Dag tweakers,
Ik heb in het verleden wat computers gebouwd met mn pa, maar nu voor het eerst zelf wat uitgezocht. Ik wil graag een mATX kastje om mijn nieuw-verkregen RTX3070 heen bouwen. Tot nu toe heb ik alleen ATX formaat gehad. Mijn voornaamste probleem is dat ik wel weet dat ik kleiner wil, maar niet zo goed wat de dingen zijn om op te letten die je misschien voor lief neemt bij ATX formaat (behalve afmetingen natuurlijk). De kaart in kwestie is deze:
Mijn oude shoppinglist ziet er als volgt uit:
Met mijn geselecteerde kast (die mijn hartje toch wel begeert) kom ik uit op 28mm ruimte over voor de front casefans. Daar heb ik nu speciale Slim fans in gegooid met een dikte van 17mm, maar zouden dat ook 'normale' met een dikte van ong 25mm kunnen zijn, of 140mm fans met een dikte van 27mm (1mm speling!!??) hoe nauw komen die afmetingen meestal?
Ten tweede zie ik vaak de tip 'je neemt waterkoeling als je gaat overklokken, of vanwege je formfactor, of omdat je het cool vindt'. Ik vind het niet per se cool, en ga wss niet echt hard overklokken, dus dan blijft over of dat een goed idee is voor deze formfactor. Ik zou hem dan aan de bovenkant monteren, maar als ik een luchtkoeler heb kan ik daar extra case fans monteren toch (naast dat het stiller is dan met een pomp)? Volgens een review past de Mugen 5.
In het geval dat ik wel 5 casefans kies met luchtkoeler, heb ik dan ook een ander moederbord nodig (bijv deze), of zou ik dat kunnen daisy-chainen?
Tenslotte, zien jullie hier nog een paar dingetjes die een wat goedkopere of betere keuze zijn?
Ik ben bereid rond de 650-800 euro uit te geven (exc GPU, die heb ik dus al), zodat ik er in niet al te lange tijd een 2TB SSDtje bij kan prikken (neem voorlopig even de HDD uit mijn oude systeem mee, ondanks het geluid). Gebruiksdoel is voornamelijk gamen op 1440p en (games) streamen naar de 4K tv beneden.
Nieuwe lijst na suggesties:
Ik heb in het verleden wat computers gebouwd met mn pa, maar nu voor het eerst zelf wat uitgezocht. Ik wil graag een mATX kastje om mijn nieuw-verkregen RTX3070 heen bouwen. Tot nu toe heb ik alleen ATX formaat gehad. Mijn voornaamste probleem is dat ik wel weet dat ik kleiner wil, maar niet zo goed wat de dingen zijn om op te letten die je misschien voor lief neemt bij ATX formaat (behalve afmetingen natuurlijk). De kaart in kwestie is deze:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce RTX 3070 Gaming OC 8G | € 1.049,- | € 1.049,- |
Mijn oude shoppinglist ziet er als volgt uit:
1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed | € 199,- | € 199,- |
1 | Moederborden | ASRock B450M Pro4 | € 71,13 | € 71,13 |
1 | Behuizingen | Silverstone PS15 (zonder RGB fans) Wit | € 53,90 | € 53,90 |
1 | Waterkoeling | Cooler Master MasterLiquid ML240L V2 RGB | € 62,90 | € 62,90 |
2 | Ventilatoren | Scythe Kaze Flex 120 Slim PWM RGB, 120mm | € 13,99 | € 27,98 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB | € 79,86 | € 79,86 |
1 | Voedingen | Fractal Design ION+ 560W Platinum | € 96,- | € 96,- |
1 | Solid state drives | Kingston A2000 1TB | € 95,- | € 95,- |
Met mijn geselecteerde kast (die mijn hartje toch wel begeert) kom ik uit op 28mm ruimte over voor de front casefans. Daar heb ik nu speciale Slim fans in gegooid met een dikte van 17mm, maar zouden dat ook 'normale' met een dikte van ong 25mm kunnen zijn, of 140mm fans met een dikte van 27mm (1mm speling!!??) hoe nauw komen die afmetingen meestal?
Ten tweede zie ik vaak de tip 'je neemt waterkoeling als je gaat overklokken, of vanwege je formfactor, of omdat je het cool vindt'. Ik vind het niet per se cool, en ga wss niet echt hard overklokken, dus dan blijft over of dat een goed idee is voor deze formfactor. Ik zou hem dan aan de bovenkant monteren, maar als ik een luchtkoeler heb kan ik daar extra case fans monteren toch (naast dat het stiller is dan met een pomp)? Volgens een review past de Mugen 5.
In het geval dat ik wel 5 casefans kies met luchtkoeler, heb ik dan ook een ander moederbord nodig (bijv deze), of zou ik dat kunnen daisy-chainen?
Tenslotte, zien jullie hier nog een paar dingetjes die een wat goedkopere of betere keuze zijn?
Nieuwe lijst na suggesties:
1 | Processors | Intel Core i5-10400F Boxed | € 135,78 | € 135,78 |
1 | Moederborden | ASRock B460M Pro4 | € 97,50 | € 97,50 |
1 | Behuizingen | Silverstone PS15 (zonder RGB fans) Wit | € 53,90 | € 53,90 |
1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 PCGH Edition | € 50,95 | € 50,95 |
2 | Ventilatoren | Scythe Kaze Flex 140 RGB PWM (1800rpm), 140mm | € 14,70 | € 29,40 |
1 | Geheugen intern | Kingston HyperX Predator HX426C13PB3K2/16 | € 83,90 | € 83,90 |
1 | Voedingen | Fractal Design ION+ 560W Platinum | € 96,- | € 96,- |
1 | Solid state drives | Kingston A2000 1TB | € 95,- | € 95,- |
[ Voor 24% gewijzigd door Excalibaard op 17-02-2021 13:00 . Reden: update tabel ]