Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jashhh
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 03-12-2022
Hallo,

Ik heb een vraag. Ik heb nog een optische kabel liggen en ik vraag me af of ik die nog erbij moet zetten voor de rood-getekende lijn. Ik heb de volgende setup (zie de afbeelding onderaan). De benamingen op de lijnen zijn de echte namen zoals die op de apparaten vermeld staan bij de betreffende poorten.

Als ik me verdiep in de werking van ARC, krijg ik het idee dat die in mijn huidige setup is bedoeld voor - en in werking treedt voor - het niet hoeven te gebruiken van een extra HDMI kabel tussen de DVD speler en de TV (voor beeldweergave). Omdat het beeldsignaal via de soundbar automatisch wordt doorgestuurd naar de TV. En dat werkt ook gewoon waardoor ik alvast 1 HDMI kabel heb bespaard. Als je de Netflix/YouTube/Amazon Prime apps op de TV start en dat geluid vanuit de TV ook in de andere richting naar de Soundbar gaat, dan merk ik dat handige terug-signaal via dezelfde HDMI kabel weer richting de soundbar.

Echter, het geluidsignaal dat afkomstig is vanuit de TV-ontvanger (dus niet vanuit de TV zelf met een Netflix/YouTube app maar via een derde apparaat), wordt dat dan niet eerst door de TV zelf verwerkt voordat het wordt doorgestuurd naar de soundbar? Waardoor het niet meer 100% het onaangetaste bronsignaal is? Het "werkt" in ieder geval wel. Het is ook allemaal HDMI. Ik wil er alleen wel het beste uit halen qua audiokwaliteit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vFtDtpl2-4KsMIRA8m6b-DJzWr8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x5JiLs1o0tp1ELawO8Fd2iPI.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:28

FeaR

In GoT we trust

In principe is die S/PDIF inderdaad niet nodig. Audio Out van de TV gaat over HDMI ARC naar de Sound Bar. Nadeel van ARC is wel dat de TV altijd aan moet staan, dus als je veel radio luistert over de TV ontvanger kan de S/PDIF handig zijn. Qua kwaliteit maakt het niet uit, over S/PDIF en HDMI ARC kunnen dezelfde tracks aan. Pas met HDMI eARC ga je voordeel hebben over S/PDIF (en HDMI ARC). Andere nadeel wat er kan zijn is dat de TV bijvoorbeeld geen DTS door kan sturen. Als de bron dat wel kan zal DTS niet door de TV aankomen. Als je de bron rechtstreeks via S/PDIF aansluit heb je de tussenstap en mogelijke niet ondersteunde codec niet. Nu hebben TV zenders eigenlijk altijd Dolby Digital en TV's kunnen dat veelal doorsturen dus in deze zou S/PDIF geen meerwaarde hebben.

Je aanname over de kabel is goed alleen niet alles heeft met ARC te maken.
Als ik me verdiep in de werking van ARC, krijg ik het idee dat die in mijn huidige setup is bedoeld voor - en in werking treedt voor - het niet hoeven te gebruiken van een extra HDMI kabel tussen de DVD speler en de TV (voor beeldweergave). Omdat het beeldsignaal via de soundbar automatisch wordt doorgestuurd naar de TV. En dat werkt ook gewoon waardoor ik alvast 1 HDMI kabel heb bespaard.
Deze klopt niet. Het aansluiten met één HDMI kabel vanaf de bron (voor beeld en geluid) naar een Sound Bar of receiver waarna de Sound Bar of receiver alleen het beeld doorstuurt naar een TV (of beamer, of monitor) is HDMI Processing en heeft niets met HDMI ARC te maken. HDMI ARC is puur wat de naam zegt: Audio Return Channel. Dus geluid vanaf de TB terugsturen naar de aangesloten receiver of Sound Bar. Dat gebruik je voor bronnen rechtstreeks aangesloten op de TV en bronnen in de TV zoals Netflix, Disney+, etc. Daarnaast heb je ook nog HDMI CEC, dat is een protocol waardoor je (volgens de theorie, in praktijk werkt het niet altijd) met één remote alle HDMI CEC devices kan bedienen en waardoor bijvoorbeeld de TV in kan schakelen als je de receiver aan zet.

[ Voor 68% gewijzigd door FeaR op 14-02-2021 13:34 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jashhh
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 03-12-2022
FeaR schreef op zondag 14 februari 2021 @ 13:22:
In principe is die S/PDIF inderdaad niet nodig. Audio Out van de TV gaat over HDMI ARC naar de Sound Bar. Nadeel van ARC is wel dat de TV altijd aan moet staan, dus als je veel radio luistert over de TV ontvanger kan de S/PDIF handig zijn. Qua kwaliteit maakt het niet uit, over S/PDIF en HDMI ARC kunnen dezelfde tracks aan. Pas met HDMI eARC ga je voordeel hebben over S/PDIF (en HDMI ARC). Andere nadeel wat er kan zijn is dat de TV bijvoorbeeld geen DTS door kan sturen. Als de bron dat wel kan zal DTS niet door de TV aankomen. Als je de bron rechtstreeks via S/PDIF aansluit heb je de tussenstap en mogelijke niet ondersteunde codec niet. Nu hebben TV zenders eigenlijk altijd Dolby Digital en TV's kunnen dat veelal doorsturen dus in deze zou S/PDIF geen meerwaarde hebben.

Je aanname over de kabel is goed alleen niet alles heeft met ARC te maken.

[...]

Deze klopt niet. Het aansluiten met één HDMI kabel vanaf de bron (voor beeld en geluid) naar een Sound Bar of receiver waarna de Sound Bar of receiver alleen het beeld doorstuurt naar een TV (of beamer, of monitor) is HDMI Processing en heeft niets met HDMI ARC te maken. HDMI ARC is puur wat de naam zegt: Audio Return Channel. Dus geluid vanaf de TB terugsturen naar de aangesloten receiver of Sound Bar. Dat gebruik je voor bronnen rechtstreeks aangesloten op de TV en bronnen in de TV zoals Netflix, Disney+, etc. Daarnaast heb je ook nog HDMI CEC, dat is een protocol waardoor je (volgens de theorie, in praktijk werkt het niet altijd) met één remote alle HDMI CEC devices kan bedienen en waardoor bijvoorbeeld de TV in kan schakelen als je de receiver aan zet.
Dank voor de informatie.

En over de correctie:
Dus de reden dat ik beeld van de dvd speler op de tv krijg en het geluid ervan op de soundbar is omdat in eerste instantie zowel het beeld en geluid naar de tv lopen en daarvan het geluid terug wordt gestuurd naar de soundbar? Dus niet zoals ik het zei dat de soundbar het geluid afsplitst, zelf verwerkt en alleen het beeldsignaal doorstuurt? Klinkt logisch gezien de benaming, dank voor de correctie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:28

FeaR

In GoT we trust

Jashhh schreef op zondag 14 februari 2021 @ 14:21:
[...]
Dus niet zoals ik het zei dat de soundbar het geluid afsplitst, zelf verwerkt en alleen het beeldsignaal doorstuurt?
Dat deel klopt maar het heeft niets te maken met HDMI ARC, dat is HDMI Processing. Als je een bron rechtstreeks op de Sound Bar aansluit dan krijgt de aangesloten monitor alleen nog beeld. HDMI Processing is het beeld en audio splitsen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.