Toon posts:

Linux vanaf een USB installeren op M.2*

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17:58

Boost9898

www.brambenik.nl

Topicstarter
Hoi Tweakers, ik zit met iets waar ik niet helemaal aan uit kom.

Momenteel heb ik een M.2 SSD waar ik een Linux distro op wel flashen.
Het probleem is, is dat mijn moederboard maar één M.2 slot heeft en daar zit al een andere schijf in waar Windows op staat.

Wat ik wilde doen is de huidige M.2 eruit halen, dan de nieuwe lege erin plaatsen. En via een bootable USB de M.2 disk flashen met Linux. Maar ik heb helaas niet een externe USB/SSD/HDD liggen met Windows erop.

Uiteraard heb ik a gegoogled maar ik kom er niet helemaal aan uit. Zelf dacht ik er aan om een USB te flashen via m'n laptop met een bootable OS wat kan flashen. Via die USB booten, de M.2 benaderen en flashen met Linux. Alleen kan ik niet vinden waar ik zo'n OS kan vinden. Hebben jullie misschien de gouden tip?

Canon body: EOS R5
Canon lens: RF 24-70 f/2.8 L | EF 70-200mm f/2.8 L | EF 100mm f/2.8 IS Macro L

Alle reacties

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Volgens mij bedoel je 'installeren', niet flashen.
Flashen is wanneer je een pre-built image specifiek voor jouw machine op een opslagmedium plaatst. Dit doe je b.v. voor een RaspberryPi, want die heeft geen mogelijkheid om een installer te starten. (ok, discutabel geworden ivm USB boot support, maar normaliter...)
Installeren is wanneer de software zichzelf ruimte toekent, benodigde drivers/packages uitkiest en jou wat vragen gaat stellen over je wensen.

Wat je doet, is een Linux ISO downloaden, die op een USB stick zetten met een tool die bootable USB sticks van een ISO kan maken (bijvoorbeeld Rufus).
Dan wissel je de M.2's om, steekt de USB stick in de PC en dan zou hij moeten starten vanaf de USB stick. Die gaat je wat vragen stellen en dan installeert hij Linux op je M.2

Misschien dat je nog even in de Bios/UEFI USB boot aan moet zetten, of even de boot priority overriden door tijdens het opstarten op F12 te rammen (of een andere toets, ligt aan het moederbord, zie boekje), maar bij gebrek aan een gevuld primair opslag apparaat (zoals een M.2 SSD) met een bootsector, gaan de meeste PC's standaard alle opties langs.

Edit: Oh, en als je een DVD/Bluray drive hebt, hoef je niet eens moeilijk te doen met tools en USB sticks. Dan brand je de ISO gewoon naar DVD en start daar mee op.
Net als een origineel schijfje Windows. Die knikker je ook gewoon in de drive en start er van op.

[Voor 10% gewijzigd door McKaamos op 13-02-2021 11:08]

Hey, pssssst! Wanna buy some stuf? | Opel Vectra C GTS 1.8 '06 | Honda CBR600F '97 | Honda Magna V30 '85

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17:58

Boost9898

www.brambenik.nl

Topicstarter
McKaamos schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 11:06:
Wat je doet, is een Linux ISO downloaden, die op een USB stick zetten met een tool die bootable USB sticks van een ISO kan maken (bijvoorbeeld Rufus).
Dan wissel je de M.2's om, steekt de USB stick in de PC en dan zou hij moeten starten vanaf de USB stick. Die gaat je wat vragen stellen en dan installeert hij Linux op je M.2
Ah top duidelijk, dan boot ik vanaf de USB met Linux.
Daar installeer ik een tool zoals Rufus/Etcher (als dat zo heet op Linux).
Vervolgens selecteer ik m'n files die geflasht moeten worden naar de M.2 en laat ik hem flashen.
Laatste stap is USB eruit en booten vanaf de nieuwe M.2 SSD. Dit zou moeten werken toch?

Canon body: EOS R5
Canon lens: RF 24-70 f/2.8 L | EF 70-200mm f/2.8 L | EF 100mm f/2.8 IS Macro L

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:06
Nee, niet flashen, gewoon een bootable usb installer pakken van het os dat je wil en dan installeren.

https://help.ubuntu.com/community/Installation/FromUSBStick

[Voor 24% gewijzigd door BCC op 13-02-2021 11:22]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Boost9898 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 11:16:
[...]

Ah top duidelijk, dan boot ik vanaf de USB met Linux.
Daar installeer ik een tool zoals Rufus/Etcher (als dat zo heet op Linux).
Vervolgens selecteer ik m'n files die geflasht moeten worden naar de M.2 en laat ik hem flashen.
Laatste stap is USB eruit en booten vanaf de nieuwe M.2 SSD. Dit zou moeten werken toch?
Nee.

- Download Linux ISO (de installer)
- Download en installeer Rufus
- Gebruik Rufus om Linux ISO naar USB te zetten
- Zet PC uit, wissel M.2's om
- Steek USB stick in PC
- Aan zetten en de installer doorlopen.
- Klaar :)
BCC schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 11:18:
Nee, niet flashed, gewoon een bootable usb installer pakken van het os dat je wil en dan installeren.

https://help.ubuntu.com/community/Installation/FromUSBStick
Ook een optie, als je Ubuntu wil draaien.
Niet alle Linux distro's hebben een eigen USB image. Heb je er eentje die dat niet heeft, gebruik je Rufus om de ISO naar USB te zetten.

[Voor 25% gewijzigd door McKaamos op 13-02-2021 11:21]

Hey, pssssst! Wanna buy some stuf? | Opel Vectra C GTS 1.8 '06 | Honda CBR600F '97 | Honda Magna V30 '85

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:06
@McKaamos vanaf een Ubuntu usb installer kun je praktisch alle Linux installaties draaien. Ik gebruik het vaak als springplank.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

BCC schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 11:24:
@McKaamos vanaf een Ubuntu usb installer kun je praktisch alle Linux installaties draaien. Ik gebruik het vaak als springplank.
Ah, allright, niet bekend mee. Klinkt als een goeie optie.
Ik brand meestal gewoon een DVD en gebruik een USB DVD Drive of ik zet de ISO naar een USB stickje.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:55

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik pas de titel even aan, want Linux flash je niet op een apparaat zoals een SSD. Flashen is firmware vervangen, niet een OS installeren. Windows flash je ook niet. Iets flashen is overigens relatief permantent en als het fout gaat, heb je je hardware gebrickt en is het onbruikbaar. Een borked OS installatie geeft geen onbruikbare hardware.

En @Boost9898, alsjeblieft, stop met het gebruik van de term 'flashen' als je installeren bedoelt. Het maakt het verwarrend en voor mij persoonlijk zelfs frustrerend. Een auto noem je ook geen fiets, terwijl beide vervoermiddelen zijn.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee