Toon posts:

Offerte zonnepanelen lijkt wel erg veel...niet? 22.687 Euro

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• grrrommm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-03 08:58
Goedendag allen, dank voor het kijken naar deze post!

Ik heb een offerte gekregen voor het plaatsen van zonnepanelen, en denk dat deze wat aan de hoge kant is. Wat vinden jullie?

32st. ----- LG Mono Full Black 355W
1st ----- SolarEdge SE10K Omvormer
32st ----- PowerOptimizer P401
16st ----- Soloroof HE indak systeem
1st ----- Montage
AC ----- Aansluiting

Betreft 2 schuine daken en twee plate.

Totaal: 22.687 Euro incl. BTW.

Alle reacties

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-03 20:19
Klopt.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:03
Tip: Vraag offertes aan bij meerdere installateurs, dan kun je de prijzen naast elkaar leggen.

IBM 5x85c 100@120 (3.11) / Pentium MMX 200@233 (95) / Dual Celeron 433 (2000) / Athlon Slot A Thunderbird 1000 (98SE) / P!!!-S 1,4GHz (ME) / AthlonXP 1700+@3200+ (XP) / Opteron 165 (XP x64) / Q9550 (Vista) / Ryzen 5 5600X (10)

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:07
Klinkt veel. Maar zonder de afzonderlijke compomentprijzen te hebben, is het lastig oordelen. Dat soloroof indak systeem bijvoorbeeld, kan zomaar een groot deel van de offerte zijn. En wat kost montage?

OhSunnyDay

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:21

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Je betaald dus omgerekend 708 euro per paneel. Terwijl de meeste bedrijven zo rond de 300 a 400 eu per paneel zitten. Als je het zelf doet moet je eerder aan de 150 tot 200 eu per paneel denken.

Dan is de vraag zijn er complexe taken die moeten worden uitgevoerd. Is het dak bijvoorbeeld lastig bereikbaar of moet de elektrische installatie drastisch worden aangepast. Dat soort dingen.

Het lijkt me dat het een stuk goedkoper kan, maar ben geen expert op dit gebied.

discogs

• logtie
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-12-2021
klopt

Wat heb jezelf al gedaan om te vergelijken?

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:52
grrrommm schreef op maandag 15 februari 2021 @ 09:27:
Betreft 2 schuine daken en twee plate.
zit je echte per vlak/dak een groot gedeelte van de dag in een gedeelte in de schaduw?
Anders is Solaredge mischien niet de optimale keuze.
16st ----- Soloroof HE indak systeem
Is dit echt nodig, ik kan me voorstellen dat je hier relatief veel voor betaalt, het lijkt is dat niet op het dak wordt geplaatst maar ipv het huidige dak?

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:30

Exigence

dnkroz

Let wel op dat wat er aangeboden is met een indak montagesysteem is. Dat kan ook behoorlijk wat werk, en dus kosten, met zich meebrengen.

Welk montagesysteem is er voor de overige panelen? Want dat staat niet vermeld, alleen Soloroof voor 16 panelen. Dan blijven er nog 16 panelen over dus.

Daarbij zijn het dure panelen. Zoals hierboven al vermeld zijn de kale onderdelen (dus nog geen bekabeling of montagemateriaal en in-dak systeem) al bijna € 12.500,-. Goedkoop zal dit nooit worden met deze materialen en in-dak montage.

@grrrommm Wat zijn specifiek je eisen geweest, op basis waarvan zij een offerte hebben uitgebracht? Of is het "doe maar een setje".

[Voor 13% gewijzigd door Exigence op 15-02-2021 09:41]

• AlxRoelofs
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 13:08
logtie schreef op maandag 15 februari 2021 @ 09:32:
klopt

Wat heb jezelf al gedaan om te vergelijken?

[Afbeelding]
Je vergeet hier voor het plezier even het indak systeem en de montagekosten, aansluitkosten en de manuren die hier betrekking op hebben.

De kosten voor zo'n indak systeem, en vooral voor de manuren om deze te plaatsen, liggen vrij hoog. Voor 32 panelen zit je snel op €4k / €5k voor alleen het indak systeem.

[Voor 3% gewijzigd door AlxRoelofs op 15-02-2021 09:41]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:36

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
@grrrommm Zoals je aan de reacties wellicht al hebt gemerkt is je topicstart wat karig. Zou je zo vriendelijk willen zijn om ons wat meer informatie te verstrekken?

Denk aan: wat foto's (vanaf de grond en luchtfoto), budget, wat is je doel (eigen verbruik wegstrepen of véél meer i.v.m. elektrische auto/warmtepomp etc). Is er schaduw of niet. En ook belangrijk: één is geen, dus hoe zien andere offertes eruit?

[Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 15-02-2021 09:43]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• grrrommm
Gramser schreef op maandag 15 februari 2021 @ 09:31:
Klinkt veel. Maar zonder de afzonderlijke compomentprijzen te hebben, is het lastig oordelen. Dat soloroof indak systeem bijvoorbeeld, kan zomaar een groot deel van de offerte zijn. En wat kost montage?
Het probleem is dat de offerte niets specificeert, maar goed punt

• grrrommm
@grrrommm Wat zijn specifiek je eisen geweest, op basis waarvan zij een offerte hebben uitgebracht? Of is het "doe maar een setje".
Dank voor je reactie.

Ben behoorlijk specifiek geweest. Ik wil uiteindelijk van het gas af op normale dagen en bijstoken met CV op erg koude dagen. Mijn gas verbruik in januari was bijvoorbeeld 630 Euro/maand. Dus, hierna komt er een 12 KW warmtepomp.

• grrrommm
ThinkPadd schreef op maandag 15 februari 2021 @ 09:42:
[mbr]@grrrommm Zoals je aan de reacties wellicht al hebt gemerkt is je topicstart wat karig. Zou je zo vriendelijk willen zijn om ons wat meer informatie te verstrekken?

Denk aan: wat foto's (vanaf de grond en luchtfoto), budget, wat is je doel (eigen verbruik wegstrepen of véél meer i.v.m. elektrische auto/warmtepomp etc). Is er schaduw of niet. En ook belangrijk: één is geen, dus hoe zien andere offertes eruit? [/mbr]
De reden dat ik nog maar 1 offerte heb is omdat ik goede ervaringen heb bij dit bedrijf; ik vraag er meer nu aan.

Het budget, zit eigenlijk geen limiet op. Vind het plezierig om zelf stroom op te wekken en daarnaast vind ik slim automatiseren een leuke hobby. Ook is mijn gas rekening erg hoog (groot huis), dus wil ik mijn vloer verwarming op de warmtepomp hebben, en laat ik de radiatoren op de CV.

Schaduw, ja dat is er, op bijna alle panelen door de dag heen.

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-03 09:18
Heb je ook gevraagd om een indak systeem of mocht het ook op de dakpannen, zoals een normaal systeem?

Wat was je uitgangspunt qua kWh opbrengst of was de opdracht: gooi het dak zo vol mogelijk?

Hoe groot zijn je dakoppervlaktes?

Gasverbruik in januari zou ongeveer 900 m3 zijn geweest, wat je zou kunnen vervangen door grofweg 1800 kWh.

De prijs is hoog, maar als je even vlug kijkt naar de componentprijzen en dan rekening houdt met het indaksysteem, met bijbehorende manuren lijkt dat nog wel mee te vallen. Belangrijk zijn daarom je uitgangspunten.

• grrrommm
Ep Woody schreef op maandag 15 februari 2021 @ 10:11:
Heb je ook gevraagd om een indak systeem of mocht het ook op de dakpannen, zoals een normaal systeem?
Gevraagd om een indak systeem, op de pannen vind ik niet mooi. De prijs is ook niet een probleem, maar wil ook niet te veel betalen.
Wat was je uitgangspunt qua kWh opbrengst of was de opdracht: gooi het dak zo vol mogelijk?
Nee, moet wel mooi blijven, dus alleen de bovenste rand van het dak (16 en 11 meter per dak breed).
Gasverbruik in januari zou ongeveer 900 m3 zijn geweest, wat je zou kunnen vervangen door grofweg 1800 kWh.
Klopt met wat ik berekend heb. Dank je!
De prijs is hoog, maar als je even vlug kijkt naar de componentprijzen en dan rekening houdt met het indaksysteem, met bijbehorende manuren lijkt dat nog wel mee te vallen. Belangrijk zijn daarom je uitgangspunten.
Dank je

• grrrommm

Op beiden daken, en op de platte stukken.

• grrrommm
Nog een andere vraag:

Is het verstandig om er een grotere omvormer op te zetten voor evt. toekomstige uitbreidingen? (18 panelen meer)

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:06
Hou je rekening met het feit dat het "salderen" vanaf 2023 in Nederland wel eens kan gaan uitdoven ? (aan 10% per jaar, je krijgt dan nog ongeveer 6 cent/kWh voor injectie?)

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-03 13:00
grrrommm schreef op maandag 15 februari 2021 @ 10:20:
Nog een andere vraag:

Is het verstandig om er een grotere omvormer op te zetten voor evt. toekomstige uitbreidingen? (18 panelen meer)
Heb ik destijds zelf wel gedaan. Ik ben begonnen met 19 panelen maar ik wist dat er een kans was dat we over wilde schakelen naar een warmtepomp en dus meer panelen nodig hadden om ons gebruik af te dekken. Ik heb destijds voor een SE7K gekozen omdat deze de gewenste 12 panelen extra aan zou kunnen. Afgelopen zomer hebben we onze extra panelen en warmtepomp laten plaatsen. Dus ik was wel blij met deze keuze.

Wat je rekening mee moet houden:
- Kan je de grotere omvormer zonder problemen kwijt op de aansluiting die je hebt liggen?
- Op welk termijn wil je eventueel nieuwe panelen er bij nemen? De ontwikkelingen gaan nog best snel momenteel. Dus als je nu rekening houd met 18 x 360Wp kan het best zijn dan over 5 jaar de standaard een stukje hoger ligt zoals 420Wp.
- Impact op de efficentie van je omvormer. Een omvormer heeft een minimaal aantal panelen in de zon nodig.
jvanhambelgium schreef op maandag 15 februari 2021 @ 10:26:
Hou je rekening met het feit dat het "salderen" vanaf 2023 in Nederland wel eens kan gaan uitdoven ? (aan 10% per jaar, je krijgt dan nog ongeveer 6 cent/kWh voor injectie?)
Dat is een beetje afhankelijk van de energieleverancier. Er zijn energieleveranciers die een hoger bedrag bieden van bijvoorbeeld 11 cent/kWh bij Powerpeers

[Voor 16% gewijzigd door Casejunkie op 15-02-2021 10:30]

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:36
Ik vind het het ook aan de dure kant. Offerte opvragen bij meerdere aanbieders en niet zomaar de eerste de beste kiezen. Als je nog een aanbieder zoekt voor een leuk prijs stuur dan een PB. Ik heb er wellicht 1 waarover we zeer tevreden zijn met een zeer scherpe prijs.
Wij hebben meerdere offertes gevraagd en het verschil was enorm. Niet alleen in prijs maar ook in aangeboden kwaliteit. In ieder geval een mooi project :)

https://www.strava.com/athletes/ralfv

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:28
Kijk eens bij bv solar-bouwmarkt. Ik kom met dezelfde componenten (behalve montage systeem is een ander merk) op ongeveer € 15k, inclusief montage op 4 daken.

Kan ze je aanbevelen, hebben hier een installatie uitgevoerd waar ik helemaal tevreden over ben.
Goed advies, netjes gewerkt!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:28
grrrommm schreef op maandag 15 februari 2021 @ 10:14:
[...]

Gevraagd om een indak systeem, op de pannen vind ik niet mooi. De prijs is ook niet een probleem, maar wil ook niet te veel betalen.
Ik had een bestaande installatie van 5 panelen en deze later uitgebreid met 11 extra.
Helaas hebben deze net een andere afmeting en kleur.

Ik zou ze kunnen zien als ik de straat inrij, maar ik zie eerlijk gezegd de panelen nooit bewust liggen.

Dit zie ik wel heel bewust :)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:52
@grrrommm
je gebruikt LG, dat is duur.
je gebruikt solaredge, dat is duur.
je gebruikt een gedeelte in dak, dat is duur.

32x355Wp=11360Wp
22.687€ inc BTW / 11360Wp = +/-2€/Wp inc BTW
de BTW vraag je terug neem ik aan?
kom je op +/- 1,6€/Wp uit.
nee dit is niet duur, het is duur doordat je erg dure keuzes maakt. ;)

maak een beter plan, zonder solaredge (ik zie geen schaduw die er toe doet. :? ) en zonder LG (leuk spul, maar duur).
en zonder in dak, maar gewoon op dak, en je bent met gemak onder de 1€/Wp ex BTW.
(misschien zelfs 0,80€/Wp met iets mazzel, dus 50% goedkoper.)
no prob. ;)

[Voor 5% gewijzigd door migjes op 15-02-2021 12:08]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Ter referentie: hier 18 panelen laten plaatsen zo'n 5 maanden terug en was voor 3900 ex btw klaar inclusief montage.. dan heb je wel een stringomvormer en 320 wattpiek panelen

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:30
dat is inmiddels min of meer verplicht, deelnemen aan de kor niet, maar aangifte moet je doen zodra je energie terugleverd.

deel van het dak is indak dus geen recht op het gehele btw bedrag en het is te hoog voor de vrijstelling, dus als je de kor gaat gebruiken krijg je na 5(?) jaar een naheffing ik zou die btw niet zomaar wegstrepen in dit geval

• Link123
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 31-03 13:32
hmm.. als ik die woning van boven zo ff bekijk, dan zou ik die denk ik niet verpesten met zonnepanelen, maar mag t mis hebben ;).
heb je geen grond/weiland ernaast, waar je wat kwijt kan, misschien combineren met een kelder waar alle apparatuur inzit voor evt warmtepomp en omvormer.

• grrrommm
Link123 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:44:
hmm.. als ik die woning van boven zo ff bekijk, dan zou ik die denk ik niet verpesten met zonnepanelen, maar mag t mis hebben ;).
heb je geen grond/weiland ernaast, waar je wat kwijt kan, misschien combineren met een kelder waar alle apparatuur inzit voor evt warmtepomp en omvormer.
:) Het is idd. een mooie woning, daarom ook in-dak. Helaas is het weiland/groentetuintje van de buren nog niet beschikbaar maar daar komt tzt de extensie.

Er zit een beste kelder in, dus daar komt alle apparatuur. Er komt ook zeker een warmtepomp.

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:28

Crazy-

Best life ever

twain4me schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:51:
[...]

dat is inmiddels min of meer verplicht, deelnemen aan de kor niet, maar aangifte moet je doen zodra je energie terugleverd.

deel van het dak is indak dus geen recht op het gehele btw bedrag en het is te hoog voor de vrijstelling, dus als je de kor gaat gebruiken krijg je na 5(?) jaar een naheffing ik zou die btw niet zomaar wegstrepen in dit geval
Let ook even op; de BTW met in-dak panelen mag je maar 1/3 terugvragen!

[Voor 77% gewijzigd door Crazy- op 15-02-2021 18:47]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:28

Crazy-

Best life ever

jvanhambelgium schreef op maandag 15 februari 2021 @ 10:26:
Dat staat op losse schroeven; buiten dat; zoveel mogelijke opbrengst is het handigste - niet echt boeiend wat salderen gaat doen eigenlijk

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:30
grrrommm schreef op maandag 15 februari 2021 @ 17:45:
[...]

:) Het is idd. een mooie woning, daarom ook in-dak. Helaas is het weiland/groentetuintje van de buren nog niet beschikbaar maar daar komt tzt de extensie.

Er zit een beste kelder in, dus daar komt alle apparatuur. Er komt ook zeker een warmtepomp.
Ik denk dat ik dan alleen het platte dak zou doen en wellicht een carport? waarschijnlijk is dat in het totaal goedkoper en je auto staat ook nog droog.

En als echte PV fan krijg ik het bijna niet uit mijn strot, maar in dit geval wil je eigenlijk veel energie halen uit een klein oppervlak (ookal heb je een groot dak, maar dat hoef je dan niet te gebruiken) en dan zijn pvt panelen of een zonnecollector ook nog opties.
Je budget laat veel leukere opties toe dan wat indak panelen imho.

toevallig ook plannen voor een zwembad? dan zou ik zeker aan zonnecollector/ pvt panelen gaan denken.

• grrrommm
twain4me schreef op maandag 15 februari 2021 @ 18:57:
[...]

Ik denk dat ik dan alleen het platte dak zou doen en wellicht een carport? waarschijnlijk is dat in het totaal goedkoper en je auto staat ook nog droog.

En als echte PV fan krijg ik het bijna niet uit mijn strot, maar in dit geval wil je eigenlijk veel energie halen uit een klein oppervlak (ookal heb je een groot dak, maar dat hoef je dan niet te gebruiken) en dan zijn pvt panelen of een zonnecollector ook nog opties.

toevallig ook plannen voor een zwembad? dan zou ik zeker aan zonnecollector/ pvt panelen gaan denken.
Ja denk dat je wel een punt hebt, het is gewoon niet mooi op het dak.

Denk dat ik toch maar een strook in de tuin doe en later deze panelen verplaats.

• grrrommm
twain4me schreef op maandag 15 februari 2021 @ 18:57:
[...]

Wel benieuwd wat voor een leukere opties je bedoeld?

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03:47
  • Zijn de optimizers echt nodig?
  • LG 355W lijkt me ook veel, of is dat normaal tegenwoordig?
Je kan zelf kijken dat 32 zonnepanelen (minimaal 3500 ex btw) + omvormer (1500) + materiaal (1000). De meest basis configuratie met 32 goedkope zonnepanelen is aan materiaal toch zeker 6000 euro ex btw.

Wat je nu hebt is heel high-end.

Andere aanbieder vragen, en alleen optimizers doen als je ook echt shaduwvorming hebt (als het slechts 1 of 2 panelen betreft kan je daar een individuele optimizer tussen doen).

TLDR: Je kan ook voor ongeveer de helft 32 zonnepanelen leggen

[Voor 6% gewijzigd door Harm_H op 15-02-2021 23:34]

Mijn tweakblog over de toekomst

• grrrommm
Dank jullie allen voor de reacties!!!!!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee