Toon posts:

PC herkent tweede DDR4 niet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Yesughei
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-01-2022
Beste Tweakers,

Ik heb twee 16GB ddr4 kaartjes geïnstalleerd, dus het zou 32GB moeten zijn. Maar Windows herkent slechts 16GB. Ik weet dat dit een bekend probleem is en heb al gezocht, maar kon geen oplossing vinden voor mijn geval (ik ben er ook vrij weinig verstand van moet ik bekennen). Ik gebruik de pc voor videomontage en merk regelmatig dat ik tegen de grenzen loop qua ram, waardoor Adobe Premiere crasht.

Dit is mijn pc:
- NZXT Source 340 - Wit
- Corsair AF120(Wit)
- MSI X299 TOMAHAWK ARCTIC
- Intel Core i7 7800X - 3,5GHz
- Cooler Master MasterLiquid 120
- Gelid Solutions GC-Extreme
- Corsair Dominator 32GB(3000Mhz)
- Onboard - 7.1 HD audio Realtek ALC1220
- NVIDIA GTX 1080 8GB
- TP Link WireLess 300mbps
- Samsung 960 EVO 250GB (M.2)
- 4000GB Harde schijf
- Corsair CX750M voeding (750Watt)

Windows herkent dus maar 16GB:

Het gekke is dat CPUID wel 32GB herkent:

In de BIOS worden beide ddr4's wel herkend maar geeft als totaal toch maar 16GB aan:

In de handleiding van het moederbord staat dat met twee strips ze in A1 en C1 moeten worden geplaatst. Nu zijn alle A en B slots onbereikbaar vanwege de koeling. Ik heb ze dus in C1 en D1 zitten. Ik kan me voorstellen dat hier het probleem zit? Maar dan toch gek dat CPUID het wel herkent. Bij '2 channels architecture CPU' moeten ze wel in C1 en D1, maar omdat bij mij het rode lichtje brand ga ik ervan uit dat ik 4 channel heb. Dit gaat mijn kennis duidelijk te boven.

Tot slot: eerst ging ik ervan uit dat ze niet goed waren bevestigd of er één defect was. Ik heb ze dus opnieuw erin gedaan en omgewisseld. Het gekke was dat toen ik ze had omgewisseld de pc niet wilde opstarten. Betekent dat dat de 2e strip kapot is? Hoe kan die dan toch herkend worden door CPUID en in de BIOS? Mocht dat het geval zijn dan koop ik een nieuw setje, geen probleem. Maar wilde graag even advies.

Heel erg bedankt alvast! Ik hoop dat ik alle benodigde informatie heb gegeven.

Alle reacties

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-04 00:35
Yesughei schreef op zondag 14 februari 2021 @ 14:00:
Tot slot: eerst ging ik ervan uit dat ze niet goed waren bevestigd of er één defect was. Ik heb ze dus opnieuw erin gedaan en omgewisseld. Het gekke was dat toen ik ze had omgewisseld de pc niet wilde opstarten. Betekent dat dat de 2e strip kapot is?
Misschien niet goed aangedrukt. Test ze denoods even 1 voor 1. De kans dat het af-fabriek helemaal dood is is verwaarloosbaar.
Hoe kan die dan toch herkend worden door CPUID en in de BIOS? Mocht dat het geval zijn dan koop ik een nieuw setje, geen probleem. Maar wilde graag even advies.
Gezien de handleiding zegt dat het anders hoort rest er niet veel meer dan proberen of het niet toch werkt met een bepaalde combinatie van slots, anders zul je A1 toch echt vrij moeten maken vrees ik.
Ik heb ze dus in C1 en D1 zitten. Ik kan me voorstellen dat hier het probleem zit? Maar dan toch gek dat CPUID het wel herkent.
Dat laatste is niet zo gek. Dat geeft aan dat het fysiek in orde is en je UEFI de SPD data van de fysieke modules doorgeeft, maar zoals je zelf ook al opviel: je UEFI beperkt het tot 16 GB.

[Voor 4% gewijzigd door Thralas op 14-02-2021 16:27]

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-03 23:41
Als je je waterkoeler aan de voorkant van de behuizing hangt, zijn dan niet al je geheugensloten vrij? NZXT hangt die in de eigen foto's altijd zo, en je hebt daar een zee van ruimte. Dan zou je het geheugen zoals geadviseerd kunnen installeren, dat zou ik toch eens proberen, en als je zo geen werkende combinatie vindt, een keer elke stick individueel op een aantal posities.

En dit gaat verder geen oorzaak van problemen zijn, maar je weet dat je je geheugen slechts op 2133MT/s hebt staan terwijl het op 3000MT/s kan? Gewoon XMP activeren, maar eerst moet je ander probleem opgelost zijn.

Het klopt wel dat je CPU een vier kanaals geheugen controller heeft. Alleen de pricewatch: Intel Core i7-7740X (Boxed) en pricewatch: Intel Core i5-7640X (Boxed) (en nog een aantal quadcore Xeons) hebben twee kanaals controllers (en ook minder PCIe lanes). Was één van Intels meer bizarre lineups.

@Thralas Gezien de ouderdom van de hardware denk ik dat dit een tweedehandsje is, of dat de TS het systeem op deze manier al lang gebruikt. Gaat dus niet echt meer over een potentiële DOA, en geheugen kan al wel eens stuk gaan op 3-4 jaar tijd.

• Yesughei
Dank voor de antwoorden, ik heb wat dingen geprobeerd:
Misschien niet goed aangedrukt. Test ze denoods even 1 voor 1. De kans dat het af-fabriek helemaal dood is is verwaarloosbaar.
Dit heb ik gedaan en met beide los in c1 start de pc gewoon op. Ze zijn dus inderdaad niet defect.
Gezien de handleiding zegt dat het anders hoort rest er niet veel meer dan proberen of het niet toch werkt met een bepaalde combinatie van slots, anders zul je A1 toch echt vrij moeten maken vrees ik.
Als je je waterkoeler aan de voorkant van de behuizing hangt, zijn dan niet al je geheugensloten vrij? NZXT hangt die in de eigen foto's altijd zo, en je hebt daar een zee van ruimte. Dan zou je het geheugen zoals geadviseerd kunnen installeren, dat zou ik toch eens proberen, en als je zo geen werkende combinatie vindt, een keer elke stick individueel op een aantal posities.
Ik heb even een fan van de waterkoeling losgehaald om de strip op de goede plek te bevestigen. Met de strips op A1 en C1, zoals het hoort, krijg ik nog steeds maar 16GB. De hele waterkoeling verplaatsen durf ik mij niet aan te wagen maar het lijkt er dus op dat dit niet het probleem is.
En dit gaat verder geen oorzaak van problemen zijn, maar je weet dat je je geheugen slechts op 2133MT/s hebt staan terwijl het op 3000MT/s kan? Gewoon XMP activeren, maar eerst moet je ander probleem opgelost zijn.
Dank voor de tip, ik heb dit geprobeerd maar krijg dan een melding dat het niet kan vanwege overclocking. Ik heb de pc destijds in elkaar laten zetten en er is toen ook overklokken ingesteld. De pc gaat automatisch terug naar de oude situatie.

Lijkt er dus op dat er niets stuk is en dat het ook niet aan de positie van de strips ligt...
@Thralas Gezien de ouderdom van de hardware denk ik dat dit een tweedehandsje is, of dat de TS het systeem op deze manier al lang gebruikt. Gaat dus niet echt meer over een potentiële DOA, en geheugen kan al wel eens stuk gaan op 3-4 jaar tijd.
Klopt inderdaad, ik heb 'm in 2018 (nieuw) gekocht/in elkaar laten zetten. Maar het kan heel goed zijn dat het probleem er altijd al was. Het is me nooit eerder opgevallen maar vond wel vaak dat de pc trager was dan hij zou moeten zijn.

[Voor 12% gewijzigd door Yesughei op 15-02-2021 13:07]

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:27

Umbrah

The Incredible MapMan

Waarom pak je zo'n CPU en ga je slechts dual channel? Je zou eigenlijk quad channel hierbij moeten werken...

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

CPU-Z zegt ook dat het geheugen in single channel werkt, je kunt gratis ongeveer 5% winnen door een van de reepjes juist te prikken in het moederbord waardoor je dual channel krijgt.

Edit: ik zou wel proberen te zorgen dat de koeling geen probleem meer is en je dual channel kan gebruiken.

Check ook even of jouw RAM op de QVL van moedernord staat.

[Voor 32% gewijzigd door CH4OS op 15-02-2021 13:27]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Umbrah schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:15:
Waarom pak je zo'n CPU en ga je slechts dual channel? Je zou eigenlijk quad channel hierbij moeten werken...
Dat gaat niet omdat koeling in de weg zit. ;)

• Yesughei
Check ook even of jouw RAM op de QVL van moedernord staat.
Yes hij staat ertussen.
Edit: ik zou wel proberen te zorgen dat de koeling geen probleem meer is en je dual channel kan gebruiken.
Snap ik, maar ik heb dit getest door een ventilator tijdelijk weg te halen waardoor het wel paste, en nog steeds werd de 2e strip niet gepakt.

Als ik het goed begrijp is mijn beste optie om de koeling uit de weg te halen en een quad channel te installeren. Helaas heb ik de pc nu hard nodig voor mijn werk (en vertrouw ik mezelf niet genoeg om dit in één keer goed te doen) dus dat ga ik later een keertje proberen.

Edit: dit is de situatie waardoor het niet past:

[Voor 24% gewijzigd door Yesughei op 15-02-2021 15:14]

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:26
Yesughei schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:06:

[...]

[..]
Als ik het goed begrijp is mijn beste optie om de koeling uit de weg te halen en een quad channel te installeren. [..]
Ik snap oprecht niet waarom dit aangedragen word.
Men heeft een probleem met de geheugen modules.. en dan roept er iemand.. "Huh je moet er 4 hebben, dat is beter dan 2"

Mooi, dat zal best, maar dat lost het probleem van de TS niet op. Dan heeft ie zometeen 4 strips gekocht waarvan er maar 2 of 3 werken omdat het geheugen in eerste instantie al niet lekker herkend wordt.
Laten we gewoon eerst kijken of we de persoon in kwestie kunnen helpen alvorens mensen meteen op kosten te jagen. 8)7

@Yesughei Als je inderdaad zoals je zelf aangeeft de RAM sticks in A1 en C1 plaatst, wat zegt het BIOS dan? Want nu ( bij C1 en D1 ) zegt het BIOS Single Channel memory en 16GB.

Start de PC wel op bij een RAM in alleen A1?

Edit: Ik zou overigens ook de watercooling loop verplaatsen naar achteren en één fan van achteren naar voren verplaatsen (dus wisselen) zodat je in ieder geval alle ruimte hebt bij je moederbord.

[Voor 9% gewijzigd door DonJunior op 15-02-2021 15:25]

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:27

Umbrah

The Incredible MapMan

Quad channel systemen zijn vaak hoogst kritisch op het geheugen, en zeker als het op hogere timings aan komt. Draai zelf een quad channel bak (Threadripper, X299 zal ik niet snel doen), en het ding is gewoon kreupel zonder. Naast dat ik 1x120cm push/pull ook niet op zo'n die-size zou doen zoals TS (of dat ding naar de voorkant van de kast verplaatsen), zijn er gewoon legitieme redenen.

- Geheugen 'rank'-ing is nogal een ding. Afhankelijk van wat voor chip je hebt, is op bepaalde systemen dual-rank nogal een factor, en is single-rank (maar één rank per kanaal) bijna een must.

Ik heb zelf lang geprobeerd Samsung B-die + Hynix door elkaar te draaien, maar dat wou niet, zelfs niet op 2133 (basis SPD).

Vergeet niet dat die 7800x eigenlijk een omgekitte 6000-serie is in veel dingen (X299 begon bij Skylake in 2015 en is sindsdien niet veranderd), en best berucht is in gekke geheugen dingen.

Als ik TS was dan had ik m'n waterkoeler naar voren gehaald (ook frissere lucht...) of vervangen door een luchtkoeler; en 4x8gb in het systeem geplaatst. 16GB is vaak dual-rank en per definitie lastiger.

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:38
Tja er zit niets anders op dan een wel compatibel cpu koeler te gebruiken en je ram goed te installeren of een andere kast nemen. Deze kast is gewoon niet compatibel met je huidige hardware.

Gewoon even het radiator element los schroeven en geheugen in de juiste slots doen en kijken of gij het dan wel doen. Al zie ik niet waarom niet.

En dan of radiator verplaatsen of een andere kast/koeler

• Yesughei
Ok ik kon het niet laten en heb de waterkoeler naar de voorkant verplaatst:

Hoera, er is nu ruimte.
Maar als ik de pc opstart met de sticks in A1 en C1 (dus zoals het zou moeten), krijg ik deze melding:

Vreemd, want ze zitten dus niet in A1 en B1. Na het zo geprobeerd te hebben doe ik wat er staat en verplaats de strip van C1 naar B1. Ze zitten nu dus in B1 en A1.

De bios zegt nu dit:

In beide gevallen (A1/C1 en A1/B1) herkent CPU-Z nu wel dual channel:

Maar Windows houdt het bij 16GB.
Start de PC wel op bij een RAM in alleen A1?
Nee dat is vreemd, dan krijg ik geen beeld. Terwijl eerder met één strip in C1 startte hij wel normaal op. Hoewel, misschien is dat logisch aangezien de gebruiksaanwijzing ook aangeeft dat als er maar één strip is, die in C1 moet?

Heeft het nog zin om allerlei andere combinaties te proberen?

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-04 00:35
DonJunior schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:24:
Ik snap oprecht niet waarom dit aangedragen word.
Men heeft een probleem met de geheugen modules.. en dan roept er iemand.. "Huh je moet er 4 hebben, dat is beter dan 2"
Inderdaad. Twee of vier channels gaat het verschil echt niet zijn. Misschien dat er bij AMD wat voor te zeggen is omwille van performance, maar bij Intel was het altijd zo dat de extra geheugenbandbreedte je hoogstens een grote RAR een seconde sneller laat uitpakken.

En dat betreft dan nog performance; staat los van hoe het uberhaupt zou moeten werken: dual (of single) channel is ook gewoon supported. Hiervoor had TS single channel, o-o-o wat traag ;)

Behalve dan de slotvolgorde. Ik durf niet te zeggen of de fabrikant daar zelf nog wat aan kan stukmaken met een halfslachtige UEFI, of dat hij onvoorwaardelijk altijd alle slots initialiseert (ongeacht welke populated zijn). Kon het ook zo 123 niet vinden in de docs van Intel.
Yesughei schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:58:
Vreemd, want ze zitten dus niet in A1 en B1. Na het zo geprobeerd te hebben doe ik wat er staat en verplaats de strip van C1 naar B1. Ze zitten nu dus in B1 en A1.
Ik zie nu dat je UEFI ook erg oud is. [url=https://www.msi.com/Motherboard/support/X299-TOMAHAWK]Update die eens[/ur].

Zeker als je dit soort rariteiten ziet, waarbij de melding niet klopt met wat er fysiek aan de hand is

Je boot ook in legacy mode zie ik (dat zou het probleem niet moeten zijn), maar dat suggereert wel dat er wel eens UEFI settings zijn gewijzigd. Kan ook geen kwaad om ook een reset to defaults te doen als het nog niet werkt na een update (maar ik zie zo 123 niets wat het zou kunnen veroorzaken).
Maar Windows houdt het bij 16GB.
Dat is logisch zolang het UEFI zelf nog 16 GB ziet.
Nee dat is vreemd, dan krijg ik geen beeld. Terwijl eerder met één strip in C1 startte hij wel normaal op. Hoewel, misschien is dat logisch aangezien de gebruiksaanwijzing ook aangeeft dat als er maar één strip is, die in C1 moet?
Ja, merk op dat boven het tabelletje staat 'recommended', maar die opmerking over C1 is 'important'.
Heeft het nog zin om allerlei andere combinaties te proberen?
Kun je proberen, maar ik zou beginnen met een UEFI update, dan reset to defaults, en dan eventueel slots icm. C1 proberen.

Om eerlijk te zijn geef ik de update nog het meeste kans (gezien de rare memory error), en slots proberen niet zo (nu je gewoon het boekje aan kunt houden: die volgorde moet kloppen).

• Yesughei
ik zou beginnen met een UEFI update, dan reset to defaults, en dan eventueel slots icm. C1 proberen.
Thanks voor de tips, ik heb de UEFI geüpdatet en de strips in de juiste posities geplaatst. Ditmaal geen rare melding en ze worden herkend. Maar het totaal blijft steken op 16GB...

Volgens mij was de update ook een reset to defaults. Daardoor kan ik nu wel XMP aanzetten, toch nog een kleine win.

De nieuwe situatie:

Tja dit begint wel een hoofdpijndossier te worden. Misschien voorlopig toch maar zo laten? PC draait natuurlijk alsnog perfect, alleen m'n 4K video edits zijn nauwelijks te doen, dat is wel jammer. Eventueel ooit een quad channel proberen? (ik begrijp dat dit waarschijnlijk niet de oplossing is, maar goed, who knows)

[Voor 12% gewijzigd door Yesughei op 17-02-2021 12:18]

• Yesughei
Ik heb inmiddels een nieuwe quad channel ram gekocht. Maar het mag niet baten. Zie screenshot. Elke stick wordt herkend maar het totaal is 16gb. Heeft er iemand nog een gouden tip? _/-\o_

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:59
Heb je de cpu socket al eens goed bekeken op kromme pinnen? Anders eens je cpu opnieuw mounten.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Dit lijkt inderdaad sterk op een brakke memory controller of een kromme socket pin.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:57
popie schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 18:30:
Heb je de cpu socket al eens goed bekeken op kromme pinnen? Anders eens je cpu opnieuw mounten.
Blijft het wel vreemd dat je ze ziet in de BIOS, maar toch ook weer niet. Als ik het goed begrijp zit er nu 4x8 in waarvan 16 wordt herkend (ipv de 2x 16, waarvan ook maar 16 werd herkend?), dan lijkt het wel of er ergens een limiet van 16GB zit? Vreemd, heel erg benieuwd :p

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ijscobar
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-01 16:59

ijscobar

eclecticus

Om te checken of Windows een limiet heeft ingesteld;

- open "run" (of uitvoeren)
- typ "msconfig" - enter
- ga naar het tabje "boot"
- klik "geavanceerde opties"

Mocht er een limiet vanuit Windows zou zijn zie je "maximum memory aangevinkt staan met het ingestelde limiet. Als dit zo is "maximum memory" afvinken --> ok --> toepassen --> opnieuw booten. Nu zou Windows al het geïnstalleerde geheugen moeten zien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yesughei
ijscobar schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 11:04:
Om te checken of Windows een limiet heeft ingesteld;

- open "run" (of uitvoeren)
- typ "msconfig" - enter
- ga naar het tabje "boot"
- klik "geavanceerde opties"

Mocht er een limiet vanuit Windows zou zijn zie je "maximum memory aangevinkt staan met het ingestelde limiet. Als dit zo is "maximum memory" afvinken --> ok --> toepassen --> opnieuw booten. Nu zou Windows al het geïnstalleerde geheugen moeten zien.
Dank, ik heb het geprobeerd, maar het limiet was niet aangevinkt.
Dagion schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 00:49:
[...]

Blijft het wel vreemd dat je ze ziet in de BIOS, maar toch ook weer niet. Als ik het goed begrijp zit er nu 4x8 in waarvan 16 wordt herkend (ipv de 2x 16, waarvan ook maar 16 werd herkend?), dan lijkt het wel of er ergens een limiet van 16GB zit? Vreemd, heel erg benieuwd :p
Dat vind ik ook zo vreemd. Eerst werd er dus 1x16 herkend en nu 2x8. Als laatste test heb ik de oude strips van 2x16 er nog even bij geprikt, maar het blijft hetzelfde.
popie schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 18:30:
Dank, dat heb ik nog niet gedaan en ga ik doen. Eerst even moed verzamelen en me inlezen, ik ben als de dood dat ik mijn werk pc (die ik elke dag nodig heb) iets aandoe...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ijscobar
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-01 16:59

ijscobar

eclecticus

Welke versie van Windows draai je? En is dit een schone installatie of een upgrade installatie van bijvoorbeeld W7?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:02

DataGhost

iPL dev

Ga eens in advanced kijken ipv te prutten met de easy mode van je BIOS. Wat ik bijvoorbeeld al zie in die easy mode is dat daar ook gewoon "Current DRAM Size: 16384MB" en "DRAM Voltage: 1.200V" staan, terwijl je ingestelde XMP 1.35V aangeeft (maar dat is kennelijk niet actief). Dan gaat Windows er waarschijnlijk ook niet mee uit de voeten kunnen. Wellicht heb je ergens een configuratie-optie die de totale hoeveelheid RAM beperkt (bijvoorbeeld wat channels uitgeschakeld of ergens anders aan toegewezen), of staan er gewoon dingen echt fout ingesteld.

Sowieso zou ik ook uitzoeken hoe je alle legacy-opties eruit kan gooien, je hebt een modern OS. Misschien moet je daarvoor ook je partitietabel omzetten naar GPT voordat dat goed werkt. Maar waarschijnlijk maakt dit voor je hoeveelheid RAM niet echt uit.

[Voor 23% gewijzigd door DataGhost op 01-05-2021 14:02]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yesughei
ijscobar schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 13:51:
Welke versie van Windows draai je? En is dit een schone installatie of een upgrade installatie van bijvoorbeeld W7?
Windows 10 Home 64-bit, een schone installatie. Kan me niet voorstellen dat daar het probleem zit.
DataGhost schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 14:00:
Ga eens in advanced kijken ipv te prutten met de easy mode van je BIOS. Wat ik bijvoorbeeld al zie in die easy mode is dat daar ook gewoon "Current DRAM Size: 16384MB" en "DRAM Voltage: 1.200V" staan, terwijl je ingestelde XMP 1.35V aangeeft (maar dat is kennelijk niet actief). Dan gaat Windows er waarschijnlijk ook niet mee uit de voeten kunnen. Wellicht heb je ergens een configuratie-optie die de totale hoeveelheid RAM beperkt (bijvoorbeeld wat channels uitgeschakeld of ergens anders aan toegewezen), of staan er gewoon dingen echt fout ingesteld.

Sowieso zou ik ook uitzoeken hoe je alle legacy-opties eruit kan gooien, je hebt een modern OS. Misschien moet je daarvoor ook je partitietabel omzetten naar GPT voordat dat goed werkt. Maar waarschijnlijk maakt dit voor je hoeveelheid RAM niet echt uit.
Ik heb wat rondgekeken en de DRAM voltage aangepast naar 1350. XMP aangezet en Timing Link op unlink gezet. Het heeft allemaal niet geholpen. Zie foto voor nieuwe situatie. Ik kan verder geen instelling vinden die de totale RAM zou beperken.

Het gekke is dat ik op meerdere fora mensen met dit probleem zie en die ondergaan allemaal dezelfde stappen, maar allemaal zonder resultaat. Nergens heeft iemand een oplossing.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-03 07:30
MSI zegt alle RAM snelheden boven 2667Mhz is overclocking.
Intel ark zegt DDR4-2400 voor een i7-7800x.

Toegegeven op 2133 ging het ook al niet lekker, maar ik denk niet dat buiten specs draaien volgens Intel/MSI bijdraagt.

In windows task manager, Memory tab, wat staat er bij Hardware Reserved? Is dat het verschil tussen fysiek aanwezig in de PC en wat BIOS/W10 aangeeft als bruikbaar?

WoWs-id dionvdc_ wows numbers wows referral

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yesughei
SpamLame schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 12:03:
In windows task manager, Memory tab, wat staat er bij Hardware Reserved? Is dat het verschil tussen fysiek aanwezig in de PC en wat BIOS/W10 aangeeft als bruikbaar?
Nee dat is slechts 323 MB. Er staat hier ook dat maar 2 van de 8 sleuven in gebruik zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-03 07:30
Is al gekeken of je CPU (nog) goed zit? Zo ja dan is IMO het BIOS in de war.
Andere optie zou zijn een brakke memory controller in de CPU

Ik zou proberen een verse start te maken.
-Je BIOS heeft een instelling dat by RAM changes hij de defaults laad.
--bekijk die instelling en enable die.
-Haal de 2203v stekker uit de voeding
-Verwijder alle RAM
-Reset de BIOS , batterij jumper is om het even,
-Plaats alleen 1 kit de aangewezen slots
-verifeer RAM in BIOS en de RAM changes setting voor de zekerheid.

WoWs-id dionvdc_ wows numbers wows referral

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yesughei
Ik heb net een koelpasta setje besteld, zodra die binnen is ga ik de CPU checken. Daarna zal ik die stappen doorlopen, dank.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Eftalou
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Waarschijnlijk niet de definitieve oplossing maar draai eens de Intel Processor Diagnostic Tool om eventuele fouten in je processor uit te sluiten (programma test overigens niet specifiek de memory controller):

https://downloadcenter.intel.com/download/19792

"There's no place like 127.0.0.1"

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee