Vraag

• Munki
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:22
Beste mensen,

Gisteren viel mijn laptop plots uit. Nu krijg ik deze met geen mogelijkheid meer aan. Goed om te weten is dat de laptop aan de oplader zat toen het gebeurde en het me dan ook geen probleem lijkt met de batterij (?). Het gaat om een Acer Aspire V3-575G-78MV uit 2015. Er is altijd zeer netjes mee omgegaan, alleen thuis gebruikt, nooit waterschade gehad.

Ik heb al geprobeerd om de laptop uit elkaar te halen en één en ander los te koppelen, waaronder de SSD en HDD, memory sticks (eerst de één, toen de ander) en de batterij zelf. Ook heb ik de fan schoongemaakt. Niets lijkt te werken.. Er zit geen enkel leven in. De fan draait niet, geen lampjes, helemaal niets.

Nu kan ik twee dingen bedenken;

1. Het toetsenbord is er compleet mee gekapt, waardoor ik het 'aan'-knopje ook niet meer kan gebruiken? Ik zeg dit, omdat ik sinds enkele weken ook problemen kreeg met enkele toetsen, allemaal rondom de fan (1, Q, W, S). Met een externe toetsenbord werkten deze wel gewoon.

2. Het moederbord is ermee gekapt, maar nu rest de vraag, betekent dit dan ook direct dat er echt geen enkel leven meer in het beestje zit? Een lampje, of wat dan ook, zodat ik kan kijken of er nog ergens op gereageerd wordt?

Ik open dit topic, omdat ik wil voorkomen dat ik bijvoorbeeld een moederbord bestel en er vervolgens achterkom dat het daar helemaal niet aan lag. Natuurlijk blijft het een gok, maar wat zou ik nog kunnen doen om iets meer te begrijpen van het probleem, alvorens ik e.e.a. bestel, mocht dat het waard zijn natuurlijk.

Thanks!

Alle reacties

• xyanide
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:41
Bekijk het moederbord even goed om zeker te weten dat er geen onderdelen doorgebrand of overduidelijk kapot zijn.

• Munki
xyanide schreef op zondag 14 februari 2021 @ 11:48:
Bekijk het moederbord even goed om zeker te weten dat er geen onderdelen doorgebrand of overduidelijk kapot zijn.
Hello! Thanks voor je reactie. Zojuist uitvoerig bekeken en kan echt helemaal niets vreemds vinden. Ook ruikt het niet doorgebrand... not sure what to do next.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
weet niet of er normaal als de AC adapter er in zit ook even een lampje gaat branden van bv de accu (dattie oplaad) of zo iets

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• Anoniem: 472287
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Check inderdaad of er uberhaupt een lapje oid aan gaat.

Daarnaast, hoe ging de laptop uit. Viel uit tijdens het werken, sloot normaal af, dat is allemaal vrij veelzeggende informatie.

• Veng7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-02 14:19
"geen probleem lijkt met de batterij (?)."
Dat is nog maar de vraag. Als je accu sluiting is gaan maken kan die deze klachten mogelijk ook veroorzaken, al is dat niet waarschijnlijk.
Het is wel snel te testen. Ik lees nl. nergens dat je al geprobeerd hebt zonder accu op te starten (of is dit je test: "en de batterij zelf?"). Waarbij je toch ook eerst moet testen/meten of je lader nog goed is.
Als er twee fouten gelijktijdig optreden kan je dat immers behoorlijk in verwarring brengen.
Maar als je lader dood is en je accu leeg gebeurt er ook niet veel meer.

[Voor 4% gewijzigd door Veng7 op 15-02-2021 13:38]

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:19
Zit er een lampje op de oplader of aan de stekker van de oplader, en brand die wel?

• Slayre
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:39
Ik had zelf een soortgelijk geval met een Aspire V5-573.
Bij mijn geval was de accu zodanig stuk dat hij daarmee niet meer wou booten. Ik heb deze afgekoppeld van het mobo, en nu werkt ie weer als een zonnetje.

Enig probleem is dat ik nu in de buurt van een stopcontact moet zitten. :+

• Kilomeester
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 29-11-2022
Die accu's kunnen op een gegeven moment zo stuk gaan (of het nou slijtage of corrosie of water/vuil of whatever is) dat ze het plotseling niet meer doen.

Inderdaad proberen te draaien zonder batterij. Als dat wel gewoon werkt kun je daar de laatste dagen van het beestje nog wat mee rekken, en/of voor een paar tientjes een vervangende batterij kopen.

• Peet2004
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:03
Meest waarschijnlijk is dat de adapter niet meer laadt, als je dat niet in de gaten hebt valt de laptop plotseling uit zodra de accu leeg is. Kijk bij het gat waar je het stekkertje van de adapter in doet of daar een lampje brandt dat oranje (aan het laden) of groen (accu vol) is. Brandt er niks dan is het dus als het goed is de adapter.

Met een multimeter kan je bij het plugje meten of er ongeveer 19 volt op staat. Normaal bij Acer.

[Voor 12% gewijzigd door Peet2004 op 16-02-2021 01:53]

• Munki
Hello everyone. Dank voor het meewerken.

De accu had ik inderdaad ook al losgekoppeld en geprobeerd aan te zetten (met de oplader erin). Maar helaas.

Ik moet ook eerlijk toegeven dat ik niet zeker weet of er ook een lampje op de oplader zit die brand zodra deze is aangesloten... Er zit wel een klein gaatje in de oplader, maar of dat een lampje is, not sure... ik zie in ieder geval niets branden. Toch eens een nieuwe adapter proberen?

• Anoniem: 472287
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Munki schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 07:28:
Hello everyone. Dank voor het meewerken.

De accu had ik inderdaad ook al losgekoppeld en geprobeerd aan te zetten (met de oplader erin). Maar helaas.

Ik moet ook eerlijk toegeven dat ik niet zeker weet of er ook een lampje op de oplader zit die brand zodra deze is aangesloten... Er zit wel een klein gaatje in de oplader, maar of dat een lampje is, not sure... ik zie in ieder geval niets branden. Toch eens een nieuwe adapter proberen?
Het lampje dat gaat branden zit normaliter op je laptop, niet op je oplader.

Anyway, het is altijd de moeite waard om met een multimeter even te checken of er nog stroom uit je oplader komt.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:04

Tens

fits the description

Munki schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 19:49:
omdat ik wil voorkomen dat ik bijvoorbeeld een moederbord bestel en er vervolgens achterkom dat het daar helemaal niet aan lag.
Doe dat maar niet, is waarschijnlijk even duur als een nieuw laptop.

verder; wat anderen al zeggen eerst meten of je überhaupt wel spanning hebt op je moederbord.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee