Toon posts:

Omruil van een LG CX naar Q90t?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• rutgergron
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 21:10
Sinds aantal weken in het bezit van een LG OLED CX. In begin was ik overdonderd door het strakke beeld, vormgeving.

Nu krijg ik een omruil omdat mijn huidige OLED 'horizontale banding' heeft. Wat mij al een tijdje opviel was, dat tijdens het spelen van games en dan in het bijzonder RDR2, het beeld niet helder genoeg was. Welke setting ik ook probeerde. Vandaar dat ik overweeg om over te stappen naar Q90T.

Dilemma is wel, ga ik hier geen spijt van krijgen? Is het de overstap naar een LED de moeite waard voor de hogere nits.

Kortom, van OLED naar een QLed.

Beste antwoord (via rutgergron op 15-02-2021 15:28)

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Best lastig. Het contrast van de Oled is ongeëvenaard. HDR is vaak impactvoller op een OLED met zeg 800 nits dan op een LCD met bijvoorbeeld 2000 nits. Dat heeft alles te maken met het perfecte contrast van een Oled en de nadelen van local dimming (blooming) bij een LCD.

Meer nits heeft ook voordelen. Dat legt Vincent Teoh hier uit. De beste man heeft veel verstand van tv's en goede beeldweergave. Hij stelt dat een Oled per definitie niet helder genoeg is voor een goede HDR weergave.

Oled heeft daarnaast ook geen last van ghosting en is de uniformiteit veel beter dan bij een LCD. Zie ook rtings.com voor het verschil tussen de tv's. Het ligt heel dicht bij elkaar. Het grote verschil zit in contrast, local dimming, uniformiteit en response, allemaal in het voordeel van een Oled en inherent aan een Oled vs LCD. SDR peak brightness van de LCD is veel beter, maar mi niet nodig.

LG OLED C7 | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Xbox Series X |

Alle reacties

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:17
In game mode is de cx veel mooier dan de Q90t, om de inputlag te verlagen is de local dimming ook stukken minder goed in die mode bij de Q90t.
zoek maar eens op youtube naar vergelijk filmpjes.
RDR2 heeft 2 hdr instellingen bij de pc versie, de standaard instelling is idd niet echt helder.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Best lastig. Het contrast van de Oled is ongeëvenaard. HDR is vaak impactvoller op een OLED met zeg 800 nits dan op een LCD met bijvoorbeeld 2000 nits. Dat heeft alles te maken met het perfecte contrast van een Oled en de nadelen van local dimming (blooming) bij een LCD.

Meer nits heeft ook voordelen. Dat legt Vincent Teoh hier uit. De beste man heeft veel verstand van tv's en goede beeldweergave. Hij stelt dat een Oled per definitie niet helder genoeg is voor een goede HDR weergave.

Oled heeft daarnaast ook geen last van ghosting en is de uniformiteit veel beter dan bij een LCD. Zie ook rtings.com voor het verschil tussen de tv's. Het ligt heel dicht bij elkaar. Het grote verschil zit in contrast, local dimming, uniformiteit en response, allemaal in het voordeel van een Oled en inherent aan een Oled vs LCD. SDR peak brightness van de LCD is veel beter, maar mi niet nodig.

LG OLED C7 | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Xbox Series X |

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Het is een downgrade. De meeste recensies bevonden de Q90R inferieur, maar die had nog recht van spreken. De Q90T is een downgrade t.o.v. de Q90R, dus je gaat erop achteruit. Het is nog wel een TV in het luxe segment, dus een slechte TV is de Q90T niet, maar ik zou het geen goede ruil vinden.

• rutgergron
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 21:10
Ik denk dat ik het toch maar voor de omruil ga en niet voor een Q90t.

Ik ga er zoals jullie zeggen erop 'achteruit'. Zou zonde zijn als ik later toch er spijt van krijg. In game modus ga ik erg inleveren, geen dolby vision, etc. Bedankt voor het meedenken.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee