Toon posts:

Upgraden of nieuwe aankopen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sander_RTTN
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06-07-2021
Enkele maanden geleden heb ik een PC laten samenstellen met als doel "gamen, muziekbewerking, eventueel VM's draaien". Maar ik heb gemerkt dat ik er meer op game dan de andere zaken, daarom vroeg ik me af of ik mijn pc beter zou upgraden en eventueel onderdelen verkopen of gewoon een 2e pc aankoop puur voor gaming.

Mijn huidige pc bestaat uit
MB: MSI MEG X570 ACE
CPU: AMD Ryzen 9 3900X WRAITH 3800 AM4
GPU: MSI 8GB D6 RTX 2070 SUPER Gaming X Trio
RAM: 32 GB 3200MHz Corsair Vengeance LPX
SSD: 1TB Samsung Evo Plus 970 M.2 + 1TB Samsung Evo 970 M.2
Power: Corsair RM850x
CPU-cooler: be quiet! Dark Rock 4 Pro
Fans: be quiet! Silent Wings 3 PWM

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
Enkel gaming

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Afhankelijk van de keuze die gemaakt wordt, €3000 maximum

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
Samsung Evo 970 Plus 1TB

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.
Indien aankoop voor 2e PC alles wat nodig is om het maximale uit mijn PC te kunnen halen..
  • Beste CPU voor Gaming
  • GPU zal waarschijnlijk een 3080/3080TI (indien release)/3090 worden
  • RAM best mogelijke.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Niet echt een specifieke voorkeur

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Geen bepaalde eisen/wensen.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
Die optie is er zeker om het maximale uit mijn pc te kunnen halen

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Mijn verwachting is om na deze post eindelijk de knoop te kunnen doorhakken of ik voor een tweede specifieke gaming-build zou gaan of mijn PC gewoon upgrade/ombouw naar een game-pc. Zit al een hele tijd met deze gedachte in mijn hoofd en krijg geen beslissing genomen.

De game(s) die ik vooral speel zijn Call Of Duty Warzone al haal ik ook veel plezier uit een Watch Dogs game etc. Momenteel haal ik gemiddeld 100-110 FPS in Warzone en ik ben er 100% zeker van dat ik er meer kan uithalen. Mijn settings zijn al verlaagd naar low-normal om meer FPS te verkrijgen.

[Voor 4% gewijzigd door Sander_RTTN op 13-02-2021 17:05]

Alle reacties

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:19
Ik snap niet echt waar je het over hebt. Je huidige systeem is al zo'n beetje de meest krachtige die je momenteel zou kunnen samenstellen, zonder idioot veel uit te geven aan de beste onderdelen (die qua prijs/kwaliteit-verhouding niet zinnig zijn).

Je videokaart zou nog wat beter kunnen (ook al is een 2070 Super verre van traag), maar gezien alle tekorten aan Geforce RTX 3000-series kaarten, heeft dat momenteel ook weinig zin.

Verder gaat het je alleen maar om gamen, maar vertel je niet om welke games het gaat, en hoe die nu presteren.

[Voor 16% gewijzigd door Hahn op 13-02-2021 16:58]

The devil is in the details.

• Sander_RTTN
Hahn schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 16:54:
Ik snap niet echt waar je het over hebt. Je huidige systeem is al zo'n beetje de meest krachtige die je momenteel zou kunnen samenstellen, zonder idioot veel uit te geven aan de beste onderdelen (die qua prijs/kwaliteit-verhouding niet zinnig zijn).

Je videokaart zou nog wat beter kunnen (ook al is een 2070 Super verre van traag), maar gezien alle tekorten aan Geforce RTX 3000-series kaarten, heeft dat momenteel ook weinig zin.

Verder gaat het je alleen maar om gamen, maar vertel je niet om welke games het gaat, en hoe die nu presteren.
Mijn bedoeling is om er in de toekomst, indien het aanbod het toelaat, mijn PC te upgraden naar een echte gaming-pc specifiek voor gaming (Upgrade CPU, GPU & RAM) waar ook enkel op gegamed wordt. De onderdelen die ik dan eruit haal zouden eventueel nog wat opbrengen op de tweedehandsmarkt of ik hergebruik deze in een nieuwe build waar ik dan wel mijn muziekbewerking etc op zou doen, als in een soort van "dual pc-setup".

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:19
Ik ga soort van herhalen wat ik net bedoelde: wat je hebt is al een aardig dikke 'gaminc pc', je systeem kan al niet veel beter meer dan dat 'ie nu is. De videokaart zou beter kunnen, maar er is een tekort aan videokaarten, dus dat zou ik niet aanraden om nu te kopen momenteel.

En verder: geef aan welke spellen je speelt.

[Voor 9% gewijzigd door Hahn op 13-02-2021 17:10]

The devil is in the details.

• Sander_RTTN
Hahn schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 17:09:
Ik ga soort van herhalen wat ik net bedoelde: wat je hebt is al een aardig dikke 'gaminc pc', je systeem kan al niet veel beter meer dan dat 'ie nu is. De videokaart zou beter kunnen, maar er is een tekort aan videokaarten, dus dat zou ik niet aanraden om nu te kopen momenteel.

En verder: geef aan welke spellen je speelt.
Ik weet dat de videokaarten een heel groot tekort hebben, maar de overstap naar een 5000 series CPU zoals de 5950X (duurste optie) is volgens jou niet echt de moeite waard op dit moment?

Ik heb mijn post ondertussen aangepast met de games die ik speel.
De game(s) die ik vooral speel zijn Call Of Duty Warzone al haal ik ook veel plezier uit een Watch Dogs game etc. Momenteel haal ik gemiddeld 100-110 FPS in Warzone en ik ben er 100% zeker van dat ik er meer kan uithalen. Mijn settings zijn al verlaagd naar low-normal om meer FPS te verkrijgen.

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-05 14:52
Plat gezegd: cpu: niet beperkende factor in games mits je een beetje fatsoenlijke cpu pakt.. Geheugen: 16gb voor games genoeg, 32 voor toekomstbestendig. Timings etc ga je niet merken.
Beperkende factor: gpu. Als je 2000 euro uit wilt geven voor 15 FPS extra terwijl die kaart normaal gesproken 700 waard is, ga ervoor. Anders: even rustig afwachten.

Mocht je gewoon een knutselbehoefte hebben (ik ken het gevoel en heb het ook gedaan) verbouw de pc dan tot dikke waterkoeling bak. Kost ook een hoop centen en veel tijd, ziet er cool uit en is koel en merk.je in de praktijk ook weinig van :-p

mixing a drink and music

• pedra
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23-03 19:12
enige wat duidelijk invloed zou hebben is de gpu maar visueel zal je er dan nog niet veel van merken.. de 2070 super kan nog wel een jaartje of 2 mee voor ej zal merken dat je settings omlaag moet zettten om redelijke fps te halen

als we het over een specifiek voor gaming systseem hebben valt de cpu nog op je nou dan een 5600 (of intel) kunnen nemen aangezien de meeste games niet zoveel cores gebruiken

voorderest is je systeem up to date (lees niet waard te veranderen)

je zegt dat je de optie openhoud om te gaan overklokken?
haal je nu al maximum uit je pc dan?

• Sander_RTTN
enige wat duidelijk invloed zou hebben is de gpu maar visueel zal je er dan nog niet veel van merken.. de 2070 super kan nog wel een jaartje of 2 mee voor ej zal merken dat je settings omlaag moet zettten om redelijke fps te halen
Heb mijn settings al op low/normal staan dus heel veel lager ga ik niet meer kunnen gaan om er nog iets meer uit te halen.
als we het over een specifiek voor gaming systseem hebben valt de cpu nog op je nou dan een 5600 (of intel) kunnen nemen aangezien de meeste games niet zoveel cores gebruiken
Over de CPU ben ik nog niet uit welke op dit moment het meest geschikt is voor enkel gaming.
je zegt dat je de optie openhoud om te gaan overklokken?
haal je nu al maximum uit je pc dan?
Waarschijnlijk haal ik nu niet het maximum uit mijn PC aangezien ik niets overklokt heb, heb dit ook bewust niet gedaan omdat dit minder interessant is als je het zou doorverkopen denk ik dan.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:42
Welke resolutie heeft/hebben je monitor(en)?

• Sander_RTTN
Uszka schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 19:01:
Welke resolutie heeft/hebben je monitor(en)?
Ik heb een MSI Optix MAG 251RX
1920 x 1080 24,5" 240Hz 1ms

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:42
RTX is meer een kaart voor 1440p/2160p. Voor 1080p kan je beter een RX 6800 (XT)/6900 XT nemen. SAM voegt ook wat toe.

• Mortov Molotov
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 25-05 18:16
Wow wow wow, let me stop you right here!

Die CPU van jou heb ik ook en is perfect, zelfs overqualified, voor gaming. Er is in essentie geen verschil in prestaties tussen de 3900x en pakweg de nieuwere 5600x, zeker niet als je op QHD en al helemaal niet als je op 4K gaat gamen.

RAM is perfect, frequentie 3200 MHz ook.
Cooler ook. Water cooling brengt geen meerwaarde hier tov huidig type.

GPU eigenlijk ook. Warzone is een FPS, dus je kan je de vraag stellen of je hogere grafische kwaliteit in de heat of the moment wel gaat merken.

Enige upgrade die ik zou aanraden is de 3080 of de 6800XT. Maar nu nog niet, te duur.

Elk ander maneuver hier gaat je bakken geld kosten. Zonde.

Ik ga zo meteen enkele benchmark links toevoegen, maar eerst sla ik deze reply op (ben dit aan 't typen op m' n smartphone)

EDIT: bechmarks:

(1) 5600x vs 3900x op 1080p --> nauwelijks verschil in FPS

(2) 5600x vs 3900x op 1440p (QHD) --> nauwelijks verschil in FPS

Dus laat die CPU maar lekker zitten ;)

Dan nog ff wat vergelijkingen tussen GPU's, nu je die 3900x niet weg hoeft te geven:

(a) 2070 super vs 3080

(b) 2070 super vs 3080 ti

(c) 3080 vs 3080 ti --> nauwelijks verschil tussen de twee, verbrand je geld dus maar niet.

Conclusie: huidige pc behouden, mooi ding.
Als de productie terug op gang koopt: 3080 GPU kopen.

[Voor 47% gewijzigd door Mortov Molotov op 14-02-2021 14:55. Reden: benchmarks om TS te overtuigen welke dijk van 'n pc hij heeft ;-)]

• Sander_RTTN
Mortov Molotov schreef op zondag 14 februari 2021 @ 11:10:
Wow wow wow, let me stop you right here!

Die CPU van jou heb ik ook en is perfect, zelfs overqualified, voor gaming. Er is in essentie geen verschil in prestaties tussen de 3900x en pakweg de nieuwere 5600x, zeker niet als je op QHD en al helemaal niet als je op 4K gaat gamen.

RAM is perfect, frequentie 3200 MHz ook.
Cooler ook. Water cooling brengt geen meerwaarde hier tov huidig type.

GPU eigenlijk ook. Warzone is een FPS, dus je kan je de vraag stellen of je hogere grafische kwaliteit in de heat of the moment wel gaat merken.

Enige upgrade die ik zou aanraden is de 3080 of de 6800XT. Maar nu nog niet, te duur.

Elk ander maneuver hier gaat je bakken geld kosten. Zonde.

Ik ga zo meteen enkele benchmark links toevoegen, maar eerst sla ik deze reply op (ben dit aan 't typen op m' n smartphone)

EDIT: bechmarks:

(1) 5600x vs 3900x op 1080p --> nauwelijks verschil in FPS

(2) 5600x vs 3900x op 1440p (QHD) --> nauwelijks verschil in FPS

Dus laat die CPU maar lekker zitten ;)

Dan nog ff wat vergelijkingen tussen GPU's, nu je die 3900x niet weg hoeft te geven:

(a) 2070 super vs 3080

(b) 2070 super vs 3080 ti

(c) 3080 vs 3080 ti --> nauwelijks verschil tussen de twee, verbrand je geld dus maar niet.

Conclusie: huidige pc behouden, mooi ding.
Als de productie terug op gang koopt: 3080 GPU kopen.
Bedankt voor de uitgebreide reactie! Ik ga het zeker allemaal eens bekijken & me alvast op enkele wachtlijsten zetten voor een 3080 of misschien wel een 3090 als mijn budget het wilt toelaten,maar hier moet ik nog even over nadenken :)

• Mortov Molotov
@Sander_RTTN graag gedaan.

Maar mag ik je aanvullend nog eens wijzen op onderstaande benchmark, nl. deze tussen de 3080 en de 3090?

https://www.gpucheck.com/...-9-3900x/ultra/ultra/-vs-

Bij deze hoop ik je te hebben overtuigd dat je die 3090 links laat liggen. Koop met het prijsverschil een mooie VR set ofzo :D

• Sander_RTTN
Mortov Molotov schreef op zondag 14 februari 2021 @ 15:42:
@Sander_RTTN graag gedaan.

Maar mag ik je aanvullend nog eens wijzen op onderstaande benchmark, nl. deze tussen de 3080 en de 3090?

https://www.gpucheck.com/...-9-3900x/ultra/ultra/-vs-

Bij deze hoop ik je te hebben overtuigd dat je die 3090 links laat liggen. Koop met het prijsverschil een mooie VR set ofzo :D
3080 It is I guess haha ;) AMD GPU's ben ik niet zo in thuis dus kan ik ook niet echt een "keuze" in maken en weet nu ook niet precies of die effectief "beter" zijn dan de nieuwe Nvidia reeks, heb je hier misschien ook info over? Heb net even liggen opzoeken en een 6900XT heb ik nog 2 stuks op voorraad zien staan bij een website dus weet niet of dit de moeite zou zijn om aan te schaffen

• Mortov Molotov
Ik ben ff bezig met administratie nu, dus wil hier gerust wel eens dieper op ingaan.

Maar brutaal gesteld: you can 't go wrong either way. Hangt een beetje van je prioriteiten af.

Aanvullende berichtgeving volgt.

• rickbovenkamp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21-05 16:20
Kijk wel uit met benchmarks van websites zoals gpucheck en cpuagent waarbij er (zover ik weet) niet echt een testmethode gegeven wordt! Waarschijnlijk zullen de benchmarks wel in de goede richting zitten maar als je een videokaart of processor vergelijkt zoek dan op een betrouwbare website waar de testmethode vermeld staat.

De benchmark van 3080 vs 3080 ti kan bijvoorbeeld al niet, dit is waarschijnlijk geschatte performance. De 3080 ti is namelijk nog helemaal niet uit.

Hier op tweakers staan een aantal reviews met benchmarks ook kan je kijken naar bijvoorbeeld gamersnexus of tomshardware.

• Mortov Molotov
rickbovenkamp schreef op zondag 14 februari 2021 @ 17:39:
Kijk wel uit met benchmarks van websites zoals gpucheck en cpuagent waarbij er (zover ik weet) niet echt een testmethode gegeven wordt! Waarschijnlijk zullen de benchmarks wel in de goede richting zitten maar als je een videokaart of processor vergelijkt zoek dan op een betrouwbare website waar de testmethode vermeld staat.

De benchmark van 3080 vs 3080 ti kan bijvoorbeeld al niet, dit is waarschijnlijk geschatte performance. De 3080 ti is namelijk nog helemaal niet uit.

Hier op tweakers staan een aantal reviews met benchmarks ook kan je kijken naar bijvoorbeeld gamersnexus of tomshardware.
Dat die meetmethode er niet concreet bij staat, ben ik met je eens, maar ik heb regelmatig de resultaten van gpucheck vergeleken met andere sites zoals anandtech etc, en het resultaat is erg gelijklopend.

Het voordeel van gpucheck = overzicht.

• Sander_RTTN
Mortov Molotov schreef op zondag 14 februari 2021 @ 15:51:
Ik ben ff bezig met administratie nu, dus wil hier gerust wel eens dieper op ingaan.

Maar brutaal gesteld: you can 't go wrong either way. Hangt een beetje van je prioriteiten af.

Aanvullende berichtgeving volgt.
Hoi, ben het zelf beetje uit het oog verloren maar heb je toevallig iets meer informatie over de AMD GPU's?

• Ambition88
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02:26
Een 2070 Super is op 1080p al overkill geen idee wat je met een 3090 wilt doen, gebruik dat geld lekker voor iets anders. :)

• Sander_RTTN
Ambition88 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 12:26:
Een 2070 Super is op 1080p al overkill geen idee wat je met een 3090 wilt doen, gebruik dat geld lekker voor iets anders. :)
Tis ook niet voor op korte termijn te realiseren, voorlopig doe ik me content maar wou vooral weten of het nuttig was om een tweede toestel bij te bouwen of mijn huidige te upgraden. Hier ben ik nu wel al uit om deze gewoon te upgraden na verloop van tijd.

Eens de prijzen en voorraad terug "normaal" zijn wil ik graag upgrades doen die weer x-aantal jaren meekunnen, zoals een 3080(TI) of 3090, AMD ben ik niet in thuis dus daar kan ik geen oordeel over geven

• Mortov Molotov
Sander_RTTN schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 12:19:
[...]

Hoi, ben het zelf beetje uit het oog verloren maar heb je toevallig iets meer informatie over de AMD GPU's?
Als je de vergelijkende testen op bv. Techpowerup.com bekijkt tussen de 6800xt en de 3080, komt de laatste er iets beter uit. Wat mij aan AMD GPU's vooral stoort (en ik heb zelf een Radeon 5700 XT), zijn de driver stability issues. Zelf heb ik er nooit last van, maar zoiets aanraden valt dan iets moeilijker.

AMD heeft ook voordelen. Iets goedkoper, betere compatibiliteit met Linux. En voor Ray Tracing niet meer was dan een gimmick, maakte dat voor sommigen wel iets uit.

In jouw geval raad ik 3080 aan, maar verbrand je geld niet aan iets duurder dan dat.

• Sander_RTTN
Mortov Molotov schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 18:37:
[...]

Als je de vergelijkende testen op bv. Techpowerup.com bekijkt tussen de 6800xt en de 3080, komt de laatste er iets beter uit. Wat mij aan AMD GPU's vooral stoort (en ik heb zelf een Radeon 5700 XT), zijn de driver stability issues. Zelf heb ik er nooit last van, maar zoiets aanraden valt dan iets moeilijker.

AMD heeft ook voordelen. Iets goedkoper, betere compatibiliteit met Linux. En voor Ray Tracing niet meer was dan een gimmick, maakte dat voor sommigen wel iets uit.

In jouw geval raad ik 3080 aan, maar verbrand je geld niet aan iets duurder dan dat.
Ja, ik heb voor mezelf ook uitgemaakt om voor een 3080 of een 3090 te gaan indien de marktprijzen gestabiliseerd zijn en ik eventueel zou willen overstappen op 1440p ipv 1080p wat ook een voordeel zou kunnen geven. Plus ik verwacht bij de start van het nieuwe seizoen in Warzone ook de integratie van DLSS wat natuurlijk ook wat gaat doen aan het aantal FPS.

Bedankt alvast voor de moeite!

• Mortov Molotov
Sander_RTTN schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 12:32:
[...]

Ja, ik heb voor mezelf ook uitgemaakt om voor een 3080 of een 3090 te gaan indien de marktprijzen gestabiliseerd zijn en ik eventueel zou willen overstappen op 1440p ipv 1080p wat ook een voordeel zou kunnen geven. Plus ik verwacht bij de start van het nieuwe seizoen in Warzone ook de integratie van DLSS wat natuurlijk ook wat gaat doen aan het aantal FPS.

Bedankt alvast voor de moeite!
Graag gedaan.

Maar die 3090 blijft toch maar terugkomen in je posts he 😉

Niet doen, veel te duur voor wat je het oplevert
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee