• ChrisVrolijk
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:45
Hallo,

Ik ben bezig om een inventarisatie te maken voor mijn eerste unraid systeem.
Ik heb de volgende vereisten samengesteld.

Totaal ongeveer 1tb aan storage voor foto's en documenten voor 2 gebruikers
In docker of iets anders tools voor nzb/torrent/spotweb (plex draait elders)
Home Assistant
Pi-hole of Home Guard
Windows server 2019 core met AD en DNS

Optioneel :
Grifana-dashboard
Own cloud
Unify controller (als dat beter werkt dan de cloud key V1)
Apps voor mijn slimme meter

Hardware
Case: Fractal design node 804
Moederbord: Supermicro A1SRM-2758F
Geheugen: 4x 16GB ECC DDR3 of 4x 8GB ECC DDR3
Schijven: weet het nog niet, neigend naar SSD
PSU Corsair 500W

Belangrijke in bovenstaande configuratie is dat het energie zuinig is.
Er staan niet veel snelheid applicaties op dus dat zal het probleem niet zijn. Misschien dat de Pi-Hole of AdGuard of Home Assistant wat nodig hebben maar die kan je ook al draaien op een Pi machine.

Wat ik graag wil weten.
* Wat vinden jullie van de hardware keuze
* Wat vinden jullie van de hoeveelheid apps? Ik ben nog zoekende wat nog meer kan en handig is.
* Mis ik iets in mijn opbouw

Dank voor de opmerkingen.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:33
Als ik dit zo lees denk ik dat je met een NAS, en wellicht een Pi voor bij de slimme meter, al een heel eind komt.

Waarom wil je deze relatief dure oplossing bouwen? Het moederbord is zes jaar oud en prijzig, de CPU is zwakjes, DDR3 ECC geheugen is nauwelijks meer te krijgen en duur (8GB kost 100 euro).

Als je zelf wilt bouwen: de instap server of de geavanceerde server uit de BBG kunnen je op een wat meer bang for buck spoor zetten, zonder de stroomrekening onnodig omhoog te jagen

[Voor 3% gewijzigd door martyw op 15-02-2021 17:05]

• ChrisVrolijk
Ik heb alleen het moederbord met CPU nodig. De rest heb ik liggen.
Ik wil graag supermicro hebben omdat ik dat prettige borden vind, er meer van heb en vooral de IPMI belangrijk vind.

Een alternatief zou zijn n.a.v. de geavanceerde server
Moederbord Supermicro X11SCL-F met deze I3-9100F processor

In de BBG geavanceerde server geven ze de I3 9100 aan en dit is de 9100F. Ik moet nog even kijken wat het verschil is. Er staat bij low power consumption dus dat trekt mijn aandacht. Enige nadeel is, is dat mijn geheugen niet past en ik DDR4 moet kopen maar daar kom ik wel overheen

[Voor 0% gewijzigd door ChrisVrolijk op 15-02-2021 17:07. Reden: Type erbij]

• martyw
De 9100F heeft geen igebouwde GPU, de 9100 wel

• ChrisVrolijk
Ik lees het net ja.
Ik heb volgens mij de graphics niet nodig omdat ik geen Plex draai op de machine of iets ga doen met transcoding. Volgens mij heb ik het niet nodig voor andere toepassingen.

• martyw
Voor het installeeren heb je iig een grafische kaart nodig, van Windows weet ik niet genoeg om te weten of je dat helemaal headless kan draaien - voor zover ik weet hebben sommige Windows applicaties een GUI en dus een desktop en dus een GPU nodig.
ChrisVrolijk schreef op maandag 15 februari 2021 @ 17:06:
Ik heb alleen het moederbord met CPU nodig. De rest heb ik liggen.
Let ook op dat de Supermicro X11SCL-F (retail) DDR4 geheugen nodig heeft, de Supermicro A1SRM-2758F vraagt om DD3 geheugen

[Voor 61% gewijzigd door martyw op 15-02-2021 18:29]

• ChrisVrolijk
martyw schreef op maandag 15 februari 2021 @ 18:23:
Voor het installeeren heb je iig een grafische kaart nodig, van Windows weet ik niet genoeg om te weten of je dat helemaal headless kan draaien - voor zover ik weet hebben sommige Windows applicaties een GUI en dus een desktop en dus een GPU nodig.
Er zit een D-SUB VGA aansluiting op het moederbord dus dit lijkt me niet nodig. Eens?
martyw schreef op maandag 15 februari 2021 @ 18:23:
Let ook op dat de Supermicro X11SCL-F (retail) DDR4 geheugen nodig heeft, de Supermicro A1SRM-2758F vraagt om DD3 geheugen
Ik heb ook gezien dat er DDR4 ipv DDR3 op moet. Dus dan moet ik mijn DDR3 verkopen en DDR4 aanschaffen. Kan ik gelijk zorgen dat ik de juiste snelheid krijg.

• martyw
ChrisVrolijk schreef op maandag 15 februari 2021 @ 18:47:
[...]

Er zit een D-SUB VGA aansluiting op het moederbord dus dit lijkt me niet nodig. Eens?

[...]

Ik heb ook gezien dat er DDR4 ipv DDR3 op moet. Dus dan moet ik mijn DDR3 verkopen en DDR4 aanschaffen. Kan ik gelijk zorgen dat ik de juiste snelheid krijg.
Die VGA aansluiting moet wel van beelden voorzien worden dooe een of andere chip, op het moederbord zit geen chip die dat kan... Dus of de CPU met ingebouwde GPU, of een losse videokaart .....

• ChrisVrolijk
OK dus niet de F.
Andere adviseren ook de I5 9400. Deze heeft dezelfde TDP maar dan meer cores.

• martyw
ChrisVrolijk schreef op maandag 15 februari 2021 @ 20:05:
OK dus niet de F.
Klopt, maar die ondersteunt geen ECC geheugen. De i3-9100 wel.... Als je meer cores wilt en ook ECC wordt het een Xeon. Overigens denk ik dat zes cores overkill zijn voor jouw gebruik - zoals ik eerder al zei is een NAS al voldoende

• ChrisVrolijk
Ja ik heb al een nas maar wil graag met unraid aan de gang. Er komt ook later een grotere broer met backup capaciteit.

Kan je mij aub uitleggen hoe je ziet dat ECC wel of niet ondersteund is?

Ik ga even doorsparen voor de I3-9100 met een nieuw mini itx supermicro bord.

• martyw
Dat heeft Intel zo besloten, mijn vermoeden is dat de meeste verstandige server bouwers dan een Core i5 in hun servers zouden bouwen in plaats van de duurdere Xeon's, het prestatieverschil is verder heel klein .....

Je kunt ECC support terugvinden in hun database - Core i3 9100 en core i5 9400

• Clueless
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-05 01:35
ChrisVrolijk schreef op maandag 15 februari 2021 @ 20:05:
OK dus niet de F.
Het Graphics deel wordt door de Aspeed AST2500 BMC opgenomen bij een Supermicro X11SCL-F. De betreffende chip is ook verbonden met je IPMI om daar beeld in te geven:
Product Name: AST2500 Advanced PCIe Graphics & Remote Management Processor

Features:
  • Base Board Management Controller
  • 2D Video Graphic Adapter with PCIe bus interface
  • Native PCIe support
  • iKVM
  • DDR3 800Mbps/DDR4 1600Mbps 16-bit bus support
  • ARM11 @ 800MHz
Verwacht er geen wonderen van, maar als je dus verder toch headless gaat draaien maakt het niet uit. Of je dus een i3-9100 of een i3-9100F neemt is dus niet relevant; een losse grafische kaart is dus niet per definitie nodig.

I Don't Know, So Don't Shoot Me

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee