Toon posts:

Verschil tussen een hardware en software router?

Pagina: 1
Acties:
  • 429 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de search gebruikt en daar staat heel veel info over de verschillende hardeware routers en over software matige routers (bijv. freesco).

Nu leek het mij handig om de voordelen en nadelen van beide eens op een rijtje te zetten. Aangezien ik er niet zo heel veel verstand van heb hoop ik dat jullie je gedachten hier over willen laten gaan.

Zelf ben ik zeer tevreden over mijn freesco router.
Voordelen:
Goedkoop (lees gratis)
Makkelijk in te stellen
Via je browser te benaderen
Veel info over hoe en wat op het inet
Stabiel

Nadelen:
Extra pc nodig (486 met minimaal 8 mb geheugen)
2 extra NIC nodig
Als je een leek ben is het instellen lastig
Extra pc maak weer herrie (als je van rust hou)

P.S. ik wil geen welles niet spelletje uitlokken. Alleen de voordelen en de nadelen van de verschillende mogelijkheden op een rijtje leek mij handig voor iedereen.

THX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supershoe
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Voordeel van software: Je kan op je routertje ook nog andere dingen instaleren zoals webservers en mailservers etc.

Sigs van meer dan 1 regel sucken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Hardware:

-geen lawaai
-nemen weinig ruimte in beslag
-ondersteunen dezelfde functies als software

Software:

-werkt op hele simpele systemen
-extra webservers

etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voordeel van een softwarematige router is dat het in eerste instantie niet zo'n aanschaf is. Meestal goedkoper dan een hardwarematige.
De softwarematige zijn ook nog makkelijker te upgraden en in te stellen en kunnen ook dienst doen als bv. mailserver. En als een softwarematige router je niet bevalt na een paar maanden, dan neem je een andere.

De hardwarematige is een stukje duurder, maar het voordeel is dat deze minder onderhoud nodig hebben, ze zijn ook stabieler en (meestal) sneller.

Of een softwarematige of een hardwarematige voor jou de beste keuze is, hangt van je situatie af.

Grofweg :
Softwarematig
- thuisgebruik en kleine werkgroepen
- domeinen tot 25 gebruikers
- als er een (aparte) server draait

Hardwarematige
- als er geen server draait
- werkgroepen/domeinen meer dan 25 gebruikers

Maar zoals gezegd, het hangt helemaal van jou situatie af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:51

WouterG

Dit is geen ondertitel

Stroomkosten tellen bij mij ook wel mee. Na een stroomrekening van 500,- meer als vorig jaar te hebben gehad heb ik toch maar een hardware routertje gekocht.
En misschien is deze router ook wel wat betrouwbaarder als die 486 die altijd op mijn bureau stond te zoemen. (2x met een kapotte koeler gezeten, stond wel vast maar deed het steeds na afkoelen weer)

Owja, die knipperende lampjes staan ook wel geil op mijn bureau (ik ben gek van dingen waar veel lampjes opzitten)

En het instellen was echt iezie. Dacht dat het toch nog een stuk moeilijker zou zijn.
Ik had hem in minder als 2 minuten up!!! incl. het versteken van utp kabels. En dat zonder dat ik er ooit een gezien had.
Hij ziet zelfs of er straight of crossed cable's inzitten en steld zich er goed op in!!