Toon posts:

Kleinste ATX gamePC 800e ex VideoKaart

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• janjacobsv
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:22
Helaas is gisteren tijdens Stellaris iets in mijn moederbord uitgefikt, dus is het tijd voor een nieuwe PC. Mijn vorige was gebaseerd op de BBG van mei 2014 de Mini ITX alleen dan in een Silverstone RVZ01. Hoewel ik enorme fan ben van de kleine kast is MiniITX toch wel beperkend. Kabelhuishouding en onderdelen vervangen veel gedoe. Ik wil dus voor mijn nieuwe pc een hele kleine ATX kast vullen met spul. Ik heb voor mijn werk een 4k scherm maar game meestal op 1080p. Er zit nu een GT1060 3gb in maar als videokaarten weer leverbaar zijn ga ik die upgraden

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Doe voornamelijk strategy achtige games dus mn videokaart heeft het niet zwaar (maar heb eigenlijk wel zin cyberpunk te spelen). Voor werk doe ik licht grafische zaken. Ik bewerk ook nog al eens fotos.

Wat mag het systeem gaan kosten?
900e is wel de max

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
WD Green HDD, 3TB
Crucial M500 2,5" 240GB
Samsung 850 Evo 250GB

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
[ivoor de kast wil ik denk ik de Jonsbo RM2 Zwart die lijkt groot genoeg maar niet te groot.
daar moet dan een processor moederbord geheugen PSU en misschien een processor koeler? in (ik weet nog steeds niet waarom de stockkoeler niet goed is)[/i]

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik hou wel van intel

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een kleine, strakke kast maar wel ATX. redelijk stil is wel fijn. geen RGB geen doorzichtige toestanden en ik hoef ook geen waterkoeling. Overklokken doe ik ook niet aan.

Ga je overklokken?
nee

Wat verwacht je van ons?
Ik wil weten of mijn keuzes logisch zijn. Budget van 900e hoeft niet per se op. Moet ik een processorkoeler nemen en wat voor 1. Is die Jonsbo kast een beetje ok. Werkt het geheugen met het moederbord en is dit de beste keus voor de volgende 7 jaar? Is op dit moederbord over een aantal jaar een nieuwe processor te prikken? En hoe beperkend is de Jonsbo kast voor de toekomst als ik een nieuwe videokaart wil kopen?

Ik dacht zelf aan zoiets

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-10700F Boxed€ 259,-€ 259,-
1MoederbordenMSI Z490-A PRO€ 145,-€ 145,-
1BehuizingenJonsbo RM2 Zwart€ 72,-€ 72,-
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 Zwart€ 38,70€ 38,70
1Geheugen internHyperX Fury black HX432C16FB4K2/32€ 134,95€ 134,95
Totaal€ 649,65

Alle reacties

• B127
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 17-03 11:39
Kwa kast:

Als je echt een compact atx systeem wil dan is het kleinst wat je kan gaan zonder echt grote compromissen de: pricewatch: Thermaltake Core G3 . Een kleine normale atx kast zoals bijvoorbeeld: pricewatch: Phanteks Eclipse P300A kan ook. eventueel is er ook nog micro-atx, maar dat is een beetje een verwaarloosd platform, dus de meeste moederborden en kasten zijn niet zo goed als bij itx of normaal atx

voor de cpu zou ik gewoon de 10400F nemen, 6 cores is voorlopig wel genoeg en tegen de tijd dat dit niet meer is kun je vast een 8 of 10 core scoren op V&A

ram en moederbord maakt niet zoveel uit, zeker met een locked cpu, maar houd er wel rekening mee dat je voor XMP (= het optimale uit je ram halen) perse z490 nodig hebt.

over de cpu koeler: de intel stock koeler is gewoon niet groot genoeg om stil zijn werk te doen. als voorbeeld: een auto met 60pk gaat prima, maar dan zul je wel voor vrij normale dingen gewoon goed veel gas moeten geven. bij een pc koeler wil je gewoon niet dat de ventilatoren vol gas moeten gaan omdat dat een hoop herrie betekent en misschien zelfs throttling.

• B127
overigens een ding wat ik ook aan kan raden is om een grote ssd te kopen. het prijsniveau ligt nu op ongeveer 100 euro per tb en een 1tb (of meer) ssd betekent dat je er ook wel een aanzienlijke hoeveelheid games op kunt zetten. zelfs een 'meh' ssd is namelijk al veel sneller dan een harde schijf.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:43
Als je weet dat een 10700F >200w kan verstoken gaat een stock koeler die is gemaakt voor 65w TDP de boel niet koel houden. Een Pure Rock 2 schiet daarin ook tekort. Ik heb mijn 10700F onder een pricewatch: Enermax ETS-T50 AXE zitten.

• jadaia
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:42
Als je naar de Jonsbo RM2 kijkt zie je dat je door de plaats van de voeding gedwongen bent om een waterkoeler of een low profile aircooler (<95mm) en een videokaart van max 290mm lang te nemen. Dat zijn best redelijke beperkingen. Als Jonsbo je aanspreekt kijk je beter naar een U4 plus voor zo'n beetje dezelfde prijs.

mATX is geen optie voor je?

[Voor 12% gewijzigd door jadaia op 15-02-2021 07:43]

• janjacobsv
Als je echt een compact atx systeem wil dan is het kleinst wat je kan gaan zonder echt grote compromissen de: pricewatch: Thermaltake Core G3 . Een kleine normale atx kast zoals bijvoorbeeld: pricewatch: Phanteks Eclipse P300A kan ook.
Dank je voor de tips! De thermallake heeft de videokaart erin hangen net als in mijn huidige kast, ik ben geen fan van dat systeem. De Phanteks is met 36 liter nog steeds wel fors. Ik zal inderdaad mn ssd upgraden naar een tb want das inderdaad niet duur meer.
gedwongen bent om een waterkoeler of een low profile aircooler (<95mm) en een videokaart van max 290mm lang te nemen.
Ik had die koelerbeperking niet eens door dank je. Kan de processorfan zijn warmte nog wel kwijt dan in die kast? En hoe is waterkoeling tegenwoordig? beetje robuust en gebruiksvriendelijk Videokaartlengte kan ik wel mee leven, het aanbod van max 290 lijkt toch wel aanzienlijk. De U4Plus ziet er wel strak uit, tikkie groot..

• janjacobsv
als ik kijk naar de opties ben ik bang dat ATX een onhandige beperking is. dan nijg ik om toch maar weer miniITX te doen maar dan wel een wat grotere kast dan mn vorige.. Ik kan dan denk ik ook wel mijn voeding hergebruiken.
Is deze processorcooling logisch?
en dan een ssd om het budget op te vullen

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-10700F Boxed€ 259,-€ 259,-
1MoederbordenASRock Z490M-ITX/ac€ 154,-€ 154,-
1BehuizingenCooler Master MasterBox NR200P Zwart€ 96,-€ 96,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 50,95€ 50,95
1Geheugen internHyperX Fury black HX432C16FB4K2/32€ 134,95€ 134,95
1VoedingenCorsair SF600 (2018)€ 0€ 0
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 129,-€ 129,-
Totaal€ 823.05

• B127
De mugen 5 is hoger dan de max voor de nr200p, dus dat past denk ik niet.

De nr200 is imo een van de beste opties die niet een fortuin kost. Er is namelijk een hoop keuze, maar de meeste itx kasten zijn vrij duur (ik heb nu een sliger CL530 van 180 + verzend).

Net als de ncase, is in een nr200 je beste optie voor de cpu om een 240mm waterkoeler te kopen. een simpel model zoals de pricewatch: Cooler Master MasterLiquid ML240L V2 RGB lijkt mij meer dan voldoende.

kwa koeling: een 240 rad is meer dan genoeg voor een 10700 en zolang je de TG panelen er niet op zet is de case grotendeels mesh, dus dat komt ook wel goed.

ik kan ook aanraden om de review van optimum tech te kijken, bij hem is de koeling voldoende voor een overclocked 10900k, maar hij heeft er wel een paar extra fans bij gedaan.

fans kosten niet zoveel, dus als je toch wat gaat bestellen bij een winkel kun je er misschien wel een paar bij doen (vergeet niet om pwn splitter kabels te kopen :) ) bijv: pricewatch: Arctic P12 PWM PST Zwart/Transparant, 120mm met ingebouwde splitter

[Voor 40% gewijzigd door B127 op 15-02-2021 21:28]

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:26
Waarom geen mATX kast zoals al eerder voorgesteld is? Die zit qua formaat tussen de ATX en ITX in.
Bijv pricewatch: Cooler Master Silencio S400 of pricewatch: Fractal Design Define Nano S Zwart

[Voor 8% gewijzigd door NoepZor op 18-02-2021 16:01]

De wijzen komen uit het Oosten!

• janjacobsv
Ik vonde de Silencio met 35 liter nog steeds erg groot, de fractal design is ook een mini ITX en dan vond ik de Cooler Master MasterBox NR200P Zwart mooier en kleiner. In elkaar zetten ging goed, super mooie kast. beetje gefrut in de kleine ruimtes maar het design helpt wel enorm. Elk paneel is er makkelijk af te halen en alles past er in. zelfs de koeler :) Scythe Mugen 5 PCGH Edition
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee