Gebruiker van een receiver met een defect HDMI board

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean-Paul Bidet
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-06 11:36
Situatie
Ik kan voor weinig geld een tien jaar oude Onkyo receiver (TX-NR3008) overnemen met een defect HDMI bord

Wat wil ik wel
Ik wil het 5.1 geluid vanuit mijn desktop doorlussen naar de receiver. Het niet kunnen verwerken van beeld is geen probleem.

Wat wil ik niet
Het HDMI bord laten repareren, dit is me te kostbaar (al snel meer dan 300 euro)

Wat is het probleem
Aangezien HDMI defect is kan ik (op dit moment, met mijn huidige configuratie) enkel een verbinding maken via een optische kabel, maar dan heb ik wegens een te beperkte bandbreedte geen optimaal 5.1 geluid (ga ik vanuit).

Dit zijn de oplossing die ik zie:
  1. Koop een geluidskaart met fatsoenlijke DAC aan boord die via analoge kabels het geluid doorstuurt naar de receiver, bijvoorbeeld de ASUS Xonar AE van ongeveer €65
  2. Maak gebruik van een goede externe twee kanaals USB DAC en laat 5.1 geluid varen (laat de receiver over 5 boxen een “stereo” geluid reproduceren). Bijvoorbeeld via de AudioQuest Dragonfly Red USB DA-converter van €170
  3. Koop een externe HDMI 5.1ch Audio Decoder Extractor die het HDMI signaal omzet in een analoog signaal die ik dan vervolgens link met de receiver. Deze vind je een aantal op Amazon. Kosten ongeveer €40
  4. Spaar nog even door en neem een nieuwe receiver die het gewoon doet
Mijn vraag
Hoe krijg ik een zo goed mogelijk surround geluid van mijn PC naar mijn receiver, het liefst met ondersteuning van zo veel mogelijk formaten (ook al zal de receiver deze sowieso niet herkennen omdat het geluid analoog is).
Iemand enige ervaring met deze vraag en welke keuze zou je aanraden en waarom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Gewoon optisch aansluiten. Als je voor stereo gaat is dat sowieso lossless, en voor surround zou ik mij geen zorgen maken over de kwaliteit. Ga je niet horen.

Analoog aansluiten van een receiver is vaak zelfs slechter, omdat dat toch naar digitaal wordt omgezet door de interne processing van de receiver, verwerkt en dan weer naar analoog wordt omgezet. Je kan wel een direct modus gebruiken die dat hopelijk niet doet, maar dan verlies je een aantal instellingsmogelijkheden die je mogelijk wel wil gebruiken zoals Audyssey.

[ Voor 57% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 13-02-2021 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-06 15:08

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Jean-Paul Bidet schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 13:36:
Situatie
Ik kan voor weinig geld een tien jaar oude Onkyo receiver (TX-NR3008) overnemen met een defect HDMI bord

Wat wil ik wel
Ik wil het 5.1 geluid vanuit mijn desktop doorlussen naar de receiver. Het niet kunnen verwerken van beeld is geen probleem.

Wat wil ik niet
Het HDMI bord laten repareren, dit is me te kostbaar (al snel meer dan 300 euro)

Wat is het probleem
Aangezien HDMI defect is kan ik (op dit moment, met mijn huidige configuratie) enkel een verbinding maken via een optische kabel, maar dan heb ik wegens een te beperkte bandbreedte geen optimaal 5.1 geluid (ga ik vanuit).

Dit zijn de oplossing die ik zie:
  1. Koop een geluidskaart met fatsoenlijke DAC aan boord die via analoge kabels het geluid doorstuurt naar de receiver, bijvoorbeeld de ASUS Xonar AE van ongeveer €65
  2. Maak gebruik van een goede externe twee kanaals USB DAC en laat 5.1 geluid varen (laat de receiver over 5 boxen een “stereo” geluid reproduceren). Bijvoorbeeld via de AudioQuest Dragonfly Red USB DA-converter van €170
  3. Koop een externe HDMI 5.1ch Audio Decoder Extractor die het HDMI signaal omzet in een analoog signaal die ik dan vervolgens link met de receiver. Deze vind je een aantal op Amazon. Kosten ongeveer €40
  4. Spaar nog even door en neem een nieuwe receiver die het gewoon doet
Mijn vraag
Hoe krijg ik een zo goed mogelijk surround geluid van mijn PC naar mijn receiver, het liefst met ondersteuning van zo veel mogelijk formaten (ook al zal de receiver deze sowieso niet herkennen omdat het geluid analoog is).
Iemand enige ervaring met deze vraag en welke keuze zou je aanraden en waarom.
toon volledige bericht
Ik heb ook een Onkyo gehad, de TX-SR606. Hier ging ook het HDMI bord stuk. Het probleem zit in de capacitors op het HDMI bord. In mijn geval ging het om 7 caps. Ik heb nieuwe caps besteld, en deze door een collega op het bordje laten solderen. Dit verhielp het probleem!
Je kan even kijken online of je met deze versterker hetzelfde kan doen (en als je handig bent of een handig persoon kent die het voor je kan doen).

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100386

nvm

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 100386 op 08-11-2021 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
DD5.1 is niet zo verkeerd werkt prima via een optisch kabeltje. DVD spelers konden weinig anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean-Paul Bidet
Ik vind het argument dat analoog aansluiten richting de receiver vaak slechter is wel sterk en verder is het inderdaad zo dat je vroeger met een DVD speler niet anders deed dan optisch verbinden. Ik ga nauwelijks lossless 5.1 beluisteren dus ik ga denk ik voor optisch, stuk goedkoper ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Jean-Paul Bidet schreef op zondag 14 februari 2021 @ 12:14:
Ik ga nauwelijks lossless 5.1 beluisteren dus ik ga denk ik voor optisch, stuk goedkoper ook.
Als je S/PDIF ingangen nog werken zou ik ook voor die optie gaan. Let alleen wel dat ook die poorten een probleem hebben bij Onkyo. Oftewel houd er rekening mee dat deze oplossing ook tijdelijk kan zijn en je daarna toch naar analoog moet gaan kijken. Onkyo heeft namelijk problemen gehad met de caps op het HDMI board wat alleen de HDMI deed sterven maar ook de DSP chip werd te warm waardoor alle digitale ingangen het loodje konden leggen. Twee losse issues die soms tegelijkertijd optraden en soms naderhand. Misschien heb je geluk en blijft het bij HDMI maar als je pech hebt kan je DSP chip ook nog gaan overlijden. Ik zou persoonlijk helemaal niet aan Onkyo beginnen uit deze periodes.

[ Voor 27% gewijzigd door FeaR op 14-02-2021 13:52 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean-Paul Bidet
Thanks! Ik denk dat ik 'm dan ondanks de lage prijs eerst even ga testen :-)

Als ik online lees hoeveel Onkyo receivers problemen hebben dan is dat best schokkend, zeker als je bedenkt dat het diverse modellen betreft over meerdere jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Persoonlijk zou ik niet testen en de receiver aan me voorbij laten gaan. De receiver kan nog jaren werken maar het kan ook over vijf minuten af zijn gelopen. Neem ook geen Onkyo receiver waarbij men meldt dat het HDMI board reeds is vervangen en dus probleemloos werkt. Genoeg verhalen bekend (ook op GoT) waarbij een Onkyo na reparatie wederom problemen krijgt. In die tijd allemaal goed opgelost (al is "goed" natuurlijk dubieus. De oplossing had er eigenlijk helemaal niet moeten zijn, Onkyo had dit probleem veel eerder aan moeten pakken en niet over meerdere jaren dezelfde issues moeten hebben) Onkyo had verlengde garantie maar na het verlopen van die garantie zou ik om Onkyo's van die jaren wegblijven.

[ Voor 4% gewijzigd door FeaR op 14-02-2021 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:05
Volgens mij heb ik mijn defecte Onkyo TX-NR717 met vervangen HDMI-board nog op zolder staan bij m'n ouders.
Als je verwacht hetzelfde project daarmee te kunnen doen en weleens in Noord-Holland komt wil ik er wel naar op zoek gaan. Scheelt het "voor weinig" gedeelte alvast.

Dan kan je daarbij voor optie 1 gaan om het economisch te houden. Vind optie 2 veel te prijzig en dat ding zal je buiten het project waarschijnlijk nooit meer gebruiken. Zelfde geldt voor optie 3, alleen is dat wel een stuk goedkoper. Ben zelf obviously voor optie 4 gegaan :P

Maar als je een defecte receiver wilt kopen en een extra investering van €170 overweegt, is er dan geen werkende tweedehands Denon of Onkyo te vinden die aan je eisen voldoet? Hoe dan ook vind ik het super dat je wilt proberen te repareren.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-06 23:10
de receiver heeft vast coaxiale of optische ingangen, koop liever een geluidskaart met een van deze uitgangen en het werkt prima. Ik gebruik zelf ook een onkyo met defect hdmi board... volgens de tweaker waar ik hem van overgenomen heb is de upscaler chip kapot. de secondary HDMI out doet het nog wel op dit bord maar dat gebruik ik niet.

receiver verder werkt gewoon prima en de HDMI uitgangen en ingangen mis ik niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Reloader schreef op maandag 15 februari 2021 @ 09:58:
receiver verder werkt gewoon prima en de HDMI uitgangen en ingangen mis ik niet :)
Het is dus ook alleen kans dat de DSP-chip gaat overlijden waardoor naast HDMI dan ook S/PDIF het niet meer doet. Als je reeds een Onkyo hebt is het het wachten mogelijk waard maar een Onkyo uit de probleemgeneratie kopen... ik zou het niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100386

nvm

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 100386 op 08-11-2021 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean-Paul Bidet
Ik heb van de aanschaf afgezien.

Grappig dat G_M_C het nu heeft over een vintage receiver, daar zat ik zelf ook aan te denken. Zag dat je voor €200 een pre HDMI surround receiver kan kopen die destijds €2500 was, ongetwijfeld komt daar mooier geluid uit als een moderne receiver van €500 (omdat deze moderne ook simpelweg veel meer features heeft natuurlijk). Daarnaast vind ik het ook wel een charmant idee om zo'n "oud" apparaat nu nog te kopen.
Pagina: 1