Toon posts:

Ubuntu Server is afgestapt van preseeding

Pagina: 1
Acties:
  • 301 views

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01-04 17:13

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Topicstarter
Hallo,

Ik ben sinds lange tijd Debian en Ubuntu gebruiker. Ondanks dat 18.04 nog een aantal jaar support heeft vond ik het wel interessant om eens te gaan kijken naar Ubuntu Server 20.04 LTS.

Tot mijn 'schrik' blijkt dat de hele debian-installer inclusief preseeding uit Ubuntu is gesloopt en vervangen is door de nieuwe 'subiquity Autoinstaller', die weer is gebaseerd op cloud-init.

Dat bekent dat als je met preseed files werkt, dat je die kunt 'weggooien' en overnieuw kan opbouwen in een nieuw YAML-based formaat.

Ik heb een verhaal geschreven op mijn persoonlijke blog(*) om hier wat meer ruchtbaarheid aan te geven.

Even grof de belangrijkste high-lights:

- Als je gebruik maakt van PXE-boot dan moeten al je computers minimaal 3+ GB geheugen hebben
- De documentatie is een beetje crummy in mijn ogen
- De makkelijkste manier om de unattended install files te genereren (user-data files) is om een installatie helemaal met de hand uit te voeren en dan de resulterende file: /var/log/installer/autoinstall-user-data te gebruiken als template of daadwerkelijke installer.

Misschien is dit voor slechts een kleine groep mensen (nog) relevant, maar het is wel even een verandering.
Mocht je er niet op zitten te wachten, dan mag je 'terug' naar Debian.

Ik hoop dat deze informatie misschien iemand helpt.

(*): Geen ads, geen tracking, niet commercieel.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Ik mis de discussiewaarde uiteindelijk, en naar je blog linken op deze manier valt onder het kopje spam.

Saved by the buoyancy of citrus

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee