Bedrading nieuwe 3-fase groepenkast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayMotix
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-05 15:13
Beste mede-tweakers,

Ik ben bezig met het samenstellen van mijn nieuwe groepenkast en wil eigenlijk even controleren of ik het goed doe of dat ik ergens scheef ga op de manier waarop ik de automaten en aardlekschakelaars nu heb aangesloten.

Ik maak in de gehele kast gebruik van 6mm² flexibele bedrading met gele draadeindhulzen die met een goede tang geknepen zijn.

De kast heeft volgende componenten:
- 1x 3-fase hoofdschakelaar
- 3x krachtgroep
- 6x aardlekschakelaar met ieder 4 automaten

Ik ga vanuit de hoofdschakelaar met 3 fase draden naar de eerste krachtgroep en heb daarna de overige krachtgroepen volgens een 3-fase kamrails aangesloten op de eerste krachtgroep. Voor de nul-draad geldt exact het zelfde principe.

Vervolgens heb ik per fase, 2 aardlekschakelaars gepland. Ik ga vanaf de hoofdschakelaar met 1 fase naar de eerste aardlekschakelaar. Vanuit deze aardlekschakelaar (heeft een dubbele aansluiting aan de ingang) ga ik met een 6mm² draad door naar de 2de aardlekschakelaar. Wederom het zelfde principe voor de nul-draad.

Voor de volgende set aardlekschakelaars ga ik met de 2de fase ook weer met een 6mm² draad richting de eerste aardlekschakelaar en vanuit die aardlekschakelaar ga ik weer naar de 2de aardlekschakelaar op die fase. De stroom gaat niet dóór de aardlekschakelaar maar wordt aan de onderkant meteen gebrugd naar de 2de aardlekschakelaar op die fase. De nul-draad van deze 2de fase komt van een brug van de 2de aardlekschakelaar uit de 1e fase.

Volgens dit principe heb ik vervolgens alle andere aardlekschakelaars aangesloten.

Ik zou graag willen weten of ik inderdaad op deze manier kan bruggen tussen de twee aardlekschakelaars per fase én of ik het doorbruggen van de nul-draad ook juist heb gedaan? Ik lees vaak dat men gebruik maakt van blokjes maar die heb ik niet en passen ook niet in deze kast (Striebel&John AP-Verteiler 4r. AT43), ik hoop eigenlijk dat ik gewoon tussen de ALS kan bruggen zolang de draaddikte van 6mm² maar overal gelijk blijft.

Ik snap dat dit wellicht een beetje een verwarrend verhaal is en daarom heb ik het een en ander schematisch proberen weer te geven in onderstaande Visio.

Feedback en/of advies is altijd welkom. Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lO-W4v1I2sPXbgny93vDS9kyHk4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Az0tGjpM6Sx06kvcau7b0SIE.jpg?f=fotoalbum_large

Onderstaand een foto van gisteren. Hier heb ik de automaten nog niet aangesloten op de aardlekschakelaars. De aansluitingen van de aardlekschakelaars zijn helaas anders dan die van de automaten dus ik kon geen directe kamrails gebruiken voor de gehele rij inclusief aardlekschakelaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zynDasumV44ChQLxcSpx8R6c4YI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/98IkfWjvuejPJp6rZzBpcmdp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door RayMotix op 14-02-2021 19:55 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:08

SA007

Moderator Tweaking
Move naar WVB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayMotix
niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:02

Milmoor

Footsteps and pictures.

Vraag/kijk eens hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1. Daar zitten er een paar die er echt verstand van hebben.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayMotix
Milmoor schreef op maandag 15 februari 2021 @ 20:24:
Vraag/kijk eens hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1. Daar zitten er een paar die er echt verstand van hebben.
Super! Dankjewel, dan ga ik daar eens posten!