Acties:
  • 0 Henk 'm!

• btp808
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 10-03 18:57
Beste Tweakers,

Ben best noob wat betreft HiFi maar ik ben dus van plan een KEF Q150 i.c.m een Sennheiser GSX 1000 (of 1200 pro, snap het verschil niet echt) aan te schaffen en installeren.

Ik snap al wel dat een 50W versterker prima voldoet, het is maar een klein kamertje. Over "banana plugs" moest ik me ook even inlezen want ik zag een aantal amps die alleen RCA plugs hebben.

Nu nog de vraag: welke versterker zal ik hiervoor gebruiken?
Volgens KEF moet het minimaal 10W en 3.7Ohm zijn. Ik kan best wat versterkertjes vinden (vooral op Amazon) maar die zijn vaak 4+ Ohm. Bij deze dus: wie oh wie weet er een goed werkend en compact versterkertje aan te raden die ik gemakkelijk onder mijn bureau kan plakken/monteren?

Hoor het graag!

[ Voor 14% gewijzigd door btp808 op 14-02-2021 17:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:48

FeaR

In GoT we trust

Aankoopadvies doen we in Consumentenelektronica Aankoopadvies, ik verhuis het topic die kant op: AUD > CEA

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:48

FeaR

In GoT we trust

btp808 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 17:48:
Over "banana plugs" moest ik me ook even inlezen want ik zag een aantal amps die alleen RCA plugs hebben.
Banaanpluggen en RCA hebben niets met elkaar te maken. Banaanpluggen kan je in de terminals van de speaker of versterker doen voor makkelijker wisselen van apparatuur. Banaanpluggen zijn over het algemeen niet nodig om aan te schaffen, met kale aders op speakerkabel ben je er al.
Volgens KEF moet het minimaal 10W en 3.7Ohm zijn.
Nee, dat zijn twee waardes die ze opgeven maar het is niet dat het minimaal die waardes moeten zijn. Ik zou die getallen vergeten. Het is sowieso niet zo dat een speaker niets doet als je er, in dit geval, minder dan 10 Watt doorheen stuurt. Ik garandeer je dat je met normaal gebruik die 10 Watt niet eens haalt. De 3.7 Ohm geeft alleen het laagste punt aan van de weerstand. Een speakers dipt tot een paar Ohm in het laag tot tientallen in het hoog. Een versterker matchen met die waardes is dan ook niet te doen. De waardes die KEF opgeeft zijn niet exotisch dus een gewone T-Amp voldoet.
Bij deze dus: wie oh wie weet er een goed werkend en compact versterkertje aan te raden die ik gemakkelijk onder mijn bureau kan plakken/monteren.
Wat heb je zelf al gevonden en wat is het budget? Op GoT verwachten we enige vorm van eigen inzet en die mis ik.

[ Voor 10% gewijzigd door FeaR op 14-02-2021 18:02 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• btp808
FeaR schreef op zondag 14 februari 2021 @ 18:00:
[...]

Banaanpluggen en RCA hebben niets met elkaar te maken. Banaanpluggen kan je in de terminals van de speaker of versterker doen voor makkelijker wisselen van apparatuur. Banaanpluggen zijn over het algemeen niet nodig om aan te schaffen, met kale aders op speakerkabel ben je er al.

[...]

Nee, dat zijn twee waardes die ze opgeven maar het is niet dat het minimaal die waardes moeten zijn. Ik zou die getallen vergeten. Het is sowieso niet zo dat een speaker niets doet als je er, in dit geval, minder dan 10 Watt doorheen stuurt. Ik garandeer je dat je met normaal gebruik die 10 Watt niet eens haalt. De 3.7 Ohm geeft alleen het laagste punt aan van de weerstand. Een speakers dipt tot een paar Ohm in het laag tot tientallen in het hoog. Een versterker matchen met die waardes is dan ook niet te doen. De waardes die KEF opgeeft zijn niet exotisch dus een gewone T-Amp voldoet.

[...]

Wat heb je zelf al gevonden en wat is het budget? Op GoT verwachten we enige vorm van eigen inzet en die mis ik.
Hartelijk dank!

https://www.soundimports.eu/nl/dayton-audio-dta-21bt2.html

https://www.amazon.nl/ver...akers-TB10A/dp/B076P2VS9H

En mijn favoriet, door de compacte vorm:
https://www.amazon.nl/Nob...o-ontvanger/dp/B071S6ZWRQ

Wat vind je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18:15
Werd nieuwsgierig naar jou favoriet die nobsound.

Volgens het forum van audiosciencereview is het troep, exemplaren defect, een zeer slechte sound enzovoort. Dit had jij natuurlijk ook moeten kunnen vinden, https://www.audiosciencer...sound-shit-or-great.8923/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:41
Het hangt ervan af wat wijsheid is. Welke apparaten ga je zoal op aansluiten? Die Sennheiser is een DAC/hoofdtelefoon versterker met een lijnuitgang - als het de bedoeling is je versterker op de lijnuitgang van die Sennheiser aan te sluiten is een versterker met een lijningang voldoende.

De Fosi is dan met slechts een lijningang van deze drie de keus. De Daytona audio heeft Bluetooth en een twee lijn ingangen, en de Noob sound Bluetooth, een lijn ingang en een USB ingang - USB en Bluetooth heb je dan niet nodig.

Een alternatief is bv nog de SMSL SA-98E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• btp808
aljooge schreef op zondag 14 februari 2021 @ 18:37:
[...]

Werd nieuwsgierig naar jou favoriet die nobsound.

Volgens het forum van audiosciencereview is het troep, exemplaren defect, een zeer slechte sound enzovoort. Dit had jij natuurlijk ook moeten kunnen vinden, https://www.audiosciencer...sound-shit-or-great.8923/
Jeetje, lekker aan het cherrypicken. In diezelfde post geeft er ook iemand aan dat hij de desbetreffende issues niet heeft. Maar alsnog bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• btp808
martyw schreef op zondag 14 februari 2021 @ 18:55:
Het hangt ervan af wat wijsheid is. Welke apparaten ga je zoal op aansluiten? Die Sennheiser is een DAC/hoofdtelefoon versterker met een lijnuitgang - als het de bedoeling is je versterker op de lijnuitgang van die Sennheiser aan te sluiten is een versterker met een lijningang voldoende.

De Fosi is dan met slechts een lijningang van deze drie de keus. De Daytona audio heeft Bluetooth en een twee lijn ingangen, en de Noob sound Bluetooth, een lijn ingang en een USB ingang - USB en Bluetooth heb je dan niet nodig.

Een alternatief is bv nog de SMSL SA-98E
Klopt, het plan was deze DAC:
https://m.alternate.nl/html/product/1652884?utm_term=1652884
Met een 3.5mm to RCA splitter zoals:
https://www.allekabels.nl...5-mm-naar-tulp-kabel.html
Naar de amp te sturen en vervolgens met de KEF Q150 of een soortgelijke speaker (wellicht Turbosound, Midas is me wat te duur 😆)

Kijk jongens ik kan wel allemaal youtube filmpjes gaan kijken (en daar heb ik vandaag ook m'n vrije tijd aan gespendeerd) maar sommige dingen gaan gewoon ff boven m'n petje. Dan wil je het toch 't liefst aan een vriend vragen die in dat wereldje zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18:15
btp808 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 19:11:
[...]

Jeetje, lekker aan het cherrypicken. In diezelfde post geeft er ook iemand aan dat hij de desbetreffende issues niet heeft. Maar alsnog bedankt.
je bent zelf begonnen met cherrypicken door er een als favoriet aan te wijzen en die is gewoon slecht en wil graag behoeden dat je een miskoop doet

die smsl van @martyw ziet er goed uit, heeft maar 1 tulp ingang, dus maximaal 1 analoge bron ingang, iets om rekening mee te houden, qua buid een hele mooie keus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
btp808 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 19:18:
[...]

Klopt, het plan was deze DAC:
https://m.alternate.nl/html/product/1652884?utm_term=1652884
Met een 3.5mm to RCA splitter zoals:
https://www.allekabels.nl...5-mm-naar-tulp-kabel.html
Naar de amp te sturen en vervolgens met de KEF Q150 of een soortgelijke speaker (wellicht Turbosound, Midas is me wat te duur 😆)

Kijk jongens ik kan wel allemaal youtube filmpjes gaan kijken (en daar heb ik vandaag ook m'n vrije tijd aan gespendeerd) maar sommige dingen gaan gewoon ff boven m'n petje. Dan wil je het toch 't liefst aan een vriend vragen die in dat wereldje zit?
Ok, dus PC/laptop -> DAC -> kabeltje -> lijn versterker -> speakers

Dan is de volgende vraag: wat verwacht je van speakers? Turbosound speakers zijn bedoeld om op hoog volume muziek in flinke zalen af te spelen, of heb je een andere turbo sound op het oog? De Kef Q150 zijn hifi speakers, bedoeld om in de woonkamer op beschaafd volume muziek te spelen. Nogal een verschil dus vandaar mijn vragen, waar komen de speakers te staan, in je woonkamer, op je bureau, of in je cafe/mancave? Wat voor muziek speel je, hoe hard speel je, hoe groot is de ruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• btp808
martyw schreef op zondag 14 februari 2021 @ 19:51:
[...]

Ok, dus PC/laptop -> DAC -> kabeltje -> lijn versterker -> speakers

Dan is de volgende vraag: wat verwacht je van speakers? Turbosound speakers zijn bedoeld om op hoog volume muziek in flinke zalen af te spelen, of heb je een andere turbo sound op het oog? De Kef Q150 zijn hifi speakers, bedoeld om in de woonkamer op beschaafd volume muziek te spelen. Nogal een verschil dus vandaar mijn vragen, waar komen de speakers te staan, in je woonkamer, op je bureau, of in je cafe/mancave? Wat voor muziek speel je, hoe hard speel je, hoe groot is de ruimte?
Kamertje is zo'n 9m². Ben van plan 2 speakers op plankjes op de muren te zetten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Ntnc6duvM-eVqWCaELUIApm_Lk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JSR07Lth1E8Pppl7nCl8WIwY.jpg?f=fotoalbum_large

Ik luister van alles en nogwat, maar de lage tonen hebben natuurlijk de voorkeur. Subwoofertje heb ik geen zin in want dat is me teveel ruimte. Overigens vind ik die neppe bass boosts zoals van JBL driemaal niks.

De DAC komt dan rechts op m'n bureau en hopelijk de amp eronder :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
Is een audio interface, zoals bijvoorbeeld de Behringer U-PHORIA UMC202HD, met daarbij een paar actieve monitors zoals bijvoorbeeld de JBL 306P MKII wat voor je? Deze JBL's komen uit de pro line, en hebben geen 'bass boost', zie hier voor wat meer informatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• btp808
martyw schreef op zondag 14 februari 2021 @ 20:36:
Is een audio interface, zoals bijvoorbeeld de Behringer U-PHORIA UMC202HD, met daarbij een paar actieve monitors zoals bijvoorbeeld de JBL 306P MKII wat voor je? Deze JBL's komen uit de pro line, en hebben geen 'bass boost', zie hier voor wat meer informatie
Moet ik je stiekem wat verklappen, ik heb preciez deze meuk verkocht (marketing job) bahahah kan de term Uphoria niet meer aanhoren 🤣🤣🤣 En dat bedrijf had een hekel aan JBL dus er zit nog wat indoctrinatie in m'n kop. 8)7

Maar hey, bedankt voor de tip. Nadeel is wel, ik heb alleen helemaal rechts achter een stoppendoos liggen, vandaar ook dat ik dacht aan passieve speakers. Minder kabels en kan ik alles netjes wegwerken en whatnot.

Ik heb trouwens nog meer zitten lezen en kijken over die Nobsound en tja d'r zijn meer fabrikagefoutjes dan dat we zouden willen maar voor de prijs is het best okay. Goedkope onderdelen dus lang zal het niet meegaan.

Voor nu weet ik in ieder geval genoeg, ik kan er mee aan de slag. De feedback heeft zeker geholpen 💪

[ Voor 4% gewijzigd door btp808 op 14-02-2021 21:39 ]

Pagina: 1