Toon posts:

Lumix G9 autofocus probleem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:01

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Mijn vraag
Ik lijk bijzonder veel moeite te hebben om goede focus te krijgen als ik gebruik maak van de animal detect- en eyefocus functie van de camera. Ik heb hierin verschillende standen geprobeerd. Gisteren even op pad geweest en daarbij de standaardinstelling (set 1) gebruikt.
De camera lijkt toch geen flauw benul te hebben van wat er in beeld te zien is.

Neem deze foto: De gebruikte lens is de lumix 35-100mm f/2.8 II op 100mm en f/2.8, 1/400, iso200, Dual IS aan. De focus lijkt ergens bij het twijgje op het midden te zitten.

Of deze:

Zelfde instellingen, 1/800 sec. De voorgrond van de tak lijkt blijkbaar meer op een dier of mens dan de vogel.

Misschien een hoger f-getal nemen om wat minder diepte te krijgen en meer scherpte.

100mm en f/5, 1/320, iso320

Focus zit ergens bij de tak helemaal rechts.

De lens zelf is volgens mij van prima kwaliteit en ook het bewuste exemplaar is weldegelijk in staat om scherpe afbeeldingen te maken. Zie hieronder uit dezelfde burst.

De autofocus lijkt dus zeer onbetrouwbaar. Aangezien zo'n vogel in beweging is zet ik de camera op continue autofocus.

Hetzelfde zie ik bij portretten. De focus ligt dan duidelijk niet op het gezicht waardoor deze vaak mislukken.
Mijn vraag is hierbij; verwacht ik teveel van deze functie, of zijn er nog andere instellingen waar ik mee kan stoeien om dit beter te laten werken?
Techniektips zijn uiteraard ook zeer welkom :) laat ik niet alleen de gear de schuld geven.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Panasonic G9 firmware v2.1
Lumix 35-100mm f/2.8 ii firmware v1.0

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Verschillende instellingen voor de animal detect, variëren in equivalentie-instellingen

Panasonic Lumix G9 ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Alle reacties

• Jackie Moon
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-07 12:44
Subject is te klein in de frame voor Animal Detect. Situatie als deze gebruik ik scope, op een front button geprogrammeerd. En single point op het oog.

G9 heeft geen autofocus op het oog bij Animal Detect (body), alleen A1 R5 R6 en E-M1X.

[Voor 49% gewijzigd door Jackie Moon op 14-02-2021 15:16]

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:01

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Jackie Moon schreef op zondag 14 februari 2021 @ 15:08:
Subject is te klein in de frame voor Animal Detect. Situatie als deze gebruik ik scope, op een front button geprogrammeerd. En single point op het oog.

G9 heeft geen autofocus op het oog bij Animal Detect (body), alleen A1 R5 R6 en E-M1X.
Thanks, ga ik dat proberen. Ik had geen rekening gehouden met een soort van threshold.

Panasonic Lumix G9 ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee