Huidige laptop upgraden of toch een nieuwe?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joahn93
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-05 12:52
Hallo iedereen!

Mijn naam is Johan en ik zit met een klein dilemma, maar zie door de bomen het bos niet meer.
Kort maar krachtig is de vraag zoals in de topictitel: Huidige laptop upgraden of toch een nieuwe?

Op dit moment ben ik in het bezit van een 15,6" MSi GL62 6QF-635NL. https://tweakers.net/pric...9/msi-gl62-6qf-635nl.html

Inmiddels heb ik mijn huidige laptop ongeveer 4 jaar in bezit, en opzich voldoet hij nog prima, maar ik merk dat kleine irritatiiepuntjes langzaam steeds groter beginnen te worden. Het opstarten gaat niet meer zo snel als vroeger, en ik heb het idee dat de HDD het ook allemaal net niet meer helemaal kan bijbenen, als ik naar het taakbeheer kijk.

Als ik zo een beetje her en der op het internet rondneus kom ik erachter dat deze laptop nog best te upgraden zou moeten zijn. SSD erin en extra RAM zouden mogelijk moeten zijn, maar voldoet de laptop daarna weer of is dat een waardeloze investering?

Voor de volledigheid heb ik ook nog even het standaardvragenlijstje ingevuld:

Wat ga je met je laptop doen?
Ik gebruik de laptop thuis, om te gamen en mee te browsen. Ik speel op dit moment veel Age of Empires 2, maar de Transport Fever reeks is ook een van mijn favorieten, evenals Cities:Skylines.

Wat is je budget?
Budget voor een nieuwe is maximaal €2000 euro

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee, de laptop blijft voornamelijk thuis. Hij gaat wel eens mee op vakantie, of als ik voor mijn werk in een hotel blijf hangen. Ook neem ik hem wel eens mee naar een vriend.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Merkvoorkeuren heb ik niet.

Sinds het idee om eventueel een nieuwe laptop te komen ben ik al wat gaan rondneuzen. Nu zie ik allemaal mooie nieuwe processoren en videokaarten voorbij komen, en heb ik inmiddels ook een hoop geleerd over TDP en TGP e.d.

Ik had zelf na een beetje kijken hier deze gevonden:
https://laptopparts4less....5MP7Y-laptop-samenstellen

en natuurlijk heb ik ook bij de bekende merken reeds rondgekeken maar daar lijken voor vergelijkbare laptops de prijzen toch wel iets hoger te liggen.

Omdat ik de laptop regelmatig op de eettafel laat staan is een grootte van 15,6" wel gewenst, of iemand moet mij kunnen overtuigen van de 17,3" grootte

Mochten er nog vragen zijn hoor ik dat graag. Ik hoop dat jullie mij van goede adviezen kunnen voorzien.

Bedankt alvast voor jullie moeite op mij van advies te voorzien

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:45
Het verschil wat een SSD maakt ten opzichte van een HDD is als dag en nacht. Als je laptop nu nog steeds prima voldoet verder, dan denk ik dat je met een SSD erin nog best even vooruit kan. En dat kan je makkelijk €1800 of meer besparen ;)

Tenzij je echt per se een nieuwe laptop wilt, begin met een nieuwe SSD erin. Ook geheugen kan je later er nog wel bij prikken, dat heb je niet direct nodig om een verbetering te merken.

[ Voor 28% gewijzigd door Hahn op 15-02-2021 19:03 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Met een SSD is het trage opstarten heel goed op te lossen. Het heeft geen invloed op de gameprestaties, behalve dat de game sneller laadt. Als de laptop verder nog voldoet is het zeker de investering waard. RAM is niet per se nodig. Alleen als je nu te kort komt (continu rond 8GB verbruiken).

Ik heb goede ervaringen met de crucial mx500. Deze kun je in 2.5inch formaat kopen. Je kunt ook voor de Samsung 870 evo gaan. Samsung is overal het algemeen op papier wat sneller, maar vaak ook wat duurder.

Als je de 1TB drive wilt houden, kun je ook kijken of je ruimte hebt voor een m.2 drive. De eerder genoemde drives zijn ook in dit formaat verkrijgbaar. Als het m.2 slot ook nvme-drives ondersteunt, kan het verstandig zijn om voor een dergelijke drive te gaan. Een nvme-drive heeft hogere doorvoersnelheden en de allergoedkoopste zijn tegenwoordig vaak even duur als een sata-variant.

[ Voor 68% gewijzigd door hoi1234 op 17-02-2021 22:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kilomeester
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01-02-2024
Volgens de handleiding van jouw machine (zie hier) zit er gewoon een M.2 slot in voor NVMe.

Beetje raar dat ze hem dan leveren met een mechanische 2.5", maar okee, dat betekent wel dat je een enorme performance winst kunt halen door een M.2 reepje te plaatsen en daar je OS op te herinstalleren.

Dat gaat niet een klein beetje sneller worden, dat gaat een serieus groot beetje sneller worden. Als in, vele malen sneller, zeker bij opstarten van Windows en games.

En dan kun je je huidige 1TB er gewoon naast in laten zitten en als trage data schijf gebruiken. (1 dingetje: je hebt dan wel twee OS schijven in de PC, kan zijn dat je dan even naar de boot settings in de BIOS moet kijken voordat het goed gaat. Of de schijf even extern backuppen en formatteren.)

Als je behalve de hard disk geen issues hebt zou ik die 2000 euro lekker in mijn zakken houden en gewoon voor een paar tientjes de machine weer laten lopen als een jong hondje.

Hier is een youtube video van iemand die beide typen schijven installeert.
YouTube: TUTORIAL: How to Upgrade HDD to M2 NVME SSD - MSI GL62

[ Voor 19% gewijzigd door Kilomeester op 17-02-2021 22:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kilomeester
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01-02-2024
O ja... Mocht het wat overweldigend voelen om deze operatie aan te gaan (weet niet hoe ervaren je bent met herinstallaties), dan kun je ook gewoon de huidige 2.5" drive eruit schroeven en alléén de M.2 gebruiken en daar Windows op installeren. Als je dat dan helemaal hebt draaien weet je dat dat alvast goed zit, en kun je daarna de 2.5" er weer bij hangen en als secundaire schijf in gebruik nemen. (Of gewoon nog een paar tientjes uittrekken en een 2.5" SSD ernaast zetten, dan wordt het helemaal een kanon :) )

En mocht je halverwege stuklopen, dan haal je gewoon de M.2 er weer uit en zet je de huidige 2.5" terug, en heb je gewoon je oude omgeving weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BelovedAunt
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-05 10:21
Mocht je nog niet overtuigd zijn door de posts hierboven, een SSD i.p.v. een HDD is inderdaad dag-en-nacht verschil. Zeker in jouw machine, waar de rest van de componenten prima zijn.

Toch wil ik wel even weten welke games het meest demanding zijn die je erop speelt (ik ben niet bekend met bijv. Cities:Skylines) en wat je er nog meer op doet wat veel van je laptop vraagt. Wellicht kunnen we dan ook 16GB RAM aanbevelen, of inderdaad upgraden gezien de GTX 960M een bottleneck kan zijn in sommige games.

[ Voor 7% gewijzigd door BelovedAunt op 18-02-2021 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 57411

hoi1234 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 22:22:

...

Ik heb goede ervaringen met de crucial mx500. Deze kun je in 2.5inch formaat kopen. Je kunt ook voor de Samsung 870 evo gaan. Samsung is overal het algemeen op papier wat sneller, maar vaak ook wat duurder.

...
De 870 evo komt ook goed uit de bus bij de tweakers review: reviews: Samsung 870 EVO - Waarom en voor wie?

Wat mij bijzonder opviel was dat de mx500, vooral op 1tb en hoger, in sommige test niet best scoort op het gebied van energie gebruik. Hoeveel invloed dat heeft op uiteindelijke batterijduur is natuurlijk een andere vraag ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joahn93
BelovedAunt schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 14:55:
Mocht je nog niet overtuigd zijn door de posts hierboven, een SSD i.p.v. een HDD is inderdaad dag-en-nacht verschil. Zeker in jouw machine, waar de rest van de componenten prima zijn.

Toch wil ik wel even weten welke games het meest demanding zijn die je erop speelt (ik ben niet bekend met bijv. Cities:Skylines) en wat je er nog meer op doet wat veel van je laptop vraagt. Wellicht kunnen we dan ook 16GB RAM aanbevelen, of inderdaad upgraden gezien de GTX 960M een bottleneck kan zijn in sommige games.
Eigenlijk heb ik alles wel benoemd in mijn openingspost. Transport fever 2 schijnt wel een taaie kluif te zijn voor zowel de CPU als de GPU, maar ik ben eens gaan kijken in Steam wat de minimale en aanbevolen specs zijn voor de spellen die ik speel.

Transport fever 2
MINIMUM:
Vereist een 64-bits processor en besturingssysteem
Besturingssysteem: Windows 7, 8 or 10 (64-bit)
Processor: Intel i5-2300 or AMD FX-6300
Geheugen: 8 GB RAM
Grafische kaart: NVIDIA GeForce GTX 560 or AMD Radeon HD 7850, 2 GB VRAM
AANBEVOLEN:
Processor: Intel i7-4770k or AMD Ryzen 5 1600
Geheugen: 16 GB RAM
Grafische kaart: NVIDIA GeForce GTX 1060 or AMD Radeon RX 580, 4 GB VRAM

Cities:Skylines
Besturingssysteem: Microsoft Windows XP/Vista/7/8/8.1 (64-bit)
Processor: Intel Core 2 Duo, 3.0GHz or AMD Athlon 64 X2 6400+, 3.2GHz
Geheugen: 4 GB RAM
Grafische kaart: nVIDIA GeForce GTX 260, 512 MB or ATI Radeon HD 5670, 512 MB (Does not support Intel Integrated Graphics Cards)
AANBEVOLEN:
Besturingssysteem: Microsoft Windows 7/8 (64-bit)
Processor: Intel Core i5-3470, 3.20GHz or AMD FX-6300, 3.5Ghz
Geheugen: 6 GB RAM
Grafische kaart: nVIDIA GeForce GTX 660, 2 GB or AMD Radeon HD 7870, 2 GB (Does not support Intel Integrated Graphics Cards)

Age of Empires 2: Definitive Editon
Besturingssysteem: Windows 10 64bit
Processor: Intel Core 2 Duo or AMD Athlon 64x2 5600+
Grafische kaart: NVIDIA® GeForce® GT 420 or ATI™ Radeon™ HD 6850 or Intel® HD Graphics 4000 or better with 2 GB VRAM
Aanvullende opmerkingen: 2GB of video memory + 4GB of system memory required
AANBEVOLEN:
Processor: 2.4 Ghz i5 or greater or AMD equivalent
Grafische kaart: Nvidia® GTX 650 or AMD HD 5850 or better

Zo bekijkende is mijn laptop goed genoeg om alles te spelen, maar haalt hij alleen bij transport fever 2 de aanbevolen specs niet. Is dat erg? Het is wel mijn favoriete spel, wat ik het meest speel, maar ook van 2 uur Age of Empires kan mijn laptop links op het toetsenbord toch al goed warm worden. Nu zag ik in YT filmpjes dat daar volgens mij de HDD zit, Klopt dat?

In ieder geval bedankt voor jullie input tot nu toe!

Grtz,
Johan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
joahn93 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 17:00:
[...]

Eigenlijk heb ik alles wel benoemd in mijn openingspost. Transport fever 2 schijnt wel een taaie kluif te zijn voor zowel de CPU als de GPU, maar ik ben eens gaan kijken in Steam wat de minimale en aanbevolen specs zijn voor de spellen die ik speel.

Transport fever 2
MINIMUM:
Processor: Intel i5-2300 or AMD FX-6300
Grafische kaart: NVIDIA GeForce GTX 560 or AMD Radeon HD 7850, 2 GB VRAM
AANBEVOLEN:
Processor: Intel i7-4770k or AMD Ryzen 5 1600
Geheugen: 16 GB RAM
Grafische kaart: NVIDIA GeForce GTX 1060 or AMD Radeon RX 580, 4 GB VRAM

Cities:Skylines
Besturingssysteem: Microsoft Windows XP/Vista/7/8/8.1 (64-bit)
Processor: Intel Core 2 Duo, 3.0GHz or AMD Athlon 64 X2 6400+, 3.2GHz
Grafische kaart: nVIDIA GeForce GTX 260, 512 MB or ATI Radeon HD 5670, 512 MB (Does not support Intel Integrated Graphics Cards)
AANBEVOLEN:
Besturingssysteem: Microsoft Windows 7/8 (64-bit)
Processor: Intel Core i5-3470, 3.20GHz or AMD FX-6300, 3.5Ghz
Geheugen: 6 GB RAM
Grafische kaart: nVIDIA GeForce GTX 660, 2 GB or AMD Radeon HD 7870, 2 GB (Does not support Intel Integrated Graphics Cards)

Age of Empires 2: Definitive Editon
Processor: Intel Core 2 Duo or AMD Athlon 64x2 5600+
Grafische kaart: NVIDIA® GeForce® GT 420 or ATI™ Radeon™ HD 6850 or Intel® HD Graphics 4000 or better with 2 GB VRAM
Aanvullende opmerkingen: 2GB of video memory + 4GB of system memory required
AANBEVOLEN:
Processor: 2.4 Ghz i5 or greater or AMD equivalent
Grafische kaart: Nvidia® GTX 650 or AMD HD 5850 or better

Zo bekijkende is mijn laptop goed genoeg om alles te spelen, maar haalt hij alleen bij transport fever 2 de aanbevolen specs niet. Is dat erg? Het is wel mijn favoriete spel, wat ik het meest speel, maar ook van 2 uur Age of Empires kan mijn laptop links op het toetsenbord toch al goed warm worden. Nu zag ik in YT filmpjes dat daar volgens mij de HDD zit, Klopt dat?

In ieder geval bedankt voor jullie input tot nu toe!

Grtz,
Johan
Het toetsenbord wordt bij de meeste laptops warm... Heel erg is dat dus niet. Zit daar trouwens niet de CPU + GPU? Dat zou de warmte beter verklaren. Een HDD produceert niet zo heel veel warmte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BelovedAunt
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-05 10:21
Het zou gek zijn als je HDD zo warm wordt. Het kan sowieso geen kwaad daar een snellere SSD te plaatsen, wellicht tweedehands (ik koop m'n SSD's trouwens nooit nieuw).

Verder haal je de aanbevolen specs van Transport Fever inderdaad niet/nauwelijks. Een 1060 is heel wat anders dan een 960M. Als je je RAM upgrade en je HDD vervangt met een SSD kan het niet anders dat alles toch wat soepeler loopt, ook qua games!

Mocht het niet het gewenste effect hebben gooi je het op MP en Tweakers V&A; is je laptop wel veel gewilder op de tweedehands markt, wie wil er nou geen 16GB RAM en een SSD in een (tweedehands) laptop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:12
En als je besluit tot upgraden en de laptop toch open schroeft kun je gelijk de koelpasta vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joahn93
Zo, een tijdje verder inmiddels. Bedankt voor jullie adviezen. Ik denk dat ik t.z.t. inderdaad maar een beetje RAM ga bijprikken en een SSD erin prop. Koelpasta gaat ook wel vervangen worden dan.

Nu rest mij nog een vraag: Is dit te doen voor iemand die nog nooit een laptop heeft opengeschroefd?

Ik heb nog nooit zo iets gedaan, en zou zonde zijn als ik ergens op vastloop of iets kapot maak. AL begrijp ik dat iedereen wel eens iets kapot kan maken natuurlijk.

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
joahn93 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 10:05:
Zo, een tijdje verder inmiddels. Bedankt voor jullie adviezen. Ik denk dat ik t.z.t. inderdaad maar een beetje RAM ga bijprikken en een SSD erin prop. Koelpasta gaat ook wel vervangen worden dan.

Nu rest mij nog een vraag: Is dit te doen voor iemand die nog nooit een laptop heeft opengeschroefd?

Ik heb nog nooit zo iets gedaan, en zou zonde zijn als ik ergens op vastloop of iets kapot maak. AL begrijp ik dat iedereen wel eens iets kapot kan maken natuurlijk.

Bedankt!
SSD vervangen en RAM vervangen is heel goed zelf te doen. Probeer eerst op YouTube een filmpje te zoeken waarin dit uitgelegd wordt voor jouw laptop.

Van de koelpasta zou ik afblijven. Heb je de ventilator(s) en de heatsink(s) al stofvrij gemaakt? Dat scheelt al heel veel. Als de laptop dan nog te heet wordt (90+ graden), dan pas zou ik eens naar de koelpasta kijken.

Overigens kun je vaak de bodemplaat eraf schroeven waardoor je bij alle relevante onderdelen komt. Soms zitten de HDD en het RAM geheugen achter een klepje. Dat is helemaal makkelijk. Dan hoeven alleen de desbetreffende klepjes los en hoeft niet de gehele onderkant eraf. In andere gevallen moet het toetsenbord los.Vaak zit er een sierstrip boven het toetsenbord die je er af kunt halen. Dan kun je het toetsenbord losschroeven. Let wel op de flatcable. Die breekt gemakkelijk. Gewoon met beleid het toetsenbord er af pakken en niks forceren en zeker niet hard trekken.
Pagina: 1