Toe aan een nieuwe laptop die snel is en grafisch goed is!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honnepon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02-2023
Mijn man en ik hebben beiden een laptop die inmiddels al richting de 7 jaar oud schiet en we ons mateloos irriteren aan de trage snelheid en niet lekker kunnen uitleven met photoshop en videobewerking en ook graag tussendoor surfen, mailen, filmpjes kijken, sims en evt word/excel gebruiken :-) .

We willen dus graag een nieuwe laptop die niet gauw vast loopt en dus grafisch ook nog eens heel goed voor elkaar is.

Het budget is 2000 euro, maar als het goedkoper is dan is het natuurlijk ook prima.... we willen alleen niet over 3 jaar alweer zitten te klagen dat hij traag is en problemen heeft.

Laptop zal niet veel vervoert worden, maar zou wel fijn zijn als het niet te zwaar is voor als ik hem wel een x mee moeten slepen tijdens een treinreis.

Zijn nu gewend aan een lenovo ( vind het nummerieke toetsenbord apart ook zo fijn) , maar heb mij laten vertellen dat tegenwoordg beter amd ipv icore kan nemen?? AL zou ik zelf niet weten waarom en wil ik van jullie wat slimmer is.

Ik sta open voor evt andere merken, maar wel graag uitleg wat er goed/fijn aan is!
Ben er namelijk echt niet thuis in :D .

Alvast bedankt voor jullie reacties/adviezen!!!!

Beste antwoord (via honnepon op 15-02-2021 16:13)

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:41
Dat lijken me geen echt hoge eisen... Tenzij je met stapels layers gaat werken (zo klinkt het althans niet), gaat PS geen enkele recente intel i5 of i7 of gelijkwaardige AMD op de knieën krijgen. Daar hoef je je geen zorgen over te maken. En die gaan ook gewoon nog 3 jaar meegaan (of ik moet me heel sterk vergissen).

AMD doet het momenteel net iets beter. Of je dat in de praktijk ook echt merkt, weet ik niet. Zeker niet bij het surfen of het mailen en eens je gekozen hebt, ga je toch niet zitten sakkeren dat er een benchmark is die zegt dat het andere kamp jouw filmpje 3s sneller had gerenderd. Als elke seconde telt (professioneel) dan maakt het wel degelijk uit, maar ik laat mijn filmpjes toch renderen terwijl ik een kop koffie ga halen of zo.

Stel dat je voor videobewerking toch bij Adobe Premiere uitkomt of (wat ik persoonlijk wel goed vind: DaVinci Resolve), dan kan je daar veel meer mee dan wat knip en plakwerk maar dat hoeft natuurlijk niet. Maar daar zou ik - gezien ook het budget dat je voorziet - wel wat extra op inzetten. Wat heel erg helpt is genoeg RAM, dus ik zou zeker niet voor minder dan 16GB gaan.

En eigenlijk is het ideaal mocht je weten wat je echt gaat gebruiken, want sommige van die programma's kunnen echt voordeel halen uit een discrete (NVidia) GPU, zelfs al is dat iets low end (je hebt geen gaming beest nodig, maar de CUDA cores nemen wel een hoop werk van je CPU weg. Ook Photoshop heeft daar voordeel bij).

Vreemd trouwens dat SecondLife zou haperen, in mijn herinnering draaide dat zelfs op mijn Pentium 4 (toen de dieren nog spraken).

Volgens mij heb je geen 2000 euro nodig voor wat je zoekt (en zou ik eerder een los scherm kopen voor erbij dan heel hard te investeren in een goed laptopscherm, dat los scherm kan veel langer meegaan). Maar goed, ik ken jouw situatie niet.

Als je een beetje filtert op (voor jouw budget moet dit toch haalbaar zijn):
- recente AMD Ryzen 7 of Intel i7
- minstens 16GB ram
- SSD van minstens 512GB
- degelijk scherm: minstens 100% sRGB, meer mag maar zal waarschijnlijk niet nodig zijn, minstens 300 nits, mocht je niet voor een extern scherm kiezen

Kom je volgens mij al een heel eind. Ik vind het moeilijk om te zeggen "kies daarvoor" (mijn eigen laptop is een bijna 7 jaar oude ASUS dus ik ben zelf ook stilaan op zoek naar iets nieuws). Als je tevreden bent met Lenovo, dan zal je daar zeker wel iets vinden (Thinkpads zijn volgens mij heel goed bijvoorbeeld, ik heb er zelf het geld niet voor, maar zo'n P15 of een T15 zijn volgens mij prachtige machines)

Ik heb zelf goede ervaring met ASUS (zo'n Zenbook 15 lijkt me ook een optie) en review sites zijn vaak ook enthousiast over de Dell XPS (al zie ik ook veel negatieve gebruikerservaringen, dus ik zou er wel mee opletten). Maar over alle merken zal wel iets te zeggen zijn, en ervaringen uit het verleden... HP heeft ook wel wat modellen.

Kijk eens wat rond in de pricewatch, en probeer toch een beetje zelf te zoeken. Als je er een paar op het oog hebt, wil ik gerust naar je lijstje mee kijken om te zien wat ik zou nemen en waarom.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

De nieuwe MacBook Air met M1 chip is op dit moment echt een goede aankoop voor foto en videobewerking.

Zie bijvoorbeeld wat reviews op Youtube YouTube: YouTube

[ Voor 52% gewijzigd door Greatsword op 13-02-2021 20:16 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honnepon
Liever geen MacBook! (sorry niet aan gedacht dat te melden)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-05 07:34

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Greatsword schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 20:14:
De nieuwe MacBook Air met M1 chip is op dit moment echt een goede aankoop voor foto en videobewerking.
"Grafisch goed" en ARM met shared video (nieteens dedicated) en voor zo'n hoge prijs; zonder actieve koeling?

Tja, jezelf in de voet schieten is een keuze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Accretion schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 20:22:
[...]

"Grafisch goed" en ARM met shared video (nieteens dedicated) en voor zo'n hoge prijs; zonder actieve koeling?

Tja, jezelf in de voet schieten is een keuze.
Misschien moet je jezelf even inlezen voordat je dit soort uitspraken doet, de M1 laat menig laptop achter zich op dit gebied en blijft nog koel ook.

[ Voor 9% gewijzigd door Greatsword op 13-02-2021 20:48 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
De nieuwe laptops met AMD processoren kunnen idd behoorlijk snel zijn. Check voor de zekerheid even de CPU benchmark score (passmark) van de processor. Maakt vergelijken iig wat makkelijker.

Grafische kaart vind ik bij een laptop wat lastig. Gaat vaak ten koste van de accuduur, maar als je hem vooral thuis gebruikt misschien niet zo'n probleem?

Zou iig ook voor snelle nvme storage gaan en genoeg geheugen. En uiteraard een mat IPS scherm.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honnepon
Lethalis schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 20:35:
De nieuwe laptops met AMD processoren kunnen idd behoorlijk snel zijn. Check voor de zekerheid even de CPU benchmark score (passmark) van de processor. Maakt vergelijken iig wat makkelijker.

Grafische kaart vind ik bij een laptop wat lastig. Gaat vaak ten koste van de accuduur, maar als je hem vooral thuis gebruikt misschien niet zo'n probleem?

Zou iig ook voor snelle nvme storage gaan en genoeg geheugen. En uiteraard een mat IPS scherm.
Zal hem voornamelijk wel aan het stroom hebben, dus hij hoeft niet bijv een halve dag zonder stroom te kunnen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-05 07:34

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Greatsword schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 20:30:
[...]
Misschien moet je jezelf even inlezen voordat je dit soort uitspraken doet, de M1 laat menig laptop achter zich op dit gebied en blijft nog koel ook.
Inlezen.

Met 1.129,10eu voor 8GB RAM en 256GB SSD; heb je niet alleen een matige laptop; maar ook nog een die heel duur is.
Grafisch is ie niet zo zwak als een laptop van 400eu en laat ie dus menig laptop achter zich (dat is immers de grootste markt).

Naast dat ie grafisch dus helemaal niet zo heel sterk is; is het ook een bijzonder hoge prijs voor de basisspecs (de gemiddelde telefoon heeft tegenwoordig hetzelfde/meer RAM/opslag).
Overigens zou ik Apple niet op z'n blauwe ogen vertrouwen dat een apparaat zonder actieve koeling langdurige prestaties volhoudt en daarnaast zitten er zeker limitaties aan ARM.

Het heeft ook geen nut om er over door te gaan; als de OP zelf al aangegeven heeft dat ie liever geen MacBook heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokie
Je bedoelt deze link: https://www.notebookcheck...tel-and-AMD.508057.0.html

Ik vind notebookcheck nogal wispelturig… Maar TS wil geen Apple, laat ons die discussie dan maar laten…

Welke programma’s gebruik je en wat voor video’s bewerk je? Is het uren aan 4K of 5 minuten FullHD? En wat is bewerken? Is dat colour graden en zo, of gewoon wat dingetjes aan elkaar plakken met een leuk deuntje?

Heb je een extern scherm of wil je alles op de laptop en ga je dan priegelen op een 13” of toch liever een 17”?

Heb je zelf al iets gevonden trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honnepon
Welke programma’s gebruik je en wat voor video’s bewerk je? Is het uren aan 4K of 5 minuten FullHD? En wat is bewerken? Is dat colour graden en zo, of gewoon wat dingetjes aan elkaar plakken met een leuk deuntje?

Adobe photoshop voor fotobewerking en voor videobewerking nog op zoek naar een niet te ingewikkeld programma.
Video's is meer wat knip en plakwerk en deuntje oid.

Mijn man speelt ook graag secondlife , das nu bijna niet te doen (traag en vastlopen) .

Heb je een extern scherm of wil je alles op de laptop en ga je dan priegelen op een 13” of toch liever een 17”?

Geen externscherm en 15,6 " gewend, mag mits het qua prijs kan een 17 " .

Heb je zelf al iets gevonden trouwens?

Nope, dit omdat we over 3 jaar geen spijt willen hebben wat we gekocht hebben, hij mag nog wel even mee gaan!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• nokie
Dat lijken me geen echt hoge eisen... Tenzij je met stapels layers gaat werken (zo klinkt het althans niet), gaat PS geen enkele recente intel i5 of i7 of gelijkwaardige AMD op de knieën krijgen. Daar hoef je je geen zorgen over te maken. En die gaan ook gewoon nog 3 jaar meegaan (of ik moet me heel sterk vergissen).

AMD doet het momenteel net iets beter. Of je dat in de praktijk ook echt merkt, weet ik niet. Zeker niet bij het surfen of het mailen en eens je gekozen hebt, ga je toch niet zitten sakkeren dat er een benchmark is die zegt dat het andere kamp jouw filmpje 3s sneller had gerenderd. Als elke seconde telt (professioneel) dan maakt het wel degelijk uit, maar ik laat mijn filmpjes toch renderen terwijl ik een kop koffie ga halen of zo.

Stel dat je voor videobewerking toch bij Adobe Premiere uitkomt of (wat ik persoonlijk wel goed vind: DaVinci Resolve), dan kan je daar veel meer mee dan wat knip en plakwerk maar dat hoeft natuurlijk niet. Maar daar zou ik - gezien ook het budget dat je voorziet - wel wat extra op inzetten. Wat heel erg helpt is genoeg RAM, dus ik zou zeker niet voor minder dan 16GB gaan.

En eigenlijk is het ideaal mocht je weten wat je echt gaat gebruiken, want sommige van die programma's kunnen echt voordeel halen uit een discrete (NVidia) GPU, zelfs al is dat iets low end (je hebt geen gaming beest nodig, maar de CUDA cores nemen wel een hoop werk van je CPU weg. Ook Photoshop heeft daar voordeel bij).

Vreemd trouwens dat SecondLife zou haperen, in mijn herinnering draaide dat zelfs op mijn Pentium 4 (toen de dieren nog spraken).

Volgens mij heb je geen 2000 euro nodig voor wat je zoekt (en zou ik eerder een los scherm kopen voor erbij dan heel hard te investeren in een goed laptopscherm, dat los scherm kan veel langer meegaan). Maar goed, ik ken jouw situatie niet.

- minstens 16GB ram
- SSD van minstens 512GB
- degelijk scherm: minstens 100% sRGB, meer mag maar zal waarschijnlijk niet nodig zijn, minstens 300 nits, mocht je niet voor een extern scherm kiezen

Kom je volgens mij al een heel eind. Ik vind het moeilijk om te zeggen "kies daarvoor" (mijn eigen laptop is een bijna 7 jaar oude ASUS dus ik ben zelf ook stilaan op zoek naar iets nieuws). Als je tevreden bent met Lenovo, dan zal je daar zeker wel iets vinden (Thinkpads zijn volgens mij heel goed bijvoorbeeld, ik heb er zelf het geld niet voor, maar zo'n P15 of een T15 zijn volgens mij prachtige machines)

Ik heb zelf goede ervaring met ASUS (zo'n Zenbook 15 lijkt me ook een optie) en review sites zijn vaak ook enthousiast over de Dell XPS (al zie ik ook veel negatieve gebruikerservaringen, dus ik zou er wel mee opletten). Maar over alle merken zal wel iets te zeggen zijn, en ervaringen uit het verleden... HP heeft ook wel wat modellen.

Kijk eens wat rond in de pricewatch, en probeer toch een beetje zelf te zoeken. Als je er een paar op het oog hebt, wil ik gerust naar je lijstje mee kijken om te zien wat ik zou nemen en waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:09
Ben ik de enige die eigenlijk geen gpu nodig vind bij deze eisen?

Scheelt meteen hoop gewicht (en accuduur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
Nee hoor. Heb getwijfeld over die paragraaf, was meer ter info dan dat ik het hier als een noodzaak zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dikke Foaf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:02
Kijk eens naar Lenovo T-serie of P-serie. T15p, T15g of P1 Gen3. Hebben een Intel -H of Xeon cpu. Alles wat dun is, heeft een -U variant cpu, lower power, maar ook trager, zeker na heel wat jaren. IPS scherm.

[ Voor 52% gewijzigd door Dikke Foaf op 14-02-2021 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honnepon
nokie schreef op zondag 14 februari 2021 @ 21:59:

- minstens 16GB ram
- SSD van minstens 512GB

Dank je voor je uitgebreide antwoord!
Ik denk dat ik hier wel wat mee ga kunnen!
Ga mij er zsm even in verdiepen en ben benieuwd waar ik op uit ga komen :*)
Pagina: 1