Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• rutgergron
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 13:33
Sinds aantal weken in het bezit van een LG OLED CX. In begin was ik overdonderd door het strakke beeld, vormgeving.

Nu krijg ik een omruil omdat mijn huidige OLED 'horizontale banding' heeft. Wat mij al een tijdje opviel was, dat tijdens het spelen van games en dan in het bijzonder RDR2, het beeld niet helder genoeg was. Welke setting ik ook probeerde. Vandaar dat ik overweeg om over te stappen naar Q90T.

Dilemma is wel, ga ik hier geen spijt van krijgen? Is het de overstap naar een LED de moeite waard voor de hogere nits.

Kortom, van OLED naar een QLed.

Beste antwoord (via rutgergron op 15-02-2021 15:28)

• Hulleman
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 16:00
Best lastig. Het contrast van de Oled is ongeëvenaard. HDR is vaak impactvoller op een OLED met zeg 800 nits dan op een LCD met bijvoorbeeld 2000 nits. Dat heeft alles te maken met het perfecte contrast van een Oled en de nadelen van local dimming (blooming) bij een LCD.

Meer nits heeft ook voordelen. Dat legt Vincent Teoh hier uit. De beste man heeft veel verstand van tv's en goede beeldweergave. Hij stelt dat een Oled per definitie niet helder genoeg is voor een goede HDR weergave.

Oled heeft daarnaast ook geen last van ghosting en is de uniformiteit veel beter dan bij een LCD. Zie ook rtings.com voor het verschil tussen de tv's. Het ligt heel dicht bij elkaar. Het grote verschil zit in contrast, local dimming, uniformiteit en response, allemaal in het voordeel van een Oled en inherent aan een Oled vs LCD. SDR peak brightness van de LCD is veel beter, maar mi niet nodig.

LG OLED C7 | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5

Alle reacties

• Goofy1978
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 22-06 06:59
In game mode is de cx veel mooier dan de Q90t, om de inputlag te verlagen is de local dimming ook stukken minder goed in die mode bij de Q90t.
zoek maar eens op youtube naar vergelijk filmpjes.
RDR2 heeft 2 hdr instellingen bij de pc versie, de standaard instelling is idd niet echt helder.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 16:00
Best lastig. Het contrast van de Oled is ongeëvenaard. HDR is vaak impactvoller op een OLED met zeg 800 nits dan op een LCD met bijvoorbeeld 2000 nits. Dat heeft alles te maken met het perfecte contrast van een Oled en de nadelen van local dimming (blooming) bij een LCD.

Meer nits heeft ook voordelen. Dat legt Vincent Teoh hier uit. De beste man heeft veel verstand van tv's en goede beeldweergave. Hij stelt dat een Oled per definitie niet helder genoeg is voor een goede HDR weergave.

Oled heeft daarnaast ook geen last van ghosting en is de uniformiteit veel beter dan bij een LCD. Zie ook rtings.com voor het verschil tussen de tv's. Het ligt heel dicht bij elkaar. Het grote verschil zit in contrast, local dimming, uniformiteit en response, allemaal in het voordeel van een Oled en inherent aan een Oled vs LCD. SDR peak brightness van de LCD is veel beter, maar mi niet nodig.

LG OLED C7 | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5

• dmantione
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 23:57
Het is een downgrade. De meeste recensies bevonden de Q90R inferieur, maar die had nog recht van spreken. De Q90T is een downgrade t.o.v. de Q90R, dus je gaat erop achteruit. Het is nog wel een TV in het luxe segment, dus een slechte TV is de Q90T niet, maar ik zou het geen goede ruil vinden.

• rutgergron
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 13:33
Ik denk dat ik het toch maar voor de omruil ga en niet voor een Q90t.

Ik ga er zoals jullie zeggen erop 'achteruit'. Zou zonde zijn als ik later toch er spijt van krijg. In game modus ga ik erg inleveren, geen dolby vision, etc. Bedankt voor het meedenken.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True