Beste mede-tweakers,
Ik ben nieuw in dit forum, dus hoop dat ik de richtlijnen goed volg. Ik zag geen 'groot aankoopadvies' topic, dus vandaar een nieuw draadje met mijn (hopelijk) concrete vraag. Als ik toch verkeerd zit, hoor ik het graag!
En daarmee heb ik het zelfs een keer tot Noorwegen en terug gered (was meer een avontuur dan een ontspannen rit
). Bijkomend voordeel is dat je met zo'n oude auto nog eens zelf makkelijk wat onderhoud kan doen (of anders gezegd, zit weinig elektra in).
Echter met een aankomende gezinsuitbreiding kan ik niet meer wegkomen met een auto zonder wat creature comforts (AC, elektrische ramen), wat minder betrouwbaar (kan) zijn, én missende 'safety features' zoals airbags
Ik ben nieuw in dit forum, dus hoop dat ik de richtlijnen goed volg. Ik zag geen 'groot aankoopadvies' topic, dus vandaar een nieuw draadje met mijn (hopelijk) concrete vraag. Als ik toch verkeerd zit, hoor ik het graag!
Aanleiding
Ik heb nooit echt 'serieus' een auto gekocht. Ik heb altijd afdankertjes opgereden van max 1500e. Ik heb de auto niet echt nodig voor werk, en als ik een keer op pad ben heb is het in de stad, wat spullen vervoeren of een enkele keer 100km snelweg naar de ouders. Mijn huidige auto is een Honda Civic uit 93, met ondertussen 366.000k op de teller

Echter met een aankomende gezinsuitbreiding kan ik niet meer wegkomen met een auto zonder wat creature comforts (AC, elektrische ramen), wat minder betrouwbaar (kan) zijn, én missende 'safety features' zoals airbags

Op zoek naar
Met andere woorden ik ben dus op zoek naar een nieuwe auto, die beter past bij de nieuwe gezinssituatie. Nu hebben mijn partner en ik over de jaren heen nog wel wat gespaard. We hebben daarmee een budget van € 10.000, maar dat hoeft niet op (er zijn al genoeg andere aankomende uitgaven). Verder hebben we geen bijzondere wensen (onze vervoersbehoefte verandert nl niet), behalve dat we dus met een kleine zitten straks en dat het fijn zou zijn als de auto wat beter bestuurbaarder is voor mijn partner. Maar we komen van het bovenstaande en volgens mij zijn zaken zoals AC, stuurbekrachtiging, elektrische ramen wel standaard tegenwoordig.- Budget: rond € 10.000 (maar minder mag ook)
- Features: Airco, Elektrische ramen, stuurbekrachtiging (de basics)
- Corrosie: liefs wat 'hoger', voor meer overzicht / in- &uitladen kind.
- Merk: ik heb altijd Aziatische auto's gereden (Kia, Honda, Toyota). Zeer betrouwbaar (zie 366k op de Honda hier boven) en dus goede ervaringen mee.
- Toeters & Bellen: Zaken zoals velgen, navigatie systeem etc interesseren niet zoveel
- Gebruik: rond de 15.000km per jaar. Vooral rond de stad, af en toe stukje snelweg.
Zelf gevonden
Zoals gezegd heb ik nog nooit echt zelf een auto gekocht. Maar als ik op reis ben maak ik wel vanuit mijn werk wel dankbaar gebruik van huurauto's. Zodoende ben ik de volgende auto's tegengekomen waar ik goede ervaringen mee heb gehad:- Hyundai ix35
- Kia Sportage
- Toyate Yaris Cross (?)