Toon posts:

Aankoopadvies: games, internet & thuis studie.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• NightForce
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:12
Het is de bedoeling dat de laptop een aantal jaren mee gaat, harddisk en geheugen upgrade is eventueel in de toekomst als dit mogelijk is

Kosten van de laptop geliefd maximaal €1200- echter wil ik wel mee uitgeven als dit echt nodig is.

Het gewicht, accuduur maken mij niet zo veel uit, de grote ben ik nog niet uit, gevoels matig heeft een 17 inch voor mij de voorkeur, omdat ik de laptop niet heel vaak ergens mee naar toe neem maakt het mij niet uit dat de laptop wat groot is.

Om te gamen lijkt het mij fijner om een 17 inch te hebben, graag hier jullie advies hier over.

De games die ik speel zijn vaak Civilization, cities en af en toe een shooter.
Ik heb geen voorkeur voor een bepaald merk.

Om zeker te zijn dat de laptop grafisch sterk genoeg is de komende jaren wil ik minimaal een GeForce RTX 2060.

De keuze voor een processor ben ik nog niet uit, mijn voorkeur gaat uit naar een AMD Ryzen 7, na mijn eigen onderzoek blijkt dat de AMD cpu op dit moment een stuk sneller is als de vergelijkbare Intel cpu.

pricewatch: Lenovo Legion 5 15ARH05H (82B1003EMH)
Lenova Legion 5 15ARH05H
Deze laptop vind ik eigenlijk net te duur, en is een 15 inch, echter wel de juiste videokaart + CPU

pricewatch: MSI GL75 Leopard 10SER-269NL
MSI GL75 Leopard 10SER-269NL
17 inch, GPU juist, alleen een Intel cpu, ook nog een oude HD(2) maar wel veel opslag deze zal ik zelf later in de toekomst vervangen voor een SSD.

pricewatch: Lenovo Legion 5 17ARH05H (82GN0016MH)
Lenova Legion 5 17ARH05H
Deze laptop is helaas nog niet leverbaar, en de prijs hiervan is nog niet bekend, ik verwacht ook niet dat deze binnen mijn budget valt.

Graag jullie advies.

Beste antwoord (via NightForce op 14-02-2021 23:08)

• Pewpew
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:44
frankyfn126 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 10:25:
Ik zelf snap de keuze voor een 17 inch scherm nooit.
Als je recht voor je laptop zit, en het build in toetsenbord gebruikt is 15.6 toch meer dan genoeg?
Mocht je echt groter willen dan neem je al snel een externe monitor (24 inch?) En los toetsenbord.
Maar ja waarom wil je dan per se een laptop?
Een game laptop is altijd het slechtste idee dat je kan hebben.
Ik heb er zelf ook 1!! (Je moet eerst iets ervaren voor je echt een mening kan hebben, he)
Het is per definitie een compromis van compromissen.

Dus of til niet te zwaar aan specs en scherm grote of koop lekker een desktop.
Beter en goedkoper
Zoals je leest wil TS hem soms meenemen. Met een desktop lukt dat niet, of is een hoop gedoe. Natuurlijk heb je met een desktop voor hetzelfde geld beter prestaties, maar dat is dus niet echt relevant. Bovendien doen de mobiele cpu en gpu's tegenwoordig weinig onder.
Het verschil tussen 15,6 en 17,3 inch merk je wel degelijk. Ik ging van een 17 naar 15 en dan moet je wel even wennen. Volgende wordt weer een 17.
Keuze is wel een stuk groter voor 15 inch.

Alle reacties

• BelovedAunt
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-03 15:17
Ik ben bang dat je je budget toch iets moet opschroeven als je echt iets nieuws wilt. Kijk bijv. naar de HP Omen laptops, voor rond de 1400 precies wat je zoekt (op het 17 inch scherm na).
Anders kun je je laptop samenstellen via BTO, zodat je je laptop nu wat goedkoper (maar wel de juiste CPU/GPU) kunt kopen en later upgrades toepast voor een grotere/snellere SSD en meer RAM.

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:42
Als je recht voor je laptop zit, en het build in toetsenbord gebruikt is 15.6 toch meer dan genoeg?
Mocht je echt groter willen dan neem je al snel een externe monitor (24 inch?) En los toetsenbord.
Ik heb er zelf ook 1!! (Je moet eerst iets ervaren voor je echt een mening kan hebben, he)

Beter en goedkoper

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Let op dat een 2060 in laptops vaak minder presteert dan je van een 2060 zou verwachten.

Wat is exact de reden dat je een laptop wilt?

• BelovedAunt

Beter en goedkoper
Precies, je kunt zo'n beetje de performance van een desktop (zelfbouw, wellicht tweedehands) van 900 euro (incl. scherm) vergelijken met een nieuwe laptop van 1200 euro. De desktop hoeft dan ook niet groot te zijn.

Ik merk inderdaad dat heel veel mensen vooral de laatste tijd op zoek zijn naar een gaming laptop die ze niet perce (veel) mee moeten nemen en het mag wat wegen. Welke usecase is dat? Lan-parties? Gamen op school (serieus...)? Af en toe fortnite spelen bij vrienden thuis zodat je kunt flexen?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Bij desktop moet je ook los scherm en toetsenbord erbij kopen, daardoor is de initiële aanschaf duurder.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Pewpew

Beter en goedkoper
Zoals je leest wil TS hem soms meenemen. Met een desktop lukt dat niet, of is een hoop gedoe. Natuurlijk heb je met een desktop voor hetzelfde geld beter prestaties, maar dat is dus niet echt relevant. Bovendien doen de mobiele cpu en gpu's tegenwoordig weinig onder.
Het verschil tussen 15,6 en 17,3 inch merk je wel degelijk. Ik ging van een 17 naar 15 en dan moet je wel even wennen. Volgende wordt weer een 17.

• NightForce
Bedankt allemaal voor het advies.
Ik ben er nog niet uit.
pricewatch: MSI GL75 Leopard 10SER-269NL
17 inch, wel een minderen cpu.
of
pricewatch: ASUS TUF Gaming A15 FX506IV-HN286T
15 inch, voor de rest veel voor kracht voor een mooie prijs.

Een vast desktop is geen optie voor mij.
Ik wil in de avonden aan de eet tafel af en toe een leuke game doen.

• BelovedAunt
Pewpew schreef op zondag 14 februari 2021 @ 20:16:
[...]

Neenemen om wat te doen? De tijd dat je gaat gamen bij vrienden/LAN-parties zijn toch wel voorbij ondertussen? Discord e.d. zijn makkelijk genoeg (zeker nu). Gamen op vakantie? Meenemen naar werk want je gaat op je privé laptop werken? :?

• NightForce
Zoals ik al aangeef hierboven ik wil geen desktop, ik zit op me laptop in de woonkamer en als ik hem niet gebruik ruim ik me laptop op.

• BelovedAunt
NightForce schreef op zondag 14 februari 2021 @ 23:12:
Zoals ik al aangeef hierboven ik wil geen desktop, ik zit op me laptop in de woonkamer en als ik hem niet gebruik ruim ik me laptop op.
Ik begrijp het ;) Je wilt natuurlijk de beste game-ervaring + beste draagbaarheid voor de laagste prijs. Dat gaat nooit lukken met een desktop. Ik had het waarschijnlijk verkeerd ingeschat, ik kan niet ruiken hoeveel ruimte je hebt. Ik reageerde trouwens op het commentaar over "meenemen", op tafel zetten en weer wegzetten zie ik niet echt als "meenemen" :P

De upgradable BTO laptop met desktop Ryzen chip voor dezelfde prijs of zelfs minder (afhankelijk van je config) laat je volledig links liggen? Ben ik nog even benieuwd naar :)

[Voor 8% gewijzigd door BelovedAunt op 14-02-2021 23:25]

• LiOo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-01 11:41
Ik ben zelf ook in de markt voor een nieuwe (gaming) laptop, als ik je een tip mag geven zou ik nog heel even wachten met de aanschaf. De nieuwe Ryzen 5000 serie is net aangekondigd en icm met de Nvidia 3000 serie GPU's krijg je een hoop meer performance (15-20%) voor wat je nu kunt kopen. Vooral de nieuwe Ryzen 7 5800H is veelbelovend. De BTO die werd genoemd is een Ryzen 3700X, dat is een oudere desktop CPU die wel snel is maar absoluut niet zuinig.

AMD heeft momenteel leveringsproblemen dat de prijs licht opdrijft. Met een beetje mazzel zijn ze straks weer beter leverbaar en gaat de prijs, samen met de aankondiging van de nieuwe chipsets van Intel, wat omlaag. Bovendien heeft Lenovo vaak acties dus het loont je aan te melden voor de nieuwsbrief en de pricewatch goed in de gaten te houden.

Op Youtube zijn vooral Jarrod's Tech, Hardware Unboxed en Dave2D interessant om te volgen. Zij testen op dit moment de nieuwe laptops uit met bovengenoemde CPU's+GPU's. Hardware Unboxed had de Asus TUF Gaming A15 FX506IV-BQ123T overigens getest en die kwam wat betreft thermals heel slecht uit de test, de nieuwe geüpdate versie is volgens mij wel weer goed. Alledrie zijn ze zeer lovend over de Lenovo Legion 5, HP Omen 15 inch (niet de 17 inch) en XMG (Duitse laptop fabrikant met TongFang chassis).

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat een 17 inch laptop vooral geschikt is voor hetgeen jij noemt: een laptop die je thuis gebruikt en op kunt ruimen. Vanwege het gewicht en formaat is het niet geschikt om de hele dag met je mee te zeulen. Sporadisch bij een vriend(in) gamen kan wel maar ik merkte zelf dat de drempel om het mee te nemen best hoog lag. Ligt de nadruk meer op een portable werkplek dan zou ik voor de 15 inch gaan. En ja, een desktop geeft je een betere bang for buck maar als jij het belangrijk vindt om je werkplek op te kunnen bergen en/of meenemen, neem je dat voor lief.

Er zijn ook andere oplossingen te bedenken: zelf heb ik bijvoorbeeld een SFF (small form factor) pc ter grootte van een PS4 (https://tweakers.net/pric...rident-3-vr7rc-027eu.html). Mijn muis, toetsenbord en koptelefoon zijn draadloos (geen kabels dus 'werkplek' is lekker clean) en als ik bij een vriend ga gamen is de boel zo ingepakt. Er zitten natuurlijk ook nadelen aan (custom MSI MOBO en beperkte upgrades) maar ik kon dit ding + Eizo monitor tweedehands voor 600 euro kopen met garantie. Je kunt ook je eigen SFF bouwen en het zo gek maken als je zelf wilt. Het grote voordeel daarvan is dat je desktop onderdelen kunt gebruiken (bang for buck) en je onderdelen kunt vervangen en/of upgraden. Als dat je interessant lijkt zou ik op Youtube even kijken naar Optimum Tech.

Mijn advies is: kijk goed naar wat precies je eisen zijn, wat heb je (denk je) nodig? Wat zijn echte dealbreakers en waar kun je tot een compromis komen en geld besparen? Ik dacht bijvoorbeeld dat ik mijn PC vaak mee zou nemen naar vrienden maar in de praktijk gebeurt dat eigenlijk zelden.

Succes! :)

[Voor 21% gewijzigd door LiOo op 15-02-2021 08:04]

• Pewpew
NightForce schreef op zondag 14 februari 2021 @ 23:12:
Persoonlijk wacht ik nog even tot de nieuw series op de markt komen met de Rtx30xx gpu's. Dit leidt vermoedelijk tot 2 zaken;
Meer keus.
Lagere prijzen.

• Lagean
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-03-2021
Leuk topic, ik zit een beetje in hetzelfde schuitje, vroeger ook altijd een desktop gehad, maar nu er kinderen zijn is qua ruimte geen plek voor een desktop, dus de laatste jaren een game laptop, die nu toe is aan vervanging. Ook ik game dan op de eettafel wanneer de kids op bed zijn bijvoorbeeld, dus pak hem uit de kast, leg hem neer en gamen, dus gewicht en accuduur is voor mijn niet echt iets om naar te kijken, maar wil wel perse een 17 inch.

Heb een klein beetje research gedaan, en kom eigenlijk op deze laptop uit.

https://tweakers.net/pric...3qr-hg022t/specificaties/

€ 2000 is ook wel een beetje de max wat ik wil uitgeven.

• BelovedAunt
LiOo schreef op maandag 15 februari 2021 @ 05:37:
Ik ben zelf ook in de markt voor een nieuwe (gaming) laptop, als ik je een tip mag geven zou ik nog heel even wachten met de aanschaf. De nieuwe Ryzen 5000 serie is net aangekondigd en icm met de Nvidia 3000 serie GPU's krijg je een hoop meer performance (15-20%) voor wat je nu kunt kopen. Vooral de nieuwe Ryzen 7 5800H is veelbelovend.
Elke generatie CPU/GPU/chipset is weer sneller (uitzonderingen daargelaten). Het is maar net waar je op wilt wachten, ikzelf wacht op laptops met 16:10 scherm, deze druppelen nu binnen in de Pricewatch. Echter weegt het in deze thread zwaarder welke games je gaat spelen, Civilization VI en CS:GO (bijvoorbeeld) hebben relatief lage system requirements en kun je al prima op een tweedehands laptop van 500 euro spelen.
De BTO die werd genoemd is een Ryzen 3700X, dat is een oudere desktop CPU die wel snel is maar absoluut niet zuinig.
De Ryzen 3700X is dan wel 'ouder', maar zeker niet heel oud. Voor het zuinige hoef je niet in het segment 17- of 15" gaming laptops te zoeken?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee