Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deputy_droopy
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12-05 09:44
Een set absolute beginners vragen over domotica.

Wij gaan verhuizen naar een lekker ruim huis en hebben nog wat geld voor verbouwing. Heel leuk natuurlijk, maar er is een wereld aan keuzes om ons druk over te maken. Zo ook de verlichting.

We krijgen een nieuwe keuken van Next125 waar verlichting ingebouwd zit op verschillende plekken. In de offerte wordt gesproken van een “led-volgset voor instelbare led lampen 2700-4000K geschikt voor zigbee 1 besturingseenheid met 9-voudig verdeler voor aanpasbare lichtkleur en helderheid”. We krijgen op verschillende plekken LEDs ingebouwd (kastje, zithoekje in de keuken, twee grote kasten). Alles kan aangestuurd worden met 1 afstandsbediening. Super.

Maar, we krijgen ook een verlaagd plafond met spotjes, een lichtrail, lampen boven de tafel, lamp boven het kookeiland. Spotjes willen we in twee groepen verdelen, lichtrail wordt 3-fase. Best veel knoppen dus uiteindelijk. Toen dacht ik weer na over die zigbee en na enig zoeken realiseerde ik me dat dat een smarthome ding is (geen idee hoe of wat dat werkt).

Kunnen we dit systeem uitbreiden? Oftewel, in de keuken bouwen ze het al voor ons in. Kunnen we ook de andere lampen daar op aansluiten? Hoe werkt dat dan? We willen wel schakelaars aan de muur houden en smartphone bediening is geen prioriteit. Het moet nu vooral functioneel en mooi zijn.

Mijn idee is nu om de voor de groepen spotjes, de 3 fasen van de rail en de hanglampen zigbee dimmers te kopen. Als ik het goed begrijp hang ik die aan de stroom en leg ze op het plafond. Dan een kwestie van mooie knoppen kopen (zoiets bv https://www.123led.nl/Eco...t-EcoDim-i5746-t4838.html) en installeren op de plek waar nu de knoppen zitten en klaar. Geen gedoe met schakeldraden en dergelijke.

In de toekomst kunnen we dan nadenken over brandmelders aansluiten, verlichting automatiseren, etc. Voor nu willen we alleen de lampen gemakkelijk kunnen bedienen.

Hoe naïef ben ik? Gaat dit werken? Is dit hoe dit systeem bedoeld is, of mis ik essentiële denkstappen? Hoe gemakkelijk wordt het straks om de boel uit te breiden naar andere zaken zoals toch smartphone bediening en automatisering?

Hopelijk is er iemand die hier zicht op heeft.