Toon posts:

Hulp bij aanschaf zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

• tomzwanenburg
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 10-02 23:16
Goedemorgen,

Ik wil binnenkort een set zonnepanelen aanschaffen. Ik heb hiervoor al paar offertes ontvangen, maar zou ook heel graag een onafhankelijk advies willen van mensen met kennis van zaken, en zo door alle topics bladerend zijn die hier zeker aanwezig. Ik hoop dat jullie de tijd willen nemen om mij te helpen de juiste keuze te maken.

Even eerst wat achtergrondinformatie:

Persoonlijke situatie:
- Huishouden van twee personen, vaak thuiswerkend (niets met corona te maken, dus niet tijdelijk)
- Verbruik afgelopen jaar ca. 5.000 kW, waarvan 45% laag tarief
- Afgelopen voorjaar airco laten plaatsen die best veel heeft aangestaan
- We koken op gas, maar willen inductie
- Heb een houtgestookte hottub welke ik bij wil gaan verwarmen met een 2 of 3 kW elektrische verwarming
- Netverzwaring is aangevraagd ( van 1 x 35A naar 3 x 25A)

De woning:
Ik heb een woning met een bitumen lessenaarsdak, dakhelling 8 graden, en voorzien van lichtgekleurde dakbedekking (nieuw) om de warmte beter te reflecteren, plus een maximale dikte isolatielaag eronder. Ik wil hier geen panelen op plaatsen.

Grenzend aan de woning liggen drie garageboxen met een plat dak, waarvan de eerste twee van mij zijn. De derde hoop ik ooit ook nog in bezit te krijgen.
Verder heb ik in mijn achtertuin een overkapping welke direct grenst aan de achtermuur van de boxen.

Dakoppervlak twee garages: 840 diep x 600 breed
Dakoppervlak overkapping: 325 diep x 550 breed
Oriëntatie is behoorlijk Zuid, namelijk 172 graden, en nagenoeg geen schaduw.

De meterkast is verplaatst van meterkast woning (veel te kleine ruimte) naar de eerste garagebox. Daar is tevens ruim voldoende ruimte om een omvormer te plaatsen, en eventueel in de toekomst ook een batterij.

Plaatje van de situatie:

Voor de duidelijkheid; de ingetekende panelen komen uit een voorstel van een installateur.

Mijn idee is om op het garagedak een Valk quattro opstelling te plaatsen, zo veel mogelijk naar de grens met garagebox nummer 2. Op die manier blijf ik dan ongeveer 140-150 cm uit mijn zijgevel van woning. Ik wil namelijk wel onderhoud aan mijn woning kunnen blijven doen, en op dit dak een steiger kunnen plaatsen. De zonneschans heeft een totale lengte van ik meen 450 cm dus dat zou mooi passen.

In het voorstel van het plaatje liggen ook 6 panelen op dak van overkapping in een O-W opstelling.

In eerste instantie wilde ik de montage uitbesteden, maar ben me er verder in gaan verdiepen, en ben tot de conclusie gekomen dat ik dit prima zelf kan uitvoeren. Toegang tot dak is eenvoudig, en ook het elektrisch aansluiten is iets dat mij prima gaat lukken. Groepenkast is al voorzien van een automaat met aardlek, en bevindt zich binnen een meter van de plek waar omvormer komt.
Wanneer ik exact dezelfde materialen zelf aanschaf, en zelf plaats, zou mij dat al € 2.000 inclusief BTW besparing opleveren. Dat verkort de terugverdientijd aanzienlijk.

Verder was ik in eerste instantie vastbesloten om relatief dure panelen te kopen (LG 355 black) o.d. Na veel topics hier te hebben gelezen, ben ik daar wel beetje op terug gekomen. Een paneel met 12 jaar garantie (Q cell bijv.) is inderdaad ook prima, en voor het prijsverschil, zeg €100 per paneel, x 20/22 stuks, kan je best een wat lager rendement hebben over 15 jaar, toch?

De installaties in de offertes die ik heb ontvangen waren uitgevoerd met Solaredge omvormers en optimizers, allen op 1 string.

De uitdaging is uiteraard om straks zoveel mogelijk verbruikers zoals vaatvasser, droger, en wasmachine overdag te laten draaien. Dat geldt tevens voor de elektrische hottubverwarming.
Ik schat zo in dat mijn verbruik van 5.000 naar 7.000 kW zal stijgen.
Ik ben best wel beetje gadgetfreak, en wil uiteraard mijn panelen kunnen monitoren.

Concrete vragen:
  1. De panelen op het dak van overkapping O-W of ook Zuid middels een schans van 1 rij van 4?
  2. Solaredge + optimizers? of misschien toch Enphase? (iets gecompliceerder aan te leggen m.i.)
  3. Verschillende orientaties maakt het moeilijker?
  4. Welke panelen met een goede prijs/opbrengst verhouding?
  5. Is het een stom idee van mij om afdak boven voordeur te voorzien van twee panelen?
  6. Achterkant woning is uitgebouwd, die is behoorlijk West gelegen. Nog handig om daar ook panelen te plaatsen?
Sorry voor de lange topic, maar wil een zo duidelijk mogelijk beeld schetsen. Ik hoop dat jullie mij verder kunnen en willen helpen.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik zou hier helemaal een oost west van maken, dan kan je in de toekomst doorleggen op de andere garage.

Hoe vaak heb je onderhoud aan de woning?
1x in de 2 jaar?
Je kan betonvoeten gebruiken en tijdens onderhoud haal je ze even weg.
Of een ander oost.west systeem wat demontabel is..

Enphase en solaredge is niet nodig en onnodig duur (liever meer panelen)

6 oost/west + 24 oost/west = 2x 15
SMA 15000 -tl30 (33A per ingang)

In de toekomst leg je een polystring 2x 15 op 1 mppt (voor nu op 2x mppt)
en sluit je op de andere mppt ingang de uitbreiding aan.
Hoef je alleen maar panelen en bevestiging bij te kopen. De omvormer kosten heb je al gehad.

Als je een paneelkeuze hebt gemaakt, wil ik het wel invoeren in sunnydesignweb

Ik maak nu al warm water op overtoliige zonne energie (aton power to heat)
Batterij is me nog te duur.

[Voor 47% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-02-2021 10:58]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Je hebt nagenoeg geen schaduw. Als je legplan niet teveel richtingen heeft en hetzelfde type paneel per string is een stringomvormer het best.

Op de overkapping past 3 oost + 3 west?
En op de garage 9 oost + 9 west?

Een string omvormer van 70% van het aantal Wp is dan voldoende. Met panelen van 330 Wp wordt het dan:
24*330*0.7=5544 W => 6 kW omvormer
https://www.solar-bouwmarkt.nl/growatt-6000tl3-s.html

De 2 panelen bij de voordeur sluit je later nog een keer aan op een APS YC600 oid.
https://www.winkelman-zon...y-1-fase-60-72-120-c.html

Bij een string omvormer moet je wel hetzelfde type paneel per string gebruiken, ik zou de omvormer nog niet op dat dak van de derde garage voorbereiden.

edit: de milieuvriendelijkste manier van hot tub verwarmen is denk ik met een zwembad warmtepomp. Heb je dat overwogen?

edit2: en op de westelijke uitbouw zou je inderdaad nog wat panelen richting west kunnen plaatsen. Nu je toch bezig bent.

[Voor 13% gewijzigd door busscherski op 14-02-2021 15:41]

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• tomzwanenburg
AUijtdehaag schreef op zondag 14 februari 2021 @ 10:28:
Ik zou hier helemaal een oost west van maken, dan kan je in de toekomst doorleggen op de andere garage.

1x in de 2 jaar?

Ik zou inderdaad de eerste rij weg kunnen halen, maar toch kan ik ze maar over 5 meter leggen (staat ook nog een airco unit tegen de gevel)

Hoef je alleen maar panelen en bevestiging bij te kopen. De omvormer kosten heb je al gehad.

• tomzwanenburg
@AUijtdehaag

Bedankt voor je uitvoerige reactie. Ik heb geen idee hoe ik mijn opmerkingen onder uw opmerkingen kan plaatsen, dus doe ik het maar zo.

Interessant om alles O-W te leggen.
Ik denk dat ik op garage toch maar 20 panelen in portrait kwijt kan, er staat namelijk ook nog een behoorlijke airco unit tegen de gevel.

Dus op het garagedak 4 rijen van 5, 10 oost, en 10 west
Op het dak van de veranda kan ik er inderdaad 3 oost en 3 west kwijt, maar dan wel in landscape.

Op het dak van de woninguitbouw zou ik er eventueel nog 5 a 6 x west in portrait kunnen plaatsen, maar weet niet of dat zinvol is want die pakken pas zon na de middag tot in de avond.

Kunt u uitleggen hoe u aan zo'n enorm grote omvormer komt?
Wanneer ik uitga van 26 panelen a 330Wp * 0,7 kom ik toch veel lager uit?
Bovendien, vind het ook wel zonde wanneer ik teveel vermogen terug ga leveren. Toch?

Vergeef mijn onwetenheid, maar wat is een poly string? Heb op Google gezocht maar snap daar niet veel van.

De panelen welke ik op het oog heb: Q CELLS 355WP PERC (Q PEAK G6/G8 DUO)
Maar dat mogen gerust ook andere zijn hoor. Ben benieuwd wat er uit het ontwerp komt. Bedankt alvast

• tomzwanenburg
@busscherski

Bedankt voor uw reactie.

Het worden allemaal dezelfde panelen, en liggen dan allemaal of Oost, of West.

Op het garagedak kunnen er 2 x 10, op verandadak 2 x 3

De panelen boven de voordeur laat ik maar achterwege om esthetische reden :-)

Wat betreft de derde garage; mee eens, dat kan namelijk nog wel wat jaartjes duren voordat ik die kan overnemen.

Op dak uitbouw 5 a 6 panelen West kan, maar die hebben pas in de middag zon totdat die in de avond achter de woningen achter mij zakt. De hele ochtend dus schaduw.

Hottub verwarmen met warmtepomp ga ik eens in verdiepen. Bedankt voor de tip.

• busscherski
  • Nu online
Deze zijn net heel iets korter dan Qcells, is dat handiger voor je legplan?

Kun je je laatste legplan nog eens tekenen?
Op het dak van de woninguitbouw zou ik er eventueel nog 5 a 6 x west in portrait kunnen plaatsen, maar weet niet of dat zinvol is want die pakken pas zon na de middag tot in de avond.
Heb je hier nog een foto genomen vanuit de tuin bij?

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• tomzwanenburg
busscherski schreef op maandag 15 februari 2021 @ 21:14:

Kun je je laatste legplan nog eens tekenen?

[...]

Heb je hier nog een foto genomen vanuit de tuin bij?
Hier de link naar nieuw getekend legplan en foto's uitbouw

• tomzwanenburg
[quote]busscherski schreef op maandag 15 februari 2021 @ 21:14:

Op zich prima, maar zie dat de kabels erg kort zijn. Kan ik die dan wel onderling doorkoppelen in landscape positie?

• busscherski
  • Nu online
Mooi legplan, 31 panelen.
Korte kabels zullen voldoende zijn voor portrait montage. Voor landscape moet je ze verlengen.

• tomzwanenburg
AUijtdehaag schreef op zondag 14 februari 2021 @ 10:28:

1x in de 2 jaar?

Keuze voor panelen is deze

Zou u hem eens door willen rekenen zoals u voorstelde? Volgens onderstaand legplan. Dan wel die 5 op uitbouw woning als alternatief

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
De woning:
Ik heb een woning met een bitumen lessenaarsdak [..] Ik wil hier geen panelen op plaatsen
Dat kan natuurlijk, maar mag ik vragen waarom niet?

• busscherski
  • Nu online
Zou u hem eens door willen rekenen zoals u voorstelde? Volgens onderstaand legplan. Dan wel die 5 op uitbouw woning als alternatief
Ik vrees dat dat mijn verantwoordelijkheid is. :p

Voor 13+13 zou ik in Nederland kiezen voor minstens een 7 kW omvormer.

Bij 18+13 een 8 kW omvormer.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Hebben ze allemaal dezelde hellingshoek @busscherski ?
Maar met miniem verschil zou ik het ook zo doen. ;)

[Voor 32% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-02-2021 19:11]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• busscherski
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 19:11:
Hebben ze allemaal dezelde hellingshoek @busscherski ?
Maar met miniem verschil zou ik het ook zo doen. ;)
Ja liever niet teveel verschil, 5 a 10 graden verschil is denk ik het maximum.
Wel een aandachtspunt bij het kiezen van montagemateriaal als je portrait en landscape in een string stopt.

• tomzwanenburg
busscherski schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 19:08:
[...]

Sorry, had ik het aan de verkeerde persoon gevraagd? 8)7

[Afbeelding]

[Afbeelding]

• tomzwanenburg
busscherski schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 19:08:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bedankt voor de berekeningen!

• tomzwanenburg
twain4me schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 14:37:
[...]

Dat kan natuurlijk, maar mag ik vragen waarom niet?
Omdat ik niet wil dat mijn nieuwe dakbedekking en isolatieplaten worden doorboord met schroeven.
Een houten lat met plakplaat vast branden vind ik geen solide verankering.
En een dekhelling van 8 graden is teveel om met een frame/ballast te werken. :)

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@tomzwanenburg Voor een dak zoals jij hebt is er sinds kort een erg goede oplossing. Ik heb er geen aandelen in, maar sinds juli vorig jaar ligt het wel zo op ons bitumen dak met een hoek van 10 graden. Heb er een tijd naar gezocht en op basis van meerdere tests en het bekijken van het materiaal hiervoor gekozen. Het zijn QS (Quickslide) PV ankers. Hier nog wat meer informatie over de bevestiging.
Op mijn dak hebben ze al aardig wat windvlagen doorstaan en eigenlijk heb ik er wel vertrouwen in dat dat zo blijft. Het maak niet uit wat er onder de dakbedekking zit, het zit muurvast en ook met de sneeuw afgelopen week is er niets aan te merken. Een helling/frame heb ik ook wel eens aangeboden gekregen, maar daar werd ik net zoals jij weinig warm van. Een overweging is het zeker waard :)

[Voor 5% gewijzigd door J0YR1D3R op 16-02-2021 22:15]

Website

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:06
tomzwanenburg schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 21:23:
[...]

Omdat ik niet wil dat mijn nieuwe dakbedekking en isolatieplaten worden doorboord met schroeven.
Een houten lat met plakplaat vast branden vind ik geen solide verankering.
Had dezelfde vraag voor mijn dak.
Uiteindelijk een oplossing gevonden zonder boren voor mijn half ronde dak.

• tomzwanenburg
ChiMan schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:25:
[...]

Had dezelfde vraag voor mijn dak.
Uiteindelijk een oplossing gevonden zonder boren voor mijn half ronde dak.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Netjes opgelost zo.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee