Vlakken zandbed tbv betonvloer binnen met super droog zand

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17:50
Voor een nieuw te storten betonvloer moet ik het zand in de ruimte vlak krijgen. Echter het is zo droog, dat zodra ik maar een stap zet het naar opzij weg schuift onder de druk van mijn voeten.

Het zand ligt er al bijna 100 jaar. Ik heb ca. 25 cm afgegraven tbv isolatie en beton.

Omdat ik folie ga leggen met daarop EPS plateblb moet ik er na het vlakken nog 2 keer overheen lopen. Waar ik wat huiverig voor ben is dat de druk niet lekker verdeeld wordt over de EPS platen en dat die gaan breken/scheuren met mogelijk ook een negatief effect voor de sterkte van de betonvloer.

Een optie zou natmaken zijn, maar hoe nat dan? Volgens weekend wil ik namelijk de isolatie gaan aanbrengen zodat die week erop de vloer kan worden gestort.
Ook lijkt nat maken mij niet prettig, ik had namelijk al wat vocht langs de buitenmuren en dat is nu inmiddels weer droog.

Of maak ik mij druk om niets en is dit vlak genoeg?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GgoWQPx1TiAEgDvylUr-Odgegao=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tvP9cLU7sFJEaSj1xoww24OV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:49
Als je alles eruit haalt en dan met een plaat hout meeslepend van de ene kant naar de andere kant gaat trek je het helemaal vlak.

Als je er een paar zakken Portland cement doorheen harkt en dan licht bevochtigt hard het uit.
Dit doe ik veel als ik terrastegels leg.
Dus dan kun je het vochtige zand vlakken, en de volgende dag is het veel harder.

Maar ik schat dat je nu zo'n 30cm hebt tot dekvloer niveau, is dat niet wat weinig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
@FRANQ hij is al iets vlakker, ik heb een 3m rei en daarmee gevlakt, alleen als ik loop dan krijg ik weer snel kuilen en hobbels. Een gestabiliseerd zandbed voor buiten ken ik wel, maar voor binnen heb ik dat eigenlijk nog nooit gehoord.

Totaal heb ik nu 37,5 cm.
Idee voor opbouw:
- 100 mm Eps100
- 40 mm Eps100
- 130 mm beton
- 20 mm Resol (heb ik al)
- 70 mm cement dekvloer

Heb ik nog 15 mm over voor een afwerklaag. Waarschijnlijk wordt het PVC, dus dan ligt de vloer iets lager. Maar ik hou de optie om ooit nog eens tegels te leggen.

[ Voor 10% gewijzigd door rykers op 14-02-2021 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
rykers158 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 21:34:
@FRANQ hij is al iets vlakker, ik heb een 3m rei en daarmee gevlakt, alleen als ik loop dan krijg ik weer snel kuilen en hobbels. Een gestabiliseerd zandbed voor buiten ken ik wel, maar voor binnen heb ik dat eigenlijk nog nooit gehoord.
Ja was eigenlijk ook maar een idee wat me te binnen schoot om over het gevlakte zand te kunnen lopen :)

Dan zou ik gewoon een stukje vlakken, folie en isolatie leggen en dan het volgende stukje.
Folie eerst uitvouwen en dan oprollen zodat je het kunt uitrollen op het zand.

Paar planken op de isolatie om op te lopen.

Waarom zou je weer gaan lopen op het zand wat je net gevlakt hebt.
Totaal heb ik nu 37,5 cm.
Idee voor opbouw:
- 100 mm Eps100
- 40 mm Eps100
- 130 mm beton
- 20 mm Resol (heb ik al)
- 70 mm cement dekvloer

Heb ik nog 15 mm over voor een afwerklaag. Waarschijnlijk wordt het PVC, dus dan ligt de vloer iets lager. Maar ik hou de optie om ooit nog eens tegels te leggen.
Je hebt er over nagedacht.
Ik heb geen idee of de isolatie voldoende is naar huidige maatstaven. Daar hebben anderen hier een beter idee van.
Maar als je beter meer isolatie erin kan proplen en daarvoor moet er nog 10cm zand uit dan zou ik dat zeker doen. Je kan het later immers niet meer aanpassen.

In de dekvloer komt vloerverwarming denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
FRANQ schreef op zondag 14 februari 2021 @ 22:03:
Ja was eigenlijk ook maar een idee wat me te binnen schoot om over het gevlakte zand te kunnen lopen :)

Dan zou ik gewoon een stukje vlakken, folie en isolatie leggen en dan het volgende stukje.
Folie eerst uitvouwen en dan oprollen zodat je het kunt uitrollen op het zand.

Paar planken op de isolatie om op te lopen.

Waarom zou je weer gaan lopen op het zand wat je net gevlakt hebt.
Goed idee dat afrollen van het folie, dat ik doen. (y)
Waarom ik er normaal weer over zou lopen is vanuit het punt om niet steeds verschillende zaken door elkaar te doen. Dus eerst vlakken, dan folie, dan isolatiemateriaal, dan wapening etc.
FRANQ schreef op zondag 14 februari 2021 @ 22:03:
Je hebt er over nagedacht.
Ik heb geen idee of de isolatie voldoende is naar huidige maatstaven. Daar hebben anderen hier een beter idee van.
Maar als je beter meer isolatie erin kan proplen en daarvoor moet er nog 10cm zand uit dan zou ik dat zeker doen. Je kan het later immers niet meer aanpassen.

In de dekvloer komt vloerverwarming denk ik?
In de dekvloer komt inderdaad (semi) vloerverwarming. Ik stook nog met radiatoren en wil die ook wel hebben ivm koudeval bij de ramen. Maar ik ga de retour in lussen door de vloer voeren. Omdat ik toch ltv stook moet dat wel goed gaan.

Wat isolatie betreft, geen idee of het aan de huidige maatstaven voldoet, dit is het maximaal haalbare. Mijn woning is namelijk op staal gefundeerd en meer zand weghalen lijkt mij niet wenselijk. Ik zit nu al bij de eerste 'trede van de trap' van de fundering.
Prijsverschil met XPS is dusdanig dat ik die meerprijs niet op vind wegen tegen de hogere isolatiewaarde van EPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-05 16:16

Nhz

Deventer

Waarom ga je niet voor PIR?

Groetjes Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21:35
Inderdaad, zoek eens op B-Keus Pir, heb je een veel hogere isolatie waarde tegen een gunstigere prijs. Wel even letten dat je qua druksterkte wel de juiste hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:41
Bij mijn verbouwing heeft de aannemer lang staan sproeien op 100 jaar droog zand en het daarna nog aangetrilt. Je wil dat het zand inklinkt voordat je vloer komt zodat het de daarna goed de vloer draagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
@rykers158 inderdaad even kijken naar bkeus pir, de opmerking van mij over dat anderen er meer verstand van hebben kwam ook voort uit het gevoel dat je erg minimaal isoleert.

Je wil je huis warmstoken, niet het zandbed.

Daarnaast zou ik toch willen adviseren om echte vloerverwarming te leggen met een kleine HoH voor lage temperatuur verwarming.
Je hebt dan je radiatoren niet nodig, maar als je die laat hangen is dat niet erg, je kan ze dan gewoon op vorstbeveiliging zetten.

Je vloer is dan toekomst bestendig, en je hebt dan niet dat je er later spijt van hebt omdat je met een warmtepomp wilt stoken of dat de volgende bewoners dat willen en de vloer er weer uit kan.

Het is nu nauwelijks meer werk, en misschien iets duurder. Maar op de lange termijn is zo'n vloer het geld wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-01 14:30
Persoonlijk zou ik dat zand zeik en zeiknat maken. Heeft namelijk het voordeel dat de boel dan ook het laatse beetje inklinkt. Over vocht hoef je niet zo druk te maken, beton komt ook met een hoop water. Nat word het sowieso aan de binnenkant.
Zelf heb ik daarna 2 lagen van 60mm Drukvaste XPS Blauwe Harde Isolatieplaat daarop gelegd om daarna de afwerkvloer erbovenop te smeren.

En doe jezelf een lol, leg direct fatsoenlijke vloerverwarming erin. Anders kun je later weer je smeervloer eruit breken.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
rykers158 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 09:18:

Wat isolatie betreft, geen idee of het aan de huidige maatstaven voldoet, dit is het maximaal haalbare.
Je vloer zit nu op een Rc van ongeveer 5 m²K/W en dat is voor jouw situatie prima.
Ter vergelijking: nieuwbouw zit op minimaal 3,7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
@arbraxas en @FRANQ
Echte vloerverwarming zou nuttig zijn als dit een ruimte was die ik ook regelmatig moet verwarmen. Het wordt echter een werk en sportkamer. Vanwege de zomer komt er ook een airco, waarmee ik al kan verwarmen.

Overigens ga ik de leidingen wel netjes 10cm hoh leggen, alleen loopt het dus door de radiator.
Echte vloerverwarming heeft m.i. niet zo heel veel zin nu omdat ik verder in mijn huis nergens vloerverwarming heb liggen en daar ook geen plannen voor breekwerk heb. Hier ontstond het doordat met het asbest verwijderen ook direct de hele vloer weg was.

Verder inmiddels op ubakus.com maar eens de RD waarde berekend. Die komt op 5.15 met 140 mm EPS en de 20mm resolschuim. Dat lijkt mij meer dan afdoende en scheelt op zoek gaan naar B-keus PIR.

Wat betreft het vocht uit het beton, dat komt in de ruimte en ventileer je weg. Vocht in het zand kan er mogelijk wel even doen om weg te raken, dat moet op een zeker moment toch wel een tijd over doen lijkt mij? Want het kan niet naar boven weg omdat je het afdekt met folie.

@Cheesy dan kloppen mijn in Ubakus ingevoerde waarden dus wel aardig ;)

[ Voor 3% gewijzigd door rykers op 15-02-2021 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
rykers158 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:25:
@arbraxas en @FRANQ
Echte vloerverwarming zou nuttig zijn als dit een ruimte was die ik ook regelmatig moet verwarmen. Het wordt echter een werk en sportkamer. Vanwege de zomer komt er ook een airco, waarmee ik al kan verwarmen.

Overigens ga ik de leidingen wel netjes 10cm hoh leggen, alleen loopt het dus door de radiator.
Echte vloerverwarming heeft m.i. niet zo heel veel zin nu omdat ik verder in mijn huis nergens vloerverwarming heb liggen en daar ook geen plannen voor breekwerk heb. Hier ontstond het doordat met het asbest verwijderen ook direct de hele vloer weg was.

Verder inmiddels op ubakus.com maar eens de RD waarde berekend. Die komt op 5.15 met 140 mm EPS en de 20mm resolschuim. Dat lijkt mij meer dan afdoende en scheelt op zoek gaan naar B-keus PIR.

Wat betreft het vocht uit het beton, dat komt in de ruimte en ventileer je weg. Vocht in het zand kan er mogelijk wel even doen om weg te raken, dat moet op een zeker moment toch wel een tijd over doen lijkt mij? Want het kan niet naar boven weg omdat je het afdekt met folie.

@Cheesy dan kloppen mijn in Ubakus ingevoerde waarden dus wel aardig ;)
toon volledige bericht
Vocht uit het zand kan niet geventileerd worden en zal dus op een andere manier naar boven komen. In de meeste gevallen is dit via de muur. Afhankelijk van hoeveel vocht je er in wil gaan pompen kan dat effect hebben op de hechting van de stuclaag of verf. Als dat zand echt droog is en niet heel diep omgespit of zo verdicht je daar weinig meer aan. Gewoon gladstrijken, plastic er overheen en isolatie er op. De eventuele inklinking die dan plaatsvind zal direct door de betonvloer gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
Woody179 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:37:
[...]

Vocht uit het zand kan niet geventileerd worden en zal dus op een andere manier naar boven komen. In de meeste gevallen is dit via de muur. Afhankelijk van hoeveel vocht je er in wil gaan pompen kan dat effect hebben op de hechting van de stuclaag of verf. Als dat zand echt droog is en niet heel diep omgespit of zo verdicht je daar weinig meer aan. Gewoon gladstrijken, plastic er overheen en isolatie er op. De eventuele inklinking die dan plaatsvind zal direct door de betonvloer gebeuren.
Dat dacht ik dus ook. Het is niet omgespit. Ik heb juist met een bats op het diepste niveau voorzichtig vlak weggeschept.

Vocht via de binnenmuren omhoog is iets wat ik zeker niet wil hebben omdat ik er straks voorzetwanden gaan plaatsen. Dan zit het vocht straks min of meer wat opgesloten.

Het wordt dus gewoon zo goed mogelijk vlakken en EPS plaatsen. In mijn woonkamer ligt schuimbeton wat ik ook niet heb natgemaakt of verdicht en dat gaat al 5 jaar prima. Als had ik wel wat minder afgegraven en het schuimbeton vulde natuurlijk ook meteen eventuele gaten. Dat doen de EPS platen natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:41
rykers158 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:25:
@arbraxas en @FRANQ

....
Je opmerking over 10CM hoh snap ik niet? Ga je de verwarmingsbuizen in je dekvloer of in beton leggen? Wel of niet in een slakkenhuis patroon? Indien je de buizen in je dekvloer wil leggen houd er rekening mee dat je dan je CV water niet te hoog kan zetten (90graden water vind je dekvloer waarschijnlijk niet fijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
brokenp schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:19:
[...]

Je opmerking over 10CM hoh snap ik niet? Ga je de verwarmingsbuizen in je dekvloer of in beton leggen? Wel of niet in een slakkenhuis patroon? Indien je de buizen in je dekvloer wil leggen houd er rekening mee dat je dan je CV water niet te hoog kan zetten (90graden water vind je dekvloer waarschijnlijk niet fijn)
Het idee is om het in een slakkenhuisvorm in de dekvloer te leggen. Dit als retour vanaf de radiator.
Op dit moment verwarmt mijn CV ketel met maximaal 55 graden (als mijn LG warmtepomp het niet red, maar dat is een heel ander verhaal). Retour is van ca. 35-38 graden. Dat moet prima door de vloer kunnen. Desnoods knijp ik de radiatoren nog wat meer zodat ze meer afgeven en het water door de vloer wat kouder wordt.

de 10cm hoh is het idee dat ik ooit indien de rest van het huis op de schop gaat wel over kan op alleen vloerverwarming. Dan is het simpel radiator weg en de twee buizen doorkoppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
Dat dacht ik dus ook. Het is niet omgespit. Ik heb juist met een bats op het diepste niveau voorzichtig vlak weggeschept.
Bij mij is het geen aanname, maar gewoon praktijkervaring. En mijn pleisterlaag, verf etc zit nog prima op de muur. Als jij vochtproblemen gaat krijgen is dat niet van het water wat je eventueel op het zand zou spuiten, maar grondwater wat omhoog trekt. Gezien hoe droog je zand nu is acht die kans bijzonder klein.

Verder is natuurlijk het niet hebben van vloerverwarming geen reden om dan maar het af te doen als onzinnig. Ik heb het ook nog maar in 1 vertrek. Je moet ergens beginnen. En nee ik heb verder ook nog geen breekplannen.

Bij mij ligt het beton op het zand en dan de isolatieplaten en daarboven de cementvloer. Heeft je isolatie een mooi stevige ondergrond die je ook heel goed vlak kunt maken. Scheelt weer bij het uitvlakken van de deklaag. Dat laatste heb ik laten doen, dat scheelt zoveel met eventueel tegels die je wilt gaan leggen. Dan is een echt vlakke ondergrond echt een genot.

[ Voor 3% gewijzigd door arbraxas op 15-02-2021 15:33 ]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
rykers158 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:13:
[...]

Vocht via de binnenmuren omhoog is iets wat ik zeker niet wil hebben omdat ik er straks voorzetwanden gaan plaatsen. Dan zit het vocht straks min of meer wat opgesloten.

Het wordt dus gewoon zo goed mogelijk vlakken en EPS plaatsen. In mijn woonkamer ligt schuimbeton wat ik ook niet heb natgemaakt of verdicht en dat gaat al 5 jaar prima. Als had ik wel wat minder afgegraven en het schuimbeton vulde natuurlijk ook meteen eventuele gaten. Dat doen de EPS platen natuurlijk niet.
Met voorzetwanden heb je weinig of geen kans op vochtproblemen, wel zou ik dan een een geschikte muurisolatie toepassen, geen steenwol of cellulose vlokken oid. maar iets van pir. Verder dampdichte folie aan de binnenzijde achter je gipsplaat toepassen. Eventueel vocht trekt dan via de (enkelsteens?) muur wel naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
Eventueel vocht trekt dan via de (enkelsteens?) muur wel naar buiten.
Vergeet dat maar rustig zonder spauwmuurventilatie. Die buitenmuren zijn als het goed is van een soort steen wat redelijk waterdicht is. Je sluit het vocht op, met een hoop schimmel als gevolg. Niet erg bevorderlijk voor je gezondheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
rykers158 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:25:
[...]

Het idee is om het in een slakkenhuisvorm in de dekvloer te leggen. Dit als retour vanaf de radiator.
Op dit moment verwarmt mijn CV ketel met maximaal 55 graden (als mijn LG warmtepomp het niet red, maar dat is een heel ander verhaal). Retour is van ca. 35-38 graden. Dat moet prima door de vloer kunnen. Desnoods knijp ik de radiatoren nog wat meer zodat ze meer afgeven en het water door de vloer wat kouder wordt.

de 10cm hoh is het idee dat ik ooit indien de rest van het huis op de schop gaat wel over kan op alleen vloerverwarming. Dan is het simpel radiator weg en de twee buizen doorkoppelen.
Dit gaat niet werken tenzij je een LTV radiator hebt en dat verwacht ik niet. De gemiddelde Cv-Ketel verwarmt het cv-water ergens tussen de 50 en de 80 graden. ook de retour is dan nog veel te warm om als ''vloerverwarming 's'' water te dienen. Voor vloerverwarming mag je meen ik maximaal 32 graden o.i.d. toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
arbraxas schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:29:
[...]

Vergeet dat maar rustig zonder spauwmuurventilatie. Die buitenmuren zijn als het goed is van een soort steen wat redelijk waterdicht is. Je sluit het vocht op, met een hoop schimmel als gevolg. Niet erg bevorderlijk voor je gezondheid.
Tenzij je een keramische/geglazuurde steen hebt is een baksteen niet damp of vochtdicht...
Voor normale bakstenen gold vroeger dat bij een enkel steens muur je zowel naar binnen als naar buiten kon verdampen / drogen. (Weinig comfort maar door het ''tochtgehalte'' van de woningen bleven de effecten beperkt.

Daarna ontstond de on-geïsoleerde spouw, geen isolatie wel extra beluchting doormiddel van open stootvoegen. Daarna kwam de geïsoleerde spouw. Deze bestaat in alle gevallen uit een laag isolatie en een lucht barrière(meestal zown 3 tot 5cm) tussen de isolatie en de baksteen om vocht doorslag te voorkomen.

In het begin toen on-geïsoleerde spouwmuren toch geïsoleerd werden werd onvoldoende rekening gehouden met de vochtdoorslag en werd tot overmaat van ramp werden de open stootvoegen ook nog dichtgestopt met alle door jou genoemde gevolgen.

Als de Ts een damp dichte voorzet muur maakt , een luchtspouw zoals hierboven beschreven vrij houd en een aantal open stootvoegen creëert is er werkelijk niks aan de hand....

[ Voor 5% gewijzigd door Woody179 op 15-02-2021 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
Onzin, die 32 graden is alleen als je er parket op hebt liggen. Met vinyl of tegels is het tot 55C anders heb je kans op scheuren door warmtewerking. Met 45 graden zit je safe, dus dat zal hier geen issue zijn.

Al blijf ik erbij dat je toch beter echt vloerverwarming er direct in kan leggen. Mocht de functie van de ruimte de komende jaren veranderen ben je gelijk klaar. Voor die minimale extra kosten zou ik het niet naar de toekomst schuiven.
Als de Ts een damp dichte voorzet muur maakt , een luchtspouw zoals hierboven beschreven vrij houd en een aantal open stootvoegen creëert is er werkelijk niks aan de hand....
Vorige bewoner van mijn huis dacht er net zo over, ik ruik de paddestoelen nog...

[ Voor 23% gewijzigd door arbraxas op 15-02-2021 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
rykers158 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:25:
[...]

Zou je dan de vloerverwarming slangen niet gewoon naar een plek toe brengen waar je eventueel in de toekomst een verdeler kan ophangen?

Dan kan je het alsnog tijdelijk aansluiten op een retour van een radiator (die daar in de buurt is)
Maar heb je dat in ieder geval voor de toekomst in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
@Woody179 Ik heb een nagevulde spouwmuur en plaats de voorzetwanden met Miofol active, zodat eventueel vocht wat er later in mocht komen ook weer weg kan ventileren.

Wat betreft de CV, het kan prima hoor met een lage Ta. Het kost wat moeite om je ketel zo laag te laten branden, maar dat doet hij hier nu al een paar jaar. Helaas blijkt mijn warmtepomp op papier wat meer te produceren dan in de praktijk, anders had waarschijnlijk de CV ketel na dit seizoen de deur al uitgekund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
FRANQ schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:48:
[...]

Zou je dan de vloerverwarming slangen niet gewoon naar een plek toe brengen waar je eventueel in de toekomst een verdeler kan ophangen?

Dan kan je het alsnog tijdelijk aansluiten op een retour van een radiator (die daar in de buurt is)
Maar heb je dat in ieder geval voor de toekomst in orde.
Dat doe ik sowieso. Ik heb namelijk al mijn radiatoren al aangesloten via een gesloten verdeler. Iedere radiator wordt apart gevoed vanuit de verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
arbraxas schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:44:
Onzin, die 32 graden is alleen als je er parket op hebt liggen. Met vinyl of tegels is het tot 55C anders heb je kans op scheuren door warmtewerking. Met 45 graden zit je safe, dus dat zal hier geen issue zijn.

Al blijf ik erbij dat je toch beter echt vloerverwarming er direct in kan leggen. Mocht de functie van de ruimte de komende jaren veranderen ben je gelijk klaar. Voor die minimale extra kosten zou ik het niet naar de toekomst schuiven.

[...]

Vorige bewoner van mijn huis dacht er net zo over, ik ruik de paddestoelen nog...
Problemen / schade ontstaat door grote schommelingen.
Bij een slecht geïsoleerde vloer verlies je veel warmte waardoor je er ook meer in moet pompen om het comfortabel te houden. TS creëert echter een goed (op of boven norm) geïsoleerde vloer. Los van het feit dat je dan weinig tot geen last gaat hebben van schommelingen (mits je niet als een idioot gaat stoken) kun je door het beperkte warmte verlies ook met een veel lagere temperatuur af.

Jou paddenstoelen verhaal zal een combinatie van fouten zijn, tussen verkeerde isolatie (vocht absorberend), geen luchtspouw en geen beluchting van die spouw (openstootvoegen). Als er namelijk een dampdichte folie aan de binnenzijde was toegepast in combinatie met de bovengenoemde maatregelen is de weg van de minste weerstand naar buiten. In jou verhaal is er sprake van een beperkte weg van weerstand, waardoor je muur te lang vocht vast houd en daardoor schimmelvorming ontstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
En die folie aan de binnenzijde natuurlijk ook goed dicht houden. Dat is vooral wel de uitdaging. In een andere ruimte heb ik daarom bijvoorbeeld ook de wcd voor de folie aangebracht ipv door de folie heen. Dit om vocht risico's te beperken.

Maar dit gaat wat offtopic inmiddels ;)

Ik ben geholpen en ga dus zeker geen vocht aanbrengen en gewoon wat meer vlakken tussendoor en folie leggen, oprollen en afrollen.
Pagina: 1