Ik back een macbook thuis up naar een Debian bak met een AFP share (netatalks, afpd, avahi, etc). Dat werkt prima, behalve dat er voor 1 user een issue is. De backup wordt keurig gedaan, maar komt daarna 'niet meer los' van de server, om het zo maar even te omschrijven. De HD van de server blijft non-stop ratelen, en stop pas als ik handmatig de netatalk service restart.
Bij zoeken naar een oorzaak vond ik deze melding via journalctl:
Bij een andere mac, met een andere user, werkt het zonder problemen.
Op de internets vind ik wat suggesties dat dit soort meldingen komen door foute configuraties van packages (in dit geval zou dat netatalk zijn), maar specifieke dingen voor mijn geval zie ik niet.
Iemand enig idee waar 't aan zou kunnen liggen?
Bij zoeken naar een oorzaak vond ik deze melding via journalctl:
Omdat 't iets met PAM vandoen heeft, keek ik in /var/log/auth.log, en vond daar dit:pam_systemd(netatalk:session): Failed to release session: Access denied
Voor deze user is ooit het wachtwoord gewijzgid op de server (een 'gewoon' system account), dus misschien dat het daar iets mee te maken heeft. Maar dat is inmiddels al weken, en meerdere reboots, geleden.Feb 15 13:01:50 server dbus-daemon[709]: [system] Rejected send message, 2 matched rules; type="method_call", sender=":1.51569" (uid=1001 pid=39943 comm="/usr/sbin/afpd -d -F /etc/netatalk/afp.conf ") interface="org.freedesktop.login1.Manager" member="ReleaseSession" error name="(unset)" requested_reply="0" destination="org.freedesktop.login1" (uid=0 pid=712 comm="/lib/systemd/systemd-logind ")
Bij een andere mac, met een andere user, werkt het zonder problemen.
Op de internets vind ik wat suggesties dat dit soort meldingen komen door foute configuraties van packages (in dit geval zou dat netatalk zijn), maar specifieke dingen voor mijn geval zie ik niet.
Iemand enig idee waar 't aan zou kunnen liggen?
"Passing silhouettes of strange illuminated mannequins"