Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyd86
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een 13 of 14 inch laptop die ik zowel privé als op het werk kan gaan gebruiken.

Wat ga je met je laptop doen?
Voor mijn werk is het handig als ik ook thuis meerdere VM's kan draaien om zaken te kunnen testen, dus voldoende RAM achter de hand hebben lijkt me dan wel prettig. Daarnaast vind ik een goed scherm belangrijk (helderheid en kleurweergave) zodat ik de laptop ook privé voor bijvoorbeeld fotobewerking kan gebruiken.

Wat is je budget?
Tot ong. €1500,-

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Niet meer dan gemiddeld, een laag gewicht is geen harde voorwaarde maar wel prettig.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
  • Ik maak privé gebruik van Ubuntu (20.04LTS), en zou het prettig vinden om dat op een nieuwe machine te kunnen blijven gebruiken. Overstappen naar vergelijkbare distributie sta ik voor open.
  • Gesoldeerd werkgeheugen ben ik geen fan van, dat beperkt upgrade/reparatie mogelijkheden
  • Zoals aangegeven een degelijk scherm met fatsoenlijke kleurweergave
Hier op Tweakers en elders las ik goede verhalen over de Ryzen 7 serie in vergelijking met de nieuwe generatie i5/i7, dus ik ben toen eens gaan zoeken en kwam bij Lenovo uit vanwege o.a. Ubuntu certified hardware.
Ik heb een bestelling gehad van een P14s met een Ryzen Pro 4750U en 32GB RAM, echter was de levertijd daarvan dusdanig lang dat ik de bestelling heb geannuleerd. Daarnaast las ik achteraf dat er een soort rubberachtige plastics gebruikt worden bij de Thinkpad T en P series (klopt dat?), dat lijkt me niet prettig op een laptop.

Verder zoekende kwam ik uit bij HP (ProBook 635 Aero G7 en EliteBook 835 G7) en de Dell Latitude serie.
Voordeel van de Probook t.o.v. Elitebook leek me het scherm (400 nits, 72% NTSC op Pro vs 250 nits, 45% NTSC op Elite). Zowel de Elitebook als Probook lijken mij degelijker gebouwd (aluminium) dan Lenovo Thinkpad T/P serie, niet geheel onbelangrijk. De Latitude serie ken ik minder goed, ik weet dus ook niet hoe het daar qua RAM en andere upgrademogelijkheden gesteld is t.o.v. HP en Lenovo. Bij zowel Dell als HP weet ik niet hoe de ondersteuning van Linux is, de genoemde HP modellen zijn in ieder geval niet Ubuntu certified.
Omdat de Probook volgens mij vrij recent is kon ik daar nog niets over vinden aangaande Ubuntu ondersteuning en algehele ervaringen met bijv. scherm en toetsenbord.

Wie kan mij wellicht verder helpen? Ook ervaringen met de Thinkpad T14 of P14 zijn welkom! M.n. qua behuizing en scherm ;)

Beste antwoord (via boyd86 op 16-02-2021 10:44)

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-05 13:31
Ik heb zelf een x1 extreme en die heeft inderdaad zo’n rubberachtige coating, die je echt elke dag kunt schoonmaken m (vingerafdruk magneet). Op het gebied van bouwkwaliteit doet een thinkpad zeker niet onder voor een elitebook, maar het voelt wel heel anders aan.

Als je meer houdt van een aluminium behuizing, die ook zo aanvoelt, dan zou ik eerder kiezen voor de elitebook. Maar een hp zbook past denk ik nog beter bij jouw eisen, zeker omdat er die ook zijn met een h serie ipv u serie Intel cpu. Daarnaast kun je de zbook ook nemen met een dreamcolor schermz

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyd86
  • Niet online
Na wat verder gelezen te hebben hier in andere topics lijkt me een 15" model ook het overwegen waard, gezien de betere performance en meer keuze qua schermen. Zijn hier mensen die met een Thinkpad T15 of X1 G3 hebben gewerkt en wat kunnen zeggen over de bouwkwaliteit? Hebben deze machines dezelfde rubberachtige coating als andere Thinkpads?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
Ik heb zelf een x1 extreme en die heeft inderdaad zo’n rubberachtige coating, die je echt elke dag kunt schoonmaken m (vingerafdruk magneet). Op het gebied van bouwkwaliteit doet een thinkpad zeker niet onder voor een elitebook, maar het voelt wel heel anders aan.

Als je meer houdt van een aluminium behuizing, die ook zo aanvoelt, dan zou ik eerder kiezen voor de elitebook. Maar een hp zbook past denk ik nog beter bij jouw eisen, zeker omdat er die ook zijn met een h serie ipv u serie Intel cpu. Daarnaast kun je de zbook ook nemen met een dreamcolor schermz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyd86
  • Niet online
Bedankt voor je reactie!
Gisteren heb ik gekozen voor de genoemde ProBook, vanwege het betere scherm vergeleken met de EliteBook tegenhanger.
Qua prijs vind ik dat toch niet helemaal opwegen tegen een ZBook, die er ook erg mooi uitzien.
Een Thinkpad had ik ook mooi gevonden maar die coating ga ik me aan storen, wellicht komt Lenovo later nog met mooie upgradeable alu/magnesium laptops ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
De probook is inderdaad een prima keuze, daar ga je ongetwijfeld veel plezier van beleven.

(Thinkpad's zijn ook gewoon van aluminium/magnesium/koolstofvezel (behalve de e-serie, wat eigenlijk geen echte thinkpads zijn), maar hebben daar zo'n coating over heen).