Vraag

• DhrHuiskamp
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 15-03-2021
Mijn vraag

Een paar maand geleden hebben wij bij ons thuis een Ubiquiti netwerk geïnstalleerd. Dit om 2 aparte netwerken bij ons te scheiden. De wifi dekking is overal goed, maar nu speelt het probleem dat wanneer iemand een Macbook openklapt die verbonden is met het wifi netwerk de TV heel erg begint te storen en haperen. Dit is bij ons zelf, en gebeurt bij de buren die op het zelfde netwek zitten. Wij kijken tv via IPTV en hebben een glasvezel aansluiting van Solcon.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Unifi acces points UAP-AC
UniFi Security Gateway
Ubiquiti UniFi Cloud Key
Fritzbox

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

We zijn er dus achter gekomen dat de tv begint te storen op het moment dat ik of mijn buren een Apple Macbook apparaat openklapt, en dus verbinding maakt met het wifi netwerk, Alle tv's beginnen te storen of kappen er mee. Dit probleem begon pas te spelen nadat we het Ubiquiti systeem geïnstalleerd hebben.

Wanneer ik de Unifi Security Gateway er tussenuit wordt gehaald en de 2 switches door verbind, veranderd er niks en blijft het probleem spelen

Wanneer ik de Ethernetkabel(2) die naar de switch van de buren gaat en de Ethernetkabel(3) die naar het kantoor gaat uit de Fritzbox haal, blijft het probleem spelen

Wanneer ik de Fritzbox een eigen wifi signaal laat uitzenden d.m.v. het WPS knopje en daar de Macbook mee verbind blijft de tv storen.

Ik kan hier nergens op internet wat over terug vinden, en vind het heel raar dat dit specifiek alleen bij Apple Macbook devices gebeurt. Ipad's en IPhone 's functioneren prima op het netwerk. Ik begin haast te denken dat het aan de Fritzbox zelf ligt, maar dat is wel raar want voor het installeren van het Ubiquiti systeem ondervonden we hier geen last van.

ik heb een Netwerk schema van de huidige opstelling bijgevoegd, ik hoop dat jullie misschien wat ideeën hebben wat het probleem kan veroorzaken. Voor verdere vragen zie ik graag een reactie tegemoet.

...

Beste antwoord (via rens-br op 16-02-2021 08:53)

• DhrHuiskamp
Misschien heb ik dit topic iets te vroeg gestart. Ik heb zojuist mijn Macbook opnieuw opgestart en het lijkt alsof het probleem verholpen is. Er speelden zich allemaal activiteiten op de achtergrond af die veel van het internet vraagde. Het uploaden van One Drive's, AVG Antivrus, Creative Cloud Etc. allemaal onnodig. Ik kan nu TV kijken en internetten op mijn Macbook zonder dat alle tv's gaan storen

Aan jullie reacties te lezen is de opstelling niet helemaal logisch merk ik. Misschien is het handig om te vermelden dat onze buren eigenlijk in een verbouwde schuur naast ons wonen. Dat was deel van ons huis maar heeft nu een woon bestemming. Ze maken gebruik van onze glasvezel aansluiting. We wouden graag 2 aparte netwerken die niet met elkaar zouden gaan storen. Volgends het ICT bedrijf zou dit goed zijn.

Maar aangezien we toch op 1 netwerk zitten is het logischer om 1 groot netwerk te maken? Dus dat je 1 Cloudkey hebt en daar mee alle accespoints verbind? Het probleem speelt zich alleen dat de TV's niet werken wanneer je deze na de USG aansluit dus: Fritzbox>USG>Switch>IPTV, dat werkt niet.

Alle reacties

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:48

lier

MikroTik nerd

Kan je nog wat meer informatie geven over het netwerk:
Heb je bijvoorbeeld IGMP snooping ingeschakeld op de switches en router?
Waar is je USG In het plaatje?
Wat doet je USG?
Hoe zijn de netwerken gescheiden, maak je gebruik van VLAN's?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• DhrHuiskamp
Bedankt voor je antwoord!

Bij de Switches zou IGMP snooping zitten, echter zijn het unmanaged switches dus kan hier niet veel aan veranderen. Las in een ander topic dat de IGMP snooping niet altijd even goed werkt bij deze switches. Wanneer ik de tv rechtstreeks verbind aan de fritzbox krijg ik nog steeds haperend beeld wanneer ik mijn Macbook laat verbinden met het netwerk. Het lijkt alsof de laptop het hele internet opslokt.

Van de fritzbox router kan ik zover geen optie vinden met IGMP Snooping, denk dat dat er niet op zit. Misschien een andere router aanschaffen?

De USG heb ik vermeld als 'ubiquiti USG' in de bijgevoegde afbeelding. Eerlijk gezegd durf ik niet te zeggen wat deze doet. Een ICT bedrijf heeft dit pakket ons aangeraden. Heb daarna zelf het alles geïnstalleerd. Verder heb ik niks gedaan met de USG.

Kan me wel herinneren dat IGMP aan stond, omdat destijds de buren eerst helemaal geen TV konden ontvangen na het installeren. Dit was opgelost door de TV's voor de USG aan te sluiten. Mij werd verteld dat de USG nodig was om het netwerk te scheiden. Zodat wij zelf een eigen (wifi)netwerk hadden, en mijn buren ook zonder dat deze elkaar stoorden.

Het gebruik van VLANS ben ik niet bekend mee, moet me eerst verdiepen in dat soort termen. zover ik weet maken we hier dus ook geen gebruik van.

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 25-03 19:18
Eerlijk gezegd vind ik de netwerkinrichting behoorlijk vreemd. Normaal heb je geen 2 routers op een netwerk (grote corporate netwerken uitgezonderd), en gaat al het verkeer ook via de router.

Ik zou dus gewoon beginnen met de basis goed maken, namelijk; Fritzbox > USG (router) > switches met access points. Op de USG kun je dan zien wat er gebeurt op het moment dat de MacBook verbindt (bijvoorbeeld volledige throughput wordt gebruikt, e.d.; en tevens kun je dan ook gebruik maken van QOS (ervanuitgaande dat de USG dat aan kan i.v.m. de beperkte processorcapaciteit). Daarnaast heb je ook twee cloud keys, wat is daar de reden van?

Anoniem: 474132

Ander vraagje: gebeurt dit veel, Internet met de buren delen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• DhrHuiskamp
Misschien heb ik dit topic iets te vroeg gestart. Ik heb zojuist mijn Macbook opnieuw opgestart en het lijkt alsof het probleem verholpen is. Er speelden zich allemaal activiteiten op de achtergrond af die veel van het internet vraagde. Het uploaden van One Drive's, AVG Antivrus, Creative Cloud Etc. allemaal onnodig. Ik kan nu TV kijken en internetten op mijn Macbook zonder dat alle tv's gaan storen

Aan jullie reacties te lezen is de opstelling niet helemaal logisch merk ik. Misschien is het handig om te vermelden dat onze buren eigenlijk in een verbouwde schuur naast ons wonen. Dat was deel van ons huis maar heeft nu een woon bestemming. Ze maken gebruik van onze glasvezel aansluiting. We wouden graag 2 aparte netwerken die niet met elkaar zouden gaan storen. Volgends het ICT bedrijf zou dit goed zijn.

Maar aangezien we toch op 1 netwerk zitten is het logischer om 1 groot netwerk te maken? Dus dat je 1 Cloudkey hebt en daar mee alle accespoints verbind? Het probleem speelt zich alleen dat de TV's niet werken wanneer je deze na de USG aansluit dus: Fritzbox>USG>Switch>IPTV, dat werkt niet.

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:48
DhrHuiskamp schreef op maandag 15 februari 2021 @ 20:02:

Heeft de schuur dan geen eigen post adres ? Zo nee zou ik daar wel op gaan aansturen, het kan heel vervelend worden als de andere bewoner op het postadres financiele problemen zou krijgen.

Als het wel op een eigen postadres is zouden ze gewoon een eigen isra moeten gaan aanvragen via mijnaansluitingen.nl, het delen van een internet verbinding is voor consumenten aansluitingen in veelal via de algemene voorwaarden niet toegestaan.

Asus X570-E AMD ryzen 3700x 32Gb RX 5700 XT

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:48

lier

MikroTik nerd

Het netwerk is niet bijster slim opgezet. Persoonlijk had ik de Fritzbox (indien mogelijk) uit het netwerk gehaald en een echte router neergezet om het netwerk echt op te splitsen (let op: de buren kunnen op jouw netwerk!). Solcon geeft hiervoor netjes online de informatie: https://www.solcon.nl/par...instellingen-voor-modems/

Het is daarnaast zonde dat er twee CloudKey's gebruikt worden, 1 had volstaan.

Wat jij met "ICT bedrijf" bedoelt is onduidelijk, weet dat deze hobby tweaker niet onder de indruk is. Ben oprecht benieuwd of ze de accesspoints (afgezien van SSID) wel geconfigureerd hebben. Of doe je zelf het beheer?

[Voor 9% gewijzigd door lier op 16-02-2021 10:36]

Eerst het probleem, dan de oplossing

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 25-03 19:18
Misschien is de fritzbox nodig voor tv. Als dat het geval is, dan is de 'beste' oplossing om de usg in de DMZ te zetten van de fritzbox. Vervolgens creër je op de USG meerdere VLAN's en zet je een managed switch achter de USG.

Op het wifi netwerk maak je dan 2 verschillende netwerken aan, beide met een eigen vlan (bijvoorbeeld vlan=2 voor jezelf, en vlan=3 voor de buren). Een SSID geef je dan VLAN 2 en de andere VLAN 3.

De switchpoort naar de buren maak je een tagged vlan met native VLAN=3; de switch poort naar jezelf maak je een tagged van met native VLAN=2.

(dit is eigenlijk nog niet helemaal veilig - de buren kunnen namelijk hun pc met een kabel verbinden en VLAN=2 instellen - maar uitgaande van niet kwaadwillend gedrag biedt dit wel 2 gescheiden netwerken).

Dan heb je alvast het internetgedeelte goed geregeld.
Voor de TV zul je dan nog even moeten kijken hoe die met VLAN's werkt.

[Voor 14% gewijzigd door dennisdennis12 op 16-02-2021 10:50]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee