Toon posts:

Advies offerte zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

• jonkymar
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 21-02 14:07
Beste tweakers,

Graag jullie advies. Ik ben van plan zonnepanelen te gaan kopen.
Dak ligt zuid-oost, geen schaduw. Gemiddeld jaarverbruik: 2700 kwh (gemeten over 5 jaar)
Ik ben niet van plan om veel te investeren, gezien mijn leeftijd (70plus), maar wil de wereld ook graag een beetje beter maken.

Inmiddels 2 offertes binnen gekregen.

10x trina solar tsm-330 wp panelen, jaarlijkse opbrengst 3145kwh volgens offerte
Growatt min 3000 tl-xe omvormer
€ 4167,= inlc btw na teruggave en forfait verrekening €3524,=
10 jaar montagegarantie

10x ja solar jam 60s17 325 wp panelen, jaarlijkse opbrengst 2763 kwh volgens offerte
Goodwe gw-3000dns omvormer
€ 3372,= incl btw, na teruggave en forfait verrekening € 2866,=
2 jaar montagegarantie

Alternatief: 10 x Q Peak Duo G9+ 340 WP, jaarlijkse opbrengst 2890 kwh
€ 4126,= incl btw, na teruggave en forfait verrekening € 3490,=

Wat vinden jullie van deze offertes?
Ik vind de 2e offerte wel aantrekkelijk, maar vind de jaaropbrengst van 2763kwh wel aan de krappe kant.
Zal ik nog een zonnepaneel erbij nemen of voor het alternatief gaan? Wel weer € 624,= duurder.

Welk legplan heeft de voorkeur, portret of landscape?
Ik verwacht nog 1 offerte van de plaatselijke installateur.

• lothar
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 07:39
Ze berekenen die tweede opbrengst helemaal niet. Zij doen gewoon 0,85x3250 en de andere heeft het hoger ingeschat.
Er zijn een aantal leveranciers die je online kan samenstellen zoals solar bouwmarkt. Welke provincie woon je? Ik denk dat die 2e inderdaad een vrij goede deal is maar het zou nog iets goedkoper kunnen.
De opbrengst zal snel rond de 3000/3100 liggen.

[Voor 3% gewijzigd door lothar op 15-02-2021 16:49]

• jonkymar
@lothar Dank voor je snelle reactie, ik woon in de provincie Utrecht

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Dan zou ik eens informeren bij Patrick
http://www.zonnekompas.nl/contact/

Je hebt wel een prima dak om ook de andere kant ook vol te leggen.

Hier bijna pal noord (beetje noordwest) doet nog een 55% van zuid, op een helling van 35 graden.
Geeft een mooie wisselwerking. Noord moet het hebben van wolken.

[Voor 57% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-02-2021 17:59]

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

• jonkymar
Misschien 1 of 2 panelen erbij, dat is echt genoeg voor mij. Blijft nog de vraag, portret of landscape.
Of maakt het niets uit hoe je de panelen legt.

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Maakt niets uit.

Maar ik vind portrait beter, dan heb je minder (kans van) vuil van de tussenklemmen over je panelen heen.
Anders krijg je van die (vuil) strepen over je panelen.

Al kontakt gezocht met zonnekompas? ;)
Ik heb geen aandelen, maar ook geen slechte verhalen.

Maar dit is denk ik ook wel een mooi legplan.
12 panelen is ook prima.

De Trina's van @lothar, maar dan 12x op een 3680 watt omvormer (16A in de meterkast)

[Voor 60% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-02-2021 18:15]

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

• jonkymar
Inmiddels de 3e offerte binnen gekregen van de lokale installateur. Ietsje duurder maar hij heeft van mij de gunfactor. Buren hebben goede ervaring met hem. De installateur geeft ook 7 jaar garantie op de montagewerkzaamheden.

Het is dezelfde configuratie als offerte 2 (JA Solar), maar een andere omvormer,
t.w. : Solis-mini-3000-4G. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik kan niet zoveel op het internet vinden hierover
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee