Toon posts:

Zonnepanelen string vs SE klein beetje schaduw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bensjero
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:18
Ik wil graag zonnepanelen op mijn dak laten plaatsen.

Nu heb ik veel op tweakers gelezen dat je niet te bang moet zijn voor een beetje schaduw, en dat veel aanbieders graag SolarEdge systemen verkopen.

Ik denk dat ik het beste één string kan plaatsen. Maar nu heb ik wel een klein beetje schaduw van een schoorsteen. De aanbieder van de zonnepanelen heeft me verteld dat het wel zou kunnen maar was niet zo enthousiast (hij raadt mij natuurlijk liever SE aan).

Vraag 1: Kan ik de beoogde 8 panelen aan 1 string hangen zonder dat de opbrengst teveel wordt beïnvloed door dat beetje schaduw?

Dit is het legplan dat voor mij gemaakt is: (rood omcirkeld is de schoorsteen)

Ik ga er van uit dat de panelen aan de rechter kant wel wat dichter op de schoorsteen staan dan dit plaatje doet vermoeden.
De boom rechtsonder levert geen schaduw op i.v.m. de plaats een hoogte daarvan.

Dit is de bewuste schoorsteen:

Foto is gemaakt om 14:20 13 februari.
De schoorsteen staat midden rechts op de nok van het dak, en steekt 30-40cm uit naar boven (gokje)

Vraag 2: Is dit een geschikte config?
8x DMEGC DM360M6-60HBB
1x Goodwe 3000-XS

Klopt het dat deze omvormer over gedimensioneerd is?
Ik heb 2880 wattpiek in deze config.

[Voor 3% gewijzigd door Bensjero op 13-02-2021 15:00]

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:25
Het is een installatie in Nederland toch?

Ik zou het inderdaad gewoon zo aanleggen als de config die je noemt, gewoon een string omvormer. Ook die kan omgaan met schaduw doordat de panelen diodes hebben.
Daarnaast werkt de schoorsteen alleen schaduw als de zon toch lang niet haaks op de panelen staat. Is dus inderdaad maar een klein beetje schaduw.

8 panelen vind ik wel erg weinig, heb je overwogen om er meteen nog 8 bij te leggen op het andere dak?
De volgende 8 heb je relatief goedkoop, want de omvormer wordt maar iets duurder en installatie kosten heb je toch al.

Deze 8 kunnen inderdaad ook prima op het 2.5 kW model. Heel soms zul je dan aftoppen zien maar dat kost je op jaarbasis nauwelijks opbrengst.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:45
Ook 8 op Noord oost en dan twee strings van 8 samen op goodwe 3000dns, ga je veel blijer van worden

[Voor 10% gewijzigd door Lardman op 13-02-2021 19:16]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:00
Lardman schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 19:16:
Ook 8 op Noord oost en dan twee strings van 8 samen op goodwe 3000dns, ga je veel blijer van worden
En als we dan toch bezig zijn, ik heb door het onbreken van een erfafscheiding het vermoeden dat het dak naast dit dak ook nog bij het huis behoord.. :+

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-03 22:00
Ik zou voor een SMA omvormer gaan, ShadeFix is bij uitstek geschikt voor zulke schaduw objecten. Ik heb een vergelijkbare schoorsteen op het dak, deze heeft nauwelijks invloed op de opbrengst.

• busscherski
Mijn SolaX reageert ook prima op dergelijke schaduw

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:00
busscherski schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 20:49:
Mijn SolaX reageert ook prima op dergelijke schaduw
Once you go sma you never go blabla :P

Geintje natuurlijk, er zijn vast bergen omvormers die geschikt zijn, maar persoonlijk zou ik ook een sma kiezen, maarja ik behoor dan ook tot de sma fanboys :+

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:45
Goodwe heeft ook shadow mppt

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Bensjero
Bedankt voor jullie reacties mede-tweakers!
busscherski schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 18:42:
Het is een installatie in Nederland toch?
Klopt
8 panelen vind ik wel erg weinig, heb je overwogen om er meteen nog 8 bij te leggen op het andere dak?
De volgende 8 heb je relatief goedkoop, want de omvormer wordt maar iets duurder en installatie kosten heb je toch al.
Dat heb ik in de eerste instantie niet overwogen, omdat er plannen zijn voor een uitbouw van dat andere dak. Het andere dak wordt dan doorgetrokken naar achteren als het ware een plat dak.
Stel dat we dat over een paar jaar doen, is het makkelijk om de panelen dan zelf te herplaatsen?
Lardman schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 19:16:
Ik kan me moeilijk voorstellen dat op noord oost een goed rendement oplevert, hoe zit dat?
205Gutmann schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 20:38:
Ik zou voor een SMA omvormer gaan, ShadeFix is bij uitstek geschikt voor zulke schaduw objecten. Ik heb een vergelijkbare schoorsteen op het dak, deze heeft nauwelijks invloed op de opbrengst.
Ik zou eens kunnen vragen of ze SMA leveren. Goede tip.

Hieronder nog een foto van het dak van mijn garage. De bedoeling is om in de nabije toekomst van dit dak een plat dak te maken (uitbouw).

Foto is genomen 13:45 14 februari.
De breedte van dat dak is +- 5 meter.
Ik denk dat ik voor maximaal 12 panelen wil gaan. Dan zou ik bijvoorbeeld nog 4 panelen helemaal links op dat dak kunnen leggen.
Dan heb ik 1 string van 8 en een string van 4. Is dat mogelijk? Wat voor omvormer heb ik dan nodig?

• busscherski
Dat heb ik in de eerste instantie niet overwogen, omdat er plannen zijn voor een uitbouw van dat andere dak. Het andere dak wordt dan doorgetrokken naar achteren als het ware een plat dak.
Stel dat we dat over een paar jaar doen, is het makkelijk om de panelen dan zelf te herplaatsen?
Als dat langer dan 4 jaar gaat duren en je het vanaf daar zelf wilt oppakken zou ik die 8 panelen alsnog gewoon plaatsen. Tegen die tijd heb je ze toch al bijna terugverdiend, heb je soort van gratis panelen.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat op noord oost een goed rendement oplevert, hoe zit dat?
https://tweakers.net/g/fo...RGEX601F18EaSx%2Ffull.jpg
Ik denk dat ik voor maximaal 12 panelen wil gaan. Dan zou ik bijvoorbeeld nog 4 panelen helemaal links op dat dak kunnen leggen.
Dan heb ik 1 string van 8 en een string van 4. Is dat mogelijk? Wat voor omvormer heb ik dan nodig?
Een string van 4 is erg kort. Alle 12 komen dan toch in dezelfde richting? Kunnen dan ook in 1 string.
Je zou het prima als 4+8 kunnen laten aanleggen, dan kun je het later zelf heel simpel aanpassen naar een string van 12 stuks.

• Bensjero
busscherski schreef op zondag 14 februari 2021 @ 16:37:
Als dat langer dan 4 jaar gaat duren en je het vanaf daar zelf wilt oppakken zou ik die 8 panelen alsnog gewoon plaatsen. Tegen die tijd heb je ze toch al bijna terugverdiend, heb je soort van gratis panelen.
Dat vinden we lastig te zeggen. Kan over 3 tot 5 jaar zijn...
Een string van 4 is erg kort. Alle 12 komen dan toch in dezelfde richting? Kunnen dan ook in 1 string.
Je zou het prima als 4+8 kunnen laten aanleggen, dan kun je het later zelf heel simpel aanpassen naar een string van 12 stuks.
Ze komen allemaal in dezelfde richting inderdaad. Hoe bedoel je als 4+8 laten aanleggen? De bekabeling leggen alsof het twee strings zijn?

• busscherski
Ze komen allemaal in dezelfde richting inderdaad. Hoe bedoel je als 4+8 laten aanleggen? De bekabeling leggen alsof het twee strings zijn?
Ja, laat ze het aanleggen als 4+8. Dan kun je later altijd kijken of een string van 12 beter werkt. Ik denk van wel. Als de bekabeling er ligt kun je het heel gemakkelijk aanpassen bij de omvormer zelf. Kwestie van de connectoren loskoppelen en anders vastmaken.

• Bensjero
@busscherski Ik zit even te kijken naar wat het kost om de panelen op een plat dak montage set te monteren.
Dan heb ik dus 2x zoiets nodig voor EUR 363,-.

• busscherski
Correct, of zoiets, landscape is wat gebruikelijker.
Maar het ligt eraan hoe het uitkomt

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee