Toon posts:

hotelschakeling met dimmer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• unf0rg0tt3n
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23-05 14:34
Beste Tweakers,

Recentelijke heb ik een nieuwe dimmer gekocht (Ecodim.07 zigbee), deze is compatible met een hotelschakeling.

De situatie:
Op de begane grond heb ik een schakelaar die het licht op 1e verdieping schakelt.

Op de 1e verdieping heb ik een dubbele schakelaar voor de schakeling van het licht op de 1e en op de zolder.

Op de zolder zit de laatste schakelaar, waarmee ik he licht op de zolder schakel.

Gewenste resultaat:
De enkele schakelaar op de zolder wil ik vervangen voor de ecodim.07 dimmer. Maar ik wil deze wel vanaf de 1e verdieping kunnen schakelen.

Hoe kan ik dit het beste doen?
Het aansluitschema:

Hoe de huidige schakelaar op de zolder is aangesloten, waar de dimmer moet komen:

Hoe het op de 1e verdieping is aangesloten:

De eerste dimmer is al opgeblazen, omdat ik dacht dat ik het goed had aangesloten... Nu vraag ik dus even om hulp.
Heeft iemand een idee?

Alvast bedankt! _/-\o_

Beste antwoord (via unf0rg0tt3n op 14-02-2021 19:04)

• Cpt_ZakLamP
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:45
Ik denk dat je 'm overigens wel kunt aansluiten met je huidige schakelaar, maar die moet je dan 'aan/uit' klikken als je de lamp wilt schakelen (zoals een pulsdrukker zou doen)

Je sluit de dimmer dan als volgt aan:
- Fase (doorknippen + wago) op L
- 1 van de schakeldraden van de schakelaar op P
- de andere schakeldraad sluit je niet aan(even afdoppen ;) )
- schakeldraad naar lamp uiteraard in het daarvoor bestemde contact

Volgens mij moet het hiermee werken, mits je maar 1 schakelaar gebruikt en een pulsdrukker simuleert..

Alle reacties

• Cpt_ZakLamP
Kijkend naar het aansluit schema wil je dimmer altijd spanning hebben op L, je hebt nu enkel geschakelde draden op die plek..

Al zie ik volgens mij wel een bruine draad verstopt zitten in de inbouw doos :D klopt dat?

Kun je wellicht uittekenen hoe je de dimmer had aangesloten toen het fout ging?

Edit: het is me ook niet helemaal duidelijk hoe de andere lamp nu geschakeld wordt, kun je de 3e schakelaar (BG) ook eens op de foto zetten?

Edit2:
De handleiding van de Ecodim.07 die ik zo snel kan vinden spreekt specifiek over puls drukkers:

[Voor 52% gewijzigd door Cpt_ZakLamP op 13-02-2021 21:42]

• unf0rg0tt3n
Cpt_ZakLamP schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 20:55:
Kijkend naar het aansluit schema wil je dimmer altijd spanning hebben op L, je hebt nu enkel geschakelde draden op die plek..

Al zie ik volgens mij wel een bruine draad verstopt zitten in de inbouw doos :D klopt dat?

Kun je wellicht uittekenen hoe je de dimmer had aangesloten toen het fout ging?

Edit: het is me ook niet helemaal duidelijk hoe de andere lamp nu geschakeld wordt, kun je de 3e schakelaar (BG) ook eens op de foto zetten?

Edit2:
De handleiding van de Ecodim.07 die ik zo snel kan vinden spreekt specifiek over puls drukkers:
[Afbeelding]
Thanks voor je antwoord! Je hebt het goed gezien, er zit fase in die contactdoos! Die kan ik doorknippen en verlengen met een wago :)

Hoe ik de dimmer had aangesloten... uhm ja, ik heb verkeerd gemeten en heb de draad voor de lamp op L gezet en de andere schakeldraden op P en de dimmer. Dus dat was gedoemd te mislukken.

Schakelaar op BG doet niet mee tot de 1e verdieping. Volgensmij klassieke hotelschakeling, alleen op de 1e verdieping zit een dubbele schakelaar (bij mijn ouders zitten die 2 bijvoorbeeld 1 meter uit elkaar, maar net hoe het lekker uitkwam denk ik).

Ik zie wel dat jouw schema iets meer duidelijkheid geeft dan degene die in het boekje staat, wat er nota bene bij zit. Pulsdrukkers dus, dat heeft niets in het boekje gestaan vandaar de P op de dimmer.

• Cpt_ZakLamP
Oh, ik zie wel dat de handleiding die ik had gevonden voor de Z-Wave variant is (https://cdn.webshopapp.co...ve-dimmer-handleiding.pdf) , ik zie dat jij de Zigbee variant hebt..

Wellicht dat daar nog verschil in zit, maar voor de Zigbee variant kan ik alleen een beknopte handleiding terug vinden: https://cdn.webshopapp.co...ee-dimmer-handleiding.pdf
Waar überhaupt geen wissel schakeling in wordt beschreven 8)7

• unf0rg0tt3n
Cpt_ZakLamP schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 22:54:
Oh, ik zie wel dat de handleiding die ik had gevonden voor de Z-Wave variant is (https://cdn.webshopapp.co...ve-dimmer-handleiding.pdf) , ik zie dat jij de Zigbee variant hebt..

Wellicht dat daar nog verschil in zit, maar voor de Zigbee variant kan ik alleen een beknopte handleiding terug vinden: https://cdn.webshopapp.co...ee-dimmer-handleiding.pdf
Waar überhaupt geen wissel schakeling in wordt beschreven 8)7
Dat is dus het vreemde. In mijn eerste post heb ik het aansluit schema gepost wat in het boekje stond. Maar dat schema kan ik dus nergens terug vinden.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-05 00:07

SA007

Moderator Tweaking
Move naar Domotica, denk dat het daar iets beter past dan Wonen&Verbouwen.

Klok is stuk :(

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Cpt_ZakLamP
Ik denk dat je 'm overigens wel kunt aansluiten met je huidige schakelaar, maar die moet je dan 'aan/uit' klikken als je de lamp wilt schakelen (zoals een pulsdrukker zou doen)

Volgens mij moet het hiermee werken, mits je maar 1 schakelaar gebruikt en een pulsdrukker simuleert..

• unf0rg0tt3n
Cpt_ZakLamP schreef op zondag 14 februari 2021 @ 11:59:

Thanks!! Ik ga hiermee aan de slag
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee