Toon posts:

Oled of (Q)Led?

Pagina: 1
Acties:

• storchaveli
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-05 14:56
Hallo allemaal,

Aankomende zomer ga ik verhuizen naar een nieuwbouw appartement, de bouw is nu bezig.

ik heb een link met de bouwtekening hieronder inbegrepen, zoals je daar kan zien heb ik in de woonkamer 4 ramen en een schuifdeur wat helemaal een raam is naar het balkon toe (allemaal rood omcirkelt). De wand waar ik de tv met meubel etc wil gaan plaatsen heb ik grijs omcirkelt.

https://imgshare.io/image/p26FNZ

Kwa lichtinval is dus mijn vraag voor wat voor paneel ik het beste kan gaan? Wat is wijsheid?
Ik ben van plan om op de tv films vanaf usb te gaan kijken, af & toe wat 'live'' tv via ziggo en soms wat te gamen op mijn Nintendo Switch.

Als toevoeging zit ik dan te twijfelen tussen deze 2 televisies;

pricewatch: LG OLED65BX6LB Zwart

pricewatch: Samsung QLED Series Q80T 65" Zwart

Alvast bedankt!

[Voor 41% gewijzigd door storchaveli op 15-02-2021 03:03]

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Zonder verduistering ga je sowieso last hebben met die ramen achter je, rest alleen de vraag wanneer je vooral je tv gaat gebruiken.

Echte last ga je krijgen met donkere scènes.

Lichtpuntje... (Xbox: LuisjeNL)

• SNSD
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-01 12:26
Van wat ik begrepen heb is directe lichtinval op een OLED slecht voor de tv, ook als deze uit staat. Dus als je dat niet kan verhelpen weet ik niet oh oled een goede optie is. Daarnaast komen er dit jaar oleds die meer nits hebben, dus in die zin zou dat minder en probleem moeten zijn.

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-05 13:21
Inderdaad, als de zon rechtstreeks op het scherm kan vallen, dan geen OLED nemen. Als het evenwel niet kan voorkomen dat de zon rechtstreeks op het beeld valt, dan is de keus vrij simpel: De BX steekt met kop en schouders boven de Q80T uit.

• storchaveli
Ik kijk vrijwel alleen in de avonden tv, overdag komt weinig voor.

Mijn plan is om rolgordijnen aan de kleine 4 ramen te gaan bevestigen, en voor de schuifdeur van het balkon een volledig gordijn. Ik zou het niet erg vinden om overdag met tv kijken het lichtinval te minderen door wat dicht te maken.

Is het dan wel een aanrader om beter voor een Oled tv te gaan?

[Voor 6% gewijzigd door storchaveli op 16-02-2021 02:26]

• dmantione
Alleen als je zoals gezegd kunt voorkomen als de zon direct op het beeld valt. Zonlicht doet het organisch materiaal in de TV versneld verouderen en daarom mag er ook geen zonlicht op de TV vallen, ook als 'ie uit staat. Omdat de zon van boven komt is direct zonlicht in veel gevallen te voorkomen door de TV niet op een meubel te zetten maar iets hoger te monteren.

In de regel is een OLED-televisie verder meer dan fel genoeg voor gebruik overdag, al kunnen reflecties een dingetje zijn. Als je reflecties met een gordijn kunt voorkomen is dat in ieder geval geen probleem voor jou.

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:05
Ik zie de kwestie van zonlicht vaker voorbij komen. Hoe is het met reflecties van zonlicht gesteld. Bij een bepaalde stand van de zon reflecteert namelijk zonlicht via de ramen van een huis verderop in de straat onze woonkamer in. Is dat iets om me zorgen over te maken?

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-05 09:13

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Even nog iets om aan te denken bij nieuwbouw en grote raampartijen: die wil je bij sterke zon sowieso kunnen afdekken van buiten. Met de huidige isolatie krijg je anders een lekker opgewarmde kas bij flinke zon. Die warmte kan nergens naartoe, en zul je dus moeten stoppen voordat ie binnen is. Even investeren in zonwering dus (voor de zomer, want dan wil iedereen het, en kun je voor extreem tarief achteraan aansluiten).

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• dmantione
Cid Highwind schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 08:54:
Ik zie de kwestie van zonlicht vaker voorbij komen. Hoe is het met reflecties van zonlicht gesteld. Bij een bepaalde stand van de zon reflecteert namelijk zonlicht via de ramen van een huis verderop in de straat onze woonkamer in. Is dat iets om me zorgen over te maken?
Voor zover bekend niet, het is direct licht wat een probleem is, indirect niet. Lijkt me ook niet logisch: Als je in de zon kijkt beschadig je je ogen, bij een reflectie valt dat mee, omdat het grootste deel door de ramen van het huis verderop heen gaat en het sterk verzwakt jouw woonkamer binnenkomt.

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:50
Zolang er geen urenlang direct zonlicht op de tv staat is Oled geen probleem. In dat geval voor Oled gaan, verreweg superieur aan welke Qled dan ook. Oled kan overigens helder genoeg om overdag goed tv te kijken. Ik heb nu bijna 5 jaar Oled en kijk regelmatig ook overdag tv, en het oledlampje is nooit hoger geweest dan 70/100.

AMD Phenom II x4 840, Lenovo G50-70, Samsung Tab A7, Huawei P20pro, Huawei FreeBuds Pro 2, Pentax K3, Denon AVC-X6500H, LG 65E9 en LG 55E6, Volvo XC40 Recharge Single Motor MY23 19"

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02 18:48
Hier ook geen probleem met zon(dag)licht met de Sony OLED A89, zolang de zon er niet direct op staat.
Deze TV heeft geweldig beeld en geluid.

[Voor 21% gewijzigd door HereIsTom op 17-02-2021 11:18]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-05 02:54

Bartske

Valar Morghulis

Heb hier het exact zelfde dilemma, ben je er al uit welke je gaat kopen @storchaveli?

Van wat ik begreep is de OLED ook behoorlijk reflective wat nadelig kan zijn voor donkere scenes overdag. Ik heb vooral in de zomermaanden last van directe lichtinval van de ramen, en ben bang dat dat het OLED effect een beetje teniet kan doen en ik beter voor een iets minder reflectief scherm kan gaan.

Aan de andere kant ben ik echt een OLED fanboy en wil ik al heel lang een OLED tv, zeker nu ik ook een tablet met OLED scherm heb en dat vind ik echt fantastisch.

Als ik dan dit topic lees wil ik toch weer voor de OLED gaan :)

[Voor 5% gewijzigd door Bartske op 23-02-2021 10:49]

"A tale is never so good that ale won't make it better."

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02 18:48
@Bartske Hier met de Sony A89 weinig last van reflecties, alleen als de TV in direct zonlicht staat, maar als zonwering dan naar beneden gaat is het goed te kijken.
Bij mijn oude niet OLED TV had ik meer last van reflecties.

Slechts 2 posts hierboven heb je al hetzelfde aangegeven. Hetzelfde blijven posten hoeft niet hoor. ;)

[Voor 20% gewijzigd door D vd V op 24-02-2021 13:35]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• dmantione
De makkelijkster manier is om naar je huidige TV te kijken en of je die voor gebruik overdag te donker vindt.

• Bartske

Bartske

Valar Morghulis

dmantione schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 13:09:
De makkelijkster manier is om naar je huidige TV te kijken en of je die voor gebruik overdag te donker vindt.
Goeie,

Mijn huidige tv is te doen, het zou alleen gaan om de avonduren in de zomer (16.00-20.00) waar ik mn huidge tv te donker vind. Maar als ik de metingen moet geloven ga ik er al gigantisch op vooruit, ook met bijvoorbeeld reflectiveness:

https://www.rtings.com/tv...usage=11107&threshold=0.1

• dmantione
Inderdaad, mensen onderschatten vaak hoe ver de televisies er op vooruit gegaan zijn, dus als je huidige TV te doen is, dan mag een nieuwe OLED-TV geen probleem zijn. Het is wel glas, dat zich wat betreft reflecties wat anders gedraagt dan plastic, ondanks anti-reflectiefilters.

• storchaveli
@Bartske

Ik heb nog geen keuze gemaakt, ik denk dat ik even wacht tot dat de sleutel overdracht van mijn nieuwbouw appartement is geweest.

Dan heb ik een ideaal beeld kwa lichtinval vanaf het balkon etc.Mocht ik tegen die tijd dan wel voor een LG OLED of dergelijke gaan, dan ga ik denk ik toch liever voor de CX serie ipv de BX. Aangezien die een nieuwere, snellere processor aan boord heeft!

Ik ga vooral in de avonduren de televisie gebruiken, dus ik neig toch steeds meer richting OLED.

[Voor 11% gewijzigd door storchaveli op 23-02-2021 15:28]

• Bartske

Bartske

Valar Morghulis

Ik heb zojuist de CX besteld :) aantal dagen getwijfeld maar na wat ervaringen te hebben gehoord denk ik dat ik er veel plezier van ga hebben!

• storchaveli
@Bartske

Super! Laat graag even weten wat je ervaring is zodra je hem binnen hebt, ben er heel erg benieuwd naar!

• Hulleman
  • Laatst online: 19-05 19:20
Bartske schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 17:13:
Ik heb zojuist de CX besteld :) aantal dagen getwijfeld maar na wat ervaringen te hebben gehoord denk ik dat ik er veel plezier van ga hebben!
Zeker weten. Een Sony W800 is op zijn best een midrange LCD. Ook nog eens edge-lit.
Je gaat overstappen naar een high-end tv met perfect contrast. Verschil is énorm. Zelf ruim 3 jaar terug van samsung UE46F6700 (midrange) naar een OLED C7 overgestapt. Beste aankoop ooit. Veel plezier ermee, lekker HDR content bekijken :9~

LG OLED C7 | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Xbox Series X |

• Bartske

Bartske

Valar Morghulis

Hulleman schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 08:20:
[...]

Zeker weten. Een Sony W800 is op zijn best een midrange LCD. Ook nog eens edge-lit.
Je gaat overstappen naar een high-end tv met perfect contrast. Verschil is énorm. Zelf ruim 3 jaar terug van samsung UE46F6700 (midrange) naar een OLED C7 overgestapt. Beste aankoop ooit. Veel plezier ermee, lekker HDR content bekijken :9~
Top, klinkt goed! Hij komt morgen binnen, nu nog even wat mooie HDR films uitzoeken :)

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:31
Jeroenneman schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 08:58:
Even nog iets om aan te denken bij nieuwbouw en grote raampartijen: die wil je bij sterke zon sowieso kunnen afdekken van buiten. Met de huidige isolatie krijg je anders een lekker opgewarmde kas bij flinke zon. Die warmte kan nergens naartoe, en zul je dus moeten stoppen voordat ie binnen is. Even investeren in zonwering dus (voor de zomer, want dan wil iedereen het, en kun je voor extreem tarief achteraan aansluiten).
Hier in huis is het juist in de winter dat de zon op de TV schijnt (want dan staat de zon laag) en dan wil ik juist géén zonwering. Op deze manier krijg ik mijn huis warm zonder te hoeven stoken.

omniscale.nl

• Bartske

Bartske

Valar Morghulis

@storchaveli heb hem nu 3 dagen en de kwaliteit is 's avonds echt fantastisch, alleen nog maar een 1080P film gekeken en dat was al super mooi :). Moet nog even de bekabeling van mn receiver vervangen dan kan ik als het goed is ook 4K blu rays afspelen, dat zal helemaal mooi worden.

Vandaag ook overdag gekeken, het scherm is duidelijk spiegelend, daar is niet omheen te draaien. Overdag kun je niet van dat fantastische contrast genieten, daarvoor worden de donkere delen teveel opgelicht. Een tv programma wat over het algemeen vrij licht is is heel goed te kijken met de spiegeling, als je er op focust kun je de spiegeling heel duidelijk zien (vooral in de donkere delen). Maar mijn korte ervaring is dat als je 'gewoon gaat kijken' je de spiegeling al vrij snel vergeet, het beeld is goed helder en je kunt alles gewoon goed zien. voor de spiegeling moeten je ogen ook anders focussen (dat is 2x zover weg voor je ogen namelijk) dus eigenlijk gen probleem voor mij. De zon staat er alleen in de zomer bij mij direct op dus daar heb ik nog geen ervaring mee.

Maar positief dus voor mij!

• storchaveli
@Bartske

Fijn om te horen dat je tevreden bent met jouw nieuwe aankoop!

Heb je de bekabeling van jouw receiver al vervangen en een 4k blu-ray film uitgetest? :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Anoniem: 159816
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Voor reflecties kan je altijd een gordijn dichtdoen, maar 's avonds kan je een LCD nooit zwart krijgen.

• Rox92
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06:59
dmantione schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:53:
[...]

Voor zover bekend niet, het is direct licht wat een probleem is, indirect niet. Lijkt me ook niet logisch: Als je in de zon kijkt beschadig je je ogen, bij een reflectie valt dat mee, omdat het grootste deel door de ramen van het huis verderop heen gaat en het sterk verzwakt jouw woonkamer binnenkomt.
Ook reflecties kan de oled niet tegen. Kijk maar in het LG topic, daar had iemand door een reflectie een vlek op zijn scherm. Met een pixel refresh was dit verholpen.

• dmantione
Dan was het geen schade door zonlicht, want schade door zonlicht is onherstelbaar.

• Bartske

Bartske

Valar Morghulis

storchaveli schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 15:05:
@Bartske

Fijn om te horen dat je tevreden bent met jouw nieuwe aankoop!

Heb je de bekabeling van jouw receiver al vervangen en een 4k blu-ray film uitgetest? :)
Ja zeker, ik kwam erachter dat mijn nvidia shield (de tube versie) 4K blu rays net wel/niet aankan, dus met een paar trucjes speelt hij ze net vloeiend af. Avengers gekeken en het ziet er echt fantastisch uit. Samen met mijn leuke 5.1 set van Teufel hoef ik niet meer naar de bioscoop :)

Mocht je ooit een shield willen kopen ga dan voor de pro versie iig ;)

[Voor 6% gewijzigd door Bartske op 03-03-2021 10:08]

• storchaveli
Bartske schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:08:
[...]

Ja zeker, ik kwam erachter dat mijn nvidia shield (de tube versie) 4K blu rays net wel/niet aankan, dus met een paar trucjes speelt hij ze net vloeiend af. Avengers gekeken en het ziet er echt fantastisch uit. Samen met mijn leuke 5.1 set van Teufel hoef ik niet meer naar de bioscoop :)

Gaaf! Ben ook echt benieuwd hoe dat er uit ziet!

Toevallig eind vorig jaar de Ultima 40 zuilen van Teufel gekocht, mooi geluid voor een mooie prijs _/-\o_

• Hulleman
Bartske schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:08:
[...]

Hardwarematig is de tube versie gelijk aan de de shield pro. Ligt denk ik eerder aan je thuis netwerk dat de film niet lekker draait.

LG OLED C7 | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Xbox Series X |

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bartske

Bartske

Valar Morghulis

Hulleman schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 08:32:
[...]

Hardwarematig is de tube versie gelijk aan de de shield pro. Ligt denk ik eerder aan je thuis netwerk dat de film niet lekker draait.
Nee dat dacht ik ook maar dat is niet waar, de shield tv pro heeft 3GB ram waar de tube 2GB heeft, en daar ligt de bottleneck. Als ik in de developmental options alle background processes limiteer en uitschakel draait hij wel soepel. Maar het is een beetje een gedoe.

https://forums.plex.tv/t/...es-plex-app/583971?page=4
https://old.reddit.com/r/...stuttering_problem_in_my/

Als je er meer over wil lezen :), dit gaat dan om afspelen via plex

[Voor 22% gewijzigd door Bartske op 05-03-2021 09:26]

• Hulleman
Bartske schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 09:24:
[...]

Nee dat dacht ik ook maar dat is niet waar, de shield tv pro heeft 3GB ram waar de tube 2GB heeft, en daar ligt de bottleneck. Als ik in de developmental options alle background processes limiteer en uitschakel draait hij wel soepel. Maar het is een beetje een gedoe.

https://forums.plex.tv/t/...es-plex-app/583971?page=4
https://old.reddit.com/r/...stuttering_problem_in_my/

Als je er meer over wil lezen :), dit gaat dan om afspelen via plex
Ik wist dat er RAM verschil in zat, maar zou niet verwachten dat dat de bottleneck op zou leveren... Slordig ook bij een mediaspeler.

• plexter22
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08-03 20:52
De tube is 32bit en de pro 64 bit😉
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee