Toon posts:

NVME USB-enclosure functioneert niet

Pagina: 1
Acties:

• boe.i
  • Registratie: juli 2009
  • Nu online
Probleem
Omdat ik een 500GB Samsung 970 EVO NVME over heb, wil ik een NVMe to USB-adapter gebruiken om deze opslagruimte alsnog te benutten. Hiervoor gebruik ik de Digitus DA-71111 M2 USB 3.0 enclosure. Ik krijg hem alleen niet aan de praat.

Wat ik al geprobeerd heb
- Windows update
- Drivers AMD chipset geüpdatet (versie 2.13.27.501 van 4 feb 2021)
- USB drivers opnieuw geïnstalleerd via apparaatbeheer.
- Losse drivers geïnstalleerd voor de ASM1153E chipset die zich op de external SSD enclosure bevindt.
- Alle mogelijke USB-poorten van het moederbord geprobeerd
- Andere kabel gebruikt
- Andere NVME aangesloten in de USB behuizing
- Een partition programma gebruikt. Deze herkent de schijf ook niet.
- De te gebruiken NVME rechtstreeks in het M2-slot in het moederbord stoppen: dat wordt deze wel herkend.
- Op deze manier de oude partitie van de NVME verwijderd.
- Op een Macbook geprobeerd aan te sluiten.
- Product geretourneerd en vervangen

Hij wordt herkend als "Removable Media", maar het is niet mogelijk om deze te formatteren of om verdere info te weergeven. Ik kan wel de drive letter veranderen, maar verder niks.

Dit zijn de enige opties. Als ik op Properties klik krijg ik het volgende scherm:

Zo wordt het weergegeven in apparaatbeheer:

De enclosure wordt dus wel herkend door Windows lijkt het.

Specs
- ASUS Prime B450M-A
- AMD Ryzen 5 3600
- AMD RX 6800
- 16 GB DDR4
- Corsair RM750x
- Windows 10

• canonball
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 12:43
de link van jouw geeft: "Enables external connection of M.2 SATA SSDs via a USB 3.0 port of your PC/notebook"
Is dus voor sata, geen pcie/NVME.

• Aragnut
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 12:16
Behuizing is volgens de specificaties voor M.2 S-ATA ssd en niet M.2 NVME ssd. Heb je de drive ook niet op z'n kop in de behuizing zitten? B-key zit de sleuf aan de linker kant, M-key zit de sleuf aan de rechter kant.

edit:
Ik heb zelf een behuizing van ORICO gekocht die specifiek voor M.2 NVME is.

[Voor 10% gewijzigd door Aragnut op 15-02-2021 14:10]

• boe.i
  • Nu online
canonball schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:08:
de link van jouw geeft: "Enables external connection of M.2 SATA SSDs via a USB 3.0 port of your PC/notebook"
Is dus voor sata, geen pcie/NVME.
Aragnut schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:09:
Behuizing is volgens de specificaties voor M.2 S-ATA ssd en niet M.2 NVME ssd. Heb je de drive ook niet op z'n kop in de behuizing zitten? B-key zit de sleuf aan de linker kant, M-key zit de sleuf aan de rechter kant.

[Afbeelding]
edit:
Ik heb zelf een behuizing van ORICO gekocht die specifiek voor M.2 NVME is.
Volgens mij hebben jullie gelijk, de behuizing geeft aan SATA, dus denk niet dat hij NVME ondersteunt. Hij pas er wel in maar zit met het label naar beneden inderdaad.

• Aragnut
boe.i schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:14:
...Hij pas er wel in maar zit met het label naar beneden inderdaad.
Dan past ie er dus niet in :+
Ik weet niet wat de lijn aansluitingen zijn, maar het lijkt me stug dat het standaard er niet over nagedacht heeft dat dit ook "op z'n kop" aangesloten kan worden dus ik gok dat de drive nog wel heel is.

Zoeken naar de juiste behuizing is tricky. Ik heb voornamelijk ook gekeken naar USB 10 Gbps, gezien bij mijn zoeken alle 5 Gbps behuizingen voor M.2 S-ata waren. Helaas zijn de NVME behuizingen duurder.

[Voor 7% gewijzigd door Aragnut op 15-02-2021 14:18]

• boe.i
  • Nu online
Aragnut schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:17:
[...]

Dan past ie er dus niet in :+
Ik weet niet wat de lijn aansluitingen zijn, maar het lijkt me stug dat het standaard er niet over nagedacht heeft dat dit ook "op z'n kop" aangesloten kan worden dus ik gok dat de drive nog wel heel is.

Zoeken naar de juiste behuizing is tricky. Ik heb voornamelijk ook gekeken naar USB 10 Gbps, gezien bij mijn zoeken alle 5 Gbps behuizingen voor M.2 S-ata waren. Helaas zijn de NVME behuizingen duurder.

Nou, hij past er op deze manier prima in, maar de contactjes lopen niet helemaal 1 op 1. Je hoeft niks te forceren en aangezien mijn moederbord hem gewoon nog herkent werkt hij nog :*)

Ik heb via hardware.info een review van een NVME-enclosure gevonden op Aliexpress voor 18 dollar. Deze ga ik proberen, thanks.

• Aragnut
boe.i schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:25:
[...]

[Afbeelding]

Nou, hij past er op deze manier prima in, maar de contactjes lopen niet helemaal 1 op 1. Je hoeft niks te forceren en aangezien mijn moederbord hem gewoon nog herkent werkt hij nog :*)
Goed om te horen dat ie nog heel is, en inderdaad het past precies (lekker design van het standaard)
offtopic:
in mijn PC winkel TD dagen meegemaakt dat iemand een vijl gebruikt had m een DDR2 so-dimm passend te maken voor DDR1 slot...

Succes met de behuizing.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee