Toon posts:

Op zoek naar een netwerkswitch

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Izthewiz
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16-04-2021
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Managed switch

Wat is je budget?
200-300€

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Cisco, Mikrotik, Ubiquiti

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ben momenteel een CCNA opleiding aan het volgen en zou graag een kleine managed switch kopen om deze te configureren(oefenen) via CLI. Zal gebruikt worden in een thuisomgeving.

Mvg

Beste antwoord (via Izthewiz op 15-02-2021 18:23)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:50

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Als het alleen om CCNA gaat zou ik een (paar) oudere 2e hands cisco nemen.
Zoiets bijvoorbeeld: V&A aangeboden: 3x Cisco Catalyst WS-C2960G-24TC-L beschikbaar
Als 100Mbit voldoende is kan het zelfs nog goedkoper: V&A aangeboden: 3x Cisco 1800 Routers + 3x 32MB flash, 1x Cisco 3550 L3 switc...

[Voor 34% gewijzigd door DukeBox op 15-02-2021 11:56]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:50

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Als het alleen om CCNA gaat zou ik een (paar) oudere 2e hands cisco nemen.
Zoiets bijvoorbeeld: V&A aangeboden: 3x Cisco Catalyst WS-C2960G-24TC-L beschikbaar
Als 100Mbit voldoende is kan het zelfs nog goedkoper: V&A aangeboden: 3x Cisco 1800 Routers + 3x 32MB flash, 1x Cisco 3550 L3 switc...

[Voor 34% gewijzigd door DukeBox op 15-02-2021 11:56]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Als het je alleen om het oefenen voor CCNA gaat: Download bij Cisco even "Packet Tracer", dat is een volledige gratis LAB omgeving waarin je de belangrijkste L2 / L3 Cisco types virtueel kunt bedienen.

https://www.netacad.com/c...-tracer?dtid=osscdc000283

Je hoeft jezelf in die tool niet te registreren, rechts onderin zit een knopje om als 'gast' door te kunnen gaan.

[Voor 11% gewijzigd door Will_M op 15-02-2021 12:14]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:54
Wat @DukeBox zegt. Zeker ook omdat de CLI merk afhankelijk is en cisco toch wel beetje de industrie standaard vormt (alternatief is brocade switches).
Gezien CCNA specifiek gestoeld is op Cisco (het is een Cisco certificatie) zou ik toch wel voor Cisco switches gaan.

• Izthewiz
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16-04-2021
Bedankt voor de reacties allemaal!

• Clueless
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-03 02:01
Will_M schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:58:
Als het je alleen om het oefenen voor CCNA gaat: Download bij Cisco even "Packet Tracer", dat is een volledige gratis LAB omgeving waarin je de belangrijkste L2 / L3 Cisco types virtueel kunt bedienen.

https://www.netacad.com/c...-tracer?dtid=osscdc000283

Je hoeft jezelf in die tool niet te registreren, rechts onderin zit een knopje om als 'gast' door te kunnen gaan.
Alternatief kan je ook GNS3 of bijv. EVE-NG gebruiken. Wil je daar hulp bij dan kun je me altijd even een DM sturen dan help ik je er mee op weg. Kan je naast Cisco IOS ook nog bijv. Cisco Nexus of eventueel andere merken mee testen/spelen.

[Voor 6% gewijzigd door Clueless op 15-02-2021 23:33]

I Don't Know, So Don't Shoot Me

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Als je de switch echt thuis gaat gebruiken dan is één van de Cisco SG-300 varianten misschien een leuk model. Volgens mij wat energiezuiniger en stiller (mijn 10 poorts model dan tenminste) dan de 2960's en de CLI lijkt er redelijk op.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Satch schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 00:00:
Als je de switch echt thuis gaat gebruiken dan is één van de Cisco SG-300 varianten misschien een leuk model. Volgens mij wat energiezuiniger en stiller (mijn 10 poorts model dan tenminste) dan de 2960's en de CLI lijkt er redelijk op.
Dat is vaak ook de keerzijde van een mooie fysieke LAB omgeving thuis opbouwen. Já, het gevoel met 'the real stuff' is vaak erg prettig om mee te maken, vooral als je nog nooit van dat soort spullen in je handen gehad hebt, maar van zo'n rack met 5 á 6 L2 / L3 / MultiMode switches wordt je niet vrolijk als 't spul 24/7 staat te zoemen en stoom staat te slurpen. Een 'simpele' 2960 gebruikt nu eenmaal wat / veel meer stroom dan dat een apparaatje van de Action zal doen....

Een virtuele LAB omgeving op je laptopje is (bijna?) net zo goed echter ooit ontbreken bepaalde commando's in Packet Tracer. Dat zijn eigenlijk altijd commando's welke je IRL ook nooit zult gaan gebruiken en waarover je op een CCNA examen ook nooit vragen zult gaan krijgen.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-03 14:22

PcDealer

HP ftw \o/

Clueless schreef op maandag 15 februari 2021 @ 23:29:
[...]

Alternatief kan je ook GNS3 of bijv. EVE-NG gebruiken. Wil je daar hulp bij dan kun je me altijd even een DM sturen dan help ik je er mee op weg. Kan je naast Cisco IOS ook nog bijv. Cisco Nexus of eventueel andere merken mee testen/spelen.
Wat moet @Izthewiz met GNS3 zonder de firmware?

LinkedIn WoT Cash Converter

• Clueless
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-03 02:01
PcDealer schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 01:27:
[...]

Wat moet @Izthewiz met GNS3 zonder de firmware?
Ik weet niet of ik nu de grenzen van het forum opzoek als ik zeg dat die voor IOS op internet wel te vinden zijn. De firmware van de Nexus 9000v kun je gewoon bij Cisco downloaden. Bijv. Fortinet zaken kun je ook gewoon downloaden als je een support-account aanmaakt. En zo zijn er nog zeker weten een hele string aan andere zaken waar je zonder moeite mee kunt testen.

Dat het niet 100% out-of-the-box & go is, is ook waarom ik aanbied om em te helpen met wat zaken.

Een ander iets wat ik nog niet gehoord heb is het gebruik van Cisco VIRL.

Ook op ebay zijn voldoende setjes te vinden van hardware bijv:
CISCO CCNA CCNP LAB ADVANCED KIT 1921 ROUTER 3560 SWITCH HWIC CARDS DTE DCE

Het is maar net wat de TS wil. Het blijven suggesties natuurlijk.

I Don't Know, So Don't Shoot Me

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee