• K.Os73
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 28-01 17:24
Hallo iedereen,

Ik heb een memory vraagje voor het forum :)

Hardware specs:
  • CPU: AMD Ryzen 5 2600
  • MB: MSI B450 Gaming Pro Carbon AC
  • Mem 1: G.Skill Ripjaws 4 F4-3000C15D-16GRK
  • Mem 2: G.Skill Trident Z F4-3600C17D-32GTZSW
De Ripjaws zijn 2 latjes van 8GB en de Tridents (in bestelling) zijn 2 latjes van 16GB.

Ik weet dat het afgeraden wordt om verschillende mem latjes te combineren, maar wil het toch proberen :)

Dus: waar moet ik naar kijken? Hoe combineer ik dit?
  1. Speed settings? (ik vermoed laagste van de 2 = 3000 MT/s)
  2. CL settings? (kan de Trident CL timings van 15 aan op 3000 MT/s?)
  3. Hoe combineren in de 2 channels? (zelfde mem in de channels of mixen?)
  4. Hoe testen/benchen?
Ik kijk uit naar jullie suggesties :*)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:07
Kansloos met een Ryzen 2600. De geheugencontroller is daar niet goed genoeg voor. Ik verwacht dat je niet hoger gaat halen dan 2666 maar de kans dat het stokt bij 2133 of 2400 is groter.
Van wat ik kan vinden zijn beide kits dual rank (als iemand anders beter weet hoor ik dat graag) en dat werkt met 4 dimms niet lekker.

Als je toch wilt testen: zelfde modules in een channel en booten naar bios. Er is zelfs een kans dat het helemaal niet opstart maar dat merk je vanzelf. Zou dan eerst eens kijken of het op stock settings stabiel blijft. Is dat het geval dan in stappen de snelheid verhogen.

• Victor Belli
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 31-05 13:07
K.Os73 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 10:06:
Hallo iedereen,

Ik heb een memory vraagje voor het forum :)

Hardware specs:
  • CPU: AMD Ryzen 5 2600
  • MB: MSI B450 Gaming Pro Carbon AC
  • Mem 1: G.Skill Ripjaws 4 F4-3000C15D-16GRK
  • Mem 2: G.Skill Trident Z F4-3600C17D-32GTZSW
De Ripjaws zijn 2 latjes van 8GB en de Tridents (in bestelling) zijn 2 latjes van 16GB.

Ik weet dat het afgeraden wordt om verschillende mem latjes te combineren, maar wil het toch proberen :)

Dus: waar moet ik naar kijken? Hoe combineer ik dit?
  1. Speed settings? (ik vermoed laagste van de 2 = 3000 MT/s)
  2. CL settings? (kan de Trident CL timings van 15 aan op 3000 MT/s?)
  3. Hoe combineren in de 2 channels? (zelfde mem in de channels of mixen?)
  4. Hoe testen/benchen?
Ik kijk uit naar jullie suggesties :*)
Toevallig die Tridents gekocht bij bol.com plaza voor 111,47€? Ik ook namelijk, en ik zou eerst maar afwachten of ze deze voor die prijs uit gaan leveren. Lijkt mij een prijsfout, maar wie niet waagt wie niet wint :)

Maar zoals in de reactie hierboven wordt beschreven, probeer eerst maar eens of 'ie überhaupt booten wil. Lukt dat niet, dan misschien met 1 van de 2 sets erin opstarten en die dan proberen aan te passen. Maar ik heb geen idee of dat werken zal.

Stel tot morgen uit wat vandaag niet hoeft

• K.Os73
@Uszka : Momenteel draai ik mijn Ripjaws op 2600 zonder problemen. Zelfs op 3000 gaven ze geen problemen, maar mijn fans gingen te hard blazen....
Ik bekijk de link/hint van dual rank na! Tx voor de tip.

@Victor Belli Jep. Lijkt me idd een prijsfout, maar.. who knows :*)

• K.Os73
Hallo,

De bestelling bij BOL/Tones is inderdaad jammer genoeg teruggedraaid geweest.
Maar heb dan ineens andere besteld.
Huidige memory config:
  • Bank A1: Patriot Viper 16GB - PVB432G300C6K
  • Bank A2: G.Skill Ripjaws 4 8GB - F4-3000C15D-16GRK
  • Bank B1: Patriot Viper 16GB - PVB432G300C6K
  • Bank B2: G.Skill Ripjaws 4 8GB - F4-3000C15D-16GRK
Memory setup:
G.Skills kunnen een timing aan van 3000(15-15-15-35); de Vipers 3000(16-18-18-36)
XMP profiel met 2800(15-15-15-35) --> Geeft problemen. MemTest86 gaf errors aan
Manueel: 2800(16-18-18-38) --> MemTest86 heeft meer 2 full passes gelopen zonder errors (meer dan 4h gedraaid).
Als ik tijd heb probeer ik 2933(16-18-18-36), maar ben al blij met de huidige setup.
Tooling/references gebruikt:
Enjoy !! :*)

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee