Zelf NAS gaan bouwen met oude game pc

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:20
Ik zou willen mijn oude game pc gaan omvormen in een NAS. Hoe ga ik het best te werk? Of zou ik deze pc kunnen verkopen een synology NAS kopen in de plaats? Ik wil wel zeggen dat ik het niet erg vind om te gaan tinkeren/prutsen tot ik zelf tot een goede NAS setup kom. Leer ik ook misschien nog iets bij.

Specs van de oude pc:
  • cooler master hyper evo 212
  • Fractal design define R4
  • WD Blue WD10EZEX 1TB - 3.5"
  • Ballistix Tactical - DDR3 8gb x2
  • Seasonic S12G-550
  • Intel Core i5 4590 - 3.3 GHz
  • MSI H97 GUARD-PRO
  • Crucial MX100 - Solid state drive 256GB
  • MSI GTX 970 Gaming 4G
  • Xonar DGX audiocard
Waarvoor ga ik de NAS gebruiken?
  • De hoofdactiviteit zal zijn: 100GB+ 4K films vanop de NAS streamen in HDR en DTS naar mijn LG OLED65C7V via ethernetkabel. De NAS zal staan in mijn bureaukamer boven, verbonden aan een ethernetkabel met de router beneden. De televisie heeft eveneens een verbinding met ethernetkabel. Ik wil dat ik dus gewoon vanop mijn laptop beneden een film kan downloaden op mijn NAS boven, en die dan op mijn tv afspelen.
  • Opslag van toch wel een aantal belangrijke dingen, zoals familiefoto's
  • Het systeem moet een lage electriciteitsconsumptie hebben. Alsook héél stil, aangezien het in mijn bureau zal staan en altijd aan zal staan.
Nog een laatste vraagje: welke drives koop ik het best? Ik heb niet zo heel veel ruimte nodig, 8tb is eigenlijk al genoeg. Ik heb gelezen dat je het best een WD elements/mybook koop en die plastieken omhuizing ervan haalt om dan de drive eruit te halen. Dat is goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Ik denk dat een synology in alle opzichten beter geschikt is dan je voormalige game pc.
Alles aan je PC is redelijk overkill om als NAS in te zetten, met de bijbehorende energieconsumptie.

Natuurlijk kan het wel, en natuurlijk kan je de boel zuiniger (en mogelijk stiller?) maken, maar je gaat niet snel de volledige resources van de PC gebruiken ben ik bang.

Ik zeg verkopen die PC, en er een knappe syno voor terug zetten met opslag naar behoeven.

Edit: En aan een syno valt ook nog genoeg te hobby'en en prutsen als je daar behoefte aan hebt. :+

[ Voor 10% gewijzigd door Koekstra op 15-02-2021 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
Koekstra schreef op maandag 15 februari 2021 @ 20:56:
Ik denk dat een synology in alle opzichten beter geschikt is dan je voormalige game pc.
Alles aan je PC is redelijk overkill om als NAS in te zetten, met de bijbehorende energieconsumptie.

Natuurlijk kan het wel, en natuurlijk kan je de boel zuiniger (en mogelijk stiller?) maken, maar je gaat niet snel de volledige resources van de PC gebruiken ben ik bang.

Ik zeg verkopen die PC, en er een knappe syno voor terug zetten met opslag naar behoeven.

Edit: En aan een syno valt ook nog genoeg te hobby'en en prutsen als je daar behoefte aan hebt. :+
Ok, maar:
- Wat kan ik nog krijgen voor die pc? Inclusief een Dell UltraSharp U2414H die erbij hoort. Zal dat wel genoeg zijn voor een synology...
- Zal bv. een synology DS220+ krachtig genoeg zijn om via ethernetkabel 100gb+ 4K films te gaan streamen in al hun glorie naar mijn LG OLED65C7V? Zonder haperingen, compatibiliteitsproblemen, met DTS en HDR etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 17:21
Kan je nieuwe game pc die taak er niet bij doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
jopie schreef op maandag 15 februari 2021 @ 21:05:
Kan je nieuwe game pc die taak er niet bij doen?
Mijn nieuwe game pc is veel te duur om als NAS te gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:20

The Eagle

I wear my sunglasses at night

ardana123 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 21:03:
[...]

Ok, maar:
- Wat kan ik nog krijgen voor die pc? Inclusief een Dell UltraSharp U2414H die erbij hoort. Zal dat wel genoeg zijn voor een synology...
Kijk op MP of in de privewatch wat een vergelijkbre PC doet. Hier op GoT zijn vragen om prijsbepalingenniet toegestaan iirc. Sowieso is tweedehands een beetje wat de gek er voor geeft. Kijk ook naar wat losse onderdelen tweedehands doen, dat geeft ws het beste beeld.
- Zal bv. een synology DS220+ krachtig genoeg zijn om via ethernetkabel 100gb+ 4K films te gaan streamen in al hun glorie naar mijn LG OLED65C7V? Zonder haperingen, compatibiliteitsproblemen, met DTS en HDR etc etc.
Een 100GB+ 4K film staat in een gecomprimeerd formaat. Enige wat dat ding hoeft te doen is evt decoderen en streamen. Maar als je ontvangend device (bijv je streamer) zelf de decoding of conversie kan doen, is het sec de dataoverdracht. Dat trekt dat ding makkelijk :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1