Advies gezocht: desktop PC voor (zware) muziekproductie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grottoman
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-10-2022
Beste Tweakers,

Ik ben een beetje een leek wat betreft computer hardware, dus zou graag jullie meningen willen horen over de volgende keuzes. Ze zijn gerangschikt op prijs van laag naar hoog.

A. https://i4studio.nl/daw-basic-studio-pc-system

B. https://i4studio.nl/daw-power-producer-studio-daw-computer

C. https://i4studio.nl/next-...power-daw-studio-computer

Dit zijn op maat gemaakte PC's specifiek voor muziekproductie en ik zou graag willen weten of dit gewoon een beetje marketingtaal is of dat dit best degelijke computers zijn die ik "as is" kan kopen. Zoals in de titel aangegeven, ik wil een PC voor zware muziekproductie (soms wel vanaf 80+ tracks) en minimale videoproductie (premiere pro/ beetje after effects) die minstens 3 jaar meegaat. Ik zou eventueel in de toekomst willen gamen erop, maar voorlopig is een dure videokaart niet nodig. Ik heb al een externe audiokaart, dus een dure audiokaart is ook niet nodig. Ik heb een budget van rond de 1300 maar heb het gevoel dat het niet zo duur hoeft te zijn.

1. Is de CPU van keuzes B/C het extra geld waard tegenover de Intel i7 van A?; en wat is de meerwaarde van C tegenover B?

2. Zijn er overbodige componenten aanwezig? Of ontbreekt er juist iets? Ik heb veel ramgeheugen nodig maar is 32gb of 64gb niet overkill?

3. Krijg ik over het algemeen waar voor mijn geld of kan ik beter zelf alle onderdelen bestellen? Heb helaas wel twee linkerhanden dus mocht ik met bestellen niet veel duurder uitkomen, dan is het geen issue.

4. Hebben jullie meer advies/ ideëen (of evt. links naar betere aankopen)?

Alvast bedankt!!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:42
Het is alle drie niets. Erg onduidelijke omschrijvingen want je weet, behalve van de cpu, niet welke merk en type onderdelen je krijgt. Ga met onderstaand lijstje naar Azerty en laat het daar tegen vergoeding in elkaar zetten. Deze lijst is vergelijkbaar met C maar dan met aantoonbaar goede kwaliteit onderdelen en uitgebreidere opslag met aparte schijven voor OS, scratch en bibliotheek. De videokaart zou je eruit kunnen laten als je maar één monitor gebruikt.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i9-10850K Boxed€ 389,-€ 389,-
1MoederbordenGigabyte Aorus Z490 Elite AC€ 195,05€ 195,05
1VideokaartenMSI Geforce GT 1030 2G LP OC€ 83,95€ 83,95
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (256MB cache, 5400rpm), 4TB€ 80,95€ 80,95
1BehuizingenCooler Master Silencio S600€ 89,90€ 89,90
1ProcessorkoelingEnermax ETS-T50 AXE€ 40,46€ 40,46
1Geheugen internHyperX Fury black HX432C16FB4K2/32€ 134,95€ 134,95
1VoedingenFractal Design ION+ 560W Platinum€ 96,-€ 96,-
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 95,-€ 95,-
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 60,91€ 60,91
Totaal€ 1.266,17

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadaia
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-04 12:47
Mogelijk dat AMD nog interessant is, presteert wat beter dan de i9, hangt een beetje af van hoeveel opslag oa je nodig denkt te hebben.

1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X Boxed€ 485,21€ 485,21
1MoederbordenMSI MPG B550 Gaming Edge Wifi€ 167,99€ 167,99
1VideokaartenMSI GeForce GT 1030 2GH LP OC€ 81,20€ 81,20
1BehuizingenFractal Design Define C€ 77,65€ 77,65
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 50,95€ 50,95
1Geheugen internHyperX Fury black HX432C16FB4K2/32€ 134,95€ 134,95
1VoedingenMSI MPG A650GF€ 99,-€ 99,-
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 2TB€ 213,87€ 213,87
Totaal€ 1.310,82

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grottoman
Hey dankjewel voor de antwoorden. Ik was niet bekend met Azerty. Ik zal even jullie lijstjes doornemen.

@Uszka Maakt verschillende schijven het juist niet langzamer? Ik werkte voorheen met een harde schijf verdeeld in partities zoals mij altijd werd geadviseerd. Of zijn tegenwoordig de SSD's snel genoeg?

En wat is het voordeel van 2 SSD schijven tegenover gewoon een SSD schijf verdelen in bijv. een partitie voor scratch en een partitie voor libraries.

Wat vind je van de AMD Ryzen 7 5800X Boxed die jadaia voorstelt? Ik lees dat tegenwoordig de AMD processors Intel op veel fronten verslaan. Of zijn dat marginale verschillen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Met een DAW ga je er qua snelheid niets van merken of er een AMD of Intel in zit. Qua stabiliteit en onderhoud wel. Neem je AMD dan moet je altijd op je hoede zijn voor bios updates want bij de eerstvolgende Windows update kan het wel eens gedaan zijn met de stabiliteit. Ook kan na een Windows update een driver van netwerk of audio niet meer werken. Met Intel heb je daar veel minder last van. Met 5 systemen in huis waarvan er eerst 4 met AMD Ryzen waren en nu nog maar 1 kan ik je zeggen dat het mij veel tijd scheelt om de boel stabiel draaiende te houden. Het snelheidsverschil merk je niet, stabiliteit des te meer.

In workstations is het gebruikelijk om zaken op aparte schijven te hebben. OS en programma's apart, werkschijf apart en bibliotheek apart. Zo behoud je snelheid en je bibliotheek op een HDD is stukken goedkoper. Voor massaopslag heb je de snelheid van een ssd niet nodig en een backup heb je toch nodig, ook met een ssd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grottoman
Duidelijk wat betreft de processor. Gewoon bij het oude vetrouwde houden. De rest is nog beetje confusing.

Dus als ik het goed begrijp stel jij voor de OS/programma's op de 1TB SSD schijf te installeren, de scratch/ werkfolder op de 500GB SSD en de libraries op een HDD?

Ik neem aan dat in ik ipv een interne HDD ook een externe harde schijf kan gebruiken voor de libraries? Dat is hetzelfde principe toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Grottoman schreef op maandag 15 februari 2021 @ 20:36:

Dus als ik het goed begrijp stel jij voor de OS/programma's op de 1TB SSD schijf te installeren, de scratch/ werkfolder op de 500GB SSD
Of andersom naar gelang de omvang van je programma's. Als je OS en software op 250GB kwijt kunt is dat ook nog een optie.
en de libraries op een HDD?
Ja
Ik neem aan dat in ik ipv een interne HDD ook een externe harde schijf kan gebruiken voor de libraries? Dat is hetzelfde principe toch?
Dat kan. Zo gebruik ik het zelf ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grottoman
Nog een paar vragen. Ik lees dat mensen ook de werkfolder en de libraries op dezelfde schijf hebben. Is dat een goed idee? Dan volstaan 2 schijven namelijk ook.

Ik kom op hun website helaas stuk duurder uit, en dat is zonder de 160E assemblage kosten. Is het beter alles apart te bestellen en gewoon iemand van marktplaats in te huren die het voor een paar tientjes kan in elkaar zetten?

https://azerty.nl/basket/...xO2k6Mjk4MTI3NjtpOjE7fQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Grottoman schreef op maandag 15 februari 2021 @ 21:14:
Nog een paar vragen. Ik lees dat mensen ook de werkfolder en de libraries op dezelfde schijf hebben. Is dat een goed idee? Dan volstaan 2 schijven namelijk ook.
Dat kan maar persoonlijk zou ik het niet doen.
Ik kom op hun website helaas stuk duurder uit, en dat is zonder de 160E assemblage kosten. Is het beter alles apart te bestellen en gewoon iemand van marktplaats in te huren die het voor een paar tientjes kan in elkaar zetten?

https://azerty.nl/basket/...xO2k6Mjk4MTI3NjtpOjE7fQ==
Hoeveel monitoren en met welke resolutie gebruik je?

Voeding kan naar pricewatch: Corsair RM550x (2018) (EU-model) Zwart wat weer 2 tientjes scheelt bij Azerty.
pricewatch: PNY XLR8 MD32GK2D4320016XR brengt de totaalprijs weer bijna een tientje omlaag zonder op kwaliteit en snelheid in te leveren.
Als je met een 8 core/16 thread cpu uit de voeten kunt kan er ruim €100 van de prijs af door pricewatch: Intel Core i7-10700 Boxed te nemen. Moederbord en behuizing kunnen dan ook wat goedkoper. Toch maar even een lijstje gemaakt met mijn voorstellen.
1ProcessorsIntel Core i7-10700 Boxed€ 287,40€ 287,40
1MoederbordenAsus Prime Z490M-Plus€ 151,91€ 151,91
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (256MB cache, 5400rpm), 4TB€ 80,95€ 80,95
1BehuizingenCooler Master Silencio S400€ 85,-€ 85,-
1ProcessorkoelingEnermax ETS-T50 AXE€ 40,46€ 40,46
1Geheugen internPNY XLR8 MD32GK2D4320016XR€ 149,-€ 149,-
1VoedingenCorsair RM550x (2018) (EU-model) Zwart€ 81,24€ 81,24
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 95,-€ 95,-
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 60,91€ 60,91
Totaal€ 1.031,87

[ Voor 74% gewijzigd door Uszka op 15-02-2021 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyS1
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-10-2024
Wat ik niet snap is dat je 32gb ram overkill vindt.. toen ik op de Herman brood academie zat en studio lessen had zat mijn 16gb ram snel vol..
(Ben later voornamelijk live congressen gaan doen en recentelijk streamen )

Ik zou zeker voor 64gb gaan... Wat is de resolutie en format van de audio die je gebruikt?

Waar ik op zou letten is een pc die zo stil mogelijk is... Niks is zo vervelend als ventilatoren en geluiden als je met audio bezig bent.. maar dat ben ik..

En Welke DAW gebruik je?

Kijk of die DAW goed schaalt op meerdere cores of dat hij er eigenlijk maar 4 of 6 maximaal gebruikt...

Want dat kan resulteren in een andere betere cpu keuze..

Kijk je geeft aan geen verstand van computers te hebben. Dat geeft niks natuurlijk..
Echter wil ik je wel adviseren om te leren.. want je werkt hele dagen met die apparaten en een basis kennis, zeker in dit vak is echt noodzakelijk.. je hoeft natuurlijk geen ITer te worden (ben ik ook echt niet) maar een basis kennis is echt van belang...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grottoman
@Uszka

Voorlopig is 1 genoeg. De resolutie is 1920 x 1080.

@jordyS1

Ik ben een apart geval. Ik ken mijn DAW als mijn broekzak, ben geen leek met muziek maken, en schrijf/produceer zelfs voor prominente artiesten. Helaas bereik ik al zeer snel een plafond wat betreft diepere hardware/software kennis, ik ben simpelweg niet technisch genoeg aangelegd. Op de een of andere manier heb ik me wel weten te navigeren met bepaalde software, omdat ik vooral op gevoel weet wat ik wil en stapsgewijs uitzoek hoe ik er kom. Maar zelfs na research gedaan te hebben, ben ik op dit soort technische topics grotendeels aangewezen op de kennis van slimmere mensen die ook veel meer up to date zijn.

Ik zeg overigens niet dat ik 32gb ram overkill "vind", ik stel alleen de vraag of het zo is.

Ik gebruik voornamelijk Reason, die een multi-core threading optie heeft.

Zijn de ventilatoren in de suggesties in dit forum goede keuzes? Ik doe idd ook aan audio recording en wil dus de noiselevel tot een minimum houden. Goed dat je dat even aangeeft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Met één 1080p scherm heb je geen aparte videokaart nodig. Mijn 2e lijstje volstaat dan.
Alle onderdelen zijn geselecteerd op stille werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grottoman
@uszka

Ik ga even rondkijken met die lijsten. Ik lees veel dat de i9 niet per se een groot verschil maakt met de extra cores, althans met het prijsverschil in gedachten. Thanks for de input man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyS1
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-10-2024
Grottoman schreef op maandag 15 februari 2021 @ 22:42:

@jordyS1

Ik ben een apart geval. Ik ken mijn DAW als mijn broekzak, ben geen leek met muziek maken, en schrijf/produceer zelfs voor prominente artiesten. Helaas bereik ik al zeer snel een plafond wat betreft diepere hardware/software kennis, ik ben simpelweg niet technisch genoeg aangelegd. Op de een of andere manier heb ik me wel weten te navigeren met bepaalde software, omdat ik vooral op gevoel weet wat ik wil en stapsgewijs uitzoek hoe ik er kom. Maar zelfs na research gedaan te hebben, ben ik op dit soort technische topics grotendeels aangewezen op de kennis van slimmere mensen die ook veel meer up to date zijn.

Ik zeg overigens niet dat ik 32gb ram overkill "vind", ik stel alleen de vraag of het zo is.

Ik gebruik voornamelijk Reason, die een multi-core threading optie heeft.

Zijn de ventilatoren in de suggesties in dit forum goede keuzes? Ik doe idd ook aan audio recording en wil dus de noiselevel tot een minimum houden. Goed dat je dat even aangeeft!
ik ben blij dat je mijn reactie niet opvat als aanval of belediging, want zo was het ook echt niet bedoeld namelijk:) ik lees hem net terug en ik vind toch dat ik het wat bot geformuleerd heb.. excuses daarvoor.

t is fijn dat je die realisatie hebt en daar ook gewoon eerlijk voor uit komt want er is natuurlijk ook niks mis mee..

uhm ik deel de mening van anderen dat een intel core i9 10900k een goede keuze is.
er van uitgaande dat Reason er goed op schaalt:)
qua opslag, ik zou voor een 1tb snelle nvme ssd gaan (bijv. een samsung) voor je windows en DAW software. tevens kun je daar al je plugins en effecten en dergelijken ook opzetten (er van uitgaande dat 1tb dan genoeg is want dat weet je zelf het beste) ik zie niet veel in je OS en DAW op verschillende schijven draaien..

wat ik wel zou doen is ipv je samples op een harde schijf te zetten om dat op een Sata ssd te doen.. sneller heeft niet echt meerwaarde maar ik heb een beetje een angst voor harde schijven omdat ik meerdere malen heb meegemaakt dat die crashten omdat ik bijv. per ongeluk met mn voet tegen de kast botste dus mijn eigen schuld maar ik was wel de bestanden kwijt.. (dom dom dom)

wat je ook kunt doen is 2sata ssds nemen om er 1 als backup te laten draaien zodat je nooit je audio samples kwijt bent.. want dat is natuurlijk zon beetje t ergste wat er kan gebeuren (maar zo zie ik het).

ventilatoren zou ik uit moeten zoeken al denk ik dat er vast wel iemand is die kan bedenken welke ventilatoren en kast het beste geschikt is.. meegenomen dat er nog een keer een grafische kaart in moet en misschien bijv. wel een thunderbolt controller... dus vooral mogelijkheden om er nog wat kaarten bij te zetten..

voor je DAW heeft een grafisch kaart niet echt zin.. die processor ondersteund 3 4k schermen en daar zit je nog lang niet aan.. voor videoproductie wel. maar als dat echt zo licht is als je aangeeft kun je met bijv. een gtx 1060 al heel wat doen en die kun je best goedkoop 2dehands kopen. (misschien kan iemand die videoproducties doet hier wat over zeggen)

ik kan je zo gauw niet een lijstje geven met welke onderdelen het beste zouden zijn.. want dat moet ik zelf ook moeten uitzoeken namelijk:)

maar als je hier wat in ziet is er vast wel iemand die er wat mee kan:)

en corrigeer mij vooral, leer ik ook weer van:)

nogmaals, ik had niet zo bot moeten zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grottoman
@jordyS1

Hey man, ik vatte het niet verkeerd op maak je niet druk. Uiteindelijk is er altijd wel een klein percentage aan luiheid en gebrek aan zelfvertrouwen wat ook meetelt :)

Ik zie dit topic als een startschot, dan kom ik uiteindelijk wel op een goed besluit. Dus dank voor jouw suggesties, ik neem het mee in de overweging!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:00
Als je nog Thunderbolt nodig hebt voor een externe audio interface en dergelijke: pricewatch: Gigabyte GC-TITAN RIDGE (rev. 2.0).
Pagina: 1