Toon posts:

Werkzaamheden uit laten voeren door polen en verzekeringen

Pagina: 1
Acties:

• mr3000
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09-03 13:46
Hoi allen,

Het is algemeen bekend dat wat verbouwingen laten uitvoeren door handige polen of bulgaren erg kan schelen in de kosten. Het feit dat ze doorgaans een fijne werkmentaliteit hebben en niet de romposlomp hebben van een heel bedrijf kan erg veel schelen.

Maar nu het volgende, uiteraard heb ik tal van referenties nagelopen en lijkt alles erg kundig en netjes. Kwam bijvoorbeeld met goede kritische vragen en adviezen waar wij nog niet eens over hadden nagedacht. Maar toch als zei leidingwerk verzorgen, en elektra hoe zit dit dan als dit onverhoopt over een aantal jaar voor problemen zorgt (lekkage, brand) Tuurlijk die pool zal niet terug komen van joh dat fix ik wel. Maar stel de schade is groter. Waterschade of zelfs brand. Hoe gaat een verzekeraar daar mee om. Ik bedoel ik had het ook als doe het zelf-er kunnen doen ;-)

Ons plan betreft. verkameren van zolder (2 kamers maken, lampjes, stopcontactjes en schakelaaar.
en beneden het verplaatsen van keuken leidingen (afvoer, koud en warm water + elektra voor inductie)

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:54

LauPro

Prof Mierenneuke®

Aannemers hebben meestal een CAR-verzekering, ook Poolse. Vraag er even naar. Een aannemer heeft over het algemeen geen belang bij schades.

Mijn ervaring is dat Polen vaak nog veel voorzichtiger zijn dan Nederlands, zeker met dakbedekking e.d.. Ze zijn vaak voorzichtig omdat ze anders niet meer in Nederland mogen werken.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-03 10:41
LauPro schreef op maandag 15 februari 2021 @ 12:39:
Ze zijn vaak voorzichtig omdat ze anders niet meer in Nederland mogen werken.
En van wie mag dat niet dan?

Verder kan het vriezen maar het kan ook dooien. Als je hun werk ergens anders hebt kunnen checken en het was in orde dan heb je al 100x meer zekerheid dan wat reviews op internet.

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:33

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

leecher schreef op maandag 15 februari 2021 @ 20:37:
[...]

En van wie mag dat niet dan?
Van diegene die ze inhuurt (de 'aannemer'). Die stuurt ze dan terug naar huis. Ze krijgen in ieder geval niet altijd dezelfde bescherming als Nederlandse werknemers.

[Voor 15% gewijzigd door gorgi_19 op 15-02-2021 20:40]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-03 10:41
gorgi_19 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 20:39:
[...]

Van diegene die ze inhuurt (de 'aannemer'). Die stuurt ze dan terug naar huis. Ze krijgen in ieder geval niet altijd dezelfde bescherming als Nederlandse werknemers.
Ah ik had de OP zo gelezen dat het alleen om Polen ging, in de vorm van losse Polen/ZZPers of een Pool met een Nederlands bedrijf. Tenzij ze zichzelf naar huis sturen is er niemand die dat gaat doen :P

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:22
TS wilde volgens mij juist rechstreeks poolse mensen inhuren.
Dat betekent dat je ook zelf verantwoordelijk bent. Stukje risicocalculatie en aan de hand daarvan zelf een kostenplaatje maken.

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:15
Je bent gewoon zelf verantwoordelijk als je losse mensen inhuurt. Voor wat ze leveren, maar ook voor zwartwerk en de veiligheid van de mensen die voor je werken. Loopt meestal niet zo'n vaart, maar het inhuren van een aannemer heeft vaak ook te maken met verleggen van risico.

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
De opdrachtgever (In dit geval jij) heeft wel degelijk een zorgplicht!

Dus gewoon een klusjesman alles laten oppakken, terwijl je met gezond verstand ook wel begrijpt dat diegene niet overal de vakkundige kennis en papieren voor heeft is onvoldoende!

Dat neemt alleen niet weg dat ook de aannemer verantwoordelijk is, dus als je voldoende onderzoek hebt gedaan ben je na mijn weten voldoende ingedekt, dat je jezelf deze vraag al stelt laat eigenlijk al zien... geeft voldoende reden om te twijfelen of je voldoende bent ingedekt.

betreft waterleidingen:
- Geen koppelingen wegwerken in muren, plafond en onbereikbare plekken.

Afvoer ken weinig kwaad, als er maar rekening gehouden word dat deze geen vacuüm trekt en overal lucht gaat proberen te happen.

Elektra werkzaamheden kun je beter door een gediplomeerd vakman laten uitvoeren, dit om zekerheid en verzekeringstechnisch ingedekt te zijn. Polen zullen niet volgens de NEN1010 en NEN3140 werken.
Bij brand word er namelijk altijd een onafhankelijk onderzoekt uitgevoerd met betrekking tot ontstaan, zou lullig zijn als dit door de polen komt en een hoop ''onnodige'' ellende teweeg brengt...

Succes!

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
leecher schreef op maandag 15 februari 2021 @ 20:37:
[...]

......................,

Verder kan het vriezen maar het kan ook dooien. Als je hun werk ergens anders hebt kunnen checken en het was in orde dan heb je al 100x meer zekerheid dan wat reviews op internet.
Op het oog lijkt vaak iets in orde, de ellende begint vaak een paar jaar later pas...

Als leek (iemand zonder kennis) kun je gewoonweg niet altijd goed beoordelen of iets in orde is!
Elektra is hiervan een mooi voorbeeld! (Gaat namelijk vaak een hele lange tijd goed voordat er pas problemen ontstaan.)

[Voor 3% gewijzigd door DutchWing op 16-02-2021 00:15]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D

• robertnld
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 24-01 22:22
Na een behoorlijke verbouwing met een lokale aannemer afgelopen jaar zijn mijn tips,
* Een aannemer "ontzorgt" je voor de verzekerings-, personele en financiele afhandeling van alle werklui bij jou thuis. Vraag je af of je dit zelf wil, of kan doen.
* Mijn aannemer werkte met mijn "vaste" elektricien. Deze elektricien kent mijn huis. Hij zal ook mijn elektricien voor de komende jaren zijn. Ik heb in een oud huis, met "oude" elektriciteit gewoond. Dat wil ik nooit meer hebben. Daarom besteed ik extra tijd en geld aan een lokale elektricien voor dit huis.

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:28

AMDFreak

Intel is zo..

De vraag mbt de verzekering als er bv over 5 jaar brand ontstaat door een foutieve aansluiting. Is geen rede om niet uit te keren.
Er staat namelijk nergens in de (particuliere) polisvoorwaarden dat jij, ik of een pool de aansluitingen moeten verzorgen conform de NEN1010/NEN3140. Bij een zakelijk risico ligt dit uiteraard anders.
Een verzekeraar kijkt meer naar een plotseling ontstane gebeurtenis. In een polisvoorwaarden staat ook nergens dat je als particulier bv jaarlijks je schoorsteen moet reinigen..

Het is anders wanneer er sprake is van een constructiefout, bv een gevel stort opeens in elkaar,
Een CAR verzekering is puur voor de aannemer, in de periode van verbouwing tot aan oplevering. Omdat vaak in de periode van verbouwing een beperkte dekking geldt.

[Voor 4% gewijzigd door AMDFreak op 16-02-2021 09:22]

15x Jinko 265Wp = 3975Wp @ SE4000 - Zuid 35 PV output

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
mr3000 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 12:36:
Hoi allen,

Het is algemeen bekend dat wat verbouwingen laten uitvoeren door handige polen of bulgaren erg kan schelen in de kosten. Het feit dat ze doorgaans een fijne werkmentaliteit hebben en niet de romposlomp hebben van een heel bedrijf kan erg veel schelen.
In mijn n=1 ervaring met een verbouwing met een Nederlandse aannemer die uitsluitend met Poolse medewerkers werkte: werkmentaliteit matig. Vaak rookpauzes, elke uurtje voorraad inslaan als werkuur declareren, met enige regelmaat met een kegel van hier tot tokio verschijnen, werk dat als te ingewikkeld wordt ingeschat niet willen uitvoeren, etc. Kwamen ongeveer 40% boven de offerte uit want moeilijk, extra dit, lastig dat, expert-Pool hier, etc. Dat werd ook niet overlegd, maar op een gegeven moment na een hoop vijven en zessen kom je uit op lappen of we stoppen. Ook een hoop gerommel met bonnetjes en BTW al dan niet verrekenen. Hopeloos.

Dit jaar met een NL aannemer gewerkt met zijn vaste mensen. Minder betaald dan geoffreerd, overbodige werkzaamheden geschrapt, flinke doorzetters allemaal. Geen centje pijn.

Enfin, het is lang niet altijd een goed idee om voor een dubbeltje op de eerste rang te willen zitten.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee