Toon posts:

Op zoek naar prebuilt met een RTX 3080. Alienware of anders?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PK-1990
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09-03 15:38
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het doel is om redelijk stabiel op 4K, 60 FPS te gamen met ultra settings en hopelijk ook raytracing. Voornamelijk strategy games maar bijvoorbeeld ook Cyberpunk wat op de console een drama is en XBOX exclusives zoals wellicht een nieuwe Fable die naar de PC komen. Deze console zal een toevoegen zijn op de PS5 die ik vroeger of later aan wil schaffen

Wat mag het systeem gaan kosten?
Max 2500 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Zal worden aangsloten op mijn LG Oled 55" C9 via hdmi 2.1. Ik heb een wireless keyboard nodig (kosten van keyboard valt buiten 2500 euro budget)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
RTX 3080 videokaart, waterkoeling

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik zat naar Alienware te kijken maar sta open voor alternatieven

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil graag dat deze stil is tijdens het gamen.

Ga je overklokken?
Nee, niet van plan want ben niet handig met PCs

Wat verwacht je van ons?
Ik zou graag van jullie expertise en mening gebruik willen maken om een keuze te maken wat ik het beste kan doen om zo een stil RTX 3080 systeem te krijgen zonder dat ik daar maanden voor moeten wachten tot er weer componenten zijn en het liefst zo goedkoop mogelijk. Is daarnaast 16GB noodzakelijk voor 4K gaming of is 8GB genoeg? Ik zal niet multi-tasken (dus niet tegelijkertijd streamen etc.).

Hieronder beschrijf ik 5 Alienware opties

Keuze tussen AMD Ryzen 5 5600x + RTX 3080 of de AMD Ryzen 7 5800X + RTX 3080 met minimum specs (tussen haakjes staan de verhoogde specs met meerprijs).

Als alle specs tussen de 5600X en 5800X gelijkwaardig zijn, dan zie je dat het verschil tussen de CPUs maar 40 euro is.

https://www.dell.com/nl-n...aurora-r10-desktop?~ck=mn

AMD Ryzen 5 5600X
Windows 10 Home (64-bits), Engels, Deens, Fins, Noors, Zweeds
Nvidia RTX 3080
Single channel 8GB HyperX FURY DDR4 XMP at 3200 Mhz (OF 16GB dual channel voor 90 euro meer)
256GB M.2 PCIe NVMe SSD (OF 49,99 euro meer voor 512 GB OF 159,99 euro meer voor 1TB)
Killer Wifi 6 AX1650 (2x2) en bluetooth 5.0
McAfee Livesafe 12 maanden
1000W Power Supply
CPU Liquid Cooling

kosten voor min specs:
- 2089,80 EUR na aftrek van 12% kortingscode (256GB + single channel 8GB RAM).

kosten voor specs die gelijk zijn aan de min specs 5800X versie hieronder:
- 2213 EUR na aftrek van 12% kortingscode (512GB + dual channel 16GB RAM)

Kosten voor specs met 16GB RAM en 1 TB SSD:
- 2309,80 EUR na aftrek van 12% kortingscode (1TB + dual channel 16GB RAM)

AMD Ryzen 7 5800X
Windows 10 Home (64-bits), Engels, Nederlands, Frans, Duits, Italiaans
Nvidia RTX 3080
Dual channel 16GB HyperX FURY DDR4 XMP at 3200 Mhz
512 GB (OF 110 euro meer voor 1TB)
Killer Wifi 6 AX1650 (2x2) en bluetooth 5.0
McAfee Livesafe 12 maanden
1000W Power Supply
CPU Liquid Cooling

kosten voor min specs:
- 2257 EUR na aftrek 12% kortingscode (512GB + dual channel 16GB RAM)

kosten voor specs met 16GB RAM en 1TB SSD:
- 2353,81 EUR na aftrek 12% kortingscode (1TB + dual channel 16 GB RAM)

Ik kan via mijn werkgever 12% korting krijgen op Alienware omdat we allemaal Dell producten gebruiken.

Is de 5600X, RTX 3080, 256GB SSD en 8GB RAM voldoende om met 4K, 60 FPS, ultra settings en raytracing te spelen? Of dien ik echt minimaal 16GB RAM te hebben? Ik zat te kijken of ik wellicht SSD en RAM zelf bij kon kopen maar zoveel goedkoper lijkt dat niet te zijn voor meer moeite.

Persoonlijk neig ik naar de duurste variant voor 2353 EUR met de 5800X, RTX 3080, 1TB SSD, dual channel 16GB RAM en waterkoeling, maar wellicht dat dit overbodig is.

Als jullie een goede alternatieve prebuilt weten dan hoor ik het graag.

Alle reacties

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 26-03 17:01
Azerty heeft een prebuilt pc met RTX 3080 in hun aanbod, ik twijfel of je bij de goede partij zit als je 8GB geheugen krijgt voor 2000 euro.

• PK-1990
Ludwig005 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 19:26:
Azerty heeft een prebuilt pc met RTX 3080 in hun aanbod, ik twijfel of je bij de goede partij zit als je 8GB geheugen krijgt voor 2000 euro.
Deze van Azerty voor 1999 EUR bedoel je? https://azerty.nl/product...-5-5600x-geforce-rtx-3080

Die zag ik ook, zeker een goed alternatief gezien de prijs. Ik had daarbij alleen wel enige twijfel.

1) Alleen op pre-order zonder een aangegeven leverdatum waardoor dit wellicht nog maanden kan duren?
2) Nog geen reviews van bestaande gebruikers.
3) Niet liquid cooled, ik ben bang dat deze wellicht veel geluid maakt? De HP Omen met RTX 3080 had ook geen liquid cooling en bij de reviews stond dat die heel veel geluid maakte.
4) Geen wifi of USB-C
5) Ik vind de case echt enorm lelijk.

Daar tegenover staat dan natuurlijk wel de goedkopere prijs en betere upgrade mogelijkheden, al kan je afvragen hoeveel dat verschil in prijs zal zijn als je geld moet uitgeven aan een AIO waterkoeling voor de CPU en een Wifi module.

Ook kan ik Azerty helaas niet met mijn American Express card betalen, niet het einde van de wereld maar de extra punten en het feit dat ik 100 euro korting via mijn AMEX kaart bij andere verkopers kan krijgen is natuurlijke een prima bonus.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:57
Bij de eerste Alienware zie ik twee issues
  • 8GB RAM is weinig, kies voor minstens 16GB
  • 256 GB opslag is weinig, sommige games nemen al tegen de 100GB in beslag
Voor 4K 60 fps gamen is de combinatie 5600X, RTX3080 en 32GB RAM aanbevolen, zie bijvoorbeeld de laatste Best Buy guide. Een waterkoeler is niet perse stiller dan een goede luchtkoeler, de pomp maakt ook geluid

[Voor 47% gewijzigd door martyw op 14-02-2021 21:56. Reden: Best Buy guide referentie]

• PK-1990
martyw schreef op zondag 14 februari 2021 @ 20:03:
Bij de eerste Alienware zie ik twee issues
  • 8GB RAM is weinig, kies voor minstens 16GB
  • 256 GB opslag is weinig, sommige games nemen al tegen de 100GB in beslag
Voor 4K 60 fps gamen is de combinatie 5600X, RTX3080 en 32GB RAM aanbevolen, zie bijvoorbeeld de laatste Best Buy guide. Een waterkoeler is niet perse stiller dan een goede luchtkoeler, de pomp maakt ook geluid
Dank je voor je reactie. Helaas biedt Alienware geen 32GB aan op dit moment als uitbreiding (wellicht vanwege tekorten?). Dus dan zal ik het zelf moeten toevoegen. Wellicht dat ik dan de 5600X versie neem met 1TB SSD maar met minimum RAM en dat ik dan de 8GB RAM vervang door 32GB RAM nadat ik online een compatible merk/model RAM heb gevonden aangezien niet alles met Alienware werkt.

Zit er een prestatieverschil tussen dual channel x 16GB en quad channel x 8GB?

Ik ben geen expert op het gebied van koelers (of uberhaupt PCs) maar op basis van online reviews maken zowel de Alienware luchtkoeler als de HP Omen luchtkoeler blijkbaar meer geluid dan de waterkoeling van Alienware dus vandaar mijn sceptisme bij luchtgekoelde prebuilts waar nog geen reviews van zijn.

[Voor 3% gewijzigd door PK-1990 op 15-02-2021 08:05]

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee