Toon posts:

Unraid + Windows 10 vm installatie hulp gevraagd

Pagina: 1
Acties:

• workermaster
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-03 05:51
Beste Tweakers,

Het probleem + TL:DR

Ik kan een Windows 10 vm aanmaken op Unraid maar niet installeren. Ik krijg geen optie om de Windows ISO te installeren. Opgelost. (Verkeerde Windows ISO)
GPU passthrough werkt niet. Het systeem lijkt te crashen. Opgelost. (Te oude gpu die geen uefi heeft. Opgelost met bios van een andere kaart)
Audio passthrough crashed Unraid. Opgelost. (Upgrade naar nieuwe Unraid versie)
Dockers kunnen media niet vinden. Opgelost. (Paden stonden verkeerd)
Hardware
Samsung 1tb ssd.
Ryzen 3700x
Asus x470-f
32gb ram 3200mhz.
Inleiding
Na kort met Windows storage spaces gewerkt te hebben heb ik toch besloten om een Unraid server te maken. Hiervoor heb ik nog wat oude hardware liggen. Ik heb een trail versie gedownload en ben al ruim 2 weken met Unraid aan het spelen. Mijn media staat erop, er zijn ook al een aantal dockers actief. Ik heb nog nooit eerder met Unraid of Docker gewerkt dus ik moet veel zaken uitvogelen voordat ik het durf te installeren.

Anyway alles ziet er goed uit. Nu heb ik echter 1 "krachtige" machine staan om te gamen, Plex af te handelen en mijn media aan te sturen. Daarnaast staat nu op zolder een ouder systeem Unraid te draaien. Ik geef de voorkeur aan het hebben van 1 machine die alles doet. Daarom wil ik graag mijn krachtige systeem alles laten afhandelen.
De situatie
Ik heb een server met wat oude hardware draaien. Aan die server hangen 4 8tb usb schijven. Deze vormen samen mijn media share.
daarnaast zit er een 500gb interne hdd in. Deze hdd dient als test. Einddoel is om Windows op mijn samsung 1tb ssd te draaien. Ik wil Windows op een eigen hdd draaien. Niet als onderdeel van een cachepool, Ik heb overigens geen cache drive.

De installatie:

De vm keuze die ik neem (Windows 10)

De intsallatietemplate voordat ik er iets aan verander:

De template na het aanpassen van de velden. Zoals je kan zien verander ik niet veel. Enkel wat extra ram toegewezen, de ISO locatie toegevoegd en de vdisk naar het pad van de unassigned disk gezet.

De aangemaakte vm:

En dan krijg ik dit:
Wat heb je al geprobeerd
Ik kan in dat laatste scherm "exit" typen. De bios waar je dan in komt heeft een aantal opties. Ik heb daar alles qua bootorder al geprobeerd. Tijdens het Googlen kwam ik ergens een forumpost tegen waarbij iemand aangaf dat je bij het aanmaken van je vm voor de Seabios moet kiezen. Dat heb ik ook gedaan maar daarbij krijg ik de melding "starting from hard disk" en kan ik niet kiezen voor een andere bootoptie. Het lijkt erop dat de vm vastloopt met de Seabios.

Daarnaast heb ik ook geprobeerd om de settings voor de bus aan te passen. Deze staan standaard op IDE. Ik heb alle andere keuzes geprobeerd voor zowel de OS Install CDRom Bus, Primary vDisk Bus en VirtIO Drivers CDRom Bus.

Kortom ik kom er niet meer uit. Zouden jullie mij kunnen helpen? Waarschijnlijk is het iets supersimpels waar ik als Unraid/Linux leek niet aan denk.

Alvast bedankt.
Workermaster.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:33
Ik zou je geld terugvragen bij de partij waar je die iso vandaan hebt. Of een origineel installatiemedium gebruiken, daarvan weet je tenminste zeker dat deze bootable is.

• workermaster
Thralas schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 18:55:
Ik zou je geld terugvragen bij de partij waar je die iso vandaan hebt. Of een origineel installatiemedium gebruiken, daarvan weet je tenminste zeker dat deze bootable is.
Bedankt voor de reactie. De ISO komt van de piraten haven. Om te testen wilde ik geen nieuwe Windows licentie kopen. De windows installatie die er later op komt (die nu dus op mijn game systeem staat) is uiteraard gekocht.

Ik heb ook op de website van Microsoft gekeken en daar de tool gedownload om een installatie iso te maken. Helaas wil die tool niet starten. Ik moet toestemming geven om te starten als administrator en daarna gebeurd er niets meer.

Stomme vraag maar kan ik niet gewoon mijn huidige ssd met Windows in Unraid duwen en dan booten als vm? Of moet ik echt met een blanco installatie beginnen?

Edit: Schijnbaar moet je met een niet Windows systeem op de Windows pagina een iso downloaden. Met de developer tools van Chrome is mij dat gelukt. Ik heb nu de officiele iso op de server gezet en het ziet ernaartuit dat ik het nu ineens wel kan installeren.

[Voor 11% gewijzigd door workermaster op 13-02-2021 19:29]

• workermaster
Oke we zijn al iets verder. Nu het volgende probleem.

Windows kan geen hdd vinden. Is dit waar ik de VirtIO driver moet installeren? Die kan ik namelijk wel selecteren maar dat lijkt niets te doen:

Hoe moet ik trouwens afbeeldingen in dit forum plakken? Ik maak nu een screenshot en sla dat via Paint op maar het lijkt mij dat dit makkelijk moet kunnen.

• workermaster
Ik moet vaker een forumdraadje starten;) Zodra ik het vraag kan ik het ineens wel uitvogelen.
Ik heb de Virtio iso in dezelfde folder gezet als de Windows iso en het type bus veranderd van IDE naar SATA. Ik weet nog niet welke van deze acties het probleem heeft opgelost maar Windows is nu aan het installeren. Hopelijk gaat hierna alles goed zodat ik morgen een poging kan doen om Unraid naar mijn gaming systeem te verplaatsen en daarna Windows opnieuw te installeren op de ssd.

• Thralas
workermaster schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 19:35:
Windows kan geen hdd vinden. Is dit waar ik de VirtIO driver moet installeren?
Ja.
Die kan ik namelijk wel selecteren maar dat lijkt niets te doen:
Er staan meerdere drivers op de disk. Je moet even doorklikken naar de juiste directory ('viostor'), vervolgens naar de directory voor 'w10'.
workermaster schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 19:46:
Ik moet vaker een forumdraadje starten;) Zodra ik het vraag kan ik het ineens wel uitvogelen.
Ik heb de Virtio iso in dezelfde folder gezet als de Windows iso en het type bus veranderd van IDE naar SATA. Ik weet nog niet welke van deze acties het probleem heeft opgelost maar Windows is nu aan het installeren.
Vermoedelijk heb je Primary vDisk Bus ook op SATA of IDE gezet. Dat kan wel (en dan kun je opeens installeren zonder driver), maar dat is enorm veel trager dan virtio.

Ik zou opnieuw installeren met virtio, en dan de driver kiezen zoals ik hierboven beschrijf. Anders lever je flink in op disk performance.

Zelfde geldt voor video (qxldod) en eventueel de NIC (netkvm). Die kun je het beste installeren vanuit Windows; browsen naar de juiste driver en dan rechterklik -> install op de .inf.

[Voor 7% gewijzigd door Thralas op 13-02-2021 20:18]

• workermaster
Thralas schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 20:13:
[...]

Ja.

[...]

Er staan meerdere drivers op de disk. Je moet even doorklikken naar de juiste directory ('viostor'), vervolgens naar de directory voor 'w10'.

[...]

Vermoedelijk heb je Primary vDisk Bus ook op SATA of IDE gezet. Dat kan wel (en dan kun je opeens installeren zonder driver), maar dat is enorm veel trager dan virtio.

Ik zou opnieuw installeren met virtio, en dan de driver kiezen zoals ik hierboven beschrijf. Anders lever je flink in op disk performance.

Zelfde geldt voor video (qxldod) en eventueel de NIC (netkvm). Die kun je het beste installeren vanuit Windows; browsen naar de juiste driver en dan rechterklik -> install op de .inf.
Duidelijke uitleg. Ik heb inderdaad de primary bus op SATA gezet. Tijdens de installatie heb ik geen VirtIO drivers hoeven installeren. In Windows heb ik daarna alleen de VirtIO gebruikt om een driver voor het netwerk te installeren. De vm is niet vooruit te branden maar dat maakt nog niet uit. Het is nog maar een testje. Ik ga morgen eerst Unraid verplaatsen van de mijn oude hardware naar mijn gaming systeem. Daarna eerste zorgen dat alle hardware werkt en dan in de middag een Windows installatie op mijn ssd uitvoeren met de stappen die je aangeeft.

Het systeem waar ik nu mee aan het testen ben heeft geen dedicated gpu. Het systeem waar het morgen in moet komen heeft een GTX 660 ti (wordt geupgrade zodra de rtx3000 serie betaalbaar is). Dus als het goed is hoef ik morgen alleen maar uit te vogelen hoe ik gpu passthrough moet doen.

[Voor 5% gewijzigd door workermaster op 13-02-2021 20:47]

• workermaster
Ik loop helaas weer vast.

Vanmorgen heb ik mijn Unraid installatie verplaatst van mijn oude hardware naar mijn gaming systeem. Dat ging goed. Unraid startte op en herkende de externe schijven en een hoop nieuwe hardware. De media share is opgestart en daarna heb ik ssd leeg gemaakt (partities verwijderd via Unraid). Ik heb daar vervolgens Windows 10 op gezet middels de officiele iso. En toen begon het gedoe.

Ik kan Windows benaderen via de VNC. Zolang mijn systeem geen gpu passthrough gebruikt, blijft alles werken. Zet ik een van mijn gtx600ti's (heb er 2) in passthrough mode dan stopt heel Unraid ermee. Ik kan dan namelijk wel de vm starten maar Unraid stopt dan simpelweg. Geen gui pagina werkt meer en Windows start volgens mij ook niet.

Daarna heb ik zelfs het probleem gehad dat Unraid ineens met een raar ip opstart en ik mijn gui niet meer aankon. Dat is opgelost door de usb opnieuw van een Unraid install te voorzien en daarna wat files terug te kopieren zodat de nieuwe Unraid install mijn huidige media share kon zien.

Dus toen was ik weer terug bij af.

De huidige situatie is als volgt:

Zet ik mijn 660ti als secondary dan kan ik de vm opstarten. De vm ziet echter de kaart niet.

Zet ik enkel de 660 ti als primary dan loopt het hele systeem vast.
Ik heb hierbij verschillende vbios roms voor de videokaart geprobeerd, verschillende machine types en de video's van Spaceinvaderone gekeken. Wat bij hem in een keer lukt werkt bij mij gewoon niet mee.

Weet iemand waarom mijn systeem lijkt te crashen zodra gpu passhtrough aan gaat?

• Thralas
Hij ziet de kaart wel, want ik zie 2 graphics adapters. Ze gebruiken alleen de (bare bones) Microsoft-driver ipv. de Nvidia driver.

Het kan zijn dat je de (Nvidia) driver nog moet installeren, maar het wil ook voorkomen dat je iets van een 'device failed to start' ziet als je de properties bekijkt. Dat ken ik van VFIO met AMD vooral als iets dat optreedt als de kaart uberhaupt niet meewerkt (bijvoorbeeld omdat de host de adapter al heeft geïnitialiseerd, check dus op welke kaart je UEFI output krijgt).

Daarnaast zijn sommige (oude?) AMD-kaarten zo brak dat ze sowieso maar één keer kunnen booten. Dan krijg je vergelijkbaar gedrag als je verder beschrijft: het starten van een VM hangt (met plain libvirt getest). Kan goed zijn dat iets vergelijkbaars bij jou de hele Unraid-stack doet hangen.

Graphics passthrough met VFIO is erg fragiel is mijn ervaring. De Arch Wiki staat vol met tips & tricks, die zou je kunnen raadplegen. Unraid zal een hoop magie voor je uitvoeren, maar het kan wel eens handig zijn om te kijken of je ook direct met libvirt kunt werken (via ssh: virsh) - of de virt-manager GUI (linux).

Edit: ik zie dat die kaarten erg oud zijn en Google zegt dat ze standaard niet eens een UEFI BIOS hebben. Weet je zeker dat de BIOS die je meegeeft dat wel ondersteunt? Anders gaat 't 'm sowieso niet worden..

[Voor 10% gewijzigd door Thralas op 14-02-2021 18:38]

• workermaster
Thralas schreef op zondag 14 februari 2021 @ 18:34:
Hij ziet de kaart wel, want ik zie 2 graphics adapters. Ze gebruiken alleen de (bare bones) Microsoft-driver ipv. de Nvidia driver.

Het kan zijn dat je de (Nvidia) driver nog moet installeren, maar het wil ook voorkomen dat je iets van een 'device failed to start' ziet als je de properties bekijkt. Dat ken ik van VFIO met AMD vooral als iets dat optreedt als de kaart uberhaupt niet meewerkt (bijvoorbeeld omdat de host de adapter al heeft geïnitialiseerd, check dus op welke kaart je UEFI output krijgt).

Daarnaast zijn sommige (oude?) AMD-kaarten zo brak dat ze sowieso maar één keer kunnen booten. Dan krijg je vergelijkbaar gedrag als je verder beschrijft: het starten van een VM hangt (met plain libvirt getest). Kan goed zijn dat iets vergelijkbaars bij jou de hele Unraid-stack doet hangen.

Graphics passthrough met VFIO is erg fragiel is mijn ervaring. De Arch Wiki staat vol met tips & tricks, die zou je kunnen raadplegen. Unraid zal een hoop magie voor je uitvoeren, maar het kan wel eens handig zijn om te kijken of je ook direct met libvirt kunt werken (via ssh: virsh) - of de virt-manager GUI (linux).

Edit: ik zie dat die kaarten erg oud zijn en Google zegt dat ze standaard niet eens een UEFI BIOS hebben. Weet je zeker dat de BIOS die je meegeeft dat wel ondersteunt? Anders gaat 't 'm sowieso niet worden..
Als ik mijn systeem start krijg ik de bios output en Unraid output op de monitor die aan de 1e gpu hangt. De Windows vm krijg als 2e gpu de 2e videokaart mee.

Na het installeren van wat updates kan Windows wel zien wat voor videokaart eraan hangt alleen werkt die niet:

Als ik op de webiste van Techpowerup kijk zie ik inderdaad dat de kaart die ik heb geen uefi ondersteund: https://www.techpowerup.c...asus-gtx660ti-2048-120821
Ik wist niet eens dat dat nodig was.
Ik zie echter wel dat dezelfde kaart van MSI het wel kan:
https://www.techpowerup.c.../msi-gtx660ti-2048-130529

Kan het kwaad om de bios van MSI in te laden en dan te kijken of het lukt? Of blaas ik dan mijn Asus kaart op?

Het zou jammer zijn als het niet gaat lukken omdat mijn kaarten te oud zijn. Zeker nu ik nog geen nieuwe aan kan komen.

• Thralas
workermaster schreef op zondag 14 februari 2021 @ 20:19:
Kan het kwaad om de bios van MSI in te laden en dan te kijken of het lukt? Of blaas ik dan mijn Asus kaart op?
Lijkt me het proberen waard. Als je kijkt naar de BIOS details dan lijken het vrijwel identieke kaarten gebaseerd op een reference design. Zelfde board, clocks, memory, enige dat verschilt zijn wat fan speed details.

Hier ook wat suggesties over BIOS-mode passthrough, maar volgens mij gaat men er in principe vanuit dat je kaart UEFI capable is (ie. OVMF mode).

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Error 43 is een bekende foutmelding, internet staat er vol mee. op het unRAID forum is een een handleiding die je helpt om win10 werkend te krijgen met een nvidia kaart, ik kan de betreffende topic zo even niet vinden.
even op google/DDG "unraid windows vm nvidia error 43" zoeken brengt je stukken verder ;)

Note, ik heb geen nvidia gpu welke ik gebruik voor passthrough.

Fan van: Unraid. Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

• workermaster
Thralas schreef op zondag 14 februari 2021 @ 23:16:
[...]

Lijkt me het proberen waard. Als je kijkt naar de BIOS details dan lijken het vrijwel identieke kaarten gebaseerd op een reference design. Zelfde board, clocks, memory, enige dat verschilt zijn wat fan speed details.

Hier ook wat suggesties over BIOS-mode passthrough, maar volgens mij gaat men er in principe vanuit dat je kaart UEFI capable is (ie. OVMF mode).
geenwindows schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:04:
Error 43 is een bekende foutmelding, internet staat er vol mee. op het unRAID forum is een een handleiding die je helpt om win10 werkend te krijgen met een nvidia kaart, ik kan de betreffende topic zo even niet vinden.
even op google/DDG "unraid windows vm nvidia error 43" zoeken brengt je stukken verder ;)

Note, ik heb geen nvidia gpu welke ik gebruik voor passthrough.
Dank beiden voor de reacties. Ik heb net even snel de vbios van een MSI kaart geprobeerd. In eerste instantie wilde Windows weer geen beeld geven. Daarna heb ik in Windows het stuurprogramma van de kaar aangepast. Die stond op een standaard Windows driver ipv een Nvidia. Geen idee waarom want ik heb toch echt meerdere keren geprobeerd om Nvidia drivers te installeren. Na een herstart kreeg ik ineens beeld!

Een aantal keer herstart en audio geprobeerd en het lijkt te blijven werken. Maar eerlijk gezegd vertrouw ik het nog voor geen meter. Dus nu maar hopen dat het blijft werken.

Ik heb nu overigens geluid via de HDMI. Ik merkte dat als ik probeer om de audiochip van mijn moederbord aan Windows vm toe te wijzen dat dan mijn Unraid systeem stopt. Het probleem van crashen was dus ook niet de videokaart maar de audio. Dus nu nog uitvogelen waarom de audiochip niet wil werken. Maar dat lijkt mij een superklein issue want in het ergste geval kan ik de audio schijnbaar ook via een virtuele kaart laten lopen.

Voor nu dus even afwachten of alles blijft werken. Vanavond ga ik de VM inrichten en uitzoeken hoe ik Dockers op mijn cache moet installeren en backuppen.

• workermaster
Nou eindelijk lijkt alles te draaien. Nadat ik volgens mij alle mogelijke problemen heb opgelost (voornamelijk passthrough) loop ik nu tegen wat kleine dingen aan. Een daarvan is dat mijn huidige raid kaart schijnbaar niet ondersteund wordt. Daarvoor ben ik nu al op zoek naar een andere kaart.

En de andere is dat ik met Sonarr en Radarr mijn media niet kan vinden.
De shares:

De dockers staan op mijn cache drive:

Maar in Radarr zelf kan ik mijn media gewoon niet vinden.

Voor mijn gevoel heb ik al die directorys gehad maar ik kan mijn Plex/series gewoon niet vinden.
Weet iemand wat ik hier verkeer doe?

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
host path 3 (/media) hoort aan mnt/user/Plex
host path 2 (/data) hoort volgens mij naar de download folder te gaan, maar dat weet ik niet heel zeker omdat ik geen Bindex containers gebruik... (https://hub.docker.com/r/binhex/arch-sonarr/)
de appdata config zit verstopt, die kun je vinden als je op 'show more settings'.

unRAID en RAID kaarten is een dingetje, de meeste werken prima mits deze in JBOD werken of geflashed zijn naar IT mode.

Fan van: Unraid. Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

• workermaster
geenwindows schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 20:45:
host path 3 (/media) hoort aan mnt/user/Plex
host path 2 (/data) hoort volgens mij naar de download folder te gaan, maar dat weet ik niet heel zeker omdat ik geen Bindex containers gebruik... (https://hub.docker.com/r/binhex/arch-sonarr/)
de appdata config zit verstopt, die kun je vinden als je op 'show more settings'.

unRAID en RAID kaarten is een dingetje, de meeste werken prima mits deze in JBOD werken of geflashed zijn naar IT mode.
Super bedankt. Sonarr kan de series nu vinden. Radarr heb ik maar verwijderd aangezien die voor mij om andere redenen niet echt nuttig is.

Ik heb via Vraag en Aanbod van een andere Tweaker 2 LS9221 kaarten overgenomen. Die komen hopelijk dit weekend binnen. Dan flashen en hopelijk heb ik dan mijn andere schijven ook erbij.

Ik ga zometeen proberen de Plex docker te installeren en later nog een ander probleem oplossen. Hoewel mijn Windows vm werkt merk ik wel dat de performance niet helemaal goed gaat. Benchmarks zijn goed maar het openen van een scherm is wat traag en slepen met vensters is laggy. Mogelijk komt dat omdat ik een oude Asus gtx 660ti met een MSI bios draai.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee