Toon posts:

Trage M.2 Kingston A200 1TB

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MikeVanD
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16:34
Ik heb een servertje (Intel NUC8I5BEH) draaien met een Crucial MX500 500GB voor het OS (OpenSuse 15.2) en een Kingston A2000 1TB voor de data.

Tijdens en kort na de installatie ben ik de gekende problemen tegengekomen; Het bios ziet de Kingston niet, maar OpenSuse wel, Plots na enkele dagen in Read Only modus, maar alles gelukkig na een reboot verholpen.

Nu viel het mij op dat het uploaden niet vlotjes verliep, maar met Netflixende kinderen is dat te verklaren. Echter ook als er niemand in het netwerk zit, bleek het niet super snel. Zelfs trager dan ik gewend was en besloot toch even een testje te doen.
Aan het netwerk zelf ligt het niet dat draait op 1GB en de NUC heeft ook een 1GB connectie en heeft de laatste bios.

Ik heb met dd een testje gedaan met de volgende resultaten:
Kingston A2000 1 TB
dd if=/dev/zero of=/DATA/test1.img bs=1G count=1 oflag=dsync
1073741824 bytes (1.1 GB, 1.0 GiB) copied, 1.58157 s, 679 MB/s

dd if=/dev/zero of=/DATA/test2.img bs=512 count=1000 oflag=dsync
512000 bytes (512 kB, 500 KiB) copied, 1.12702 s, 454 kB/s

Crucial MX500 500 MB
dd if=/dev/zero of=/home/SimpleUser/test1.img bs=1G count=1 oflag=dsync
1073741824 bytes (1.1 GB, 1.0 GiB) copied, 3.39697 s, 316 MB/s

dd if=/dev/zero of=/home/SimpleUser/test2.img bs=512 count=1000 oflag=dsync
512000 bytes (512 kB, 500 KiB) copied, 1.7103 s, 299 kB/s

De geadverteerde snelheden zijn:
CrucialKingston
Schrijven (seq)510MB/s2.000 MB/s

Nu snap ik dat de geadverteerde waarden onder ideale omstandigheden zijn, maar met de Kingston zit ik nét boven 1/3 van deze snelheid en dat verschil vind ik wel groot.
De snelheid van de Crucial is ook niet denderend, maar dat is een SSD die al wat uurtjes er op heeft zitten en ook niet veel hoeft te doen.

Wat is er te doen om de snelheid van de Kingston hoger te krijgen?

Beste antwoord (via MikeVanD op 15-02-2021 11:23)

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:00
Die benchmarks zijn totaal niet representatief voor welke workload dan ook. De dsync flag forceert een sync na iedere write. Dat is niet hoe data regulier weggeschreven wordt.

Één grote write van 1 GB is zinloos, want dat wordt toch opgehakt in veel kleinere I/O, de tweede benchmark is logisch, want je forceert een sync na iedere 512 kB write. Dan is zelfs NVMe niet zo snel meer.
ParaWM schreef op zondag 14 februari 2021 @ 16:54:
Als ik geen bits en bytes door elkaar haal, dan doet je Kingston schijf ongeveer 70% van je 1GB netwerkaansluiting toch? Zou best eens tegen de praktische max aan kunnen zitten van die aansluiting, met wat overhead ingecalculeerd. Verder doe je testjes van 1.5 en 3 seconden?
TS bedoelt natuurlijk 1 Gb/s, dat haalt hij (met sequentiële writes) met gemak.

TS heeft een heel ander probleem (waarvoor 'uploaden niet vlotjes' de enige aanwijzing is) en benchmarks waarschijnlijk niet het antwoord zijn.
MikeVanD schreef op zondag 14 februari 2021 @ 12:05:
Plots na enkele dagen in Read Only modus, maar alles gelukkig na een reboot verholpen.
Wat bedoel je hier precies mee? Grote kans dat je tegen de powersaving bug van de A2000 aanloopt: Controller failure due to broken APST support

Zie de workaround daar.
Niets, waarschijnlijk, maar je probleem elders zoeken. Voor de volledigheid nog even controleren of je fs gemount is met discard en/of handmatig fstrim uitvoeren, maar dat gaat meestal vanzelf goed.

Alle reacties

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:16

ParaWM

Pro Prutser

Als ik geen bits en bytes door elkaar haal, dan doet je Kingston schijf ongeveer 70% van je 1GB netwerkaansluiting toch? Zou best eens tegen de praktische max aan kunnen zitten van die aansluiting, met wat overhead ingecalculeerd. Verder doe je testjes van 1.5 en 3 seconden?

Sinterklaas wil bier !

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:51
Die snelheden zijn bij overdracht van één groot bestand of meerdere kleine bestanden? Met kleinere bestanden maakt het namelijk bar weinig uit of er een SATA of NVME gebruikt wordt.
Lees ook de specs op de site van Kingston. De opgegeven snelheid is up to 2000 MB/s.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• Thralas
Die benchmarks zijn totaal niet representatief voor welke workload dan ook. De dsync flag forceert een sync na iedere write. Dat is niet hoe data regulier weggeschreven wordt.

Één grote write van 1 GB is zinloos, want dat wordt toch opgehakt in veel kleinere I/O, de tweede benchmark is logisch, want je forceert een sync na iedere 512 kB write. Dan is zelfs NVMe niet zo snel meer.
ParaWM schreef op zondag 14 februari 2021 @ 16:54:
TS bedoelt natuurlijk 1 Gb/s, dat haalt hij (met sequentiële writes) met gemak.

TS heeft een heel ander probleem (waarvoor 'uploaden niet vlotjes' de enige aanwijzing is) en benchmarks waarschijnlijk niet het antwoord zijn.
MikeVanD schreef op zondag 14 februari 2021 @ 12:05:
Plots na enkele dagen in Read Only modus, maar alles gelukkig na een reboot verholpen.
Wat bedoel je hier precies mee? Grote kans dat je tegen de powersaving bug van de A2000 aanloopt: Controller failure due to broken APST support

Zie de workaround daar.
Niets, waarschijnlijk, maar je probleem elders zoeken. Voor de volledigheid nog even controleren of je fs gemount is met discard en/of handmatig fstrim uitvoeren, maar dat gaat meestal vanzelf goed.

• MikeVanD
Dank voor jullie reacties.

Ik heb een kernel waarbij de powersaving parameter niet meer nodig zou zijn en ik heb het na de eerste keer ook niet meer gehad dat de schijf read only was. Dat issue lijkt het niet te zijn.

Het gevoel dat het traag is, komt vooral bij de bestanden tot 10MB. Wellicht is een WD purple daar iets handiger mee dan een nvme.

Voorlopig houd ik het in de gaten en zal de andere factoren nog eens nalopen. Dank!

• MikeVanD
speltip 31: Ook al ondersteund je kernel de powersave-optie, voeg toch de regel
code:
1
nvme_core.default_ps_max_latency_us=0
toe aan je kernelopties en het probleem is voorbij.

• Thralas
Het gaat niet om het ondersteunen van powersaving (dat is juist het probleem) maar om het implementeren van de powersaving quirk voor de A2000.

De commit was van begin februari, dus ten tijde van je eerdere post zat hij sowieso nog niet in je kernel. En nu kennelijk ook nog niet. SuSE zit op kernel v5.3, dus dan zullen ze ook zelf de fix moeten overnemen (is geen upstream stable kernel van).

Bug report aanmaken dus, of de workaround gebruiken.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee