Ik wil graag zonnepanelen op mijn dak laten plaatsen.
Nu heb ik veel op tweakers gelezen dat je niet te bang moet zijn voor een beetje schaduw, en dat veel aanbieders graag SolarEdge systemen verkopen.
Ik denk dat ik het beste één string kan plaatsen. Maar nu heb ik wel een klein beetje schaduw van een schoorsteen. De aanbieder van de zonnepanelen heeft me verteld dat het wel zou kunnen maar was niet zo enthousiast (hij raadt mij natuurlijk liever SE aan).
Vraag 1: Kan ik de beoogde 8 panelen aan 1 string hangen zonder dat de opbrengst teveel wordt beïnvloed door dat beetje schaduw?
Dit is het legplan dat voor mij gemaakt is: (rood omcirkeld is de schoorsteen)
Ik ga er van uit dat de panelen aan de rechter kant wel wat dichter op de schoorsteen staan dan dit plaatje doet vermoeden.
De boom rechtsonder levert geen schaduw op i.v.m. de plaats een hoogte daarvan.
Dit is de bewuste schoorsteen:
Foto is gemaakt om 14:20 13 februari.
De schoorsteen staat midden rechts op de nok van het dak, en steekt 30-40cm uit naar boven (gokje)
Vraag 2: Is dit een geschikte config?
8x DMEGC DM360M6-60HBB
1x Goodwe 3000-XS
Klopt het dat deze omvormer over gedimensioneerd is?
Ik heb 2880 wattpiek in deze config.
Nu heb ik veel op tweakers gelezen dat je niet te bang moet zijn voor een beetje schaduw, en dat veel aanbieders graag SolarEdge systemen verkopen.
Ik denk dat ik het beste één string kan plaatsen. Maar nu heb ik wel een klein beetje schaduw van een schoorsteen. De aanbieder van de zonnepanelen heeft me verteld dat het wel zou kunnen maar was niet zo enthousiast (hij raadt mij natuurlijk liever SE aan).
Vraag 1: Kan ik de beoogde 8 panelen aan 1 string hangen zonder dat de opbrengst teveel wordt beïnvloed door dat beetje schaduw?
Dit is het legplan dat voor mij gemaakt is: (rood omcirkeld is de schoorsteen)
Ik ga er van uit dat de panelen aan de rechter kant wel wat dichter op de schoorsteen staan dan dit plaatje doet vermoeden.
De boom rechtsonder levert geen schaduw op i.v.m. de plaats een hoogte daarvan.
Dit is de bewuste schoorsteen:
Foto is gemaakt om 14:20 13 februari.
De schoorsteen staat midden rechts op de nok van het dak, en steekt 30-40cm uit naar boven (gokje)
Vraag 2: Is dit een geschikte config?
8x DMEGC DM360M6-60HBB
1x Goodwe 3000-XS
Klopt het dat deze omvormer over gedimensioneerd is?
Ik heb 2880 wattpiek in deze config.
[Voor 3% gewijzigd door Bensjero op 13-02-2021 15:00]