Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• BlueWaffle
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 18-03 09:47
Goedemorgen,

Ik kom met het volgende, in mijn huidige thuis werk systeem gebruik ik 32gb aan ram. Nodig omdat 16gb het niet trok als ik meerdere applicaties open had voor werk.

Nou is afgelopen weekend 1 vd ram sticks overleden, heel gedoe maar hoe ik het weet: met de kapotte stick erin waren alle lampjes en fans aan maar er was niemand thuis, geen post. Met de andere, wel en geen enkel probleem.

Maargoed, ik zoek dus een vervanging voor de ram.

Mijn huidige systeem is als volgt:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 242,11€ 242,11
1MoederbordenAsus PRIME X470-PRO€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenASUS ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 242,11

Als ik de QVL lijst erbij trek dan zijn er enkel 3 opties voor 2 modules ram, 32gb, 3200hz of 3000hz.
(ik dacht laten we dat deze keer maar doen, dan gaat het wsg langer mee dan anderhalf jaar. De vorige stond er niet op maar ik dacht fuck it, zal wel)

1Geheugen internCorsair Vengeance RGB 32GB (2 x 16GB) DDR4 DRAM 3000MHz C15 Memory Kit€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internKingston HyperX Fury HX432C18FBK2/32€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internKingston HyperX Predator HX430C15PB3K2/32€ 127,90€ 127,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 127,90

Nou is alleen de onderste nog te koop te vinden en de enige verschillen zijn als volgt:
- de beschikbare is 3000hz ipv 3200hz
- de timing van de beschikbare is 15-17-17-36, terwijl bijvoorbeeld de Corsair op15-17-17-35

Mijn vraag is vrij simpel, ik neem aan dat het verschil tussen 3200hz en 3000hz nihil is (?)
Telt dat zelfde voor het verschil kwa timing? Denk het wel toch?

Ik las verder nog dat je bv op de Corsair website timings kan vinden om ram zoals de 32gb, 2 modulles, 3200hz Vengeance goed te laten draaien op dit moederboard. Dat je zeg maar beide de cpu en mobo kan invoeren om zo setting te bekijken, maar ik kan dit niet op de website terug vinden. Iemand enig idee of kan ik dat beter uit mijn hoofd zetten? Enige dat ik kan vinden is een compatability lijst op hun website waarop ik het moederboard kan invoeren maar vervolgens een lijst erbij krijg waar de cpu niet in zie staan, verder zag ik nog wel deze lijst: https://help.corsair.com/...emory-Compatibility-List- maar ook die lijkt me een beetje awkward want de Ryzen 2- en 3 series staan in dezelfde lijst zonder moederboard types erbij.

Beste antwoord (via BlueWaffle op 14-02-2021 11:22)

Alle reacties

• Dracula
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 15:23
Ehm 1,5 jaar em dan al stuk? Of lees ik dat verkeerd want als dat zo is zou ik ff contact opnemen met de winkel waar je het gekocht hebt.

• badboynova
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 08:39
Als het goed is heb je nog gewoon garantie op huidige ram, zeker als ze pas 1,5 jaar oud zijn.

• BlueWaffle
Dracula schreef op zondag 14 februari 2021 @ 10:38:
Ehm 1,5 jaar em dan al stuk? Of lees ik dat verkeerd want als dat zo is zou ik ff contact opnemen met de winkel waar je het gekocht hebt.
Jazeker, daar ga ik tevens ook achteraan.
De vorige ram was deze: pricewatch: Corsair Vengeance RGB Pro CMW32GX4M2C3200C16

Hij draaide stabiel op 3200hz, maar staat niet op de QVL.
Ik weet niet of het verstandig is om dezelfde ram nogmaals te nemen en/of het probleem zich dan opnieuw zal voordoen.

Wat denken jullie?

• badboynova
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 08:39
Je kan proberen om het geheugen op 3000 ipv 3200 te zetten, de mem controller van de ryzen kan soms een zeikertje zijn.

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 15:03
Als iemand dag in dag uit advies geeft op GoT dan mag je ervan uitgaan dat het degelijk advies is. Zo niet dan wordt je meteen afgefikt.
Modbreak:Deze "onderbouwing" op basis van persoonlijk gezag raakt kant noch wal. Als je advies zo goed is, kun je het prima met argumenten staven. Doe dat dan ook.

[Voor 38% gewijzigd door dion_b op 16-02-2021 19:20]

• Dracula
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 15:23
Uszka schreef op zondag 14 februari 2021 @ 11:02:
Als iemand dag in dag uit advies geeft op GoT dan mag je ervan uitgaan dat het degelijk advies is. Zo niet dan wordt je meteen afgefikt.
Huh vraagt de TS niet gewoon naar de beweegreden uit nieuwschierigheid?

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

BlueWaffle schreef op zondag 14 februari 2021 @ 10:58:
[...]

Thanks, maar waarop baseer je dit? Just curious.
QVL zegt niets, en wordt amper geüpdatet adhv nieuwe BIOS etc. In elk geval kun je bijna alle RAM gebruiken t/m 3200 op Ryzen 2700X. Ik zou wel kijken voor twee 16GB modules, wat Ryzen 2000 kan niet goed overweg met 4 modules op hoge snelheid (2666+)

edit: Deze ram kun je sowieso op 2933MT/s laten draaien, en maak weinig verschil met hoger.
pricewatch: G.Skill Aegis F4-3000C16D-32GISB @ E123,- 32GB

[Voor 22% gewijzigd door Hackus op 14-02-2021 11:25]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• BlueWaffle
Als de QVL eigenlijk niets zegt dan is dat goed om te horen, dan zal ik een paar opties doorgeven aan mijn baas voor vervanging. Bedankt voor de snelle antwoorden allemaal.

• BlueWaffle
Post inhoud verwijderd, ik kom er wel uit ;)

[Voor 145% gewijzigd door BlueWaffle op 15-02-2021 14:52]

• BlueWaffle
Goedenavond,

Ik kom met een vraag om zodoende een probleem mee op te lossen.
Dit probleem was deels waarom ik mijn vorige topic over ram had aangemaakt, maar dat blijkt uiteindelijk niet de dooddoener te zijn.

Hieronder even een korte uitleg van wat er is gebeurd:
Mijn huidige systeem, hangt af en toe en bij inspanning disconnected/reconnected de data hdd's zichzelf.
Nou was dit symptoom 1, vervolgens viel het systeem soms uit bij inspanning en wou voorbij de post niet verder starten (viel weer uit).

Fabriekswaarden herstellen vd mobo was de enige oplossing om in Windows te komen (maar nog wel instabiel) en liet me denken dat er hardware kapot was en na wat testen kwam ik erachter via Memtest dat met beide ramsticks het systeem crashte tijdens de test, 1 stick kwam uit als prima en top en met alleen de tweede wou het systeem niet posten (lampjes aan en niemand thuis).

Ik heb de ram vervangen met oude ram die ik nog had, de xmp die hiervoor uit moest om te kunnen booten heb ik weer aangezet om zo de 3200hz te behalen en alles werkte weer:
pricewatch: G.Skill Trident Z RGB F4-3200C14D-16GTZR
Is wat ik nu in dit systeem heb zitten

Afgelopen weekend runde hij wel okee alleen vanmiddag bij inspanning (downloaden van meerdere bestanden) ging wederom het systeem hangen, de schijven gingen aan/uit en ik besloot een reboot te doen. In deze reboot wederom: Asus splash screen, net het windows logo en het systeem viel uit. Deze keer hoefde ik niet de bios terug te zetten op zijn fabriekswaarden, na een tweede reboot kon ik er gewoon weer in. Zodoende dat ik dit kan typen.

Dit doet me toch denken dat behalve de vorige ram kit ook het moederbord wat kuren heeft, iets wat ik op het moment niet kan gebruiken.
Vandaar dus ook mijn vorige topic over vervangende ram, maar met dit soort kuren kan het nog aan van alles liggen.

Dus nu kom ik bij de huidige tijd:
Op kantoor staat nog een oude werk pc die sinds een jaar is vervangen en niet meer wordt gebruikt.
Daarin zitten de volgende onderdelen:
1ProcessorsIntel Core i7-5820K Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenASUS X99-A/USB 3.1€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenAntec Performance One P280 Zwart€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 EVO€ 29,33€ 29,33
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2133C13€ 76,58€ 76,58
1Voedingenbe quiet! Dark Power Pro 11 1000W€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 850 Pro 512GB (retail)€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 105,91

Nou is de makkelijkste en goedkoopste oplossing nog wel gewoon deze hardware te gebruiken.
Mijn plan is om het moederbord, cpu, koeling, SSD met daarop de OS en de PSU uit de oude kast te halen en over te zetten in mijn huidige.

pricewatch: Cooler Master MasterCase Pro 5

Is mijn huidige kast, dit omdat ik mijn fans allemaal goed op zn plek heb en ook de data schijven hun vaste prik hebben.

Wat ik me wel afvroeg is het volgende, de ram in dit systeem is vrij sloom, dus ik vroeg me af of ik mijn huidige vervang ram erin kan zetten om die te gebruiken.
Ik lees echter wel in het boekje dat het moederbord niet hoger ondersteund als 3000hz (oc), het beschikt wel over XMP.

De 16gb ram die ik op het huidige moment gebruik kan naar 3200hz, dus ik vroeg me af of het mogelijk was om deze ram te installeren en om in de Bios via de XMP de hoeveelheid hz op 3000hz of 2900hz te zetten.
Dan zou het in principe moeten werken toch?

edit: even een toevoeging, op het moment dat ik mijn headset in de front panel usb stak stopten de leds van de ram en de cycle van leds op de mobo etc.
Beetje vreemd, tijdje later deed ik een reboot omdat ik het niet vertrouwde en wederom: asus splash screen en vlak voor/tijdens het laden van windows 10 viel het systeem uit.
Een vriend van mij sugereerde om de front panel te disconnecten, na dit te hebben gedaan start het systeem weer zoals normaal maar ik vertrouw het nog altijd niet. De symbtomen zijn of direct merkbaar aka het uitvallen tijdens boot of dat de schijven aan/uit gaan, of terwijl gamen alles uitvalt zonder enig bsod.

Zou het toch kunnen dat de PSU kapot is?
Deze vriend zei erbij dat als een moederbord faalde hij deze loud en spectaculair deed, maar bij mij zijn alle crashes alsof iemand de stekker eruit trok, na het vervangen van de kapotte ram kon ik nog altijd gewoon in windows en bezig, tot vanmiddag tijdens een dropbox download mijn data schijven dis- en reconnecten, dat was een eerder ook aanwezig symbtoom.

Ik denk dat het verstandig is om morgen eerst de psu te vervangen en om dan nogmaals te proberen met ook de front panel stekker erin zoals gebruikelijk. Iig snap ik de ballen er niet meer van. Enig advies is much appreciated.

[Voor 11% gewijzigd door BlueWaffle op 15-02-2021 21:29. Reden: update van huidige systeem status]

• BlueWaffle
Okee, lange dag. Het moederbord bleek overleden en het nieuwe systeem bleek de psu overleden.
Gelukkig deed de psu van de oude nog en heb ik nu een soort frankenstein gebouwd met onderdelen van beide.
Het functioneerd, het is stabiel en ik kan weer werken.
Voor nu is dit de beste oplossing.

edit:

Nou, het verhaal gaat door. Gelukkig dat hier een beter mobo inzit want het systeem viel wederom uit bij basis taken. Bij de post gaf het systeem gelukkig aan dat het uitging omdat het powersupply surges had gedetecteerd en vanwege de anti surge functie is het systeem uit gegaan. Netjes dat deze het wel aangaf.

Ik denk nog altijd dat mijn vorige moederbord is overleden gezien de ram ervan dood was, ook na surges denk ik dan.
Ik heb een nieuwe powersupply aangeschaft en hoop dat deze morgen binnenkomt zodat ik weer kan werken.
Steek een vork in mij, ik ben hartstikke gaar.

[Voor 50% gewijzigd door BlueWaffle op 16-02-2021 18:23]

• br00ky
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 14:48

br00ky

Moderator Harde Waren

• BlueWaffle
Als laatste toevoeging en hopelijk de allerlaatste.
Mijn nieuwe powersupply is binnen en ik heb deze aangesloten op de eerste computer (die van mezelf), wonderbaarlijk genoeg doet hij het! Alleen is mijn 32gb ram door surges overleden, gelukkig doet de 16gb ram het nog prima.

Ik merkte tevens aan de tweede computer, waar ik de oude PSU in had gezet, dat bij alles uit (incl switch) en aanraking van de kast + verwarming leidde tot een gevoel van stroom toevoer door het metaal van de kast. Of te wel met alles uit stond hij onder spanning!

Gelukkig bleek het enkel de PSU te zijn en doet mijn oude systeem het nog stabiel. Dat scheelt weer een hoop installatie tijd.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True