Situatie
Ik kan voor weinig geld een tien jaar oude Onkyo receiver (TX-NR3008) overnemen met een defect HDMI bord
Wat wil ik wel
Ik wil het 5.1 geluid vanuit mijn desktop doorlussen naar de receiver. Het niet kunnen verwerken van beeld is geen probleem.
Wat wil ik niet
Het HDMI bord laten repareren, dit is me te kostbaar (al snel meer dan 300 euro)
Wat is het probleem
Aangezien HDMI defect is kan ik (op dit moment, met mijn huidige configuratie) enkel een verbinding maken via een optische kabel, maar dan heb ik wegens een te beperkte bandbreedte geen optimaal 5.1 geluid (ga ik vanuit).
Dit zijn de oplossing die ik zie:
Hoe krijg ik een zo goed mogelijk surround geluid van mijn PC naar mijn receiver, het liefst met ondersteuning van zo veel mogelijk formaten (ook al zal de receiver deze sowieso niet herkennen omdat het geluid analoog is).
Iemand enige ervaring met deze vraag en welke keuze zou je aanraden en waarom.
Ik kan voor weinig geld een tien jaar oude Onkyo receiver (TX-NR3008) overnemen met een defect HDMI bord
Wat wil ik wel
Ik wil het 5.1 geluid vanuit mijn desktop doorlussen naar de receiver. Het niet kunnen verwerken van beeld is geen probleem.
Wat wil ik niet
Het HDMI bord laten repareren, dit is me te kostbaar (al snel meer dan 300 euro)
Wat is het probleem
Aangezien HDMI defect is kan ik (op dit moment, met mijn huidige configuratie) enkel een verbinding maken via een optische kabel, maar dan heb ik wegens een te beperkte bandbreedte geen optimaal 5.1 geluid (ga ik vanuit).
Dit zijn de oplossing die ik zie:
- Koop een geluidskaart met fatsoenlijke DAC aan boord die via analoge kabels het geluid doorstuurt naar de receiver, bijvoorbeeld de ASUS Xonar AE van ongeveer €65
- Maak gebruik van een goede externe twee kanaals USB DAC en laat 5.1 geluid varen (laat de receiver over 5 boxen een “stereo” geluid reproduceren). Bijvoorbeeld via de AudioQuest Dragonfly Red USB DA-converter van €170
- Koop een externe HDMI 5.1ch Audio Decoder Extractor die het HDMI signaal omzet in een analoog signaal die ik dan vervolgens link met de receiver. Deze vind je een aantal op Amazon. Kosten ongeveer €40
- Spaar nog even door en neem een nieuwe receiver die het gewoon doet
Hoe krijg ik een zo goed mogelijk surround geluid van mijn PC naar mijn receiver, het liefst met ondersteuning van zo veel mogelijk formaten (ook al zal de receiver deze sowieso niet herkennen omdat het geluid analoog is).
Iemand enige ervaring met deze vraag en welke keuze zou je aanraden en waarom.