Toon posts:

Laatste beetje advies gevraagd voor build

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• rsti87
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 20-03 10:13
Beste,

Ik hik al enige tijd tegen een nieuwe pc aan daar mijn huidige systeem wat kuren vertoond en ik deze niet opgelost krijg.
De kuren zijn wat "hikups" en freezes. Freezes gebeuren soms al bij het downloaden van een bestand van een website. Soms lijkt de pc grafisch wat moeite te hebben, bijv bij spider solitaire merk je dat het niet gladjes verloopt en ook de framerate van mijn monitor schommelt enorm in waarde, zo ook bij het programma van deezer. Bij shooters als je in de actie valt wil er wel eens wat vertraging komen waardoor je net dat schot mist of te laat bent. Maar het vreemde is gooi er een zware benchmark op en het draait allemaal als een zonnetje?
Volledig schone installatie hielp niet, alle drivers updaten niet, hardware tests waren goed, SSD vervangen, volgens EVGA was de GPU ook prima. Dus ik weet het niet meer.

Mijn huidige systeem:

Alienware Aurora R4 met 875watt ALX chassis
Intel i7 3930K
16gb Ram 1600 mhz dd3
Evga Nvidia GTX 1070 SC ( de oude kaart was geloof ik een Nvidia GTX 760)
Samsung EVO 860 1 TB (oude was een ssd van DELL)
Samsung EVO 860 500 gb
Alienware Waterkoeling

Ik ben toen voor dit systeem gegaan omdat, ik al een laptop had van Alienware en die beviel goed, ik het een hele mooie kast vond, en toen het prijsverschil voor een eigen build niet veel verschil maakte en dan had ik een mooiere kast en al compleet gemonteerd. maar inmiddels heb ik deze pc al een jaar of 8. En zoals hierboven beschreven zit er een raar mankement in wat ik er niet uit krijg.

Nu wil ik graag zelf eens een pc bouwen. Ik heb al meerdere filmpjes gekeken en meerdere sites gelezen. Ik heb al verschillende hdd's en ssd's vervangen als ook de grafische kaart van zowel laptop als desktop. Dus ik dacht een hele pc bouwen moet ik dan toch ook wel kunnen. Ik wil alleen graag wat finetuning advies voor de componenten en of ik misschien iets over het hoofd zie.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Games zoals FS19, Satisfacory, Planet Zoo, Escape From Tarkov, Cod Warzone etc.
Teken programma Autocad voor het werk
Lichte videobewerking van videomateriaal van de Gopro

Wat mag het systeem gaan kosten?
tussen de 2000 en 4000

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik overweeg mijn Evga GTX 1070 SC nog een tijdje te gebruiken, maar een nieuwe RTX 3080 klinkt ook erg aantrekkelijk
Ik heb 2 samsung ssd's in mijn huidige pc, een 1tb en een 250 gb. Beide een 860 EVO. die gaan waars wel mee als extra opslag.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het hoeft niet te extreem, upgraden en uitbreiden kan altijd nog

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Processor Intel, waren vroeger de betere processoren voor gaming, weet niet of dat nog zo is maar heb al sinds het begin van de i7 deze processoren en bevallen mij prima.
Heb een zelf build van Asus gezien, zag er netjes uit maar Asus komt mij betrouwbaar en kwalitatief goed over.
Samsung voor de SSD

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb de ruimte, belangrijk zijn prestaties en goede koeling zodat het systeem lang mee kan gaan. Ik ben wel voor duurzaamheid icm goede prestaties. Zou fijn zijn als ik er weer zeker 8 jaar mee kan doen.

Ga je overklokken?
Dit weet ik nog niet, heb het bij mijn huidige pc weleens geprobeed met de GPU, vond die paar frames extra niet zo spannend. Maar mocht het ooit nodig zijn is het misschien wel handig. Belangrijker vind ik dat de performance goed af te stellen is en dat alle componenten goed samenwerken als een goed geoliede machine.

Wat verwacht je van ons?[i]

Via tweakers en hardware.info kan ik de prijzen vinden dus daar kom ik wel uit.

Graag wil ik wat advies wat betreft de componenten en eventuele andere benodigdheden die ik over het hoofd zie. En misschien eventuele tips van leuke gadgets voor op de pc.

Waar ik aan dacht als configuratie:

Kast:
Asus Rog Strix Helios GX601, ik ben nogal kieskeurig en hoe wel van iets exclusievers, plus vond ik het kabelmanagement erg mooi. Ook de vele usb poorten aan de voorzijde leken mij handig. Enigste 2 minpunten vind ik dat er geen dvd drive meer in kan en een inbouw card reader systeem.

SSD:
Samsung 970 EVO Plus 2tb, wil graag de nieuwe technologie met een hoge snelheid en lekker veel capaciteit

Processor:
Ik twijfel nog tussen een i7 10700k of een i9 10900k, ik denk dat de i7 voldoende is voor mijn wensen maar het prijsverschil viel me op zich wel mee.

Geheugen:
Geen idee qua merk, min. 32gb met 3200 mhz en cl16, voor zover ik het begrepen heb heeft een hoger aantal hz geen zin omdat de processor dit niet ondersteunt. Je mag me hier in aanvullen daar ik hier niet zeker van ben hoe dit in zijn werk gaat of wat je dan aan een 4800 mhz ram hebt, RGB mag.

Voeding:
Ik dacht aan de Asus Rog Thor 850w, deze past met het oled scherm mooi in de kast, en denk dat 850watt voldoende is?

Koeling:
Asus Rog Ryujing 360mm, qua grootte zou deze in de kast moeten passen. Het is misschien wat overkill maar ik heb liever koelingsruimte over dan dat ik op het randje zit.

Moederboard:
Hier weet ik dus niet zeker wat ik moet kiezen. Graag een Asus, met wifi en bluetooth, Internet word wel bekabeld maar wil graag de optie erop, usbo 3.0 en usb C moet allemaal ondersteund zijn.
Mijn gevoel zegt ga voor de Asus Maximus, op de rest bezuinig ik ook niet dus waarom dan wel hierop, maar ik ben echt niet thuis in de moederboarden. In de build die ik gezien heb zat er bij de maximus een mooi luikje voor de ssd waardoor deze "geintegreerd" werd in het moederboard, dit vind ik wel mooi.
Nu zag ik dat er ook al de Z590 chipset is, is het verstandiger hier al voor te gaan?

GPU
ik overweeg om mijn Evga GTX 1070 SC nog een tijdje mee te laten gaan maar misschien word dit wel een bottleneck? Anders klinkt de RTX 3080 mij wel goed in de oren, maar welk merk, is het idealer om deze dan ook van Asus te nemen? En zit er dan nog een wezenlijk verschil tussen de 6 verschillende waar ook 200,- prijsverschil tussen zit?

RGB
Nu vind ik RGB led wel leuk, maar ook niet too much.
Van Asus was er de Asus Aura Terminal maar deze lijkt niet meer leverbaar, is er iets vervangends voor of zit er in de moederboards iets?

Nog een paar vragen:

Welke cooling pasta?
En deze wel of niet uitsmeren, zie de een dit wel doen en de ander niet.

Heb ik nog kabels nodig?
Eventueel denk ik aan color sleeved, welke kan ik dan het best aanschaffen?

Zijn er nog andere leuke/handige/praktische gadget die je in kunt bouwen?

Is ergens een duidelijke guide om een verse build in te stellen? Heb dit nog nooit gedaan dus alle hulp is welkom.

Heb ik nog iets gemist?

bedankt alvast voor jullie moeite.

Alle reacties

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-03 07:01
Met jouw budget kun je een i9 overwegen of de duurdere AMD processor. Beetje overkill maar dan zit je wel lang goed.
Ik zou met de huidige verkrijgbaarheid ook even wachten met een nieuwe videokaart.

Als je naar andere adviezen hier kijkt, kom je wel uit op een goede setup.

Je kunt de voeding en kast waarschijnlijk gewoon houden, verder is het eigenlijk een kwestie van wat past :-)

Met een cpu koeler: bij veel koelers zit er pasta bij. Paar rijstkorrels erop doen, verder niet uitsmeren.

Ik zou bij een eerste build adviseren om eerst gewoon te bouwen met de standaard kabels enzo, als alles werkt kun je bij bestellen. Dan heb je er wat meer gevoel bij en zo voorkom je dat je veel koopt wat dan net niet past enzo.

mixing a drink and music

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19:31

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

Volgens de ROG-website heeft de Ryujing:
1 x Liquid Cooler (pre-applied thermal compound)

Er zit volgens de productpagina dus al koelpasta op, die hoef je waarschijnlijk niet uit te smeren. Zit er beschermingsfolie op, dan deze uiteraard verwijderen voor het plaatsen. Als je andere pasta wilt gebruiken, dan zal je de oude dus eerst moeten verwijderen. Smeren of niet, er zijn veel technieken, belangrijkste is dat je niet te veel of juist te weinig gebruikt.

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-03 07:01
Naar mijn ervaring is vervangen pasta niet nodig, behalve als je dik gaat overclocken enzo, maar dan ga je richting custom waterkoeling. Dat zou ik niet adviseren voor een eerste build. (Normale pc, uurtje werk, waterkoeling: paar avonden).

mixing a drink and music

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:09
Totdat de videokaart leveringsproblemen opgelost zijn is het wel een goed idee om de 1070 over te zetten, nu betaal je de hoofdprijs voor een RTX 3080 - plus een lange wachttijd. Prijsverschillen tussen RTX 3080's zitten vooral in zaken als een dubble BIOS (bv. om met een stil profiel te kunnen booten, of met een overklok profiel) en betere koeling.

Voor de CPU: de Intel Core i9-10850K doet nauwelijks onder voor de Intel Core i9-10900K, maar is wel 80 euro goedkoper. Je kunt die tientjes beter in de videokaart stoppen ;)

[Voor 6% gewijzigd door martyw op 13-02-2021 11:47]

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee