Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ubuntu Server is afgestapt van preseeding

Pagina: 1
Acties:
  • 269 views

• Q
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 08-05 20:33
Hallo,

Ik ben sinds lange tijd Debian en Ubuntu gebruiker. Ondanks dat 18.04 nog een aantal jaar support heeft vond ik het wel interessant om eens te gaan kijken naar Ubuntu Server 20.04 LTS.

Tot mijn 'schrik' blijkt dat de hele debian-installer inclusief preseeding uit Ubuntu is gesloopt en vervangen is door de nieuwe 'subiquity Autoinstaller', die weer is gebaseerd op cloud-init.

Dat bekent dat als je met preseed files werkt, dat je die kunt 'weggooien' en overnieuw kan opbouwen in een nieuw YAML-based formaat.

Ik heb een verhaal geschreven op mijn persoonlijke blog(*) om hier wat meer ruchtbaarheid aan te geven.

Even grof de belangrijkste high-lights:

- Als je gebruik maakt van PXE-boot dan moeten al je computers minimaal 3+ GB geheugen hebben
- De documentatie is een beetje crummy in mijn ogen
- De makkelijkste manier om de unattended install files te genereren (user-data files) is om een installatie helemaal met de hand uit te voeren en dan de resulterende file: /var/log/installer/autoinstall-user-data te gebruiken als template of daadwerkelijke installer.

Misschien is dit voor slechts een kleine groep mensen (nog) relevant, maar het is wel even een verandering.
Mocht je er niet op zitten te wachten, dan mag je 'terug' naar Debian.

Ik hoop dat deze informatie misschien iemand helpt.

(*): Geen ads, geen tracking, niet commercieel.

• Cyphax
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 21:01

Cyphax

Moderator NOS
Ik mis de discussiewaarde uiteindelijk, en naar je blog linken op deze manier valt onder het kopje spam.

Saved by the buoyancy of citrus

Dit topic is gesloten.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True