Rs485 in de meterkast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeoAa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14-12-2022
Mijn vraag

Hoe kan ik het beste 18x Eastron SDM120M (kwh meters) Rs485 conform specificatie bedraden in een groepenkast?
De kwh meters zitten op 1,5cm uit elkaar en in de markt zie ik alleen allemaal dikke afgeschermde kabels

Relevante software en hardware die ik gebruik
Op dit moment heb ik zelf een beetje draden getwist echter dit lijkt toch te veel storing op te vangen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Getracht steeds een kwh meter meer aan te sluiten en de snelheid op 2400 baud gehouden maar bij meter nr 13 blijf ik fouten houden. Ook verschillende afsluitweerstanden gebruikt van 180 tot 100 ohm maar dit mocht ook niet baten.

Kortom hoe sluit ik deze kwh meters aan op een zeer kleine ruimte?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ll0oaZfNCejlIv8rkK-SCZeFzJQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l4HGIaLN4dEo0FgCgBlUFl3r.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:25
Heb eerder eens zonnepanelen omvormers aangesloten via de zelfde protocol, en dat werkte prima zover ik weet via utp kabel,

Wat gebeurd er als nummer 13 los haalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-05 09:52

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Was het bij dat hele protocol niet juist de bedoeling om naast je A en B draad ook de GND-mantel aan te sluiten zodat die GND als referentie gebruikt kan worden?

Er bestaat trouwens wel degelijk dunne afgeschermde kabel, wat maar een heel klein beetje dikker is dan jouw handmatig getwiste aderpaar.

Weet je zeker dat je last hebt van een storing, en niet bijv. 2x een zelfde ID op de bus?

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:01
Simpel onafgeschermde twisted pair zoals op de foto zou prima moeten werken, ook op hogere snelheden.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:03
RS485 is een differentieel signaal en heeft een terminator van 120 ohm nodig. Dus alleen de A en de B zouden nodig moeten zijn. @farlane heeft gelijk, de huidige opstelling zou gewoon moeten werken, maar het is wel afhankelijk van de driver en protocol hoe veel apparaten je er aan kan hangen. Wat zegt de handleiding erover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:43

AlexanderB

7800 rpm

Met Vuikie hierboven, weerstandje dr overheen aan beide kanten van de langere kabel, goede kans dat het dan wel wel werkt.

[ Voor 18% gewijzigd door AlexanderB op 13-02-2021 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramonster1988
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:20
Rs-485 is een 3draads interface... A signaal, B signaal en een referentie signaal. Vaak wordt er alleen A en B genoemd, maar dat betekend dat de referentie signaal dan intern aan een nul, of aarde zit.

Voor deze opstelling is een eindweerstand eigenlijk niet nodig. Sterker nog, zonder een scope signaal, kan je niet bepalen of die wel of niet nodig is. Soms kan het toepassen van een eindweerstand juist de communicatie verergeren.

Bron? Bij het bedrijf waar ik werk, leveren we ruimteregelaars. Op een 'bus' kunnen er maximaal 75 worden aangesloten. De bus werkt fixed op 38400 baud, en wordt gegarandeerd dat deze bus tot 1000 meter lang kan werken, als er een utp kabel is toegepast.
Ik meen dat er tot 1200 meter, zelf nog geen probleem is. Tevens is er bij deze bus en afstanden geen eindweerstand nodig, sterker nog is verboden aangezien het uiteindelijke (berekende) signaal daardoor tot nabij de 200mv kan komen, wat in rs485 specificatie betekend dat dit een ongedefineerde toestand is.

Ik zou zelf de Modbus adressen controleren, desnoods 1 voor 1.
Voor de bekabeling, kijk even of er een GND aansluiting is. Als die er zit, aansluiten die hap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:03
Ramonster1988 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 19:02:
Rs-485 is een 3draads interface... A signaal, B signaal en een referentie signaal. Vaak wordt er alleen A en B genoemd, maar dat betekend dat de referentie signaal dan intern aan een nul, of aarde zit.

Voor deze opstelling is een eindweerstand eigenlijk niet nodig. Sterker nog, zonder een scope signaal, kan je niet bepalen of die wel of niet nodig is. Soms kan het toepassen van een eindweerstand juist de communicatie verergeren.

Bron? Bij het bedrijf waar ik werk, leveren we ruimteregelaars. Op een 'bus' kunnen er maximaal 75 worden aangesloten. De bus werkt fixed op 38400 baud, en wordt gegarandeerd dat deze bus tot 1000 meter lang kan werken, als er een utp kabel is toegepast.
Ik meen dat er tot 1200 meter, zelf nog geen probleem is. Tevens is er bij deze bus en afstanden geen eindweerstand nodig, sterker nog is verboden aangezien het uiteindelijke (berekende) signaal daardoor tot nabij de 200mv kan komen, wat in rs485 specificatie betekend dat dit een ongedefineerde toestand is.

Ik zou zelf de Modbus adressen controleren, desnoods 1 voor 1.
Voor de bekabeling, kijk even of er een GND aansluiting is. Als die er zit, aansluiten die hap.
75 devices is ver buiten de maximale 32 die de TIA-485 specificeert. Als je een zoek opdracht doet voor RS485/TIA-485 dan kom je genoeg voorbeelden tegen over hoe een RS485 netwerk in elkaar hoort te zitten.
Ik zit in de automatisering en daar werken wij ook met RS485 netwerken om, bijvoorbeeld, weeg processoren uit te lezen, soms wel 50~60 van die devices en dan gebruiken wij speciale repeaters om het RS485 signaal binnen de specificaties te houden. OF we zetten een 2de RS485 poort in op de PLC.
Dat jullie met een fabrikant werken die de RS485 buiten de specs gebruikt, daar kan ik niks aan doen. Een differentiaal signaal is er juist voor bedoeld dat je geen signal ground nodig hebt, wat bij RS232 wel het geval is.
Raadpleeg een RS485 driver handleiding maar en daar wordt uitgelegd(met de formules om het opgenomen vermogen te berekenen) dat het maximaal van 32 devices er voor zorgt dat je geen dingen opblaast. Bij 75 devices, ja dan wordt je totale load veel te veel en dan gaat het idd. fout.

PS. Dat je de device earth correct moet aansluiten, dat staat buiten kijf ;)

PS2.
Terugkomend op het probleem. Ik zou ook gaan onderzoeken waarom dat 13de device het niet doet. Probeer die eens los te laten of, zoals al gezegd, de configuratie te controleren.

[ Voor 4% gewijzigd door Vuikie op 13-02-2021 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramonster1988
Dan zal 1 device waarschijnlijk 1 ul (unit load) zijn. Als een device 1/2ul heeft, kan je er 64 kwijt. Onze regelaars zijn 1/4 ul, wat theoretisch betekend dat er 128 regelaars op kunnen, terwijl je je aan de rs-485 standaard houdt. Echter onze bacnet stack kan maar 75devices aan.

Tia/rs-485 is 3 draads, de interface is er duidelijk over dat die er moet zijn.
Zojuist de standaard
De RS-485 is inderdaad een differentieel signaal.
De verschilspanning tussen de A-lijn en B-lijn definieert de toestand van de overgedragen bits.

Echter bij RS-485 moet men ook rekening houden met de common mode eigenschappen.
Hoewel de spanning in common mode niet rechtstreeks verband houdt met de toestand van de overgedragen bits, zijn er wel een aantal beperkingen. de common mode tussen 'A', 'B' en 'referentie' moet bij de zender tussen de 0 en 6 volt liggen.
Bij de ontvanger moet deze tussen de -7 en +12V liggen.

Maar dit gaat al veel te ver voor de TS, maar is erg leuke stof!!

[ Voor 39% gewijzigd door Ramonster1988 op 24-02-2021 09:38 . Reden: extra informatie ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeoAa
ooooo, dit was mijn eerst vraag en zoveel reacties; geweldig. Het is nu te laat voor mij maar heb even geduld ik kom hier zeker op terug.

APClll, ik meen dat er 2 en draads aansluitingen zijn. Ik heb een 2 draads waarvan alleen het einde van de afscherming aan aarde wordt gelegd. Dubbel ID, dan zou deze het totaal niet doen. Ik ben met 1 begonnen, vervolgens id 1 weer uitgezet, (rest staat allemaal uit) en toen meter 2 geconfigureerd met ID 2. Deze heb ik aan laten staan en toen 3 aangezet en ID 3 genoemd enz.

Vuikie: ha handleiding, heel basic niet specifiek iets over type bedrading, Type China;-) Nee, Eastron producten vind ik persoonlijk prima prijs prestatie. En bij vragen willen ze ook beste meedenken.

Ik kom hier later terug. Maar allemaal alvast dank voor het meedenken TOP:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-05 12:44
Meten zou in zo'n geval wel handig kunnen zijn, maar dan zul je eigenlijk wel een scope nodig hebben.

RS485 is vrij robuust. Zeker op de hele lage snelheden die je noemt. Ik neem aan dat je ook niet met honderden meters snoer werkt, dus de bedrading is dan niet heel belangrijk. Afscherming zou niet nodig zijn, en Cat kabel zou prima moeten werken op kleine afstanden ondanks de impedantie.

Ik weet niet zo goed wat er mis kan gaan met verkeerde MODBUS adressering, maar kan hier een fout in zitten? Misschien een dubbel adres ofzo?

Misschien een gekke vraag, maar het is toch niet zo dat de diverse meters en de master allemaal een (ingebouwde) terminator hebben toch? In principe heb je max 2 terminators van 120 ohm nodig aan het einde van de kabel, en het begin van de kabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeoAa
uperKris, dank voor het meedenken. Voor zover ik weet is op deze afstanden de impedantie niet van belang.
Ik heb wel een weerstand van 180 ohm naar 100 ohm teruggebracht aan het einde dit leek iets te doen maar niet noemenswaardig. Dubbel adres, ik heb ze allemaal uitgezet en dan per stuk ingesteld, dus verwacht het niet.
Maar ik zal eerst nog een keer kijken met een 2 ch scoop meten wat het signaal doet. Moet nog wel even oefenen, is een geheugenscoop maar moet bekennen dat ik het boekje nog niet heb gelezen:-)

Tot zover bedankt voor het meedenken ik kom later het resultaat wel delen maar kan even duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-05 12:44
LeoAa schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 16:03:
uperKris, dank voor het meedenken. Voor zover ik weet is op deze afstanden de impedantie niet van belang.
Ik heb wel een weerstand van 180 ohm naar 100 ohm teruggebracht aan het einde dit leek iets te doen maar niet noemenswaardig. Dubbel adres, ik heb ze allemaal uitgezet en dan per stuk ingesteld, dus verwacht het niet.
Maar ik zal eerst nog een keer kijken met een 2 ch scoop meten wat het signaal doet. Moet nog wel even oefenen, is een geheugenscoop maar moet bekennen dat ik het boekje nog niet heb gelezen:-)

Tot zover bedankt voor het meedenken ik kom later het resultaat wel delen maar kan even duren.
Welke weerstand meet je over het volledig aangesloten systeem?

Qua scope moet het niet heel ingewikkeld zijn. Om te beginnen ben je op zoek naar het verschil in signaal bij 2 of 3 aangesloten apparaten en alle 13.

Dat verschil zou dan kunnen zitten in de amplitude van je pulsen, De vorm van je pulsen (mooi recht, of wordt het bijna een sinus, en eventueel gekke ruis/storing die er niet zou mogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramonster1988
Succes met de scope beelden.
Inderdaad wat @SuperKris zegt, je bent dan op zoek naar de verschillen tussen 1 device aangesloten, en dan steeds meerdere.

Summary:
Dus alle device zijn 1 voor 1 gecontroleerd op een correcte Modbus adres, dat is mooi. Dat houdt in dat de device's wel kunnen werken.
Je gaf aan dat je geen problemen hebt als je 1 tot en met 12 aansluit, maar als je nr 13 erbij zet gaat het fout.
Kan je device 10 tm 18 wel uitlezen als je device 1 tm 9los koppelt?

Mocht dit zo wel zijn, dan kan mogelijk de gebruikte driver niet het vermogen leveren.

Heb je al eens geprobeerd zonder eindweerstand?
Een eindweerstand kost ook namelijk vermogen voor een driver.
Als tip: In het geval een eindweerstand benodigd is, dan kan je beter een te hoge, dan te lage weerstand hebben.

Ik heb zelf een aantal SDM220M device op 9600, en werkt soepeltjes. Mocht je daarvan scope beelden willen zien ter vergelijking, dan hoor ik dat graag. Wil die desnoods op 2400 zetten.

Wederom succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:01
Kan het zijn dat er specifiek met de module van meter 13 iets mis is? Zonder deze gaan de andere wel ok?

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Pagina: 1