Toon posts:

Auto trekt plots heftig naar rechts, niet reconstrueerbaar

Pagina: 1
Acties:

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:33
Ik hoop dat hier meegedacht kan worden aan het volgende, waar wij de oorzaken niet van kunnen bedenken.

Het betreft een een voorwielaangedreven Opel Corsa uit 2005 met (gerobotiseerde) automaat. Bestuurder geeft voor het ongeluk al aan dat de auto ietsjes naar rechts trekt, wat de auto voorheen niet zou doen.

Eén week á twee weken later rijdt bestuurder op de snelweg. Bocht naar rechts waar je gemakkelijk 120 km/u kan rijden (ondanks gladheid deze dagen), rijdt 100. De auto trekt plots heftig naar rechts. Bestuurder laat het gas los. Ook heeft die toevallig twee handen aan het stuur, maar kan desondanks het stuur niet houden. Na voor het gevoel een millimeter toe te geven, trekt de auto het stuur vol naar rechts. Botst vol tegen een muur van ijs, tolt om op de weg om vervolgens opnieuw in het ijs terecht te komen, dit keer wel tot stilstand.

Gelukkig geen blijvende schade aan bestuurder, dat vooropgesteld, ondanks dat de airbag(s) niet geploft zijn.

Nu de oorzaak. Plaats delict is gezien door me, geen bandensporen opgemerkt, en inderdaad in een bocht die naar rechts loopt betreffende schade aan het ijs. Op betreffende plek in de berm/ijs leek het er op dat het rechtervoorwiel een klapband heeft gehad, maar ook was er een deuk te zien in band en stalen velg.

Een klapband zou voor mij alles verduidelijken. Echter bij de berger zien we de auto... Er zit nog lucht in de band! Flinke deuk in band en velg, bumper aan de onderkant stuk, maar verder geen schade en de auto is, na het vervangen van het wiel rijdbaar!

Bij het vervangen van het wiel is gecontroleerd of er speling te voelen is, niets. Zelf een proefrit gemaakt met de auto en het nieuwe wiel (reservewiel met nieuw bandje). Niets geks te voelen! Remtest gedaan, auto trekt amper. Van 100 -> 0 met abs, volkomen normaal gedrag. Op een leeg terrein heen en week sturen, bochtjes nemen, niets geks!

Een klapband had een boel uitgelegd, de symptomen kwamen flink overeen. Nu dat niet het euvel is/was, wat dan wel?

Kan het zijn dat bestuurder slipte in de bocht met de voorkant (onderstuur), gas los heeft gelaten, plots grip krijgt en het stuur niet meer naar links gedraaid krijgt?

We komen er niet uit... Voor de auto weer op de weg komt willen we 'm op een brug hebben voor een inspectie, maar wat als daar niets geks aan te zien is?

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:42
Kan het niet zo zijn dat er iets (ijs of iets anders zwaars/hard/puntig) op het wegdek heeft gelegen dat het stuur daardoor een klap heeft gekregen en de auto van de weg gesmeten heeft? De deuk in de velg komt natuurlijk ergens vandaan. Miraculeus zou dan de band het uiteindelijk overleefd hebben. Geeft ook een verklaring waarom na vervanging van het wiel hij als normaal rijdt, de klap is immers opgevangen door de velg maar niet de verdere ophanging.

Verder geen monteur of expert ofzo, maar dat is het eerste en eigenlijk enige wat in me op komt.

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:27

SambalBij

We're all MAD here

Misschien een hoop water op de weg gelegen ter plaatse? Een bocht naar rechts loopt meestal ook wat af naar rechts qua afwatering. Dat in combinatie met smeltwater en de genoemde muur van ijs die mogelijk de afwatering heeft geblokkeerd, kan misschien een plas water op de weg hebben gevormd, waar het rechter (voor)wiel in terecht is gekomen...?

Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside, in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming, 'Wow! What a Ride!'

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Ben je wellicht niet te veel aan het overanalyseren ? en is de bestuurder niet gewoon de macht over het stuur verloren op een glad stuk in die bocht ?

Zonder voldoende grip in een bocht naar rechts slaat het stuurwiel vanzelf wel door naar rechts en zal mogelijk voor de bestuurder het “gevoel” hebben gegeven dat de auto dit zelf doet.

Daarnaast, als je voorwielen bijna dwars op de weg staan en je auto een voorwaartse vaart heeft, dan gaat door de tegendruk je stuur gewoon naar rechts

[Voor 18% gewijzigd door Breezers op 15-02-2021 18:15]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:10
Bonk ijs die loskomt uit de wielkast voor t wiel :?
Vervolgens door er hard overheenrijden auto naar rechts trekt en in de wielkast versplinterd en hiermee de bumper beschadigd :?

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:34

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Heb je foto's van de schade? Hoe lang is de auto in bezit? Hoe ervaren is de bestuurder?

Je schrijft: "botst vol tegen een muur van ijs". Hoe kan het dat je erna nog rijdt met een nieuwe band eronder? Met kreukelzones et al zou er niet echt iets rijdbaars overblijven met ca 100 km/uur.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• sanderhgv
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:57
Wiellager kapot of remklauw die is blijven hangen?

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:05

AlexanderB

7800 rpm

Stuk ijs aangetikt met de zijkant van het wiel kan het stuur flink omgooien. Blijkbaar hard genoeg om een deuk in de velg te rijden.

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:16
Gas los gelaten in die bocht en daardoor de achterkant die uitbreekt? Hoe zijn de achterbanden? Relatief nieuw of versleten? Sporen van schuin/niet juist afgesleten?

Het eerste waar ik aan dacht is vastgelopen wiellager, dat kán het wiel afremmen waardoor de auto naar rechts lijkt te trekken (hoewel auto's dat altijd wel iets doen vanwege kromming van wegdek). Als deze vastloopt is het alsof je de rem erop gooit. Alleen later in je post wordt vermeld dat de auto gewoon normaal rijd, dus dat is wel bijzonder. Wellicht toch het wiellager demonteren en bekijken?

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:26

Tens

fits the description

TereZz schreef op maandag 15 februari 2021 @ 18:03:
Bestuurder geeft voor het ongeluk al aan dat de auto ietsjes naar rechts trekt, wat de auto voorheen niet zou doen.
Bestuurder heeft blijkbaar eerder al een stoeprand behoorlijk geraakt waardoor er een deuk in de velg zit/gewichtje eraf gereden is.
De auto trekt plots heftig naar rechts. Bestuurder laat het gas los. Ook heeft die toevallig twee handen aan het stuur, maar kan desondanks het stuur niet houden. Na voor het gevoel een millimeter toe te geven, trekt de auto het stuur vol naar rechts. Botst vol tegen een muur van ijs, tolt om op de weg om vervolgens opnieuw in het ijs terecht te komen, dit keer wel tot stilstand.
IJsklont in de wielkast rechts losgeraakt van de wielkast (misschien doordat ergens overheen gereden is wat even aan de band is blijven hangen) en blokkeert het wiel.

Als er verder niks zichtbaar is aan de band, en het blokkeren niet reproduceerbaar zie ik geen andere mogelijkheden.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• mrveenie
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:54
Als je twijfelt of een auto goed spoort is het sowieso belangrijk erna te laten kijken.

Je kan ook zelf een paar testen doen. Brede weg hard optrekken of remmen dan moet de auto recht blijven met stuur los (iets wegtrekken mag maar moet dan de weg bolling volgen).

Daarnaast met 100km/u een bocht in met de winterse omstandigheden is wel het randje opzoeken. Er hoeft maar iets tr gebeuren wat hierboven staat en je bent kansloos zeker in een kleine auto als een corsa.

Ik denk dan ook niet dat het naar rechts trekken ook maar iets te maken heeft met het ongeluk. Eerder met de rijstijl van de bestuurder.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:17

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Handrem kwam niet helemaal los (vastgevroren?) en daardoor ontstond er tijdens het rijden frictie, hitte en sloeg de rem rechtachter plotseling vast. Daardoor werd die kant heftig afgeremd en ja dan gaat de auto naar rechts...

Lijkt mij het meest plausibele scenario eigenlijk.

• FastFred
Veel mensen hierboven hebben het over ijsbrokken die loskomen uit de wielkast. Ik zie voornamelijk heel veel van die brokken op de weg liggen, maar er liggen geen auto's bij naast in de berm... Als dat de oorzaak zou zijn dan zou je dit toch meer horen?

En de vastgevroren handremkabel theorie is wel erg vergezocht, een oververhitte rem slaat niet vast, die verliest zijn werking (ook wel brake fading)

Wat wel intressant is om te weten, wanneer is dit gebeurd en waar exact, welke bocht. Is het bijvoorbeeld op zondag of maandag gebeurd toen de wegen nog een puinhoop waren, of is het woensdag gebeurd toen de snelwegen brandschoon waren?

Ik blijf bij het uitbreken van de achterkant op nat/glad wegdek bij gas los. Dat zie je enorm veel voorkomen in twijfelachtige omstandigheden in dashcam filmpjes. Helemaal bij een Corsa met relatief korte wielbasis.
mrveenie schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 08:36:
Als je twijfelt of een auto goed spoort is het sowieso belangrijk erna te laten kijken.
Opzich prima post, maar ik focus me even op deze zin. Als die auto een klap gehad heeft waardoor de velg kapot is, dan klopt er van de uitlijning nu ook weinig meer, dus daar kun je geen conclusies uit trekken.

[Voor 63% gewijzigd door FastFred op 16-02-2021 08:58]

• Racing-Paradise
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 27-03 11:10
Waren de wielkuipen vrij van ijs? Handrem vastgevroren ? Is het zo'n trommelrem?

Bij abrupt gas los laten kan de kont van de auto ook ineens omkomen. (Lift off oversteer)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een blok ijs meepakken lijkt mij ook de meest waarschijnlijke oorzaak. Waar dat ding dan vandaan is gekomen mag Joost weten.
Fwiw: ik ben een keer met ca 30 per uur door een wat diepere plas gereden. Dat sloeg een deel van mijn wielkast (plastic) volledig weg. Das dus water met lage snelheid. Dus dat een blok ijs wat wegspringt een velg kan deuken, geloof ik zo.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Tens

Tens

fits the description

Een strakke bocht bij hoge snelheid (gebruiker zal altijd de snelheid laag schatten), onder niet optimale omstandigheden 'toevallig' beide handen aan het stuur.
Oude auto; dus wrs geen all risc en dus schade zelf betalen.

Als na een vliegtuigongeluk geen technische oorzaak bewezen kan worden is het oordeel 'pilot error'.....

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:20
Ik denk toch echt een bestuurdersfout (te hoge snelheid ter plaatste voor de omstandigheden :) )
Klein licht autotje, gladheid, smalle achterbandjes maken dat die auto's wel eens oversturen.
Automaat heeft wellicht meegeholpen aan lift-off-oversteer (door tijdelijke motorrem bij gaslos)

Bij gladheid zijn het vaak de oudere goedkopere auto's die als eerste in de greppel liggen.

[Voor 60% gewijzigd door SniperGuy op 16-02-2021 09:10]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:34

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Nog steeds mis ik de datum van het ongeval.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• FastFred
Tens schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:06:
Als na een vliegtuigongeluk geen technische oorzaak bewezen kan worden is het oordeel 'pilot error'.....
offtopic:
Alleen als er bewijs is gevonden dat de piloten verkeerd gehandeld hebben dan is er sprake van pilot error. Als er geen technische oorzaak is en er kan ook niet bewezen worden dat de piloten schuldig zijn dan blijft de oorzaak gewoon onbekend.

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:30
FastFred schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 08:51:
Veel mensen hierboven hebben het over ijsbrokken die loskomen uit de wielkast. Ik zie voornamelijk heel veel van die brokken op de weg liggen, maar er liggen geen auto's bij naast in de berm... Als dat de oorzaak zou zijn dan zou je dit toch meer horen?

[...]
Als ik de afgelopen dagen iets gezien heb is het hoe ondoordacht men op pad kan gaan met de auto: ramen niet schoon, sneeuwdekken van 20cm op motorkap en dak, ijsplakkaten op de motorkap, ijsblokken in de wielkasten, dus het zou me niet veel verbazen als dat hier inderdaad ook gebeurd is.

Ik heb de laatste week heel veel automobilisten geholpen met dergelijke bonken ijs in de wielkasten. Meer dan eens hebben ze dan zo staan te malen (MORE POWERRRRR!!!!!) dat er zoveel ijs/sneeuw in de wielkast zit dat dat eerst weggebikt moest worden voordat er fatsoenlijk te sturen viel. Zelfs 1 geval meegemaakt waar het rechter voorwiel inderdaad klem zat door een dergelijk blok ijs. Die had bij uitparkeren volledig ingestuurd en kon dus inderdaad haar stuurwiel niet meer terugdraaien omdat de band achter het blok ijs geklemd zat.

Dus ik kan me zomaar voorstellen dat, als je verder instuurt dan het ijs breed is, je band klem komt te zitten achter het ijs.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• TereZz
Bedankt voor alle reacties, heel gaaf!

De achterkant is niet uitgebroken geeft de bestuurder aan, dat gevoel kent de bestuurder namelijk.

Een stuk ijs dat losgekomen is vanuit de wielkast of vanaf de grond, nét op de juiste plek, kan er dus voor zorgen dat het stuur een kant op trekt, maar ook eventjes blijft doen. Interessant.

Deze situatie heeft zich afgespeeld op zaterdag rond 11.00 uur. Ik ben zelf naar het ongeluk toe gereden, en heb ondervonden dat de weg niet enorm glad was. Het is een bocht op de snelweg zonder adviessnelheidsaanduiding.

Alvorens op de snelweg terecht te komen zijn er flink scherpere bochten genomen.

De deuk in het wiel kan natuurlijk geslagen zijn door over een stuk ijs te rijden, maar kan ook gebeurt zijn door één van de twee klappen tegen het ijs in de berm. De auto is aan de zijkant met twee wielen volledig in het ijs aangetroffen, de auto heeft wat hoger gestaan door het ijs zelfs.

[Voor 24% gewijzigd door TereZz op 16-02-2021 10:00]

• SniperGuy
TereZz schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:56:
Bedankt voor alle reacties, heel gaaf!

De achterkant is niet uitgebroken geeft de bestuurder aan, dat gevoel kent de bestuurder namelijk.

Een stuk ijs dat losgekomen is vanuit de wielkast of vanaf de grond, nét op de juiste plek, kan er dus voor zorgen dat het stuur een kant op trekt, maar ook eventjes blijft doen. Interessant.

Deze situatie heeft zich afgespeeld op zaterdag rond 11.00 uur. Ik ben zelf naar het ongeluk toe gereden, en heb ondervonden dat de weg niet enorm glad was. Het is een bocht op de snelweg zonder adviessnelheidsaanduiding.

Alvorens op de snelweg terecht te komen zijn er flink scherpere bochten genomen.

De deuk in het wiel kan natuurlijk geslagen zijn door over een stuk ijs te rijden, maar kan ook gebeurt zijn door één van de twee klappen tegen het ijs in de berm. De auto is aan de zijkant met twee wielen volledig in het ijs aangetroffen, de auto heeft wat hoger gestaan door het ijs zelfs.
Dat ijsklomp vs stuurwielen ontkracht ik meteen voor je: ijsblokken (als het al een probleem zou vormen) bouwen zich op achter de voorwielen en kunnen daardoor dus NOOIT onder je voorwielen terrecht komen als ze af zouden breken.
Ik durf te stellen dat zelfs als het voor de voorwielen zou komen je met met 2 handen aan het stuur je dat op zou kunnen vangen.
Je kan dan bij wijze van spreken over een ladder rijden zonder dat je naast de weg belandt.

User error blijft nog hoog bovenaan staan als er geen niets afgebroken is aan de stuurwielophanging en/of inrichting. Deuk in de velg komt naar alle waarschijnlijkheid door de aanrijding.

Tevens acht ik de stuurmanskunsten van de betrokkene niet al te hoog: als je een dergelijke aanrijding hebt ga je eerst bij jezelf of de omstandigheden zoeken en zeker niet iemand bellen om de oorzaak aanrijding te laten onderzoeken. Het voertuig is (bij goed onderhoud/goede staat) is bijna nooit de beperkende factor.

[Voor 13% gewijzigd door SniperGuy op 16-02-2021 10:12]

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:05

Yucon

*broem*

Het ijsblok vliegt met de draairichting mee. De ijsblok hypothese kan volgens mij alleen kloppen als de vorm van de wielkast zo is dat zo'n brok ijs de achterkant van het linkerwiel naar buiten kan duwen zodat je naar rechts stuurt. Hebben die auto's een verdikking achter de veerpoot zitten? Dan zou je een soort trechtervorm hebben die dit kan verklaren. Het verklaart ook waarom terugsturen niet meer lukte.. de eerste druk was de poging van het blok om zich die kant uit te wurmen en toen dat gelukt was lukte het niet meer om terug te sturen omdat het brok in de weg zat.

Maar het staat of valt met de vorm van die wielkast.

• Troubled
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:02
Die twee handen 'toevallig' aan het stuur vind ik toch wel verdacht.
Ik weet dat ik zelf twee handen aan het stuur heb als ik een bochtje juist sportief pak.
Als ik een bocht rustig neem dan heb ik het stuur vaak wat minder goed vast.
Nou rijdt natuurlijk niet iedereen zoals ik, maar ik vind het wel verdacht dat hij zelf aangeeft dat hij toevallig twee handen aan het stuur had.

• Tens

Tens

fits the description

SniperGuy schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:07:
[...]

Dat ijsklomp vs stuurwielen ontkracht ik meteen voor je: ijsblokken (als het al een probleem zou vormen) bouwen zich op achter de voorwielen en kunnen daardoor dus NOOIT onder je voorwielen terrecht komen als ze af zouden breken.
Ik durf te stellen dat zelfs als het voor de voorwielen zou komen je met met 2 handen aan het stuur je dat op zou kunnen vangen.
even ter verduidelijking:

Ze breken af, komen tegen de band aan en worden omhoog geslingerd en komen dan klem te zitten tussen wielkast en band. Of de band slingert iets mee omhoog wat klem komt te zitten tussen band en ijsblok. Dus onmogelijk?

edit: hierboven al verduidelijkt.

• TereZz
Het was niet alleen dat het stuur niet terug wilde, maar ook actief druk leverde naar rechts toe, dus hard naar rechts trok. Het kan zelfs zijn dat het stuur, na iets toegegeven te hebben, vol naar rechts heeft gedraaid. Maar kan dit überhaupt door bijvoorbeeld een slip van de voorwielen?

• SniperGuy
Wat wel zou kunnen is een gebroken veer (wil nog wel eens voorkomen bij oude auto's): ineens grote impact op het sturen en als de veer langs de veerschotel schiet kan deze de voorband afremmen en zelfs doorboren.
Echter moeten er dan loopsporen/schade aan de voorband zichtbaar zijn.
TereZz schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:20:
Het was niet alleen dat het stuur niet terug wilde, maar ook actief druk leverde naar rechts toe, dus hard naar rechts trok. Het kan zelfs zijn dat het stuur, na iets toegegeven te hebben, vol naar rechts heeft gedraaid. Maar kan dit überhaupt door bijvoorbeeld een slip van de voorwielen?
Ik zeg niet onmogelijk, maar bijna uitgesloten: bij slippen (lees: geen grip) kan je bij wijze van spreken je stuurwiel met je pink ronddraaien.
Met 2 handen je stuur vasthouden zou voldoende moeten zijn om tegen te sturen

[Voor 52% gewijzigd door SniperGuy op 16-02-2021 10:22]

• Tens

Tens

fits the description

TereZz schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:20:
één wiel wel grip, de andere niet veroorzaakt ook een afwijking naar links of rechts. Maar lijkt me niet met zo weinig vermogen op die snelheid. Verlies van grip, in paniek stuur maximaal naar rechts, en dan weer grip heeft wel het genoemde effect.

• SniperGuy
Tens schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:18:
[...]
even ter verduidelijking:

Ze breken af, komen tegen de band aan en worden omhoog geslingerd en komen dan klem te zitten tussen wielkast en band. Of de band slingert iets mee omhoog wat klem komt te zitten tussen band en ijsblok. Dus onmogelijk?

edit: hierboven al verduidelijkt.
Ik acht de kans klein/uitgesloten: modderkuipen zijn van kunststof en geven dan absoluut mee. Onvoldoende om het wiel voldoende af te remmen en een ongeval te veroorzaken.
Tenzijj het het een betonblok van 1 kuub is (even overdreven), maar dat zeker schade in de modderkuip achter

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:36
Put in de weg, zachte band waardoor velg beschadigd. De A27 was een grote puttenweg de laatste paar dagen. Putten van meer dan 10 cm diep.
Vergeet ook niet dat misschien schrik van de bestuurder meetelt en deze zich niet goed meer herinnert wat er nu precies is gebeurd. Kan goed zijn dat hij/zij verstijft is en zelf het stuur naar rechts heeft gehouden (nadat het door de klap al wat naar rechts is gedraaid.)

• TereZz
SniperGuy schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:07:
[...]

Tevens acht ik de stuurmanskunsten van de betrokkene niet al te hoog: als je een dergelijke aanrijding hebt ga je eerst bij jezelf of de omstandigheden zoeken en zeker niet iemand bellen om de oorzaak aanrijding te laten onderzoeken. Het voertuig is (bij goed onderhoud/goede staat) is bijna nooit de beperkende factor.
De bestuurder heeft me natuurlijk niet gebeld om de oorzaak van de aanrijding te laten onderzoeken. ;)

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:13
Kan het niet zijn dat de bestuurder niet helemaal durft te vertellen wat er écht gebeurd is?

Inventaris - Koop mijn meuk!

• Tens

Tens

fits the description

SniperGuy schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:26:
[...]

Ik acht de kans klein/uitgesloten: modderkuipen zijn van kunststof en geven dan absoluut mee. Onvoldoende om het wiel voldoende af te remmen en een ongeval te veroorzaken.
Tenzijj het het een betonblok van 1 kuub is (even overdreven), maar dat zeker schade in de modderkuip achter
het blijft speculeren, maar met 100km of meer in een bocht heb je niet veel verschil in wrijving links/rechts nodig.

• TereZz
SniperGuy schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:20:
Wat wel zou kunnen is een gebroken veer (wil nog wel eens voorkomen bij oude auto's): ineens grote impact op het sturen en als de veer langs de veerschotel schiet kan deze de voorband afremmen en zelfs doorboren.
Echter moeten er dan loopsporen/schade aan de voorband zichtbaar zijn.

[...]

Ik zeg niet onmogelijk, maar bijna uitgesloten: bij slippen (lees: geen grip) kan je bij wijze van spreken je stuurwiel met je pink ronddraaien.
Met 2 handen je stuur vasthouden zou voldoende moeten zijn om tegen te sturen
Hierom vind ik het dus ook enorm vreemd!

• Tens

Tens

fits the description

SniperGuy schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:07:
Bij gladheid zijn het vaak de oudere goedkopere auto's die als eerste in de greppel liggen.
goedkope oude auto's met een hoog gehalte aan onervaren chauffeurs...

• TereZz
chaoscontrol schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:32:
Kan het niet zijn dat de bestuurder niet helemaal durft te vertellen wat er écht gebeurd is?
Dit, of dat bestuurder het verhaal niet juist meer herinnerd sluit ik zeker niet uit. Maar dat is niet iets waar ik verder in kan duiken. Ik vind dit persoonlijk enorm interessant om de oorzaak van te vinden, ook om dit eventueel in de toekomst te kunnen voorkomen ;)
Ik heb zelf maar even mijn banden optisch geïnspecteerd op anomalieën, om de kans op een klapband te verkleinen ;)

• Tens

Tens

fits the description

Wat hierboven gezegd wordt; is er schade/vervorming aan de binnenkant van de wielkast, of speling/ontbrekende schroeven aan de bevestiging?

• TereZz
Tens schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:46:
Wat hierboven gezegd wordt; is er schade/vervorming aan de binnenkant van de wielkast, of speling/ontbrekende schroeven aan de bevestiging?
Is me niet opgevallen, ik zal binnenkort het reservewiel er af halen om goed te kijken.

• Zebby
  • Laatst online: 15:20
De bestuurder is ook geloofwaardig en probeert niet (expres of niet) wat te verzinnen? In de IT zeg je ook altijd "hebbie em al uit en aan gedaan", en antwoord is altijd ja, maar de realiteit helaas niet ;)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:44
Om even in te gaan op het ijs verhaal:

Ik had afgelopen weekend ook flinke klompen ijs bij de banden zitten, bij iedere bocht hoorde ik dan een geschraap van de wielen afkomen maar ik merkte het niet aan het stuur (het was aan beide kanten dus misschien werd die gelijk geremd?)

Ik heb het ijs en daarna met het handje af zitten bikken maar merkte geen verschil met rijden. Ik heb er echter niet harder dan 40 mee gereden en heb een vrij zware auto.

CISSP! Drop your encryption keys!

• Tens

Tens

fits the description

laurens0619 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 11:21:
Om even in te gaan op het ijs verhaal:

Ik had afgelopen weekend ook flinke klompen ijs bij de banden zitten, bij iedere bocht hoorde ik dan een geschraap van de wielen afkomen maar ik merkte het niet aan het stuur (het was aan beide kanten dus misschien werd die gelijk geremd?)

Ik heb het ijs en daarna met het handje af zitten bikken maar merkte geen verschil met rijden. Ik heb er echter niet harder dan 40 mee gereden en heb een vrij zware auto.

[Afbeelding]
Dat is wat iedereen had deze week idd, het hoeft geen probleem op te leveren.

• TereZz
Zebby schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 11:17:
De bestuurder is ook geloofwaardig en probeert niet (expres of niet) wat te verzinnen? In de IT zeg je ook altijd "hebbie em al uit en aan gedaan", en antwoord is altijd ja, maar de realiteit helaas niet ;)
Nee, probeert niet wat te verzinnen. Bestuurder zou het liefst ook willen weten wat de oorzaak is, om het te voorkomen de volgende keer, maar ook om facultatief vertrouwen te kunnen krijgen in de auto.

• Drs_Ben
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18:25
TereZz schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 11:43:
[...]

Nee, probeert niet wat te verzinnen. Bestuurder zou het liefst ook willen weten wat de oorzaak is, om het te voorkomen de volgende keer, maar ook om facultatief vertrouwen te kunnen krijgen in de auto.
Ik zou de bestuurder een slipcursus geven. Verhaal klopt niet en hij is gewoon de controle kwijt geraakt.
Niets om je voor te schamen, iedereen heeft wel eens een leermoment nodig.

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:40
Was het niet lane assist die onterecht ingreep?

• TereZz
Leuk idee, een slipcursus :)

@Dr Pro Betreffende auto heeft geen lane assist.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:00

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Betreffende auto heeft geen lane assist, maar wél een elektronische stuurbekrachtiging. Ik weet ook wel van wat opel fora dat de potmeter die de stuurpositie meet, kan opspelen. Ik kan me voorstellen dat bij een verkeerde waarde uit die potmeter het stuur opeens vreemd kan doen.
Ik heb alleen geen idee hoe snel en met welke kracht dit kan gebeuren in extreme gevallen, want op hogere snelheden wordt de stuurbekrachtiging teruggeschroefd.

Bron: ik heb 2 van deze Opel Corsa-C gehad.

Neemt niet weg dat externe factoren imho waarschijnlijker zijn. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-03 20:57
Je zoekt het allemaal veel te ver, een lichte wagen, smalle bandjes met een simpele manuele versnellingsbak bediend door een robot vliegt de bocht uit aan 100 per uur bij slechte weeromstandigheden.

Men gaat de bocht in, men neemt een beetje gas terug, die robot ontkoppelt om de manuele versnellingsbak te verleggen, bestuurder voelt tractie verliezen waardoor de voorbanden naar rechts geduwd worden waarop die volledig gas terug neemt, daarop ontkoppelt de manuele versnellingsbak terug waarna de voorbanden volledig tractie verliezen.

Normaal krijg je onderstuur maar gezien dit gebeurd nadat je al de bocht hebt ingestuurd waarbij tractie verloren gaat, terugkomt en terug verloren gaat, dan kan je wel eens in overstuur eindigen.

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Dit is volledig afhankelijk van de kwaliteit van de banden en het wegdek, maar ik heb zelfs eens met een (eigen) Opel Corsa C een slipcursus gedaan, en zelfs met heel veel moeite is het lastig dit soort auto's uit te laten breken. Ze zijn van nature gewoon ontzettend onderstuurd ontworpen.

Alsnog is het me in een noodsituatie ook al gelukt, maar dat was tijdens een noodstop én uitwijk manoeuvre.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• TereZz
DrivinUCrazy schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 12:15:
Betreffende auto heeft geen lane assist, maar wél een elektronische stuurbekrachtiging. Ik weet ook wel van wat opel fora dat de potmeter die de stuurpositie meet, kan opspelen. Ik kan me voorstellen dat bij een verkeerde waarde uit die potmeter het stuur opeens vreemd kan doen.
Ik heb alleen geen idee hoe snel en met welke kracht dit kan gebeuren in extreme gevallen, want op hogere snelheden wordt de stuurbekrachtiging teruggeschroefd.

Bron: ik heb 2 van deze Opel Corsa-C gehad.

Neemt niet weg dat externe factoren imho waarschijnlijker zijn. :)
Oeh dit is nuttige informatie :) :)

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Let wel, ik heb het probleem zelf nooit aan de hand gehad, dus geen directe ervaring met het onderdeel an sich. Maar dit kwam wel naar voren toen ik zelf wat onderzoek deed naar bekende kwaaltjes van dit type.

Mogelijk kun je eens kijken of je bij het sturen naar links en rechts, dezelfde hoeveelheid kracht nodig hebt. Misschien heb je ook iets aan foutcodes die je kunt uitlezen? Aangezien dit elektronisch is en snelheidsgekoppeld, kan ik me voorstellen dat er iets gelogd wordt. :)

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:27
Dus: De auto begint flink naar rechts te trekken, met tegenwerken blijft de auto recht door rijden, maar iets toegeven + gas los en de auto duikt helemaal naar rechts. Geen tekenen van overstuur.

Kan het de remklauw rechtsvoor zijn die door het weer iets raars doet? Kijk eens of de remschijf rechtsvoor vervormd is (t.o.v. linksvoor) en voel (voorzichtig!) na een ritje of de velg heter is aan de ene kant dan de andere kant.

Kijk ook eens naar de aandrijfas. Kan misschien zijn dat er iets om is gewikkeld waardoor dat wiel langzamer wil draaien.

Uit het verhaal denk ik tenminste dat het rechtervoorwiel langzamer wilde draaien, want dat kan goed die plotselinge krachtige trek naar rechts veroorzaken. Na de deuk in de velg is de remklauw wellicht weer los geschoten.

• sprankel
DrivinUCrazy schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 13:00:
Let wel, ik heb het probleem zelf nooit aan de hand gehad, dus geen directe ervaring met het onderdeel an sich. Maar dit kwam wel naar voren toen ik zelf wat onderzoek deed naar bekende kwaaltjes van dit type.

Mogelijk kun je eens kijken of je bij het sturen naar links en rechts, dezelfde hoeveelheid kracht nodig hebt. Misschien heb je ook iets aan foutcodes die je kunt uitlezen? Aangezien dit elektronisch is en snelheidsgekoppeld, kan ik me voorstellen dat er iets gelogd wordt. :)
Dat het stuur raar kan gaan doen, ja, dat de elektronica het stuur volledig omslaagt dat de bestuurder geen controle meer heeft, nee. Je lost dat op door bij de output een limiet te zetten, wat de input ook mag doen, wat de logica ook mag doen, als je output boven die waarde gaat dan rond je ze af naar de maximale toegelaten waarde (high alarm) of je zet heel het systeem uit (high high alarm).

Hetzelfde met zelfsturende wagens, die hebben altijd een beperking in hoeveel graden ze kunnen nemen in een bocht, als een zelfsturende wagen aan hoge snelheid een scherpe bocht moet nemen dan moet hij snel kunnen sturen echter in realiteit is die de draaisnelheid dat het systeem kan doen per seconde beperkt net om te verhinderen dat de wagen nooit plots aan 120 kan beslissen zijn stuur om te gooien. Er zijn een heleboel regels en veiligheden nodig om een zelfsturende wagen te mogen toelaten sneller aan zijn stuur te draaien waarbij je vaak ziet dat bij scherpe bochten die wagens zelf al doorhebben, die bocht kan ik niet nemen zonder in mijn high alarm te komen, bestuurder, gelieve het stuur over te nemen.

Bij zelf parkerende wagens moet je eens opletten, er staat altijd wel ergens iets in de trend van LIMIT op het daschboard, immers om zelfstandig te parkeren moet de wagen zijn stuur heel snel volledig omslagen, de LIMIT wilt zeggen dat de wagen in die modus nog pakweg 5 per uur kan rijden. Zonder die LIMIT is er momenteel geen enkele wagen op de markt die zijn stuur volledig kan omslagen via elektronische sturing, althans niet in Europa (regelgeving verschilt uiteraard).

Mocht dat uitzonderlijk toch mogelijk zijn dat het zou kunnen (daarom nog niet eens gebeurd) is dat een instant verplichte recall + verkoopstop tot het opgelost is.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@TereZz Je weet wel best veel van het ongeval, ondanks dat jij niet zelf de bestuurder bent. Ook weet de bestuurder wel erg veel over dit geheel te vertellen, nadat dit met hem/haar is gebeurt. De meeste mensen weten niet wat hen overkomt bij dit soort ongevallen. Als een voertuig trekt naar welke kant ook, is het verstandig om aan de kant te gaan staan, of geheel niet te gaan rijden, voordat er tenminste visueel onderzoek is gedaan.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• TheGhost
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-01 10:22
ijsblokken in de wielkasten kunnen dit niet veroorzaken, als dat zo was had ik mijn auto nu ook al 20x kwijt geraakt. 100km/h in een bocht onder winterse omstandigheden is deel 1 van de oorzaak IMHO. daarnaast heeft ie misschien iets anders geraakt (afgevallen lading, steen, weet ik wat), van een blok ijs krijg je geen deuk in je velg. Dat de band nog heel is kan komen omdat ie wel even van de velg geknald is, maar niet kapot gesprongen. Airbags die niet afgegaan zijn doen mij wel afvragen wat de technische staat van het voertuig was ten tijde van het ongeval. Die hadden bij 100km/h absoluut af moeten gaan namelijk! Feit dat de bestuurder al eerder geconstateerd heeft dat de auto naar rechts trok geeft aan dat er al wat mis was. Dat hij/zij er mee is blijven rijden is dus heel dom geweest.

I'm not weird, I'm a limited edition

• Arvado
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:03
TheGhost schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 14:28:
Dat de band nog heel is kan komen omdat ie wel even van de velg geknald is, maar niet kapot gesprongen.

Airbags die niet afgegaan zijn doen mij wel afvragen wat de technische staat van het voertuig was ten tijde van het ongeval. Die hadden bij 100km/h absoluut af moeten gaan namelijk!

Feit dat de bestuurder al eerder geconstateerd heeft dat de auto naar rechts trok geeft aan dat er al wat mis was. Dat hij/zij er mee is blijven rijden is dus heel dom geweest.
TS zegt dat er nog lucht in de band zat. Als de band van de velg was geklapt was de band leeg geweest. Daarnaast gaan airbags niet af bij een bepaalde snelheid maar bij een bepaalde kracht van impact. Als airbags niet deugdelijk zijn gaat er een storingslampje branden in de auto. Als de brandde ga ik ervanuit dat de TS dit gemeld had.

Dat een auto een bepaalde kant op trekt is niets vreemd. Dit kan al komen door links en rechts met een andere bandenspanning te rijden. Ik denk dat een derde van de auto's op de weg een bepaalde kant op trekt. Dit is enkel vervelend omdat je telkens kracht op je stuur moet uitoefenen maar is niet per definitie gevaarlijk. De kans is 95% dat dit totaal los van het incident.

Anyhow het blijft een vreemd verhaal. Als er echt iets op de weg had gelegen zou de bestuurder dat ook gezien moeten hebben na stilstand. Het is iig niet iets kleins geweest. Heeft de auto ABS / ESP? Anders zou deze ingegrepen moeten hebben als 1 wiel harder zou zijn afgeremd dan de ander.

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-03 12:08
Mag ik vragen wat jouw belang in deze is? Je rijd naar een ongeluk toe, spendeert tijd,geld,moeite,energie in een vraagstuk puur om iets te bewijzen?

Iedereen hoor ik al zon beetje het zelfde zeggen: Bestuurder verloor macht over het stuur. Dus waarom hemel en aarde bewegen om een reden te verzinnen hiervoor?

Geen persoonlijk aanval, maar vindt het een raar verhaal een beetje. En ben niet de enige.

How are you doing?

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 26-03 12:57
Is het een Corsa B? Deze hebben blijkbaar een electronische stuurbekrachtiging die regelmatig de geest geven zoals hier.

Ik heb ook jaren geleden gehoord dat er redelijk wat Ford Focus en Mondeos gelijksoortige problemen hadden met electronische stuurbekrachtiging.

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 01:44
De simpelste verklaring is meestal de juiste. En dat is in dit geval natuurlijk de bestuurder.

Er word gezegd dat het stuur niet meer wou draaien, maar misschien hebben ze in de paniek al wel zo veel gedraaid dat ze al op het uiteinde zaten. Als de banden maar genoeg slippen, blijft hij gewoon in de richting gaan die hij gekozen heeft. Helemaal als je vol op de rem gaat. Vaak kom je er juist beter uit als je wat gas geeft, dan kunnen de banden vaak weer wat grip vinden. (makkelijker gezegd als gedaan natuurlijk)

Een ongeluk met 100 gaat heel snel, met een hoop adrenaline. Ik denk dat maar weinig mensen echt betrouwbaar kunnen vertellen wat ze gedaan hebben, of wat er gebeurt is.

Verklaringen van mensen zijn vaak het minst betrouwbaar. (en dat hoeft helemaal niet bewust te zijn.)

En dan over de stuurbekrachtiging, kan zijn dat ze problematisch zijn, maar het is echt niet zo dat ze ineens vast slaan. Als je bekrachtiging uit valt, stuurt hij gewoon, gaat alleen heel zwaar.

• koekwau5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-03 15:58
Beschikt deze Opel toevallig over StabiliTrac?

Zal mijn probleem / ervaring omschrijven met StabiliTrac, wat misschien ook van toepassing is voor OP:

Als lease auto had ik een Opel Astra Station welke op betreffende dag over een week vervangen zou worden.
Met mijn vriendin in de auto op de snelweg op een mooie zomerdag onderweg naar onze locatie.
Ineens middenin de afslag bij Amersfoort-Vathorst breekt de kont van de auto uit, vriendin aan het schreeuwen of ik wel goed bij mijn verstand ben (heb race ervaring dus doe wel vaker gekke dingen met auto's) en auto ging helemaal overdwars.
Wat ik voelde via het stuur dat rechtsvoor op slot ging terwijl linksvoor wel rolde.
Drift opgevangen, niks te merken verder en weer door.

Kwartiertje later bij een stoplicht voor 90 graden bocht naar links, optrekken en insturen .. en verdomd ... auto gaat rechtdoor, stoep komt op me af en wederom alsof linksvoor wel correct stond en rechtsvoor weer rechtdoor en op slot.
Ik moest remmen en stoppen om niet vol de stoep te pakken.

Vervolgens een melding: Service StabiliTrac en de auto begon te hikken, stoten en horten en had geen zin meer.
Vol op het gas gaan staan en melding verdween weer.

Besloten terug naar huis te gaan voordat we ergens zouden stranden.
Paar honderd meter voor huis wederom Service StabiliTrac en auto ging weer helemaal uit z'n stekker, zelfs met gebonk onder de motorkap vandaan.

ANWB gebeld, die was 100% van mening dat ik de versnellingsbak opgeblazen had haha.
Auto afgevoerd naar de Opel dealer welke de volgende dag volledig over de zeik aan de telefoon hing: goddomme net een week voordat hij uit de lease is nog ff de versnellingsbak eruit blazen?
Ik aangegeven dat het nooit de bak kon zijn en ze het maar uit moeten zoeken.

Dag later staan ze persoonlijk bij mij op kantoor met bos bloemen en fles wijn.
Was inderdaad niet de versnellingsbak, bleek uiteindelijk een lager van een paar euro i.c.m. sensor die valse data doorgaf aan de computer en daardoor StabiliTrac niet goed liet werken.
Deze besloot daarom maar spontaan mid-corner vol de rem rechtsvoor erop te gooien wat de acute zwieper van de kont verklaarde.

Auto nog 3 dagen gereden met nieuwe lager en niks meer te merken.
Ook was er niets mechanisch met het blok aan de hand, bizar hoe de boord computer en motor verkeerde info kregen en helemaal uit hun plaat gingen.

Heb je geen slip / race ervaring weet ik zeker dat je de auto nooit op tijd kan vangen, ik had de schrik ook even te pakken nadat ik de auto weer recht had en dacht echt van what the fuck gebeurde hier dan??

Volgens mij worden de StabiliTrac meldingen opgeslagen. Vlak voor het ongeval een StabiliTrac melding kan heel goed het gedrag van Corsa verklaren.

[Voor 4% gewijzigd door koekwau5 op 16-02-2021 22:10]

• sprankel
koekwau5 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 22:08:

Auto nog 3 dagen gereden met nieuwe lager en niks meer te merken.
Ook was er niets mechanisch met het blok aan de hand, bizar hoe de boord computer en motor verkeerde info kregen en helemaal uit hun plaat gingen.
Je gooit 2 dingen door elkaar, je had een kapotte wiellager, dat is mechanisch en tevens letterlijk het ding tussen de as en het wiel, als hij volledig kapot had gesprongen dan had je een wagen met 3 wielen ipv 4.

Als een wiel blijft steken omdat de lager om zeep is en stroef begint te lopen dan gaat een ESP (StabiliTrac = GM zijn woorden voor ESP) inderdaad beginnen sputteren omdat er letterlijk 1 wiel een andere snelheid begint door te geven. Echter de main input van ESP is stuurpositie vs gyroscoop dus behalve wat sputteren en er uiteindelijk zeggen, ik stop ermee want ik krijg hier rare info is normaal gedrag.

Maar het was niet de ESP die je bijna tegen de stoeprand liet knallen, je zat met een wiellager die duidelijk serieus defect was (waarbij dat een probleem was dat er al langer zat). Uiteraard komt de dealer je persoonlijk bloemen en een fles wijn geven, als het wiel er was afgeknald en er was een zwaar ongeval geweest, de verzekering zou bij de dealer gestaan hebben om te innen wegens grove nalatigheid wegens het niet opmerken van een totaal versleten wiellager bij het onderhoud. In jou plaats had ik ze zelf alsnog aangeklaagd voor diezelfde grove nalatigheid.

Ooit een discussie gehad met een garage omdat ik zelf aan de remmen had gewerkt, niet dat ik iets fout had gedaan maar mocht ik iets fout doen, als het fout liep en ik kon het niet na vertellen worden zij aansprakelijk gesteld, hadden er blijkbaar al ervaring mee.

Overigens niet relevant voor de TS, op een Corsa van 2005 gaat geen ESP zitten, was toen nog niet verplicht en bij mijn weten zelfs niet verkrijgbaar op een instapper bij Opel. Een mechanisch defect kan altijd maar dat zou een garage/APK meteen moeten opmerken, zeker als het dergelijk gedrag tot gevolg heeft.

• WEBGAMING
sprankel schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 00:53:
[...]

Je gooit 2 dingen door elkaar, je had een kapotte wiellager, dat is mechanisch en tevens letterlijk het ding tussen de as en het wiel, als hij volledig kapot had gesprongen dan had je een wagen met 3 wielen ipv 4.

Als een wiel blijft steken omdat de lager om zeep is en stroef begint te lopen dan gaat een ESP (StabiliTrac = GM zijn woorden voor ESP) inderdaad beginnen sputteren omdat er letterlijk 1 wiel een andere snelheid begint door te geven. Echter de main input van ESP is stuurpositie vs gyroscoop dus behalve wat sputteren en er uiteindelijk zeggen, ik stop ermee want ik krijg hier rare info is normaal gedrag.

Maar het was niet de ESP die je bijna tegen de stoeprand liet knallen, je zat met een wiellager die duidelijk serieus defect was (waarbij dat een probleem was dat er al langer zat). Uiteraard komt de dealer je persoonlijk bloemen en een fles wijn geven, als het wiel er was afgeknald en er was een zwaar ongeval geweest, de verzekering zou bij de dealer gestaan hebben om te innen wegens grove nalatigheid wegens het niet opmerken van een totaal versleten wiellager bij het onderhoud. In jou plaats had ik ze zelf alsnog aangeklaagd voor diezelfde grove nalatigheid.

Ooit een discussie gehad met een garage omdat ik zelf aan de remmen had gewerkt, niet dat ik iets fout had gedaan maar mocht ik iets fout doen, als het fout liep en ik kon het niet na vertellen worden zij aansprakelijk gesteld, hadden er blijkbaar al ervaring mee.

Overigens niet relevant voor de TS, op een Corsa van 2005 gaat geen ESP zitten, was toen nog niet verplicht en bij mijn weten zelfs niet verkrijgbaar op een instapper bij Opel. Een mechanisch defect kan altijd maar dat zou een garage/APK meteen moeten opmerken, zeker als het dergelijk gedrag tot gevolg heeft.
Ik vind het ook een sterk verhaal, maar het verhaal van het ESP systeem is goed te verklaren.

Meestal zitten er in die lagers magneetringen, die zorgen voor het signaal naar de ABS sensor, en dus ook naar het ESP systeem. Als daar iets mis gaat, raakt het systeem in de war, en dat zou wel eens voor rare situaties kunnen zorgen. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat hij dan een wiel compleet blokkeert, maar goed, zoals ik al zei, vind het ook een sterk verhaal.

Een wiellager is echt niet zomaar zo kapot dat je wiel blokkeert, dan moet het eerst wel zo veel herrie maken dat je ook echt wel weet dat er iets serieus aan de hand is.

@koekwau5 Hoe voel je zo iets ook specifiek in je stuur? Dat kunnen wel 100 andere dingen zijn, maar je voelt in het stuur dat een van de wielen stil staat?
Ook weet ik niet hoe je daar van gaat driften, als je achterwiel blokkeert, oke, als je voorwiel blokkeert krijg je onderstuur.

[Voor 11% gewijzigd door WEBGAMING op 17-02-2021 17:20]

• koekwau5
sprankel schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 00:53:
[...]

Enige wat ze mij verteld hebben was dat het te maken had met een bepaald lager op de rechter voorband welke het systeem dusdanig instabiel maakte dat het mijn auto besloot overdwars te zetten in een high-speed afslag.
I drive cars fast, don't know how to fix em haha.
Was allang blij dat ik de ervaring heb om hem te vangen, zo niet had ik waarschijnlijk lelijk doorgeschoten met een flinke koprol tot gevolg.
Kan ook niet ontkennen dat ik er vaak met aardig tempo in ga, betreft deze afslag waar het fout ging:
https://www.google.com/ma...bfov%3D100!7i13312!8i6656

En betreft de StabiliTrac, het is een auto uit 2005. Die heeft dat niet, ik meende 2015 te hebben gelezen en mijn StabiliTrac ervaring flitste voorbij.
Wat eventueel kan is wat jij beschrijft m.b.t. de lager dat daarbij misschien TC (wat die auto mogelijk kan hebben) uit z'n stekker is gegaan?
WEBGAMING schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 01:04:
[...]

Ik vind het ook een sterk verhaal, maar het verhaal van het ESP systeem is goed te verklaren.

Meestal zitten er in die lagers magneetringen, die zorgen voor het signaal naar de ABS sensor, en dus ook naar het ESP systeem. Als daar iets mis gaat, raakt het systeem in de war, en dat zou wel eens voor rare situaties kunnen zorgen. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat hij dan een wiel compleet blokkeert, maar goed, zoals ik al zei, vind het ook een sterk verhaal.

Hoe voel je zo iets ook specifiek in je stuur? Dat kunnen wel 100 andere dingen zijn, maar hij voelt in het stuur dat een van de wielen stil staat? Sure.
Ook weet ik niet hoe je daar van gaat driften, als je achterwiel blokkeert, oke, als je voorwiel blokkeert krijg je onderstuur.

Een wiellager is echt niet zomaar zo kapot dat je wiel blokkeert, dan moet het wel zo veel herrie maken dat je echt wel weet dat er iets serieus aan de hand is.
Of het wiel daadwerkelijk op slot stond geen idee, de auto besloot ineens overdwars te gaan met hoop gejank van de banden tot gevolg, vanuit het stuur wist ik dat het sowieso door rechts voor werd veroorzaakt.

En om dan ook nog eens vanaf stilstaand bij een stoplicht optrekkend met hooguit 30 km/h rechtdoor te schieten had ik echt zo van: wat is dit nou weer?
Met continue die StabiliTrac meldingen die kwamen en weer gingen wist ik wel genoeg, op naar huis en afvoeren die bak.

Edit: en voor de auto technisch onderlegde jongens, wil gerust morgen ff bellen naar de dealer hier in Harderwijk voor het reparatie rapport. Zegt jullie wss veel meer dan de Jip en Janneke uitleg die ik kan geven.
@koekwau5 Hoe voel je zo iets ook specifiek in je stuur? Dat kunnen wel 100 andere dingen zijn, maar je voelt in het stuur dat een van de wielen stil staat?
Zie de bocht welke ik ga maken. Als jouw rechts voor besluit acuut te remmen veranderd het momentum in je auto, die wil rechtdoor terwijl ik toch echt naar rechts moet.
Dit zijn dingen die je leert als je snel met auto's door bochten gaat, een middagje hard over Zandvoort of Assen blazen en je weet wat ik bedoel ;)

Edit: en nogmaals, kan ook niet ontkennen dat ik met 80 door deze afslag ga. Zal me niks verbazen als ik de nodige wear and tear op die lager heb gezet wat hem uiteindelijk doet falen. Maar om de auto inclusief remmen, stotteren, haperen en gebonk onder de motorkap tekeer horen te gaan door een lager? Dat is voor mij helemaal nieuw. Qua remmen kan ik het nog begrijpen, maar dat de auto zo bedonderd gaat lopen is voor mij niet te verklaren.

[Voor 31% gewijzigd door koekwau5 op 17-02-2021 01:23]

• WEBGAMING
Uhuh. Als je een "coureur" bent, veranderen ineens de eigenschappen van een auto.

Zoals je zegt, als je voorwiel blokkeert wil hij rechtdoor. Dat is onderstuur. Driften is overstuur.

Zoals ik al zei, voordat een lager zo kapot is, geeft hij eerst een ontzettende herrie. Een lager kapot rijden gebeurt niet in één bocht. Denk dat je nu onze reacties een beetje door elkaar haalt.
Ik vind het dan waarschijnlijker dat het ESP systeem in de war was. Kan me dan eigenlijk niet voorstellen dat de auto dan het wiel blokkeert, maar het zou kunnen.

[Voor 60% gewijzigd door WEBGAMING op 17-02-2021 01:31]

• koekwau5
WEBGAMING schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 01:24:
Uhu. Als je een "coureur" bent, veranderen ineens de eigenschappen van een auto.

Zoals je zegt, hij wil rechtdoor. Dat is onderstuur. Driften is overstuur.
Snap ik, hoef je mij niet uit te leggen.
Volg je autosport? Ooit wel eens een rem systeem zien falen aan één van de voorbanden en wat dat voor nare eigenschappen kan hebben?
En dat is met recht aanremmen, nog voor trail brake fase mid corner.
Je auto slaat acuut ineens een andere richting in.

En begrijp me niet verkeerd; als je mij niet kan uitstaan omdat ik anders met auto's om ga is dat prima.
Probeer alleen iemand hier te helpen uitzoeken waarom een Opel Corsa ineens een bepaalde richting uittrekt met een ongeval tot gevolg. Ongevallen zijn nooit leuk, deze keer zover ik begrijp eenzijdig. Je wordt er niet vrolijk van als je er zelf bij wordt betrokken uit het niets.
En soms hoef je het niet te zoeken in de bestuurder, maar kunnen er ook vreemde zaken gebeuren met het materiaal. Ook als alle gangbare zaken zoals klapband onderzocht zijn.
De computers en software in auto's kunnen rare dingen veroorzaken in bepaalde omstandigheden, het is niet altijd de bestuurder zijn schuld.

En het enige wat ik kan doen is het delen van mijn ervaring met het merk Opel, in de hoop dat OP ooit achter de oorzaak gaat komen.
Precies zoals hij het omschrijft flitste mijn ervaring met StabiliTrac in een snelle bocht mij voorbij.
De technische details wil ik gerust navragen bij de dealer, is alweer jaartje of 4 geleden maar zullen ze vast nog hebben.
Als alle gangbare oorzaken zijn uitgesloten zoals fout van bestuurder, slechte staat banden, klapband, andere defecten die eruit te halen zijn ondanks dat auto in elkaar zit etc. dan kan het nog wel eens een nare glitch zijn die zich alleen onder specifieke omstandigheden voordoet en de bestuurder was er de dupe van.
Als de oorzaak ooit achterhaald kan worden en het noodzakelijk blijkt dit te herstellen bevorderen we alleen maar de veiligheid van de bezitters van deze auto's.

Edit: en door mijn schele lezen blijkt het om een auto uit 2005 te gaan ipv 2015 zoals door @sprankel aangeven, die hadden nog een StabiliTrac.

[Voor 32% gewijzigd door koekwau5 op 17-02-2021 01:46]

• WEBGAMING
koekwau5 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 01:31:
[...]

En begrijp me niet verkeerd; als je mij niet kan uitstaan omdat ik hard met auto's omga prima.
Als jij niet met feiten om kan gaan, prima. |:( Een auto heeft gewoon bepaalde eigenschappen, daar verandert niets aan, of het nou een formule 1 auto is, of een hatchback met 50 pk.
Dat haal je er uit? Als je me kende zou je beseffen hoe idioot het is om dat te zeggen.

Voor de rest heb ik wel gezegd wat ik wil zeggen, die constante bewerkingen maken het ook onmogelijk om normaal te reageren.

Haha, nog even zeggen dat jij stopt met de discussie, terwijl ik hier al zei dat ik er mee stop. :F

[Voor 21% gewijzigd door WEBGAMING op 17-02-2021 01:51]

• koekwau5
WEBGAMING schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 01:47:
[...]

Als jij niet met feiten om kan gaan, prima. |:( Dat haal je er uit? Prima, als je me kende zou je beseffen hoe idioot het is om dat te zeggen.

Voor de rest heb ik wel gezegd wat ik wil zeggen, die constante bewerkingen maken het ook onmogelijk om normaal te reageren.
offtopic:
Wij stoppen hier met discussiëren.
Eventuele input van OP zal ik nog beantwoorden om hem hopelijk verder te kunnen helpen in zijn onderzoek.

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:58
Het is alleen maar giswerk. Geen foto’s, geen foto’s van onderstel of banden.

Had je bijvoorbeeld winterbanden? Zomerband (er lag ijs langs de weg) helpt al niet.

- Kan ingreep zijn van ESP (actief per wiel apart remmen, dit de auto doen bij verlies grip)
- Stuurhuis (indien elektrisch) verliest tijdelijk zijn voeding. (Is bijna onmogelijk)
- Iets tussen stuurhuis gekomen.
- Banden verliezen deels grip, door differentieel verlies je aan slechts 1 van de wielen grip, schiet dan aan de kant.
- Remleiding gesprongen (makkelijk terug te vinden)
- 100 andere mogelijkheden.

Meer voor de hand liggende indien de garage geen bijzonderheden kan vinden is toch echt gewoon “controle over het stuur verloren, tijdens slechte weersomstandigheden” in de schrik probeer je vast nog terug te sturen maar dat lukt niet en ben je al te laat.

Citigo-E, Model 3 SR+ Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• sprankel
WEBGAMING schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 01:04:
[...]

Een wiellager is echt niet zomaar zo kapot dat je wiel blokkeert, dan moet het wel zo veel herrie maken dat je
ook echt wel weet dat er iets serieus aan de hand is.

Een ESP mag niet doortastend handelen op basis van 1 sensor, mocht dat zo zijn zo er regelmatig een auto plots de berm opzoeken op een kaarsrechte autosnelweg. Wel mag hij lichtjes ingrijpen, kleine tikjes tegen de rem geven, het gaspedaal overnemen maar echt ingrijpen op basis van 1 sensor, niet toegestaan.

Daarvoor moet zowel de positie van het stuur afwijken tov gyroscoop waarbij bevestiging komt van de wielsensoren die hetzelfde verhaal vertellen, dan mag de ESP beslissen een wiel volledig dicht te gooien.

Kan je testen mocht je dat willen, breng de wielen uit balans waardoor het stuur niet meer recht staat en neem meteen een bocht aan 90 per uur, ESP gaat afgaan want de richting dat je stuurt en de gyroscoop komen niet overeen maar hij gaat niet zwaar ingrijpen omdat de wielsensoren ok zijn. De afwijking moet wel plots zijn want anders gaat de ESP zichzelf callibreren aan de nieuwe situatie.

Ga je echter in de sneeuw te snel door een bocht, dan gaat hij wel wielen beginnen blokkeren.

Overigens ESP word niet door de autofabrikant ontwikkeld, is Bosh waarbij als er een probleem is met het systeem zelf, dan krijg je zowat alle autofabrikanten. Verschil tussen merken zit hem erin of ze het er gewoon ingestoken hebben en klaar of ze de tijd genomen hebben om het proper af te stellen.

Maar overigens niet relevant voor TS gezien daar geen ESP inzit.

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

@TereZz Even los van de (imho offtopic) discussie over ESP, Lane Assist, het veilig ontwerpen van zelfsturende auto's: dit ging over een auto waarvan het model in 2000 uitkwam.

Deze heeft elektrische stuurbekrachtiging, en verder een motor, een ophanging, stuur en 4 wielen. Dat was het wel zo'n beetje. Heb je nog iets kunnen vinden?

• TereZz
@DrivinUCrazy
Ik heb nergens gekkigheden kunnen vinden aan de auto of wielkast. De auto wordt niet gebruikt, maar ik heb er een aantal keer mee gereden, zonder iets geks te vinden.

Oorzaak is niet bekend, en de kans is volgens mij groter dat het een user error betreft dan dat het een technisch probleem is. Nou, dat is niet mijn specialiteit, dus we laten het rusten.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

TereZz schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:13:
@DrivinUCrazy
Ik heb nergens gekkigheden kunnen vinden aan de auto of wielkast. De auto wordt niet gebruikt, maar ik heb er een aantal keer mee gereden, zonder iets geks te vinden.

Oorzaak is niet bekend, en de kans is volgens mij groter dat het een user error betreft dan dat het een technisch probleem is. Nou, dat is niet mijn specialiteit, dus we laten het rusten.
Als het ijs was ga je nu ook niks meer vinden. Als het in de periode met die sneeuw was denk ik dat het dit was. In mijn huidige auto zaten de wielkasten ook propvol.

Er waren ook veel lekke banden van mensen die dit niet schoon hebben gemaakt, maar het blokkeert ook het sturen en zelfs het ronddraaien van je wiel als het heel erg is.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-03 21:20
misschien al geopperd; maar rechts wel grip en links niet? Dan ga je rechtsaf.. Hard.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee