Toon posts:

[auto] Aankoopadvies eerste gezinsauto

Pagina: 1
Acties:

• drjake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-03 21:42
Beste mede-tweakers,

Ik ben nieuw in dit forum, dus hoop dat ik de richtlijnen goed volg. Ik zag geen 'groot aankoopadvies' topic, dus vandaar een nieuw draadje met mijn (hopelijk) concrete vraag. Als ik toch verkeerd zit, hoor ik het graag!
Aanleiding
Ik heb nooit echt 'serieus' een auto gekocht. Ik heb altijd afdankertjes opgereden van max 1500e. Ik heb de auto niet echt nodig voor werk, en als ik een keer op pad ben heb is het in de stad, wat spullen vervoeren of een enkele keer 100km snelweg naar de ouders. Mijn huidige auto is een Honda Civic uit 93, met ondertussen 366.000k op de teller :) En daarmee heb ik het zelfs een keer tot Noorwegen en terug gered (was meer een avontuur dan een ontspannen rit :*) ). Bijkomend voordeel is dat je met zo'n oude auto nog eens zelf makkelijk wat onderhoud kan doen (of anders gezegd, zit weinig elektra in).

Echter met een aankomende gezinsuitbreiding kan ik niet meer wegkomen met een auto zonder wat creature comforts (AC, elektrische ramen), wat minder betrouwbaar (kan) zijn, én missende 'safety features' zoals airbags ;)
Op zoek naar
Met andere woorden ik ben dus op zoek naar een nieuwe auto, die beter past bij de nieuwe gezinssituatie. Nu hebben mijn partner en ik over de jaren heen nog wel wat gespaard. We hebben daarmee een budget van € 10.000, maar dat hoeft niet op (er zijn al genoeg andere aankomende uitgaven). Verder hebben we geen bijzondere wensen (onze vervoersbehoefte verandert nl niet), behalve dat we dus met een kleine zitten straks en dat het fijn zou zijn als de auto wat beter bestuurbaarder is voor mijn partner. Maar we komen van het bovenstaande en volgens mij zijn zaken zoals AC, stuurbekrachtiging, elektrische ramen wel standaard tegenwoordig.
  • Budget: rond € 10.000 (maar minder mag ook)
  • Features: Airco, Elektrische ramen, stuurbekrachtiging (de basics)
  • Corrosie: liefs wat 'hoger', voor meer overzicht / in- &uitladen kind.
  • Merk: ik heb altijd Aziatische auto's gereden (Kia, Honda, Toyota). Zeer betrouwbaar (zie 366k op de Honda hier boven) en dus goede ervaringen mee.
  • Toeters & Bellen: Zaken zoals velgen, navigatie systeem etc interesseren niet zoveel
  • Gebruik: rond de 15.000km per jaar. Vooral rond de stad, af en toe stukje snelweg.
P.s. De oude auto zouden we nog even aanhouden in ieder geval (levert toch niets meer op) en het is handig voor de aankomende verhuizing (hoef je niet zo voorzichtig te doen).
Zelf gevonden
Zoals gezegd heb ik nog nooit echt zelf een auto gekocht. Maar als ik op reis ben maak ik wel vanuit mijn werk wel dankbaar gebruik van huurauto's. Zodoende ben ik de volgende auto's tegengekomen waar ik goede ervaringen mee heb gehad:
  • Hyundai ix35
  • Kia Sportage
  • Toyate Yaris Cross (?)
Verder kwam ik ook deze Kia Rio tegen (geen ervaring mee): 2018, 70.000km, 1.0 TGDI Design Edition voor € 13.375. Een stuk boven budget dus, maar als dat een goede aanbieding is, is dat ook wel te overzien.
Vraag
Zoals jullie kunnen zien ben ik nog erg zoekende, en juist omdat ik niet zoveel criteria heb (zie zelfs budget) wordt het bos der mogelijkheden/opties alleen maar groter. Zijn er onder jullie die ervaringen hebben met ofwel deze auto's of iets dat binnen deze criteria past? Alle advies is welkom en als meer info nodig is hoor ik het graag!

• snmght
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 31-03 17:35

snmght

imho dan he

Zoek je een bepaalde grootte? Want een Yaris Cross en een Sportage schelen volgens mij wel aardig wat.

Is een MPV-achtige voor jou ook een optie?

Mazda 5 heeft een zeer fijne feature: schuifdeuren achter! Ideaal met kinderzitjes en kinderen vastzetten en ook als ze straks zelf uit gaan stappen (geen schades).

Smoelt ook leuk, althans, naar mijn bescheiden mening. :)

https://www.autoscout24.n...tPage&searchId=1241760411

[Voor 60% gewijzigd door snmght op 15-02-2021 10:23]

Hey, my name's Paul and this shit's between y'all.

• snmght

snmght

imho dan he

NB dit was de eerste de beste die ik vond, ter illustratie. Het leer van deze lijkt niet meer zo heel erg fris. Het aanbod is in principe groot voor dat model. Ik ga er van uit dat je de achterste zitrij kunt verwijderen voor meer laadruimte. Ga er niet van uit dat jullie een vijfling krijgen namelijk. ;)

[Voor 46% gewijzigd door snmght op 15-02-2021 10:41]

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:38

Superflip

*pwiet*

Ik zou gaan voor een Toyota Prius+ (https://www.autoscout24.b...&cy=NL&atype=C&fc=4&qry=&)

Probleemloze auto's, weinig onderhoud aan, zuinig, zee van ruimte.

• DrSpixel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-01 11:10
In wat voor omgeving woon je? Woon je in een stad of dorp? Want als je in de stad woon kan je (tijdelijk) autodelen ook overwegen. En natuurlijk verschillende modelen auto's gewoon proberen. Bevalt het niet huur je de volgende keer een andere :). Toen ik een zoontje kreeg voldeed mijn Toyoya Starlet ook niet meer aan de veiligheidseisen (helaas). Met het oog op duurzaamheid en omdat wij de auto alleen gebruikte om boodschappen te halen heb ik de auto verkocht en huren wij in de wijk een auto via Snappcar of Mywheels. Dan bespaar je veel vaste auto lasten en kan je de 10k in andere zaken steken! Mijn zoontje vindt de trein fantastisch en je hebt als voordeel dat je hoeft niet te stoppen omdat hij honger heeft of een nieuwe luier wil:').

• Greldinard
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 31-03 13:32
De Nissan Note is volgens mij wel een aanrader. Zit tussen het B en C segment in, en is verrassend ruim. De ANWB is er ook positief over. Hij komt alleen niet zo heel veel voor, dus je zal even moeten zoeken.

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-04 09:04
Mitsubishi Outlander. De benzinevarianten kennelijk eigenlijk geen zwakke punten en het is een enorme auto met veel ruimte (met m'n 1.93 kon ik prima achter mezelf zitten).

De maandelijkse kosten zijn vergelijkbaar met die van een Hyundai iX35 en Kia Sportage. Qua verbruik kan je uitgaan van 1:10, mrb zal rond de 80 euro per maand zijn.

• Quark2
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 28-10-2022
Hallo,
allereerst natuurlijk gefeliciteerd met de gezinsuitbreiding!

Met jouw best ruime budget en best beperkte eisen kun je nog steeds heel veel kanten op.

Ik kan het met @Greldinard eens zijn. Ik heb ooit in Engeland een Nissan Note gehuurd. Die auto was compact en makkelijk te rijden, maar vooral ontzettend ruim van binnen. Je vraagt je bijna af hoe het kan dat zo'n compacte auto toch zo ruim van binnen is.

Daarnaast heeft @Superflip ook een goede suggestie. Als je de looks of het imago geen probleem vindt (een Prius is niet ieders ding) is het een prima auto. Een toyota prius is inderdaad ongelooflijk probleemloos over het algemeen. De +versie koppelt daar nog eens extra ruimte aan toe.

P2 Moon non PP Android 10 P2108.3 | 1979 Landrover series III 'Stage One' V8 | Duurzaamheid is ook lang met dingen doen

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:19

Yucon

*broem*

Wat een briljante typo, zat je met je hoofd nog bij die civic? _O-

• snmght

snmght

imho dan he

Mocht je de Nissan Note overwegen en er weinig vinden: de Renault Modus is het Renaultbroertje er van. Zelfde hier geroemde eigenschappen. :)

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:19

Yucon

*broem*

snmght schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 15:34:
Mocht je de Nissan Note overwegen en er weinig vinden: de Renault Modus is het Renaultbroertje er van. Zelfde hier geroemde eigenschappen. :)
Niet dat je die zo veel tegenkomt :P Maar het zijn idd prima auto's en nog behoorlijk veilig voor de leeftijd en het relatief kleine formaat ook.

Daarbij zijn ze wat smaller dan veel grotere auto's zoals zo'n prius wagon. Groot voordeel is dat je net die 10 cm meer ruimte hebt om in een parkeervak de maxi cosi erin te vrotten.

• styx1
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

styx1

prutser

Honda Jazz, betrouwbaar, binnen budget en een merk waar je al ervaring mee hebt.

Debian -- The Universal Operating System OF "Ubuntu: Linux for human beings"

• drjake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-03 21:42
Quark2 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 15:05:
Hallo,
allereerst natuurlijk gefeliciteerd met de gezinsuitbreiding!

Met jouw best ruime budget en best beperkte eisen kun je nog steeds heel veel kanten op.
Dank voor de felicitaties! Ja eigenlijk maakt een ruim budget en weinig eisen het allene maar lastiger :)
Yucon schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 15:28:
[...]

Wat een briljante typo, zat je met je hoofd nog bij die civic? _O-
Haha, ik had het niet door maar als je de Civic bekijkt begint dat (zeker na de sneeuw) wel een behoorlijk accurate beschrijving te worden ;)
snmght schreef op maandag 15 februari 2021 @ 10:21:
Zoek je een bepaalde grootte? Want een Yaris Cross en een Sportage schelen volgens mij wel aardig wat.

Is een MPV-achtige voor jou ook een optie?Mazda 5 heeft een zeer fijne feature: schuifdeuren achter! Ideaal met kinderzitjes en kinderen vastzetten en ook als ze straks zelf uit gaan stappen (geen schades).
Goede! Had ik nog niet over nagedacht. Ik denk dat ik onbewust (blijkbaar) toch wat meer zit te denken aan 'sportieve' ogende auto's. Maar het is inderdaad geen must. Bij schuifdeuren dacht ik altijd: hoe meer bewegende onderdelen hoe meer onderhoud. Maar dat is misschien ouderwets gedahcht.
Superflip schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:17:
Ik zou gaan voor een Toyota Prius+ (https://www.autoscout24.b...&cy=NL&atype=C&fc=4&qry=&)

Probleemloze auto's, weinig onderhoud aan, zuinig, zee van ruimte.
Ik weet er weinig van, maar zijn elektrische auto's en tweedehands een goede combo? Heb je niet met verloren capaciteit te maken? Ik zou me erin eens in moeten verdiepen.
DrSpixel schreef op maandag 15 februari 2021 @ 20:02:
In wat voor omgeving woon je? Woon je in een stad of dorp? Want als je in de stad woon kan je (tijdelijk) autodelen ook overwegen. .....
Ik woon in Brabant in een grotere stad, maar toch af en toe moet ik voor mijn werk zijn op plekken die wat minder te bereiken zijn. Bovendien, ondanks dat ik het niet vaak nodig heb, is een auto voor de deur wel een geruststelling. Ik neem wel het treinadvies ter harte, vindt dat inderdaad een goede insteek!
Greldinard schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:12:
De Nissan Note is volgens mij wel een aanrader. Zit tussen het B en C segment in, en is verrassend ruim. De ANWB is er ook positief over. Hij komt alleen niet zo heel veel voor, dus je zal even moeten zoeken.
Goede! Ik zet hem erbij op het lijstje!
Knul schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 14:58:
Mitsubishi Outlander. De benzinevarianten kennelijk eigenlijk geen zwakke punten en het is een enorme auto met veel ruimte (met m'n 1.93 kon ik prima achter mezelf zitten).

De maandelijkse kosten zijn vergelijkbaar met die van een Hyundai iX35 en Kia Sportage. Qua verbruik kan je uitgaan van 1:10, mrb zal rond de 80 euro per maand zijn.
Dit vind ik wel een mooie auto inderdaad. Overkill denk ik, maar voldoet wel aan het 'hoog zitten' idee. Niet te groot voor in de stad echter? (Toevallig vandaag ingereden van een collega, erg prettig maar wel groot om in het centrum weg te zetten)
styx1 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 15:57:
Honda Jazz, betrouwbaar, binnen budget en een merk waar je al ervaring mee hebt.
Top! Zetten we er ook bij!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:16

Bommes

Capo del formaggio

Vergelijkbare zoektocht achter de rug, wel al veel meer auto's gehad in de 22 jaar dat ik mijn rijbewijs nu heb.
Maar ook bij ons is er een kleintje op komst, dus moest het wat ruimer dan de Peugeot 206 van mijn vriendin.
Ik lease via het werk een Yaris hybride, ook eigenlijk te klein.
Nieuwe grotere lease auto vind ik te duur worden in de bijtelling.

Wij zijn uitgekomen bij een Renault Captur.
Ons budget was niet voldoende voor de 1.2 automaat maar dat moet met jullie budget wel lukken. Wij hebben de 0.9 TCE versie.
Fijne hoge auto, volgens de ANWB betrouwbaar genoeg.
Elk merk heeft wel zijn op een aanmerkingen.

Op de laatste shortlist stond bij ons ook nog de Focus station. Met een beetje zoeken zijn die wil te vinden voor jullie budget met wat leuke opties en met de 125pk 3 cilinder. Ook een betrouwbare auto. Maar niet een hoge auto.

Outoff the box: Suzuki SX4, super betrouwbaar, redelijk basic uitgevoerd.

Mijn nieuwste reis verslag lees je hier-<klik klik>- - Adventures are not always fun while you're having them

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:47
Indien je de wens voor een 'hogere' wagen naast je kunt neerleggen kun je prima voor een uitgeruste Toyota Aygo kiezen. Je houdt veel geld over aan de aanschaf, want een goede koop je al voor 4k.

Ik neem aan dat je deze auto te klein vindt (hoewel het voor de stad een prima wagentje is). Hoe groot moet de wagen precies zijn? Want nu gaan we van medium-size en mini-size SUV's via hybride Toyota's naar tig andere modellen. Zoek je ook een bepaalde klasse comfort waardoor je liever een groter model hebt?

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee