Vraag

• kalekat
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-03 21:20
Om bij het begin te beginnen:

Na een tijdje mn pc niet te starten wilde ik weer eens wat gamen. Bij het aanzetten bleek dat ik geen beeld kreeg via de GPU. Echter via het mobo kreeg ik wel netjes beeld.

Logischer wijs heb ik de GPU gestuurd met een RMA omdat deze nog binnen de garantie viel.
Na een paar dagen kreeg ik de GPU weer terug met de melding dat deze niet defect is.

In de tussentijd heb ik een nieuwe kast aangeschaft en alles netjes overgebouwd, bij het terug bouwen van de componenten bleek de pc niet te willen starten. Na wat onderzoek kwam ik erachter dat de PSU kapot was. Deze viel ook nog in de garantie en heb ik dus ook omgeruild voor een nieuwe.
Naderhand bleek ook m'n 2TB HDD overleden te zijn. Dus die is nu ook vervangen.

Nu komt mijn vraag:

Na het weer functionerend in elkaar zetten van de PC wil de PC niet niet meer doorstarten naar W10 maar elke keer direct naar de UEFI. Vervolgens kan ik kiezen om door te booten naar W10.

Ik heb de setting nagekeken en kom er niet achter wat er nu fout gaat. De boot volgorde staat goed en verder heb ik geen veranderingen gedaan op het gebied van RAM, mobo en CPU.

Wie heeft voor mij de oplossing?

Gebruikte componenten:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-6600K Boxed€ 190,64€ 190,64
1MoederbordenMSI Z170A Gaming Pro Carbon€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 2070 Super Gaming OC 3X 8G€ 0,-€ 0,-
1WaterkoelingCooler Master Seidon 120V Ver.2€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M4A2666C16€ 149,-€ 149,-
1VoedingenCorsair RM650x Zwart€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 250GB€ 89,-€ 89,-
1Solid state drivesSamsung 870 QVO 2TB€ 185,-€ 185,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 878,80

Alle reacties

• xyanide
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:06
Al een keertje geprobeerd om je BIOS te resetten naar defaults, en vanaf daar opnieuw configureren?

• kalekat
Ik heb het nog niet helemaal gereset. Hoe doe ik dat het snelst en het makkelijkst?

Ik heb volgens mij geen andere aanpassingen gedaan behalve boot volgorde.

• kalekat
xyanide schreef op zondag 14 februari 2021 @ 11:46:
Al een keertje geprobeerd om je BIOS te resetten naar defaults, en vanaf daar opnieuw configureren?
Ik heb in de BIOS/UEFI de default settings gezet. Ik ben niet van het probleem af en ben nu wel m'n data op m'n 2e SSD kwijt. Tevens herkent Verkenner de schijf niet meer en is deze wel zichtbaar in Schijfbeheer.

Deze SSD had ik net geplaatst om een kapotte HDD te vervangen.

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:40
Een bios reset doet helemaal niets met de data op je schijven.

Waarschijnlijk was de SSD gewoon op zijn laatste benen, en kan ook zijn dat opstarten daarom moeilijk ging, heb ik wel vaker gezien. Ook schijven waar het besturingssysteem niet op staat kunnen voor opstartproblemen zorgen.

• kalekat
WEBGAMING schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 22:35:
Een bios reset doet helemaal niets met de data op je schijven.

Waarschijnlijk was de SSD gewoon op zijn laatste benen, en kan ook zijn dat opstarten daarom moeilijk ging, heb ik wel vaker gezien. Ook schijven waar het systeem niet op staat kunnen voor opstartproblemen zorgen.
Lijkt me niet dat de SSD op z'n eindje is. Hij is nog geen 2 weken oud en nog steeds volledig zichtbaar in Schijfbeheer. Overigens is dit niet de SSD waar m'n Windows install op staat.

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:40
Haal hem gewoon eens los.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee