. Maar nou is nogal uit de hand gelopen met prijzen die op 1400 euro staan (misschien veranderd dit wel weer in de loop van de week) en ik weet eigenlijk niet meer wat ik moet doen. Pre-orderen kon ook eerst, dit was ongeveer 860 euro in het begin voor de asus rog strix rtx 3080, maar het veranderde al snel naar 1200 en nu kan je in de populaire webshops niet eens meer pre orderen, alleen azerty nog maar daar kost het nu ongeveer 1200 euro.

Dus ik ben een beetje gaan rond zoeken en ik kwam al snel in Duitsland aan. Nu zie ik de RTX 3080 daar in de webshop van mediamarkt.de staan voor 920 euro en ik vind het eigenlijk wel een aantrekkelijke prijs. Maar nu is mijn vraag hoelang denken jullie dat zo’n pre order gaat duren als ik nu ga pre orderen? Wie durft een onderbouwde schatting te doen? Of zal ik het nog even afwachten en misschien dat de prijzen gaan dalen in Nederland en dat ik er eentje van iemand overkoop, maar al doe ik dat wil ik eigenlijk niet meer dan 1000 euro betalen. Nog iets wat ik wil vragen is, kent iemand misschien een goeie manier om aan een rtx 3080 te komen voor een normale prijs, dus een site waar de pre-orderlijst nog niet heel groot is. Dus meer kans om de kaart sneller te verkrijgen.

Ik heb al vernomen dat de stijging ook te maken had met de stijging van ETH wat heel erg aantrekkelijk is voor de miners. En een miner die 78 rtx 3080’s had gekocht voor zijn crypto mining rig en nu 15.000-20.000 dollar per maand verdient. Dus klinkt allemaal heel erg interessant maar dit maakt het toch weer een stapje moeilijker voor mij om aan een videokaart te komen zodat ik eindelijk weer kan gamen.

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickbovenkamp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12-05 09:01
Ik weet niet precies hoe lang het gaat duren maar ik zou in ieder geval niet de ROG strix pre-orderen. De meest populaire modellen zal je ook het langste op moeten wachten.

Afwachten kan een idee zijn maar als je nu helemaal niet kan gamen kan het de meerprijs misschien waard zijn, is maar net hoeveel geld je ervoor over hebt. Ik zou er in ieder geval niet vanuit gaan dat alles voor de zomer weer normaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-05 17:22
Als je nu de nieuwste generatie videokaart wil hebben betaal je de hoofdprijs.....

Als je wil gamen maar even met minder kan doen kan je ook nog kijken voor een 2de hands 1060 kaart of een 1660. Veel goedkoper en kan je wel lekker gamen het komende half jaar tot jaar en dan koop je wanneer de nieuwe generatie kaarten weer een normale prijs heeft er één.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZelianGuy
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-02 11:26
Het beste moment om een 3080 te pre-orderen was terug in september. Daarnaast wil jij een van de populairste kaarten die er zijn die óók nog minimaal wordt geleverd.

Om het snelst en enigszins betaalbaar aan een strix of een andere kaart te komen (dus buiten de strix om want heel eerlijk, heel veel verschil zit er toch niet in) moet je dus kijken naar welke je die wilt hebben en kunt bestellen voor een schappelijke prijs en dan gewoon geduld hebben.

Hoogst zelden komen ze in de vrije verkoop maar niet onder de 1000 euro. En vergis je niet, er zijn heel veel mensen die ook nog liever wachten totdat de prijzen 'normaal' zijn. En wanneer dat is weet niemand. Het gaat sowieso nog wel even duren want het de huidige situatie is slechter dan een 2-3 maanden geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-05 17:22
ZelianGuy schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 08:23:
Het beste moment om een 3080 te pre-orderen was terug in september. Daarnaast wil jij een van de populairste kaarten die er zijn die óók nog minimaal wordt geleverd.

Om het snelst en enigszins betaalbaar aan een strix of een andere kaart te komen (dus buiten de strix om want heel eerlijk, heel veel verschil zit er toch niet in) moet je dus kijken naar welke je die wilt hebben en kunt bestellen voor een schappelijke prijs en dan gewoon geduld hebben.

Hoogst zelden komen ze in de vrije verkoop maar niet onder de 1000 euro. En vergis je niet, er zijn heel veel mensen die ook nog liever wachten totdat de prijzen 'normaal' zijn. En wanneer dat is weet niemand. Het gaat sowieso nog wel even duren want het de huidige situatie is slechter dan een 2-3 maanden geleden.
Verwachting is dat dit in elk geval door gaat tot de zomer van 2021. Dat wordt ook gezegd door de videokaarten leveranciers.

Het is hierom dat ik de tip geef "wil je nu gewoon even gamen en ben je bereid om nog even niet het nieuwste van het nieuwste te hebben? "

Vanaf de zomer/ herfst zijn er twee zaken die ervoor kunnen zorgen dat de videokaarten verkoop weer beter gaat
1) Corona, als veel straks weer het huis uit zijn, lekker naar festivals etc zal het aantal mensen dat thuis wil gamen afnemen
2) Bitcoin, als het na een tijdje weer instort en langer laag is dan zal de prijs ook weer snel zakken, hebben we eerder meegemaakt
3) veel hardcore gamers en miners zijn inmiddels al voorzien, ik zie het ook in het levertijden topic, daar was het eerst elke 10 minuten een nieuwe bladzijde met reacties maar daar is het nu ook een stuk rustiger.

Maarja feit is natuurlijk dat er nog steeds wat wachtrijden moeten worden weggewerkt op dit moment, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:24
Ik heb sinds de release dag 17 september 2020 een pre order uitstaan voor de 3080, nog steeds niet binnen en zal ook nog wel even duren. Het is lastig te voorspellen wanneer je je kaart krijgt als je nu een pre order plaatst. Feit is dat er nu grote tekorten zijn en dat die voorlopig nog niet opgelost zijn, je kan dus kiezen om een forse markup te betalen om snel een 3080 te bemachtigen of ergens achterin de rij gaan staan voor een 'normale' prijs.

De beste kans om op korte termijn een normale prijs te betalen is [ZT] [NVIDIA GeForce RTX 30XX] Levertijden & Prijzen en de betreffende distill.io bots in de gaten te houden en zo proberen er een te snipen. Maar ook dat is een kwestie van veel geduld en geluk hebben.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Voor die bedragen van €1400,- zit je al snel op een RTX 3090. Heb je ook de AMD Radeon RX 6800XT geprobeerd en schijnt zelfs beter/sneller te zijn dan een RTX 3080, bij Ray Tracing is wel de 3080 ietsjes beter.

De 6900XT keek ik waar dit normaal €1200 was geprijsd en dit nu opeens boven de €2000,- is. De 6800XT is al tegen de €1000 met de prijsstijging.

Ik zou nu ook waarschijnlijk voor een 6800XT kiezen. Oke als de 6900XT rond de €1200 was ging voor de top. 6800XT is sneller dan RTX 3080 en ik heb een Ryzen 7 5800X, wat een goede combinatie is en de processor gebruikt het geheugen van de videokaart wat weer in het voordeel is

[ Voor 29% gewijzigd door Van der Berg op 16-02-2021 10:34 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjakie66
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:44
ph4ge schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:27:
Ik heb sinds de release dag 17 september 2020 een pre order uitstaan voor de 3080, nog steeds niet binnen en zal ook nog wel even duren. Het is lastig te voorspellen wanneer je je kaart krijgt als je nu een pre order plaatst. Feit is dat er nu grote tekorten zijn en dat die voorlopig nog niet opgelost zijn, je kan dus kiezen om een forse markup te betalen om snel een 3080 te bemachtigen of ergens achterin de rij gaan staan voor een 'normale' prijs.

De beste kans om op korte termijn een normale prijs te betalen is [ZT] [NVIDIA GeForce RTX 30XX] Levertijden & Prijzen en de betreffende distill.io bots in de gaten te houden en zo proberen er een te snipen. Maar ook dat is een kwestie van veel geduld en geluk hebben.
Wachtrijen bij de verschillende webshops worden hier bijgehouden:
https://docs.google.com/s...2_DWk4/edit#gid=712726851

Het genoemde forum zou de plek moeten zijn met de informatie, dat heeft mij er wel doorheen geholpen.

Maar veel succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:40
Van der Berg schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:29:
Voor die bedragen van €1400,- zit je al snel op een RTX 3090. Heb je ook de AMD Radeon RX 6800XT geprobeerd en schijnt zelfs beter/sneller te zijn dan een RTX 3080, bij Ray Tracing is wel de 3080 ietsjes beter.
Niks tegen de 6800XT, maar wat betreft ray tracing is de 3080 niet een beetje beter. Het verschil is zeer groot, zeker omdat DLSS ook veel kan bieden op het gebied van performance in combinatie met ray tracing.

Als de 6800XT significant goedkoper is dan de 3080 is dat zeker een interessante optie, maar voor gelijkwaardige prijzen zou ik dat niet aan raden.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheZenMeister
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-05-2024
Het is toch simpel. Vind jij 1400 euro te rechtvaardigen voor het spelen van een spelletje?
Ja? Dan koop je hem.
Nee? Dan wacht je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baltar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-04 19:28
Een tip om snel een 3080 te bemachtigen (als je met andere onderdelen voor een nieuwe pc gaat): koop een complete game pc bij bv Azerty. Heb daar de Titanium Zen 3 besteld voor 1999 op 2 jan. Werd op 12 januari geleverd (met een 3080 Suprim X nog wel).

Waarom gaat dat sneller (denk ik):
1. Je krijgt een 3080 maar niet is bekend welke. Dat is dus automatisch de best beschikbare die de webshop geleverd krijgt.
2. Webshops leveren qua omzet liever een complete game pc uit dan een losse kaart. Ja inderdaad dat is voordringen maar denk wel dat het zo werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1146851

Eind November heb ik, ondanks de hoge prijs, een Asus TUF 3080 OC voor €950 2e hands kunnen overnemen van een mede-tweaker. Vele Tweakers verklaarde mij voor gek, of vonden dat ik scalpers hielp door dergelijke prijzen te betalen.

Blijkbaar zag ik de bui toendertijd al hangen. Wereldwijde pandemie + chip shortages = geen GPU op redelijk termijn. Een 150eu premium om eerder te kunnen gamen is voor mijn geen issue.

Het komt neer op: ben jij bereid om de huidige marktwaarde (ver boven MSRP) te betalen voor een grafische kaart. De huidige marktwaarde lijkt momenteel €1200 te zijn. Uw keuze. (Ik zou het niet doen overigens)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 1146851 op 17-02-2021 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcievg
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:17
Anoniem: 1146851 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 01:11:
Eind November heb ik, ondanks de hoge prijs, een Asus TUF 3080 OC voor €950 2e hands kunnen overnemen van een mede-tweaker. Vele Tweakers verklaarde mij voor gek, of vonden dat ik scalpers hielp door dergelijke prijzen te betalen.

Blijkbaar zag ik de bui toendertijd al hangen. Wereldwijde pandemie + chip shortages = geen GPU op redelijk termijn. Een 150eu premium om eerder te kunnen gamen is voor mijn geen issue.

Het komt neer op: ben jij bereid om de huidige marktwaarde (ver boven MSRP) te betalen voor een grafische kaart. De huidige marktwaarde lijkt momenteel €1200 te zijn. Uw keuze. (Ik zou het niet doen overigens)
Er zullen town weinig mensen zijn geweest die die 950 beschouwden als een mooie prijs. Het gaat nu echt nergens meer over met die prijzen. Even 3070 ligt ongeveer op het dubbele van de msrp en de 3080 zit er al 50% tot 70% overheen met vraagprijzen van 1400/1500.

Ik heb laatst ook gekeken naar een 3080 en ben uiteindelijk voor een 3090 gegaan omdat ik daar voor mijn gevoel minder mee ben afgezet in die prijs.
Het verschil in prijs tussen de 3080 en 3090 is ook steeds kleiner aan het worden.

7800X3D, RTX 4090, 32GB DDR5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitchelll010
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-05 09:25
Gaat helemaal nergens over, onbegrijpelijk dat mensen meer dan 50 betalen boven de msrp...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay2077
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 11-05-2024
Ik heb gister een gigabyte vision oc besteld bij azerty. Wit moet je kleur zijn, maar sta op de 6de plek. En gigabyte levert relatief veel uit. Afgelopen maand 4 leveringen bij azerty. De zwarte variant heeft 16 wachtende. Is 1100 euro.

Wees2066

Pagina: 1