Vraag

• casbar
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 04-03-2021
Mijn vraag
Ik heb een bestand met 2 kolommen, nu heb ik het volgende nodig.
In Kolom B (batchnummers) staan batches, sommige enkel sommige vaker.
nu wil ik dat dit kolom A wordt, kolom A (tekeningnummers) moeten in de kolommen achter de batchnummers komen te staan.
Dus als volgt:

Dit heb ik nu handmatig gedaan, het gaat om een lijst van 150 regels.

ik heb het geprobeerd met een draaiboek maar daar kreeg ik niet het gewenste resultaat.

Beste antwoord (via casbar op 15-02-2021 16:09)

• AlvaK
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hulpkolom C toevoegen, bijv "kolomnr"
Formule in C2: =AANTAL.ALS(B$2:B2;B2)
Daarover een draaitabel met batchnr als Rij, Kolomnr als Kolom en Tekeningnr als waarde

Alle reacties

• AdmiraalTimbo
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20-03 22:00
Je kan toch gewoon kopiëren en plakken. Copy kolom A en plak deze in een lege excel tabel. Vervolgens plak je B op de plek van A en dan plak je a terug in B.

In the end we only regret the chances we didn't take

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-03 13:14
Inderdaad wat @AdmiraalTimbo zegt.
Of nog simpeler. De hele kolom B selecteren > knippen > rechtermuisknop kolom A > Invoegen geknipte cellen (of hoe dat ook heet in het Nederlands).

• casbar
.

[Voor 99% gewijzigd door casbar op 15-02-2021 14:57]

• casbar
AdmiraalTimbo schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:42:
Je kan toch gewoon kopiëren en plakken. Copy kolom A en plak deze in een lege excel tabel. Vervolgens plak je B op de plek van A en dan plak je a terug in B.
Renzzie schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:46:
Inderdaad wat @AdmiraalTimbo zegt.
Of nog simpeler. De hele kolom B selecteren > knippen > rechtermuisknop kolom A > Invoegen geknipte cellen (of hoe dat ook heet in het Nederlands).
Ja als ik de kolommen simpelweg om zou moeten draaien dan klopt het inderdaad.
maar ik heb iets nodig zoals in de afbeeldingen.
dus als volgt:
10 a
11 b
12 b
13 b
14 c
15 d
16 d
Naar dit:
a 10
b 11 12 13
c 14
d 15 16

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:20
In de draaitabel kan je wel Batch en Tekeningnummer onder elkaar zetten bij de rijen, dan sorteert hij het voor je zoals je wilt; maar dan heb je niet een kolom maar een rij per tekeningnummer per batch.
Zo dus:
https://tweakers.net/i/yn-adsluVIQKkVBnF_GYHB6Bbls=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oCMqv8k5iW74fZT9WOgKRhvK.png?f=user_large

• Phntm
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:27

Phntm

Tlingelingeling

casbar schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:57:
[...]

[...]

Ja als ik de kolommen simpelweg om zou moeten draaien dan klopt het inderdaad.
maar ik heb iets nodig zoals in de afbeeldingen.
dus als volgt:
10 a
11 b
12 b
13 b
14 c
15 d
16 d
Naar dit:
a 10
b 11 12 13
c 14
d 15 16
Dat is toch groeperen per batch nummer (value)?

Group or ungroup data in a PivotTable - Excel

Dit gezien al op de microsoft support site?

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:02

g0tanks

Moderator CSA
AdmiraalTimbo schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:42:
Je hebt niet goed gelezen, de vraag is meer dan alleen de kolommen omwisselen. ;)
Phntm schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:00:
[...]

Dat is toch groeperen per batch nummer (value)?

Group or ungroup data in a PivotTable - Excel

Dit gezien al op de microsoft support site?
Nu nog de uitdaging om het horizontaal naast elkaar te hebben in plaats van onder elkaar. Zijn in het verleden wel meer topics over geweest, ik zal kijken of ik iets kan vinden.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• casbar
g0tanks schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:03:
[...]

Je hebt niet goed gelezen, de vraag is meer dan alleen de kolommen omwisselen. ;)

[...]

Nu nog de uitdaging om het horizontaal naast elkaar te hebben in plaats van onder elkaar. Zijn in het verleden wel meer topics over geweest, ik zal kijken of ik iets kan vinden.
Dat is inderdaad de kunst! ik kon zo eigenlijk niets er over vinden..
Dankjewel!

• AdmiraalTimbo
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20-03 22:00
g0tanks schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:03:
[...]

[...]

Im
Ik moest het nog een aantal keer lezen, maar zie nu inderdaad dat de vraagstelling iets moeilijker is. Ik was al verbaasd dat iemand zo’n simple vraag stelde :+.
Laten we zeggen het is maandag. Nu zonder dollen zal eens kijken of ik een oplossing kan vinden.

In the end we only regret the chances we didn't take

• casbar
AdmiraalTimbo schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:30:
[...]

Im
Ik moest het nog een aantal keer lezen, maar zie nu inderdaad dat de vraagstelling iets moeilijker is. Ik was al verbaasd dat iemand zo’n simple vraag stelde :+.
Laten we zeggen het is maandag. Nu zonder dollen zal eens kijken of ik een oplossing kan vinden.
Als er een andere manier is dan via een draaitabel dan graag, zit namelijk ook nog met opmaak van cellen die ik niet mee kan nemen in de draaitabel.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• AlvaK
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Daarover een draaitabel met batchnr als Rij, Kolomnr als Kolom en Tekeningnr als waarde

• casbar
AlvaK schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:52:
Top! dit werkt inderdaad.
Kan ik in de draaitabel de nummers opmaken adv data?
Als de data als volgt is:
Tekeningnummer Batchnummer kleur
154652 14 w
156482 12 z

Kan ik in de draaitabel een cel blauw maken wanneer op blad 1 cel kleur z is?

• casbar
casbar schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:08:
[...]

Top! dit werkt inderdaad.
Kan ik in de draaitabel de nummers opmaken adv data?
Als de data als volgt is:
Tekeningnummer Batchnummer kleur
154652 14 w
156482 12 z

Kan ik in de draaitabel een cel blauw maken wanneer op blad 1 cel kleur z is?
Of, kan ik de data van tevoren een opmaak geven en deze vervolgens meenemen in de draaitabel?
dus bijvoorbeeld cel A1 blauw inkleuren en wanneer de waarde van A1 in de draaitabel komt te staan dat deze nog steeds blauw is?

• casbar
casbar schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:22:
[...]

Of, kan ik de data van tevoren een opmaak geven en deze vervolgens meenemen in de draaitabel?
dus bijvoorbeeld cel A1 blauw inkleuren en wanneer de waarde van A1 in de draaitabel komt te staan dat deze nog steeds blauw is?
Iemand een idee of dit mogelijk is?

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:02

g0tanks

Moderator CSA
casbar schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:13:
[...]

Iemand een idee of dit mogelijk is?
Nee, je kan niet een cel van te voren een kleur meegeven. Je kan wel achteraf op de draaitabel Voorwaardelijke opmaak gebruiken om gegevens te markeren - Excel gebruiken om bepaalde cellen te kleuren aan de hand van een formule.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee