Toon posts:

1e Nas kopen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Romeo89
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-03 21:42
Mijn vraag
Ik wil een nas kopen maar word niet heel veel wijzer op het net.

Eerst dacht ik, ik koop er 1 van wd met 8tb voor €310,-
Maar na wat gegoogle kom ik erachter dat synology en qnap beter zouden moeten zijn (alhoewel ik niet het verschil kan zien voor wat ik zoek)

Ik zoek namelijk een nas waar ik gemakkelijk m'n foto's en video's kan opslaan via al mijn apparaten (pc's, smartphones, tablets en camera's)
En dat ik ook m'n gezinsleden een deel (het liefst een max hoeveelheid geheugen) kan laten gebruiken zonder dat we elkaars bestanden kunnen zien zonder toestemming.

Het liefst zou ik makkelijk te swappen hdds willen hebben en een usb voor de camera's zou fijn zijn maar niet bepalend.
Het belangrijkste is gebruikers gemak na het installeren zodat ik niet teveel tijd kwijt ben en alles makkelijk kan vinden en ordenen.

Ik heb de wd ex2 ultra, synology ds218, ds420j en qnap ts231k, ts231p en 431k gezien.

Zijn er tweakers die erv aring hebben en mij hiermee kunnen helpen?

Alvast bedankt

Beste antwoord (via Romeo89 op 16-02-2021 01:31)

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22:50
Romeo89 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 00:44:
Bedankt m2m en peter-rm.

Als een nas stuk gaat zijn de schijven meestal nog wel goed toch?
En kan je de data nog bekijken als je de harde schijven in een pc zet? Ik las ergens iets over dat het niet mogelijk zou zijn bij synology.
bij een kapotte NAS (wat je waarschijnlijk niet meemaakt, disks gaan eerder stuk) kun je (in ieder geval bij qnap) de schijven migreren(in de zelfde volgorde in de bays plaatsen) naar een ander/nieuwer model. schijven uit een raid in een PC stoppen is meestal niet zinvol ivm de gebruikte schijf indeling.

quote]Romeo89 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 00:44:
@peter-rm
Ik noemde inderdaad 2 en 4 bay modellen omdat die allemaal redelijk qua prijs waren.
Ik zou sowieso met 2 4tb (ik dacht aan wd red) hdd's in raid 1 beginnen maar weet niet of het beter is om extra sleuven te hebben voor als ik extra schijven wil kopen of dat ik beter kan overstappen naar een betere model?
Ik wil (als mijn bedrijf weer normaal kan functioneren) ook klanten bepaalde documenten laten uploaden die we nodig hebben om de opdrachten uit te kunnen voeren.
[/quote]
inderdaad een 4-bay model biedt wat meer doorgroei mogelijkheden. beginnen met 2 schijven en later een 3e en 4e bij plaatsen.

ikzelf ben erg tevreden met mijn qnap NASsen (een ts453be-16Gb met 4x4Tsinds 2019, en een ts412 4x3Tsinds 2011, nu als backup) in beide NASsen staan de disks in raid-5.

Als je naar WD-red schijven kijkt let dan op dat je crm (EFRX wd-red plus ) koopt. die zijn beter/sneller dan de standaard WD-red (EFAX serie)

Alle reacties

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:45

M2M

medicijnman

In dat geval heb je of een qnap nodig, of een synology. Beide zijn zeer eenvoudig in opzet en hebben voldoende "apps" voor automatische backups, synchronisatie en datatoegang buiten de deur. Afschermen tussen verschillende gebruikers is basic functionaliteit dat elke NAS kan. Houd er wel rekening mee, dat een NAS ook stuk kan. En alle data die erop staat ook. Een tweede locatie waar de data staat is wel zo handig. En bij voorkeur natuurlijk niet in hetzelfde huis.

-_-

• peter-rm
zowel bij synology als qnap kun je shares inrichten voor gebruikers en met toegangsrechten op map niveau bepalen wie wat er mee mag doen (lezen/schrijven/deny)

Maar bedenk eerst wat je verder er mee wil. je noemt zowel 2-bay als 4-bay modellen. Wil je schijven in een raid-1/raid-5, (Raid-1/5 is doorgaans een bescherming tegen een enkelvoudige schijfcrash, maar is geen backup) en als je wat meer applicaties (VM/dockers) wilt draaien kijk dan naar de uitbreidbaarheid van memory.
Ga je de NAS in een wat groter netwerk gebruiken kijk dan naar de mogelijke netwerk aansluitingen.

In de laatste C'T (maart 2021)staan een aantal artikelen over NASsen en hun besturingssystemen

[Voor 7% gewijzigd door peter-rm op 16-02-2021 00:38. Reden: aanvulling]

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03:37
Romeo89 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 23:53:
...
Het liefst zou ik makkelijk te swappen hdds willen hebben
...
Dat gaat met een nas niet lukken, daar zijn ze niet voor gemaakt. Als je raid draait en er gaat er een stuk, tuurlijk, dat is simpel. Maar dit punt is eigenlijk externe harde schijf functionaliteit die jij zoekt.

Roomba E5 te koop

• Romeo89
Bedankt m2m en peter-rm.

En kan je de data nog bekijken als je de harde schijven in een pc zet? Ik las ergens iets over dat het niet mogelijk zou zijn bij synology.

@peter-rm
Ik noemde inderdaad 2 en 4 bay modellen omdat die allemaal redelijk qua prijs waren.
Ik zou sowieso met 2 4tb (ik dacht aan wd red) hdd's in raid 1 beginnen maar weet niet of het beter is om extra sleuven te hebben voor als ik extra schijven wil kopen of dat ik beter kan overstappen naar een betere model?
Ik wil (als mijn bedrijf weer normaal kan functioneren) ook klanten bepaalde documenten laten uploaden die we nodig hebben om de opdrachten uit te kunnen voeren.

Als back-up zou ik een externe schijf gebruiken.

• Romeo89
Bedankt sig69.

Dan maakt het niet veel uit. Ik dacht inderdaad dat het net als externe schijven werkte 😂

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• peter-rm
Romeo89 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 00:44:
Bedankt m2m en peter-rm.

bij een kapotte NAS (wat je waarschijnlijk niet meemaakt, disks gaan eerder stuk) kun je (in ieder geval bij qnap) de schijven migreren(in de zelfde volgorde in de bays plaatsen) naar een ander/nieuwer model. schijven uit een raid in een PC stoppen is meestal niet zinvol ivm de gebruikte schijf indeling.

quote]Romeo89 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 00:44:
@peter-rm
[/quote]
inderdaad een 4-bay model biedt wat meer doorgroei mogelijkheden. beginnen met 2 schijven en later een 3e en 4e bij plaatsen.

ikzelf ben erg tevreden met mijn qnap NASsen (een ts453be-16Gb met 4x4Tsinds 2019, en een ts412 4x3Tsinds 2011, nu als backup) in beide NASsen staan de disks in raid-5.

Als je naar WD-red schijven kijkt let dan op dat je crm (EFRX wd-red plus ) koopt. die zijn beter/sneller dan de standaard WD-red (EFAX serie)

• Romeo89
peter-rm schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 00:58:
[...]

Goed om te horen dat de schijven meestal eerder stuk gaan dan de nas zelf.
Maar is er geen andere manier dan een andere nas te kopen om de data van de schijven weer te gebruiken?

Voor uitbreiding was het inderdaad dat ik ook naar de 4 bays keek maar je levert wel in op prestaties(in dezelfde prijs categorie) daarom wou ik wat advies/hulp.
Ik wil namelijk niet veel boven de €500 uitkomen inclusief de hdd's

Dat is behoorlijk wat opslag zeg. Als ik me niet vergis 21tb aan opslag.
Er was een tijd dat ik 20gb had en me niet kon voorstellen dat ik dat vol zou krijgen 😂

Heeft qnap trouwens ook een eigen soort van raid zoals de synology hybrid raid?
Of kan je de raid veranderen als je een 3de of 4de schijf erbij zet?

De red plus zag ik inderdaad ook ik zou nog een beetje googlen maar bedankt voor de tip 👍🏽

[Voor 12% gewijzigd door Romeo89 op 16-02-2021 02:32]

• peter-rm
als je budget wat beperkt is, kan je ook een model met wat minder geheugen kiezen (bijv 2G) en dat later (goedkoper) uitbreiden. je moet er dan alleen even opletten hoeveel geheugen slots er in zitten.
ik heb mijn TS453 ook gekocht met 2Gb en later voor €80 uitgebreid naar 16Gb (terwijl volgens qnap 8Gb het max was)

beginnen met 2 schijven en later met een 3e schijf migreren van raid1 naar raid5 kan dacht ik bij zowel synology/qnap. kost alleen even wat tijd(denk aan ongeveer een dag)

• Romeo89
@peter-rm
Bedankt voor de info ik zal dan sowieso voor een 2 bay variant gaan om te beginnen omdat de 4 bay varianten die ik opgenoemd heb 1gb hebben die niet upgradeable zijn qua ram.

Heb ook contact gehad met een kennis die heeft er een aantal en wilt me wel de verschillende interfaces laten zien zodat ik een keus kan maken.

Nogmaals bedankt ik zal nog wel laten weten wat ik gekozen heb.

• peter-rm
de ts231k is niet uitbreidbaar, maar de ts231p heeft een memory slot en kan tot 8Gb, de ts251 heeft 2 memory slots.
de TSx31 modellen hebben een arnapura cpu de T x51x/53 modellen hebben een intel celeron en 2x1Gbit rj45

van de synology modellen weet ik niet zo veel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Roywall.e
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-03 14:20
Ik kwam hier terecht omdat ik mijn 10 jaar oude Qnap TS-410 wil gaan vervangen. Daarbij heb ik ook nog een Synology DS213j en is iets nieuwer maar deze is ook alweer 7 jaar oud. En ik moet zeggen dat ik ze beide goed vind, de functionaliteit is ook bij beide even goed.
Al werkt mijn Qnap iets minder soepel dan de Synology maar goed daar dit ook ruim 5 jaar techniek verschil in.
Nu zal de topicstarter allang een NAS hebben gevonden maar ik lees toch ook dingen die helemaal niet belangrijk zijn als je de NAS wil gebruiken voor de dingen die helemaal in het begin beschreven staan. Zelfs ik kan mijn NAS nog steeds gebruiken voor opslag van foto's, ik maak back-ups van Google Drive, One Drive etc.. De NAS wordt ook gebruikt via SAMBA en is nog prima werkbaar. En dan heeft deze TS-410 maar een 800 Mhz processor en 256 Mb werkgeheugen (niet uitbreidbaar)
Maar softwarematig wordt langzamerhand het een steeds grotere uitdaging.

Maar goed, ik wil in eerste instantie mijn NAS vervangen voor een 2-bay i.p.v. 4 i.v.m. de kosten maar het blijkt dat er bijna geen verschil zit tussen deze twee uitvoeringen. En ik was in die tijd +- €250 voor de QNAP NAS kwijt maar nu moet ik voor een "vervanger" rond de €400,- neer tellen. Dus ik blijf nog even rustig kijken wat ik ga doen.

• Romeo89
@Roywall.e
Bedankt voor je input.
Ik heb nog geen nas gekocht omdat er sindsdien 2 familieleden zijn overleden.

Ik ben er wel over uit en zal de wd mycloud ex2 halen vanwege het aantrekkelijke prijskaartje, goede ervaringen met het merk en omdat het genoeg is voor mijn gebruik.

Als ik ooit meer geheugen of opties nodig heb ga ik weer opzoek.

• A. Klooster
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-03 17:45
ik vond dit topic terwijl ik op zoek was naar mijn opslag probleem. ik zit met de 2 keuzes; koop ik meer externe ssd's of een NAS?
ik ben een hobby fotograaf en mijn harde schijven lopen vol met data. een NAS lijkt me beter omdat ik dan geen hele bundel losse schijven aan mn computer heb hangen, maar een NAS in de meterkast.
maar wat gaat het kosten, zijn ssd's in een NAS goed en welke modellen zijn in beide gevallen aan te raden?

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-09-2022
Een deel-antwoord: een SSD in een NAS is meestal vrij zinloos omdat je netwerkcapaciteit de limiterende factor is.

• Shadow771
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 00:40
A. Klooster schreef op donderdag 15 april 2021 @ 16:00:
ik vond dit topic terwijl ik op zoek was naar mijn opslag probleem.
Je zit nu iemand anders zn topic te kapen terwijl dit topic eigenlijk wel afgesloten is.

• Shadow771
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 00:40
Romeo89 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 04:23:
Ik heb nog geen nas gekocht omdat er sindsdien 2 familieleden zijn overleden.
Gecondoleerd...

• A. Klooster
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-03 17:45
Shadow771 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 17:09:
[...]

Je zit nu iemand anders zn topic te kapen terwijl dit topic eigenlijk wel afgesloten is.
mijn excuses ..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Romeo89
Bedankt @A. Klooster

@peter-rm @A. Klooster @Roywall.e
Bedankt voor al jullie input.
Ik ben toch voor een qnap gegaan via mp.
Een ts-269l ga het morgen proberen te installeren.

Bedankt allen (y)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee