• larssmits5
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-02-2021
Allereerst wil ik u bedanken voor het doornemen van mijn vraag.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
mijn nieuwe pc moet weer een jaar of 10 meekunnen. Gamen op een zeer hoog niveau (op dit moment) is een vereiste en straks als VR en 4K gaming meer standaard wordt moet de pc dit ook aankunnen

Wat mag het systeem gaan kosten?
+-2000 euro, zelf assembleren

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
eventueel mijn huidige processor? het is een oud beestje: Intel Core i5 3350P Boxed, graag jullie mening.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
de bekende mainstream merken zijn voor mij goed.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
graag met een laag geluidsniveau

Ga je overklokken?
Mag maar hoeft niet

Wat verwacht je van ons?
Ziet iemand een fout of verbeterpunten in mijn concept? Kan ik hiermee weer +-8 jaar vooruit?
is de grafische kaart niet wat overkill? mis ik nog componenten? Past alles in de behuizing en heb ik de juiste voeding? alle feedback is welkom

Hierbij de lijst met componenten:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X Boxed€ 485,21€ 485,21
1MoederbordenGigabyte Aorus B550 ELITE V2€ 136,90€ 136,90
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3080 Gaming X Trio 10G€ 1.075,63€ 1.075,63
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 66,08€ 66,08
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 76,90€ 76,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 85,99€ 85,99
1VoedingenGigabyte Aorus P850W€ 122,-€ 122,-
1Solid state drivesSamsung 980 Pro 1TB€ 195,-€ 195,-
Totaal€ 2.243,71

Nogmaals bedankt!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:04
Wat is de reden voor ryzen?
pricewatch: Intel Core i9-10900F Boxed met een pricewatch: MSI Z490-A PRO is meer dan 100 euro goedkoper.
Dat geld zou je dan in een 500dx kunnen steken - die heeft een open voorkant, wat nuttig is voor koeling ;)

pak een betere voeding: MSI650W zou top zijn voor een 3080.
980pro is erg dure SSD. Wat wil je er exact mee gaan doen, want vaak merk je het prijsverschil niet echt.

ps heb je de 3080 al binnen, of moet je nog in de wachtlijst?

• larssmits5
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-02-2021
@99ruud99 bedankt voor je tips.

geen specifieke reden voor de ryzen. je zegt dus dat de intel in combi met de msi z490 een betere prijs/kwaliteit verhouding zou zijn?

bedankt voor de voeding tip en SSD tip. voor de SSD ben ik gegaan omdat die goede reviews had en goed uit score tests kwam. ik hoef niet persé de aller goedkoopste ofzo.

nee helaas de 3080 nog niet binnen. en als ik het nieuws daarover lees kan dat nog maanden.. gaan duren. maar zo lang wil ik niet wachten. dus denk dat het een andere videokaart gaat worden. of een ander type 3080. maar ik weet eerlijk gezegd niet zo goed wat de verschillen zijn in performance.
bijvoorbeeld deze drie:
pricewatch: PNY GeForce RTX 3080 10GB XLR8 Gaming EPIC-X RGB Triple Fan Editi...

pricewatch: MSI GeForce RTX 3080 Gaming X Trio 10G

pricewatch: EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 Ultra Gaming

ik zie dat de afmetingen, aantal pins en kloksnelheden verschillend zijn. betekend dit dat de performance ook veel kan verschillen?

nogmaals bedankt!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:04
Vrij weinig 3080s zijn goed leverbaar, dus ik zou rond zoeken (ook in Duitsland, MediaMarkt.de schijnt er enkele te hebben)

Persoonlijk zou ik "veilig" bij msi, gygabyte of Asus blijven. Voor rest in algemeen geldt: meer fans is meer koeling, meer PINS is meer power, meer kloksnelheid is meer power.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee